Рішення
від 24.09.2019 по справі 927/594/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

Іменем України

24 вересня 2019 року м. Чернігів справа № 927/594/19

Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка , за участю секретаря судового засідання Селиван Н.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали позовної заяви за позовом Чернігівської міської ради 14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7 До Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 - офіс БВ 03148, м. Київ, вул. Сім'ї Сосніних, 3 про стягнення 446 519 грн. 37 коп. у присутності представників:

від позивача: ОСОБА_2 - гол. спец-т юр. відділу управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради, дов. від 28.03.2019р. № 258/2-08/вих./01

від відповідача: не з'явився

В судовому засіданні 24.09.2019р., на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

СУТЬ СПОРУ:

19 липня 2019 року до Господарського суду Чернігівської області надійшла позовна заява Чернігівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 - офіс БВ про стягнення безпідставно збережених грошових коштів в розмірі 446 519,37 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем вимог чинного законодавства України щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,4736 га, розташовану в м. Чернігові по вул. Князя Чорного, 4, внаслідок чого органом місцевого самоврядування не отримані грошові кошти в сумі 446 519,37 грн., які мали б бути сплачені товариством як орендна плата у період з 21.10.2015р. по 07.02.2017р.

Розрахунок розміру безпідставно збережених грошових коштів був проведений у відповідності з рішенням Чернігівської міської ради від 31.03.2011р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова станом на 01.01.2010р. , яким встановлено, що розрахунок розміру податку на землю та орендної плати проводиться відповідно до грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко - планувальних зон. При розрахунку суми безпідставно збережених грошових коштів враховані вимоги рішень Чернігівської міської ради від 29.07.2011р. Про затвердження ставок земельного податку та встановлення розмірів орендної плати в місті Чернігові та від 30.01.2015р. Про місцеві податки зі змінами та доповненнями; розмір безпідставно збережених грошових коштів був визначений за ставками орендної плати на рівні 4 відсотків нормативної грошової оцінки (землі комерційного використання).

Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 21.12.2018р. № 659 затверджено акт № 122 від 27.11.2018р. щодо визначення збитків власнику землі в особі Чернігівської міської ради на території Чернігівської міської ради.

На даний час, безпідставно збережені грошові кошти у добровільному порядку відповідачем не сплачені.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 22.07.2019р.:

позовна заява прийнята до розгляду та відкрито провадження у справі;

постановлено здійснювати розгляд позовної заяви за правилами загального позовного провадження;

призначено розгляд позовної заяви в підготовчому засіданні на 20.08.2019р.;

встановлений процесуальний строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву - протягом п'ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 20.08.2019р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 05.09.2019р.

В судовому засіданні 05.09.2019р. господарський суд постановив протокольну ухвалу про відкладення судового засідання на 24.09.2019р.

Вказані вище ухвали суду від 22.07.2019р., від 20.08.2019р. та від 05.09.2019р., що направлялись відповідачеві на адресу, розміщену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, були повернуті до суду.

Таким чином, відповідач є таким, що належним чином був повідомлений про розгляд Господарським судом Чернігівської області позовної заяви Чернігівської міської ради.

У встановлений господарським судом процесуальний строк відповідачем відзив на позовну заяву поданий не був.

Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважного представника позивача, з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 - офіс БВ зареєстроване в якості суб'єкта господарювання 25.10.2011р., про що у Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесені відомості за № 1 072 102 0000 026963.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна, сформованої 25.04.2019р. (а.с. 19 - 20), відповідач у період з 21.10.2015р. по 08.02.2017р. був власником об'єкту нерухомого майна - адмінбудинку з підвалом загальною площею 5494,6 м 2 , розташованого в м. Чернігів, вул. Князя Чорного, 4, придбаного на підставі договору купівлі - продажу від 21.10.2015р., посвідченого приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу ОСОБА_3 та зареєстрованого за № 4692 (попередній власник об'єкту нерухомості - Публічне акціонерне товариство Чернігівбуд ).

Вказаний вище об'єкт нерухомості розташований на земельній ділянці площею 0,4736 га (кадастровий номер 7410100000:01:038:0050).

Як вбачається з матеріалів справи, 19 листопада 2008 року між позивачем в особі начальника управління земельних ресурсів ОСОБА_4 (Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством Чернігівбуд в особі голови правління ОСОБА_1 (Орендар) був укладений договір оренди земельних ділянок № 533, за умовами якого (з урахуванням змін, внесених додатковими угодами від 08.01.2009р., від 23.03.2011р. та від 31.01.2012р.) останній прийняв в строкове платне користування, зокрема земельну ділянку площею 0,4649 га в м. Чернігові по вул. Князя Чорного, 4 для експлуатації адмінбудинку з підвалом.

На земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомості.

Нормативна грошова оцінки земельної ділянки становить 2 438 446,99 грн. (524,51 грн. за 1 кв. м.).

Договір укладено до 12.09.2013р.

Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 3,0 відсотка нормативної грошової оцінки землі, що становить 73 153,41 грн. (15,7353 грн. за 1 кв. м.) на рік за земельну ділянку по вул. Князя Чорного, 4.

Орендна плата вноситься Орендарем щомісячно у розмірі ? частини річної орендної плати до 30 числа місяця, наступного за звітним, на рахунок, вказаний Орендодавцем (одержаний в Державній податковій інспекції у м. Чернігові).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнту індексації за 2007 рік = 28.

Земельна ділянка передається в оренду для експлуатації адмінбудинку з підвалом по вул. Князя Чорного, 4.

Цільове (функціональне) призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови по вул. Князя Чорного, 4 площею 0,4649 га.

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення, на підставі п. 103 рішення Чернігівської міської ради від 12.09.2008р. (31 сесія 5 скликання).

Договір укладено в трьох примірниках, які мають однакову юридичну силу, один з яких зберігається в міській раді, другий видається Орендарю, а третій зберігається в управлінні Держкомзему у м. Чернігові.

Додатками до Договору є:

додаток 1 - кадастровий план, план (схема) земельної ділянки;

додаток 2 - акт приймання-передачі земельної ділянки;

додаток 3 - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку.

19 листопада 2008 року сторонами був складений, підписаний та скріплений печатками акт прийому-передачі земельних ділянок, переданих в короткострокову оренду.

Виходячи з умов Договору строк його дії закінчився 12.09.2013р.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, з моменту набуття права власності на об'єкт нерухомості відповідач до органу місцевого самоврядування не звертався, договір оренди земельної ділянки укладений не був, а, отже, користування землею відбувалось без правовстановлюючих документів на неї.

В серпні 2018 року управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради зверталось до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області з проханням (лист від 15.08.2018р. № 01-21/1043), з метою розрахунку збитків ТОВ ОСОБА_1 - офіс БВ при використанні земельної ділянки без правовстановлюючих документів на неї, про надання інформації про нормативну грошову оцінку 1 кв. м. земельної ділянки станом на 2011-2018р.р., а саме: кадастровий номер - 74101000000:01:038:0050 в м. Чернігові по вул. Князя Чорного, 4; категорія земель - землі громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності, пов'язаної з отриманням прибутку).

З урахуванням отриманої інформації (лист відділу у м. Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 06.09.2018р. № 18-25-0.36-167/109-18) позивачем був проведений розрахунок безпідставно збережених грошових коштів за період з 21.10.2015р. по 07.02.2017р. в розмірі 446 519,37 грн.

Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 21.12.2018р. № 659 (п. 1.1) затверджено акт № 122 від 27.11.2018р. щодо визначення розміру збитків, заподіяних власнику в особі Чернігівської міської ради при використанні відповідачем земельної ділянки загальною площею 0,4736 га по вул. Князя Чорного, 4 в м. Чернігові, з порушенням законодавства без правовстановлюючих документів за період з 21.10.2015р. по 07.02.2017р. включно в сумі 446 519,37 грн.

Згідно фіскального чеку, 17 квітня 2019 року управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради на адресу відповідача направило повідомлення (лист від 17.04.2019р. № 642/ІН/2-08.01/2019) щодо необхідності сплати 446 519,37 грн. як безпідставно збережених грошових коштів.

На день звернення позивача з даним позовом до господарського суду безпідставно збережені грошові кошти відповідачем не сплачені.

Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Приписами ст. 13, 14, 142, 143, 145 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, управляють майном, що є в комунальній власності; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону.

Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Згідно ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ст. 80, 83, 90 Земельного кодексу України, суб'єктами права власності на землю, зокрема, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності. Власники земельних ділянок мають право, зокрема, продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину.

Порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Згідно з положеннями ст. 122 - 124 Земельного кодексу України, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Приписом ст. 206 Земельного кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст. 21 Закону України Про оренду землі , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв'язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

За змістом ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

За змістом глави 15 Земельного кодексу України, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.

Згідно ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Перехід прав на земельну ділянку, пов'язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентований у Земельному кодексі України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч 2 ст. 120 Земельного кодексу України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. е ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України).

Землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату (п. в ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України).

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Як вже зазначалось вище, відповідач у період з 21.10.2015р. по 08.02.2017р. був власником об'єкту нерухомості, розташованого на відповідній земельній ділянці. Проте, матеріали справи не містять доказів належного оформлення відповідачем права користування такою земельною ділянкою у відповідний період, зокрема укладення договору оренди з позивачем та державної реєстрації такого права.

Відтак, оскільки до моменту оформлення власником об'єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об'єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними, відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов'язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.

На день звернення Чернігівської міської ради з даним позовом до господарського суду безпідставно збережені грошові кошти відповідачем сплачені не були.

За таких обставин позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню у повному обсязі.

За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

За подання до суду даної позовної заяви позивачем було сплачено 6 697,79 грн. судового збору, який покладається на відповідача в повному обсязі.

При ухваленні даного рішення суд враховує висновки ОСОБА_5 Верховного Суду, викладені в постанові від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц, а також висновки Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, викладені в постановах від 06.08.2019р. у справі № 922/3560/18 та від 10.09.2019р. у справі № 922/96/19.

Керуючись ст. 13, 14, 142, 143, 145 Конституції України, ст. 3, 80, 83, 90, 93, 96, 125, 206 Земельного кодексу України, ст. 1212 Цивільного кодексу України, ст. 129, 165, 233, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 - офіс БВ (03148, м. Київ, вул. Сім'ї Сосніних, 3, код 37962362) на користь Чернігівської міської ради (р/р 31414611025002, Отримувач: УК у м. Чернігові/м.Чернігів/24062200, код 38054398, банк - Казначейство України, МФО 899998; 14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7, код 34339125) 446 519 грн. 37 коп.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ОСОБА_1 - офіс БВ (03148, м. Київ, вул. Сім'ї Сосніних, 3, код 37962362) на користь Чернігівської міської ради (14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7; одержувач: Виконком міської ради, р/р 35414039023318, МФО 853592, код 04062015, ГУ ДКСУ у Чернігівській області) 6 697 грн. 79 коп. судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, шляхом подання апеляційної скарги через місцевий господарський суд.

Повний текст рішення складено 04.10.2019р.

Суддя А.С.Сидоренко

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення24.09.2019
Оприлюднено04.10.2019
Номер документу84728702
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/594/19

Рішення від 24.09.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 05.09.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 20.08.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 22.07.2019

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні