Рішення
від 23.09.2019 по справі 460/1476/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

23 вересня 2019 року м. Рівне №460/1476/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дорошенко Н.О. за участю секретаря судового засідання Демчук І.М. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник адвокат Затинний С.С.,

відповідача: представник Семенюк А.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доРокитнівської районної ради Рівненської області про визнання незаконним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач), звернувся до суду з позовом до Рокитнівської районної ради Рівненської області (далі - Рокитнівська районна рада, відповідач) та просив:

визнати незаконним та скасувати рішення Рокитнівської районної ради від 24.12.2018 №399 "Про внесення змін до Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, затвердженого рішенням районної ради від 12.07.2018 №354" в частині: пункт 12 доповнити наступним текстом: "Якщо Рокитнівська районна рада на своєму пленарному засіданні не призначила переможця конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, то за таких умов оголошується новий конкурс";

визнати бездіяльність Рокитнівської районної ради щодо призначення ОСОБА_1 на посаду директора Рокитнівського НВК "Школа І ст.-гімназія", як особи, яку відповідно до протоколу №4 від 20.02.2019 засідання конкурсної комісії щодо проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" Рокитнівської районної ради Рівненської області визначено переможцем конкурсу, протиправною та зобов`язати Рокитнівську районну раду призначити ОСОБА_1 на посаду директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" і укласти з ним контракт.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 вказав, що головою Рокитнівської районної ради 26.12.2018 видано розпорядження №63 "Про проведення конкурсу на посаду директора Рокитнівського НВК "Школа І ступеня - гімназія". 20.02.2019 конкурсною комісією щодо проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" Рокитнівської районної ради, з дотриманням всіх вимог Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, ОСОБА_1 визнано переможцем конкурсу на посаду директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" Рокитнівської районної ради Рівненської області, про що його було особисто проінформовано, а в Рокитнівську районну раду надано протокол №4 від 20.02.2019 щодо визначення переможця на посаду директора, як підставу укладання з переможцем конкурсу строкового трудового договору (контракту).

ОСОБА_1 повідомив, що оскарження результатів конкурсу зацікавленими особами в порядку, визначеному чинним законодавством, не здійснювалося, а рішення конкурсної комісії не скасовувалося. При цьому, питання про контракт з директором Рокитнівського НВК "Школа І ступеня-гімназія" Буньком В.В. було винесено на пленарне засідання тридцять п`ятої (позачергової) сесії Рокитнівської районної ради (сьоме скликання), по якому 17.05.2019 відбулося голосування, за результатами якого контракт із ОСОБА_1 так і не був укладений.

Позивач вказав, що неприйняття рішення Рокитнівської районної ради на користь нього стало можливим тому, що всупереч положенням чинного законодавства Рокитнівська районна рада 24.12.2018 прийняла рішення №399 "Про внесення змін до Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району", затвердженого рішенням районної ради від 12.07.2018 №354, яким пункт 12 доповнено наступним текстом: "Якщо Рокитнівська районна рада на своєму пленарному засіданні не призначила переможця конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, то за таких умов оголошується новий конкурс".

Таким доповненням, на думку позивача, фактично нівельовано право особи, яка стала переможцем конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти, і дискредитовано сам принцип обрання на посаду керівника закладу загальної середньої освіти на підставі конкурсного відбору, так як на практиці незалежно від того, що рішення конкурсної комісії не скасоване у визначеному законодавством порядку, призначення на посаду переможця конкурсу залежить, без будь якої логічної аргументації, від суб`єктивної волі депутатів районної ради.

Вважаючи поведінку відповідача неправомірною, такою, що порушує його права та законні інтереси, позивач звернувся з позовом до суду.

Ухвалою від 25.06.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, визначено справу до судового розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

Відповідач позов не визнав, подав відзив на позовну заяву (а.с.64-66), в обґрунтування якого вказав, що виключно на пленарних засіданнях районної ради вирішуються питання щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад, що перебувають в управлінні районних рад; призначення і звільнення їх керівників. Рада в межах своїх повноважень більшістю депутатів від загального складу ради приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Відтак, вважає, що призначення на посаду керівника комунального закладу є гарантованим державою правом органу місцевого самоврядування, а не його обов`язком. Керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу за результатами конкурсного відбору. Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Відтак, на думку відповідача, саме типовість положення та наявність права засновника розробити положення були підставою для прийняття відповідачем оскарженого рішення, а право доповнити положення спірним пунктом 12 узгоджується з вимогами чинного законодавства.

Відповідач вказав, що він не заперечує факту перемоги ОСОБА_1 в конкурсі на посаду керівника закладу, проте така перемога на конкурсі не є обов`язком призначити керівника, адже процедура конкурсу та процедура призначення керівника органом місцевого самоврядування є різними, самостійними і незалежними одна від одної. Положення визначає лише загальні засади проведення конкурсу, воно не може регулювати інші відносини поза конкурсом, який вже завершився, адже останнім етапом конкурсу є оприлюднення його результатів, а не призначення на посаду. Таке положення законодавства є логічним, адже виключним правом засновника є призначення керівника чи не призначення такого.

Також Рокитнівська районна рада вважає, що призначення особи на посаду директора є виключною дискреційною компетенцією (правом) ради (як колегіального органу) відповідно до 20 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

17.07.2019 позивач подав відповідь на відзив (а.с.75-76), в якому зазначив, що єдиною умовою непризначення ОСОБА_1 на посаду, на заміщення якої проводився конкурс, могла бути умова визнання результатів конкурсу недійсними. Жодних інших правових підстав для неприйняття рішення про призначення ОСОБА_1 на посаду, яка займається за умови проходження конкурсу, у відповідача не було. Позивач вважає, що у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив (а.с.83-84), в якому просив у позові відмовити з підстав, аналогічних наведеним у відзиві.

Протокольною ухвалою від 17.07.2019 закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.

У судовому засіданні представник відповідача позовні вимоги не визнав з підстав, викладених у відзиві на позов та запереченні.

Заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши доводи та аргументи сторін, обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши зібрані у справі докази, суд встановив та врахував таке.

Розпорядженням Рокитнівської районної ради від 26.12.2018 №63 "Про проведення конкурсу на посаду директора Рокитнівського НВК "Школи І ступеня-гімназія" вирішено провести конкурс на посаду директора Рокитнівського НВК "Школа І ступеня-гімназія"; затверджено склад членів конкурсної комісії щодо проведення конкурсного відбору на заміщення вакантної посади директора Рокитнівського НВК "Школа І ступеня-гімназія" (додаток 1); доручено Виконавчому апарату районної ради забезпечити прийняття документів від осіб, які виявили бажання взяти участь у конкурсі на заміщення вакантної посади директора Рокитнівського НВК "Школа І ступеня-гімназія" у строк з 26.12.2018 до 21.01.2019; забезпечити (на вимогу конкурсантів) ознайомлення кандидатів із Рокитнівським НВК "Школа І ступеня-гімназія", його трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування у строк з 29.01.2018 до 31.01.2019; доручено конкурсній комісії провести відбір кандидатур на заміщення вакантної посади директора Рокитнівського НВК "Школа І ступеня-гімназія" згідно з Положенням про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району у строк з 08.02.2019 до 20.02.2019; оприлюднити оголошення про проведення конкурсу на офіційному веб-сайті районної ради (додаток 2) (а.с.13-17).

Відповідно до Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, затвердженого рішенням Рокитнівської районної ради від 12.07.2018 № 354 (а.с.18-23), конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами:

- перевірки на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти, зокрема Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", інших нормативно-правових актів у сфері загально середньої освіти, а також Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова Українська школа" на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року №988-р, у формі відповідей на тестові питання;

- перевірки професійних компетентностей, що відбувається шляхом письмового вирішення ситуаційного завдання;

- публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії щодо проведеної презентації.

Перелік тестових питань та форма перевірки знання законодавства, зразок ситуаційного завдання та критерії оцінювання тестувань і завдань визначаються у додатку №1 до цього Положення та оприлюднюються на веб-сайті районної ради. Ситуаційні завдання, які є конфіденційною інформацією, визначаються та затверджуються головою районної ради. Голова ради має право своїм розпорядженням перед оголошенням чергового конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району вносити зміни до переліку тестових питань та визначати і затверджувати відповіді (які є конфіденційною інформацією) на них. Перелік тестових питань із внесеними змінами оприлюднюється на веб-сайні районної ради не пізніше дня оголошення чергового конкурсу.

Порядок проведення іспиту, проведення презентації перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти та відбору кандидатів на посаду керівника закладу загальної середньої освіти визначаються у додатку №2 до цього Положення та оприлюднюються на веб-сайті районної ради.

Районна рада зобов`язана забезпечити відеофіксацію та, за можливості, відеотрансляцію конкурсного відбору з подальшим оприлюдненням на своєму веб-сайті відеозапису проведення конкурсу.

Загальна тривалість конкурсу не може перевищувати двох місяців з дня його оголошення (пункт 9).

Конкурсна комісія упродовж двох робочих днів з дня завершення конкурсного відбору визначає переможця конкурсу або визнає конкурс таким, що не відбувся, та оприлюднює результати конкурсу на веб-сайті районної ради (пункт 10).

Конкурсна комісія визнає конкурс таким, що не відбувся, якщо: відсутні заяви про участь у конкурсі; до участі у конкурсі не допущено жодного кандидата; жодного з кандидатів не визначено переможцем конкурсу.

У разі визнання конкурсу таким, що не відбувся, проводиться повторний конкурс (пункт 11).

Згідно з пунктом 12 цього Положення протягом трьох робочих днів з дня визначення переможця конкурсу конкурсна комісія надає Рокитнівській районній раді відповідний протокол щодо визначення переможця конкурсу. Рокитнівська районна рада призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір (контракт) у встановленому законодавством порядку.

Рішенням Рокитнівської районної ради від 24.12.2018 №399 внесено зміни до Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, зокрема, пункт 12 доповнено наступним текстом:

"Якщо Рокитнівська районна рада на своєму пленарному засіданні не призначила переможця конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, то за таких умов оголошується новий конкурс" (а.с.39-42).

Суд встановив, що згідно з протоколом №4 від 20.02.2019 засідання Конкурсної комісії щодо проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" Рокитнівської районної ради Рівненської області, на участь у конкурсі надійшли заяви від двох осіб - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , яких за результатами розгляду поданих документів було визнано кандидатами та допущено до участі в конкурсному відборі. Проведено письмове тестування кандидатів на знання законодавства України у сфері загальної середньої освіти та здійснено перевірку професійних компетентностей шляхом письмового вирішення ситуаційних завдань; заслухано презентації кандидатами перспективних планів розвитку навчального закладу.

Загальна сума балів, набраних ОСОБА_1 , становить 136. Загальна сума балів, набраних ОСОБА_2 , становить 132.

Конкурсна комісія вирішила визначити переможцем конкурсу на посаду директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" Рокитнівської районної ради Рівненської області ОСОБА_1 та надати Рокитнівській районній раді протокол щодо визначення переможця конкурсу. Голосували: "за" - 6, "проти" - 1, "утримались" - 0 (а.с.29-31).

Суд зазначає, що будь-які зауваження від присутніх на засіданні конкурсної комісії членів комісії, у тому числі голови комісії, секретаря комісії, представників трудового колективу, представників громадського об`єднання батьків учнів, представників громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти, щодо процедури проведення конкурсу, об`єктивності визначення його результатів в протоколі № 4 від 20.02.2019 засідання конкурсної комісії не відображені. Протокол підписаний всім складом комісії. Під підпис з протоколом ознайомлені кандидати ОСОБА_3 та ОСОБА_4 С.

Відповідно до Протоколу №37 тридцять п`ятої (позачергової) сесії Рокитнівської районної ради Рівненської області (сьомого скликання) від 17.05.2019 до порядку денного сесії включено питання "Про контракт з директором Рокитнівського НВК "Школа І ст.-гімназія" ОСОБА_5 В ОСОБА_6 "

З зазначеного питання доповідала ОСОБА_7 - голова конкурсної комісії з відбору керівників закладів загальної середньої освіти, що є об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, яка зазначила, що конкурс на посаду директора Рокитнівського НВК "Школа І ст. - гімназія" проводився всупереч вимогам про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти, що полягає в упередженому та необ`єктивному оцінюванні деякими членами конкурсної комісії іншого кандидата. Зокрема, при перевірці знань кандидатів за результатами розгляду ситуаційних завдань свідомо занижувались бали іншому учаснику конкурсу. Запропонувала не підтримувати проект рішення "Про контракт з директором Рокитнівського НВК "Школа І ст. - гімназія" ОСОБА_1 ".

Голосували рішення в цілому: за - 9, проти - 2, утримались - 16, не голосували - 1.

Вирішили: рішення не прийнято (а.с.32-35).

Представник відповідача в судовому засіданні ствердив, що висловлені головою конкурсної комісії зауваження щодо процедури проведення конкурсу та визначення його результатів є суб`єктивними судженнями доповідача, які не слугували підставою для неукладення контракту з ОСОБА_1 Також підтвердив, що ні членами конкурсної комісії, ні іншим кандидатом на посаду рішення конкурсної комісії щодо визначення результатів та переможця конкурсу не оскаржувалось та є чинним. Правомірність процедури проведення конкурсу та визначення його результатів відповідачем визнається.

Також представник відповідача в судовому засіданні підтвердив, що на час судового розгляду справи новий конкурс на посаду керівника освітнього закладу Рокитнівською районною радою не оголошений.

ОСОБА_1 , вважаючи протиправною бездіяльність Рокитнівської районної ради щодо призначення його на посаду директора Рокитнівського НВК "Школа І ст. - гімназія", як переможця конкурсу на означену посаду, та незаконним рішення Рокитнівської районної ради від 24.12.2018 №399 "Про внесення змін до Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району", затвердженого рішенням районної ради від 12.07.2018 №354, в частині доповнення до пункту 12, звернувся до адміністративного суду з позовною заявою.

Оцінюючи спірні правовідносини, що склалися між сторонами, суд враховує таке.

Згідно з частинами першою-другою статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Частиною другою статті 26 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) передбачено, що керівник закладу освіти призначається засновником у порядку, визначеному законами та установчими документами, з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою і мають вищу освіту.

Додаткові кваліфікаційні вимоги до керівника та порядок його обрання (призначення) визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України 13.05.1999 "Про загальну середню освіту" №651-XIV (далі - Закон №651-XIV) посаду керівника закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності може обіймати особа, яка є громадянином України, має вищу освіту ступеня не нижче магістра та стаж педагогічної роботи не менше трьох років, а також організаторські здібності, фізичний і психічний стан якої не перешкоджає виконанню професійних обов`язків.

Згідно з абзацами 1-2 ч. 2 ст. 26 Закону №651-XIV керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу.

Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

Таким чином, відповідно до наведених положень Закону №651-XIV підставою для призначення на посаду керівника державного або комунального закладу загальної середньої освіти є рішення конкурсної комісії, прийняте за результатами конкурсного відбору.

Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки (абзац 3 ч. 2 ст. 26 Закону №651-XIV).

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Рокитнівський навчально-виховний комплекс "Школа І ступеня-гімназія" є комунальним закладом, засновником якого є Рокитнівська районна рада.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 №291, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2018 р. за №454/31906, затверджено Типове положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти (далі - Типове положення про конкурс), яке визначає загальні засади проведення конкурсу на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти.

Засновники закладів загальної середньої освіти на підставі цього Типового положення розробляють і затверджують власні положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.

Конкурсна комісія упродовж двох робочих днів з дня завершення конкурсного відбору визначає переможця конкурсу або визнає конкурс таким, що не відбувся, та оприлюднює результати конкурсу на веб-сайті засновника (п. 10 Типового положення про конкурс).

Згідно з пунктом 12 Типового положення про конкурс, протягом трьох робочих днів з дня визначення переможця конкурсу засновник призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір.

Пунктом 20 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради здійснюється вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад; призначення і звільнення їх керівників.

Відповідно до ч.1 ст. 46 Закону №280/97, сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

За приписами частини першої статті 59 Закону №280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Суд критично оцінює та не приймає доводи відповідача про те, що перемога в конкурсі на зайняття посади керівника закладу освіти комунальної форми власності не є обов`язковою для призначення переможця на таку посаду, оскільки прийняття рішення місцевою радою з означеного питання відноситься до її дискреційних повноважень.

Суд зазначає, що за правилами абз. 2-3 ч. 2 ст. 25 Закону №2145-VIII засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти; розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти.

Як проаналізовано вище по тексту судового рішення, чинним законодавством установлено порядок призначення на посаду керівника закладу освіти комунальної власності виключно на конкурсній основі. Суд не погоджується з розмежуванням відповідачем процедури проведення конкурсу та процедури призначення керівника закладу освіти органом місцевого самоврядування. Незважаючи на те, що ці процедури є різними, вони перебувають між собою в прямому правовому зв`язку, процедура проведення конкурсу на посаду керівника є встановленою законом передумовою призначення переможця конкурсу на таку посаду, при цьому обидві процедури об`єднані спільною метою - призначення на посаду найбільш компетентного учасника конкурсного відбору. Процедуру проведення конкурсу відповідно до Типового положення, яке є чинним нормативно-правовим актом, розробляє відповідний орган місцевого самоврядування, який оголошує такий конкурс, утворює у встановленому порядку комісію з проведення конкурсу, а рішення комісії про визначення переможця конкурсу є підставою для укладення з переможцем конкурсу контракту.

Суд підкреслює, що законодавцем сформульовано абзац другий частини другої статті 26 Закону України "Про загальну середню освіту" як імперативна норма, а саме: "Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії..."

Аналогічним чином викладено пункт 12 Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти: "Протягом трьох робочих днів з дня визначення переможця конкурсу засновник призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір".

Так само безальтернативно сформульовано й абзац перший пункту 12 Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району: "Рокитнівська районна рада призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір (контракт) у встановленому законодавством порядку".

Слід зазначити, що згідно з пунктом 9 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.

Системний аналіз наведених норм та їх співвідношення з п.20 ч.1 ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" дає підстави для висновку, що рішення конкурсної комісії, яким визначено переможця конкурсу на зайняття посади керівника закладу загальної середньої освіти, є обов`язковим для відповідного органу місцевого самоврядування, яким такий конкурс було оголошено та до виключної компетенції якого законом віднесено вирішення питання щодо призначення керівника закладу освіти комунальної власності.

Означений висновок узгоджується з правовою позицією, сформульованою в рішеннях Великої Палати Верховного Суду (зокрема, від 15.05.2019 справа № 808/4168/17, від 05.06.2019 справа № 817/1678/18).

Відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки, викладені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 06.03.2019 у справі №1640/2592/18 (провадження №К/9901/67460/18).

Враховуючи наведене вище, суд дійшов висновку про відсутність можливості альтернативної поведінки відповідача у спірних правовідносинах. Отже, отримавши від конкурсної комісії рішення про визначення переможця конкурсу на зайняття посади керівника комунального закладу освіти, визнаючи процедуру й результати конкурсу правомірними, за відсутності до них будь-яких обґрунтованих зауважень, орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями не призначити переможця конкурсу на посаду.

За встановлених обставин, суд вважає, що єдино можливою правомірною поведінкою відповідача у спірній ситуації мало бути прийняття рішення про призначення ОСОБА_1 на посаду керівника Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" Рокитнівської районної ради та укладення з ним контракту. Не прийняття відповідного рішення в порядку та у спосіб, встановлений законом, свідчить, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, чим порушив права та законні інтереси позивача як переможця конкурсу на відповідну посаду.

Таким чином, належним способом судового захисту порушених прав та інтересів ОСОБА_1 є зобов`язання відповідача у встановленому законом порядку прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 на посаду директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" і укласти з ним строковий трудовий договір (контракт).

Отже, в зазначеній частині позовні вимоги суд вважає обґрунтованими, а тому їх слід задовольнити.

Вирішуючи спір в частині позовної вимоги про визнання незаконним та скасування рішення Рокитнівської районної ради від 24.12.2018 №399 "Про внесення змін до Положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, затвердженого рішенням районної ради від 12.07.2018 №354" в частині доповнення пункту 12 наступним текстом: "Якщо Рокитнівська районна рада на своєму пленарному засіданні не призначила переможця конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти спільної власності територіальних громад сіл, селищ Рокитнівського району, то за таких умов оголошується новий конкурс", суд враховує таке.

Частиною десятою статті 59 Закону №280/97 передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно з частиною першою статті 59 Закону №280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч.2 ст.26 Закону № 651-XIV керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.

Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Отже, в спірних правовідносинах затвердження положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти, внесення до нього змін відноситься до компетенції районної ради, яка реалізується шляхом прийняття відповідного рішення.

На думку суду, доводи позивача про те, що не призначення його відповідачем на посаду за результатами конкурсу зумовлене саме внесеним доповненням вищевказаного змісту до пункту 12 положення, є хибними.

Буквальний зміст такого доповнення зводиться не до того, що районна рада має право не призначити переможця конкурсу на посаду, а фактично вказує на умови для оголошення нового конкурсу.

Так, орган місцевого самоврядування на своєму пленарному засіданні може не призначити переможця конкурсу на відповідну посаду з об`єктивних причин, наприклад, у разі якщо переможець конкурсу в подальшому відмовився від призначення на посаду або в разі оскарження/скасування рішення конкурсної комісії тощо.

Абзац другий пункту 12 Положення про конкурс в такому випадку вказує на необхідність оголошення нового конкурсу.

Судом встановлено і сторонами підтверджено, що з часу виникнення спірних правовідносин до моменту судового вирішення даного спору новий конкурс на посаду директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" не оголошено.

Таким чином, суд вважає, що рішення Рокитнівської районної ради від 24.12.2018 №399 в оскарженій позивачем частині не мало жодного впливу на права та законні інтереси позивача та не призвело до виникнення для нього жодних правових наслідків.

Судовий захист є одним із найефективніших правових засобів захисту інтересів фізичних та юридичних осіб. Неправомірні рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, прийняті з порушенням прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, можуть бути оскаржені відповідно до частини другої статті 55 Конституції України та статті 5 КАС України в порядку адміністративного судочинства.

Відсутність порушеного права свідчить про відсутність підстав для застосування заходів судового захисту.

Отже, суд вважає, що позов в означеній частині вимог задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування та не підтвердив правомірності своєї поведінки у спірних правовідносинах. Натомість, доводи позивача частково ґрунтуються на матеріальному законі та відповідають встановленим судом обставинам справи, підтверджені належними та допустимими доказами.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити частково.

Суд присуджує на користь позивача документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, пропорційно до задоволених вимог.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Рокитнівської районної ради Рівненської області (вул. Незалежності, 13, смт Рокитне, Рокитнівський район, Рівненська область, 34200, код ЄДРПОУ 24175827) про визнання незаконним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Рокитнівської районної ради щодо призначення ОСОБА_1 на посаду директора Рокитнівського НВК "Школа І ступеня-гімназія" як особи, яку відповідно до протоколу №4 від 20.02.2019 засідання конкурсної комісії щодо проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа 1 ступеня-гімназія" Рокитнівської районної ради Рівненької області визначено переможцем конкурсу.

Зобов`язати Рокитнівську районну раду прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 на посаду директора Рокитнівського навчально-виховного комплексу "Школа І ступеня-гімназія" і укласти з ним строковий трудовий договір (контракт).

В позові в частині позовної вимоги про визнання незаконним та скасування рішення відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Рокитнівської районної ради Рівненської області (вул. Незалежності, 13, смт Рокитне, Рокитнівський район, Рівненська область, 34200, код ЄДРПОУ 24175827) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 768,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 01 жовтня 2019 року.

Суддя Дорошенко Н.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2019
Оприлюднено03.10.2019
Номер документу84698836
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1476/19

Ухвала від 16.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Постанова від 17.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 23.09.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Рішення від 23.09.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 09.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Ухвала від 25.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

Постанова від 18.04.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Кондратьєва Н. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні