ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 жовтня 2019 року м. Чернігів Справа № 620/2360/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Заступника керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави до Рівчак - Степанівської сільської ради Носівського району Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави 06.08.2019 (відповідно до дати поштового відправлення, вказаної на конверті) звернувся до суду з адміністративним позовом до Рівчак - Степанівської сільської ради Носівського району Чернігівської області (далі - Сільська рада), у якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язати його забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва ''Рівчак-Степанівський парк'', загальною площею 12 га, що знаходиться в адміністративних межах Рівчак-Степанівської сільської ради Носівського району, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Свої вимоги мотивує тим, що під час здійснення Ніжинською місцевою прокуратурою моніторингу використання земельних ділянок на території Носівського району Чернігівської області було виявлено факт порушення відповідачем вимог законодавства в сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду, що стало підставою для звернення прокуратури до суду з відповідним позовом.
Ухвалою судді від 09.08.2019 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.
Від представника відповідача надійшла заява, у якій він позовні вимоги визнав у повному обсязі та проти їх задоволення не заперечував.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений у повному обсязі, враховуючи таке.
Судом встановлено, що на території Сільської ради знаходиться Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва ''Рівчак-Степанівський парк'', площею 12 га (а.с. 26). Вказаний парк створений рішенням Виконавчого комітету Чернігівської обласної Ради народних депутатів від 28.08.1989 №164 Про внесення змін і доповнень в мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області та затвердження матеріалів його інвентаризації та додатком до цього рішення №4 Перелік територій та об`єктів природно-заповідного фонду Чернігівської області (станом на 01.01.1989 ) (а.с. 17-21).
Відповідно до статті 53 Закону України Про природно-заповідний фонд України Державним управлінням екології та природних ресурсів в Чернігівській області, згідно охоронного зобов`язання №14/13-578 від 03.07.2001, передано під охорону землекористувачу (землевласнику) Рівчак- Степанівській сільській раді заповідний об`єкт Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення Рівчак-Степанівський парк , площа - 12 га , з метою охорони та збереження парку з багатим природним складом дерев та чагарників і рукотворними курганами на його території, який розташований в Носівському районі, с. Рівчак-Степанівка (а.с. 23-24).
Згідно вказаного документу, землекористувач (землевласник) Рівчак-Степанівська сільська рада бере під охорону вищеназваний заповідний об`єкт і зобов`язується зберегти його та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів, згідно статті 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , а також нанести на планово картографічні матеріали та винести межі цього заповідного об`єкту в натурі з встановленням інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразка.
У свою чергу, відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області, викладеної у листі від 25.06.2019 №10-25-0.2-3590/2-19, землевпорядна документація на вказаний об`єкт природно-заповідного фонду не виготовлялась (а.с. 25).
Відповідно до листа Департаменту екології та природних ресурсів Чернігівської ОДА від 24.06.2019 №08-07/1657, інформація про вжиття заходів щодо встановлення меж парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Рівчак-Степанівський парк на місцевості та оформлення на нього матеріалів землеустрою у Департаменті відсутня (а.с. 22).
Таким чином, Рівчак-Степанівською сільською радою Ніжинського району не вжито заходів щодо винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва Рівчак-Степанівський парк та не закріплено його межі в натурі (на місцевості), що стало підставою для звернення заступника керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає у необхідності відновлення та захисту порушених інтересів держави щодо неухильного дотримання режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду.
При цьому, суд зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №159 від 13.03.2013 Про ліквідацію територіальних органів Міністерства охорони навколишнього природного середовища , Державні управління охорони навколишнього природного середовища в областях (територіальні органи Мінприроди України), припинили виконання своїх повноважень з 17 травня 2013 року, без правонаступника.
На сьогоднішній день зміни до Закону України Про природно-заповідний фонд України щодо передачі повноважень територіальних органів центрального органу виконавчої влади в галузі природно-заповідного фонду не внесені.
Тобто, припинення повноважень Державного управління охорони навколишнього природного середовища в областях передбачає відсутність органу державної влади, уповноваженого реагувати на порушення закону у сфері організації, охорони та використання природно-заповідного фонду.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статей 13, 14 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу, основним національним багатством і перебуває під особливою охороною держави.
У свою чергу, відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, у тому числі, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 43 Земельного кодексу України та частиною першою статті 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України передбачено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно- заповідного фонду.
Згідно із статтею 5 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Статтею 3 Закону України Про природно-заповідний фонд визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.
Згідно із частиною четвертою статті 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
У частині третій статті 26 Закону України Про природно-заповідний фонд України вказано, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Відповідно до ст. 60 Закону України Про природно-заповідний фонд України охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.
Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
У статті 79 Земельного кодексу України вказано, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно із частиною першою статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Відповідно до статті 1 Закону України Про землеустрій проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку;
Відповідно до статті 2 Закону України Про землеустрій , землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно- територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико- культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів;
Статтею 19 цього ж Закону передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать організація і здійснення землеустрою та вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
У статті 20 Закону України Про землеустрій вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).
Підставою для здійснення землеустрою, відповідно до статті 22 Закону України Про землеустрій , є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
Згідно із статтею 25 вказаного Закону одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єкті.
Відповідно до статті 26 Закону України Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути органи місцевого самоврядування.
Статтею 47 Закону України Про землеустрій передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:
а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;
б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;
в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини;
г) проведення науково-дослідних робіт;
ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних
смуг;
д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Таким чином, на Рівчак-Степанівську сільську раду покладено обов`язок із організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва Рівчак-Степанівський парк , загальною площею 12 га, що знаходиться в адміністративних межах вказаної вище сільської ради, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Невжиття Сільською радою заходів щодо організації проведення вищевказаних робіт унеможливлює належне використання та зберігання ботанічної пам`ятки природи місцевого значення, існує ймовірність спричинення шкоди заповідному об`єкту, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням оскільки межі парку-пам`ятки не визначені і земельна ділянка не внесена до Державного земельного кадастру.
З наведеним погодилась і Сільська рада у наданій заяві про визнання позову, а тому позовні вимоги Ніжинської місцевої прокуратури мають бути задоволені у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави до Рівчак - Степанівської сільської ради Носівського району Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Рівчак - Степанівської сільської ради Носівського району Чернігівської області щодо забезпечення організації проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва ''Рівчак-Степанівський парк'', загальною площею 12 га, що знаходиться в адміністративних межах Рівчак-Степанівської сільської ради Носівського району, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Зобов`язати Рівчак - Степанівську сільську раду Носівського району Чернігівської області забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж ботанічної пам`ятки природи місцевого значення Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва ''Рівчак-Степанівський парк'', загальною площею 12 га, що знаходиться в адміністративних межах Рівчак-Степанівської сільської ради Носівського району, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII ''Перехідні положення'' Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 03 жовтня 2019 року.
Позивач: Заступник керівника Ніжинської місцевої прокуратури (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Овдіївська, буд. 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600).
Відповідач: Рівчак - Степанівська сільська рада Носівського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04415554, вул. Центральна, 22а, с. Рівчак-Степанівка, Носівський район, Чернігівська область, 17142).
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2019 |
Оприлюднено | 04.10.2019 |
Номер документу | 84699436 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні