Рішення
від 26.09.2019 по справі 280/2991/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 вересня 2019 року Справа № 280/2991/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2" (70153, Запорізька область, Новомиколаївський район, село Любицьке, вулиця Маяковського, будинок 3-А, Ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 35215611) до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (70500, Запорізька область, Оріхівський район, місто Оріхів, вулиця Покровська, будинок 58, Ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ: 02126343), треті особа, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; проживає за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ), Товариство з обмеженою відповідальністю "КАОЛІН АЗОВ" (ідентифікаційний код 33331434, вулиця Громової, будинок 63, місто Маріуполь, Донецька область, поштовий індекс 87518), ОСОБА_2 , (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ), ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ), ОСОБА_4 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_5 ), ОСОБА_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_6 )

про визнання протиправними та скасування рішень, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов вищевказаний позов, в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати:

- розпорядження голови районної державної адміністрації від 21 січня 2019 року №18 "Про затвердження акту районної комісії щодо порядку визначення та відшкодування розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам на території Оріхівського району";

- розпорядження голови районної державної адміністрації від 15 лютого 2019 року №51 "Про викуп Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності громадян";

- розпорядження голови районної державної адміністрації від 03 квітня 2019 року №111 "Про примусове відчуження Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності, які перебувають у власності громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_6 та ОСОБА_5 ".

Ухвалою суду від 24 червня 2019 року зазначену позовну заяву було залишено без руху, в зв`язку з невідповідністю позовної заяви вимогам КАС України та позивачеві був наданий строк для усунення недоліків.

Так, на виконання вимог зазначеної ухвали 08 липня 2019 року на адресу суду надійшла заява від позивача з виправленими недоліками.

Ухвалою судді від 15 липня 2019 року провадження у справі відкрито за правилами загального позовного провадження, а підготовче засіданні призначено на 01 серпня 2019 року.

Ухвалою суду від 01 серпня 2019 року до участі у справі залучено третіх осіб, а підготовче засідання відкладено на 03 вересня 2019 року.

Ухвалою суду від 03 вересня 2019 року підготовче засіданні закрито, а справу призначено до розгляду по суті на 17 вересня 2019 року.

17 вересня 2019 року розгляд справи відкладено на 26 вересня 2019 року.

Позовна заява обґрунтована тим, що частина земельних ділянок, відносно яких прийнято рішення про викуп та примусове відчуження, перебувають в оренді позивача - ТОВ Александр-Агро 2 , що підтверджується договорами оренди землі право оренди яких зареєстроване відповідно до законодавства України (копії договорів оренди та витяги про реєстрацію права оренди додаються). Це зокрема договори оренди землі, що укладені з громадянами: ОСОБА_1 , земельна ділянка площею 10,0710 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0042; ОСОБА_3 , земельна ділянка площею 9,1700 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0046; ОСОБА_4 , земельна ділянка 12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033. Вказує, що позивач займається вирощуванням сільськогосподарських культур із застосуванням сучасного агротехнологічного виробництва (мінеральні добрива, засоби захисту рослин, дотримання сівозмін, тощо), утім підвищуючи якість ґрунтів для отримання в майбутньому найвищих показників врожайності агрокультур. Зазначає, що відповідно до норм законодавства України, Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області при прийнятті розпорядження від 21 вересня 2019 року № 18 Про затвердження акту комісії щодо порядку визначення та відшкодування розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам на території Оріхівського району та розпорядження від 15 лютого 2019 року № 51 Про викуп Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності громадян не врахувала інтереси TOB Александр- Агро 2 , як законного орендаря земельних ділянок власники яких є громадяни ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 . На час винесення спірних розпоряджень, товариству не надходило жодного повідомлення, запрошення від Оріхівської РДА Запорізької області, про те що буде здійснюватися викуп земельних ділянок для суспільних потреб. Також, товариству не надходило від Оріхівської РДА Запорізької області жодного запиту щодо надання інформації щодо розміру орендної плати, щодо понесених витрат на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт). Визначає, що виконавча влада своїми діями позбавила TOB Александр-Агро 2 , як орендаря, права на відшкодування збитків відповідно до законодавства України внаслідок викупу земельних ділянок для суспільних потреб. Дії Оріхівської РДА Запорізької області свідчать про недотримання процедури щодо визначення збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам.

Представник позивача у судове засідання не прибув, причину суду не повідомив. Про день, час і місце судового розгляду справи повідомлявся належним чином. Заяв і клопотань до суду не надходило.

Представник Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області просив суд розглядати справу в порядку письмового провадження, про що 26 вересня 2019 року заявив клопотання.

Представники третіх осіб: Товариства з обмеженою відповідальністю "КАОЛІН АЗОВ", ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5, до суду також надали клопотання в порядку письмового провадження.

Представник ОСОБА_4 до суду надіслав клопотання, відповідно до якого просить суд розглядати справу без участі третьої особи та її представника.

ОСОБА_3 у судове засідання не прибув, причину суду не повідомив. Про день, час і місце судового розгляду справи повідомлялась належним чином. Заяв і клопотань до суду не надходило.

Відповідно до частини 9 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи суд встановив наступні обставини.

Розпорядженням голови районної державної адміністрації від 21 січня 2019 року №18 затверджено акт районної комісії щодо порядку визначення та відшкодування розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам на території Оріхівського району від 17 січня 2019 року №1.

15 лютого 2019 року головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області прийнято розпорядження №51 Про викуп Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок для суспільних потреб, які перебувають у власності громадян (далі - Розпорядження №51).

Вказане Розпорядження № 51 було прийнято на підставі клопотання № 9 від 04 лютого 2019 року TOB Коалін Азов щодо ініціативи викупу зазначених земельних ділянок під розміщення виробничої бази кар`єру, для розробки Буряківського родовища кварцових пісків.

Так, згідно з Розпорядженням №51, враховуючи розпорядження голови райдержадміністрації від 21 січня 2019 року №18 Про затвердження акту районної комісії щодо порядку визначення та відшкодування розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам на території Оріхівського району (далі - Розпорядження №18), зобов`язано:

1. Викупити для суспільних потреб земельні ділянки, що знаходяться за межами населеного пункту на території Новопавлівської сільської ради:

- площею 10,0710 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0042, вартістю 459238 грн. 00 коп. (у тому числі податок на доходи фізичних осіб), власник громадянин ОСОБА_1 ;

- площею 9,1700 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0046, вартістю 418152 грн. 00 коп. (у тому числі податок на доходи фізичних осіб), власниця громадянка ОСОБА_11 ;

- площею 12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033, вартістю 580944 грн. 00 коп. (у тому числі податок на доходи фізичних осіб), власниця громадянка ОСОБА_4 ;

- площею 0,8935 га, кадастровий номер 2323984000:02:001:0032, вартістю 40755 грн. 00 коп. (у тому числі податок на доходи фізичних осіб), власник громадянин ОСОБА_2 ;

- площею 0,9323 га, кадастровий номер 2323984000:02:001:0031, вартістю 43513 грн. 00 коп. (у тому числі податок на доходи фізичних осіб), власниця громадянка ОСОБА_5 .

2. Організувати проведення викупу зазначених земельних ділянок здійснити за рахунок коштів TOB Коалін Азов .

3.Рекомендувати TOB Коалін Азов перерахувати кошти на ім`я громадян: ОСОБА_6 у сумі 459238 грн. 00 коп., ОСОБА_11 у сумі 418152 грн. 00 коп., ОСОБА_4 у сумі 580944 грн. 00 коп., ОСОБА_2 у сумі 40755 грн. 00 коп. та ОСОБА_5 у сумі 43513 грн. 00 коп. для відшкодування вартості земельних ділянок приватної власності, що підлягають викупу, у тому числі податок на доходи фізичних осіб та кошти пов`язані з витратами на вчинення нотаріальних дій щодо викупу земельних ділянок.

Однак, не погоджуючись з Розпорядженням №51 та Розпорядженням №18, деякі громадяни звернулись до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з листами про відмову з приводу продажу своїх земельних ділянок приватної форми власності для суспільних потреб. Зокрема це гр. ОСОБА_2 лист від 01 березня 2019 року, гр. ОСОБА_1 лист від 19 березня 2019 року, гр. ОСОБА_5 лист від 01 березня 2019 року.

Головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області прийнято Розпорядження від 03 квітня 2019 року №111 Про примусове відчуження Оріхівською районною державною адміністрацією земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності, які перебувають у власності громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_6 та ОСОБА_5 (далі - Розпорядження №111).

Так, Розпорядженням №111 між іншого було вирішено та зобов`язано:

- здійснити примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, площею 0,8935 га, кадастровий номер: 2323984000:02:001:0032, на території Новопалівської сільської ради за межами населеного пункту, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить громадянину ОСОБА_2 .

- здійснити примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, площею 10,0710 га, кадастровий номер: 2323984000:02:002:0042, на території Новопалівської сільської ради за межами населеного пункту, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить громадянину ОСОБА_6 .

- здійснити примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - для розміщення об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення, площею 0,9323 га, кадастровий номер: 2323984000:02:001:0031, на території Новопалівської сільської ради за межами населеного пункту, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка належить громадянці ОСОБА_5 .

Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з позовною заявою.

Враховуючи викладене, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вказує про таке.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначено Законом України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності № 1559-VI від 17 листопада 2009 року (далі - Закон № 1559-VI).

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду.

Положеннями абзацом 2 частини 3 статті 4 Закону № 1559-VI визначено, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Згідно з частиною 4 статті 4 Закону № 1559-VI викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об`єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону, можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються.

Відповідно до статті 5 Закону № 1559-VI викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв`язку з достроковим припиненням його зобов`язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.

Положеннями частини 1 статті 8 Закону № 1559-VI визначено, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об`єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб:

забезпечення національної безпеки і оборони;

будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв`язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;

розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій в Україні згідно з міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

розміщення та обслуговування об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин;

будівництво захисних гідротехнічних споруд;

будівництво та обслуговування нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, необхідних для їх експлуатації, споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва;

розташування об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення.

Статтею 4 Кодексу України про надра передбачено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Таким чином, з приписів вказаного закону вбачається, що видобування корисних копалин відбувається виключно в інтересах держави.

За правилами частини 1 статті 8 Закону № 1559-VI визначено, що ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об`єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об`єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.

За наслідками розгляду пропозицій суб`єктів, зазначених в абзаці першому частини першої цієї статті, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня надходження такої пропозиції приймає рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб (частина 2 статті 8 Закону № 1559-VI).

Так матеріалами справи встановлено, що 15 лютого 2019 року головою Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області прийнято Розпорядження №51. Вказане розпорядження прийнято, на підставі клопотання № 9 від 04 лютого 2019 року TOB Коалін Азов , щодо ініціативи викупу зазначених земельних ділянок під розміщення виробничої бази кар`єру для розробки Буряківського родовища кварцових пісків.

Згідно зі статтею 15 Закону № 1559-VI у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення:

об`єктів національної безпеки і оборони;

лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;

об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;

об`єктів природно-заповідного фонду;

кладовищ.

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.

Так, відповідно до матеріалів справи судом також встановлено, що Третій апеляційний адміністративний суд виніс рішення, якими примусово відчужено земельні ділянки: ОСОБА_6 (кадастровий номер 2323984000:02:002:0042), ОСОБА_2 (кадастровий номер 2323984000:02:001:0032), ОСОБА_5 (кадастровий номер 2323984000:02:001:0031).

Відповідно до матеріалів адміністративної справи право власності вищевказаних земельних ділянок перейшла до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області, про що свідчать Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.

Справи по примусовому відчуженні щодо земельних ділянок ОСОБА_3 та ОСОБА_4 перебувають на розгляді в Третьому апеляційному адміністративному суді.

Отже, питання права власності, власників земельних ділянок, вирішується апеляційним адміністративним судом.

Суд зазначає, що процедура примусового відчуження земельних ділянок дотримана, а оскаржувані розпорядження Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області перевірені Третім апеляційним адміністративним судом у справах 852/2а-4/19, 852/2а-6/19, 852/2а-5/19. Рішення по вказаним справам набрали законної сили.

Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України визначено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Посилання позивача на те, що на час винесення даних Розпоряджень, товариству не надходило жодного повідомлення, запрошення від Оріхівської РДА Запорізької області, про те що буде здійснюватися викуп земельних ділянок для суспільних потреб, а також товариству не надходило від відповідача жодного запиту щодо надання інформації щодо розміру орендної плати, щодо понесених витрат на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт) через що виконавча влада своїми діями позбавила TOB Александр-Агро 2 як орендаря, права на відшкодування збитків відповідно до законодавства України внаслідок викупу земельних ділянок для суспільних потреб, суд не бере до уваги, на підставі такого.

Відшкодування вартості земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, які викуповуються для суспільних потреб визначено статтею 14 Закону № 1559-VI

Частиною 2 статті 14 Закону № 1559-VI визначено, що орган, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки для суспільних потреб, зобов`язаний відшкодувати фізичним та юридичним особам - власникам та користувачам суміжних земельних ділянок збитки, що були їм завдані внаслідок викупу земельної ділянки для суспільних потреб.

Відповідно до пункту а частини 1 статті 156 Земельного кодексу України визначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

Відповідно до пункту 5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 визначено, що збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій, а у разі вилучення (викупу) земельних ділянок - після прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок в межах їх повноважень у період до державної реєстрації підприємством, установою, організацією або громадянином речового права на земельну ділянку у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"

Пунктами 1,2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 визначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.

Судом досліджено акт №1 районної комісії щодо порядку визначення та відшкодування розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам на території Оріхівського району та протокол №1 засідання районної комісії щодо порядку визначення та відшкодування розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам на території Оріхівського району

Так на засідання комісії запрошені ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , які на засідання комісі не прибули, через що неявку громадян власників земельних ділянок ОСОБА_6 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , а також не надання ними своїх пропозицій (клопотань) з цього приводу, розцінено, як незгоду укладати договори по відчуженню належних їм земельних ділянок для суспільних потреб, через що з огляду на це здійснити заходи, визначені чинним законодавством України по примусовому відчуженню вищевказаних земельних ділянок для суспільних потреб.

Таким чином, відповідачем було викликано ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 на комісію про визначення та відшкодування розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам на території Оріхівського району.

Абзацом 2 пункту 5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 визначено, що у разі вилучення (викупу) земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності збитки відшкодовують власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, відповідні органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, які прийняли рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок.

Законодавець визначає відшкодування збитків, лише у разі вилучення (викупу) земельних ділянок. У даному випадку можливо вважати, що вилучення земельної ділянки здійснено за рішенням апеляційного адміністративного суду. Таким чином, лише після вилучення землі із власності особи, користувач (орендар) такої земельної ділянки має право на відшкодування збитків.

Отже, законодавець не ставить у залежність прийняття рішення про викуп земельної ділянки для суспільних потреб та від відшкодування збитків, що були завдані користувачам внаслідок викупу земельної ділянки для суспільних потреб, а лише вказує, на обов`язок у відшкодуванні збитків.

Позивачем у позовній заяві не наведено жодної норми закону, яка б свідчила про порушення порядку відчуження земельних ділянок.

Отже, твердження позивача, що прийнятими розпорядженнями Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області порушені права Товариства з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2", як користувача земельних ділянок, площею 10,0710 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0042, площею 9,1700 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0046, площею 12,7400 га, кадастровий номер 2323984000:02:002:0033, площею 0,8935 га, кадастровий номер 2323984000:02:001:0032, площею 0,9323 га, кадастровий номер 2323984000:02:001:0031 не знаходить свого підтвердження, оскільки позивач не звертався до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області з вимогою про відшкодування збитків.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд не вбачає порушень прав Товариства з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2" рішеннями відповідача.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності..

Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність прийнятого рішення, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір поверненню не підлягає.

Враховуючи вищезазначене, та керуючись статтями 2, 77, 139, 241-245 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариство з обмеженою відповідальністю "Александр-Агро 2" (70153, Запорізька область, Новомиколаївський район, село Любицьке, вулиця Маяковського, будинок 3-А, Ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ: 35215611) до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області (70500, Запорізька область, Оріхівський район, місто Оріхів, вулиця Покровська, будинок 58, Ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ: 02126343) треті особи, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; проживає за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ), Товариство з обмеженою відповідальністю "КАОЛІН АЗОВ" (ідентифікаційний код 33331434, вулиця Громової, будинок 63, місто Маріуполь, Донецька область, поштовий індекс 87518); ОСОБА_2 , (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ); ОСОБА_3 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_4 ); ОСОБА_4 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_5 ); ОСОБА_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_6 ) про визнання протиправними та скасування рішень - відмовити повністю.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 26 вересня 2019 року.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2019
Оприлюднено03.10.2019
Номер документу84698209
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/2991/19

Рішення від 26.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 17.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні