Рішення
від 14.08.2019 по справі 460/306/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 серпня 2019 року м. Рівне №460/306/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Мороза Д.Ю., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі

позивача: представник Ващишина І.В.,

відповідача: представник Біндюк Н.О.,

третьої особи: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури доЗдолбунівської районної ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Відділ освіти Здолбунівської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури Рівненської області (далі - позивач) звернувся з позовом до Здолбунівської районної ради Рівненської області (далі - Здолбунівська районна рада, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Відділ освіти Здолбунівської районної державної адміністрації (далі - Відділ освіти, третя особа), про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинення певних дій.

Позивач, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незабезпечення безкоштовним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей , які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", що навчаються у навчальних закладах Здолбунівського району Рівненської області;

- зобов'язати відповідача вжити заходи щодо забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", що навчаються у Дерманському навчально-виховному комплексі: "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Бущанському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Мізоцькому навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - ліцей", Новосілківському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", П'ятигірській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, Кунинській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, Ступнівському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Будеразькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Спасівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Суємському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Новомощаницькому навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Копитківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Маломощаницькому навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Здолбунівської районної ради Рівненської області.

Позов обґрунтовано тим, що відповідачем, в порушення норм чинного законодавства, за наявності підстав та відповідних повноважень, не вживалися заходи щодо належного забезпечення дітей пільгових категорій гарячим харчуванням.

Ухвалою суду від 19.02.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено провести розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, третій особі - для надання пояснень.

Здолбунівською районною радою у межах встановленого судом строку подано відзив на позовну заяву. В обґрунтування заперечень відповідач зазначає, що Здолбунівська районна рада своїм рішенням делегувала Здолбунівській районній державній адміністрації повноваження щодо управління закладами освіти спільної власності територіальних громад Здолбунівського району, окрім права створювати заклади освіти, реорганізовувати та ліквідовувати їх, затверджувати установчі документи закладів, їх нову редакцію, змін до них; призначення та звільнення керівників закладів освіти. Крім того, заклади освіти є юридичними особами та володіють автономією. Натомість, голова районної ради не наділений повноваженнями щодо укладання угод про придбання продуктів харчування та/або послуг з харчування для загальноосвітніх навчальних закладів.

Третьою особою у встановлений судом строк подано пояснення щодо позову, за змістом яких відділом освіти прийнято наказ щодо харчування учнів пільгових категорій та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції, адресований керівникам загальноосвітніх навчальних закладів.

Відділом освіти відповідно до листів керівників закладів освіти району розроблено та подано до Здолбунівської районної ради Рівненської області потребу в коштах для забезпечення функціонування шкільних їдалень у навчальних закладах.

Відділ освіти просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Позивачем подано відповідь на відзив відповідача, за змістом якої відповідачем не було вжито належних заходів щодо забезпечення учнів безкоштовним гарячим харчуванням.

Ухвалою суду від 02.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала повністю та пояснила суду, що в силу чинного законодавства саме Здолбунівська районна рада як засновник навчальних закладів є відповідальною за організацію харчування дітей. Відповідно, рада зобов'язана забезпечувати учнів пільгових категорій гарячим харчуванням.

Зазначила, що так званий "бутербродний" вид харчування не передбачений жодним нормативним актом.

Вказала, що бездіяльність відповідача в частині невжиття заходів щодо забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям, суперечить вимогам чинного законодавства та не забезпечує належного розвитку дитини, збереження фізичного та психічного здоров'я.

Просила позовні вимоги задовольнити повністю.

Представник відповідача заперечила проти позовних вимог з підстав, викладених у відзиві. Суду пояснила, що складність в організації гарячого харчування викликана відсутністю у ряді навчальних закладів харчоблоків, а також тим, що ряд їдалень потребують капітального ремонту, заміни технологічного обладнання, інвентарю. Витрати на виконання зазначених заходів за розрахунками відділу освіти райдержадміністрації становлять більше 3 млн грн. Разом з тим, на виплату заробітної плати при умові введення посад кухарів в штати загальноосвітніх закладів району необхідний додатковий фінансовий ресурс з районного бюджету в сумі 4154304,00грн. Такі фінансові ресурси відсутні в районному бюджеті.

У зазначених закладах організовано бутербродне харчування.

27 лютого на пленарному засіданні тридцять п'ятої сесії Здолбунівської районної ради було надано протокольні доручення відділу освіти райдержадміністрації щодо організації гарячого харчування в загальноосвітніх закладах району.

Отже, Здолбунівською районною радою як засновником в межах компетенції були вжиті належні заходи щодо забезпечення дітей пільгових категорій гарячим харчуванням.

Просила в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Представник третьої особи в судове засідання не прибув. Подав клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Враховуючи положення ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглянув справу за відсутності третьої особи.

Заслухавши пояснення представників сторін, врахувавши пояснення третьої особи, повно та всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд вважає, що позов підлягає до задоволення повністю з огляду на наступне.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У силу положень ст.53 Конституції України, кожен має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної освіти в Україні визначають, зокрема, Закон України Про освіту від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII), Закон України Про загальну середню освіту від 13.05.1999 №651-XIV (далі - Закон №651-XIV).

Відповідно до ч.3 ст.5 Закону №2145-VIII, держава здійснює соціальний захист здобувачів освіти у випадках, визначених законодавством, а також забезпечує рівний доступ до освіти особам із соціально вразливих верств населення.

У силу вимог ч.1 ст.22 Закон №651-XIV, заклад загальної середньої освіти забезпечує безпечні та нешкідливі умови навчання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я, формує гігієнічні навички та засади здорового способу життя учнів (вихованців).

Соціальний захист учнів передбачений ст.21 Закону №651-XIV, частина третя якої визначає, що органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1-4 класів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".

Згідно зі ст.5 Закону України "Про охорону дитинства" від 26.04.2001 №2402-III (далі - Закон №2402-III), місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують, зокрема, організацію безкоштовного харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".

Статтею 56 Закону №2145-VIII передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням:

- дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти;

- осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування.

Відповідальність за організацію харчування учнів (вихованців) у закладах загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності покладена на засновників (власників), керівників цих навчальних закладів. Норми та порядок організації харчування учнів (вихованців) у закладах загальної середньої освіти встановлюються Кабінетом Міністрів України (ч.3 ст.22 Закону №651-XIV).

Згідно з ч.2 ст.24 Закону №2145-VIII, управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють, зокрема, засновник (засновники).

Відповідно до ч.2 ст.25 Закону №2145-VIII, засновник закладу освіти, зокрема: укладає строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти, обраним (призначеним) у порядку, встановленому законодавством та установчими документами закладу освіти; розриває строковий трудовий договір (контракт) з керівником закладу освіти з підстав та у порядку, визначених законодавством та установчими документами закладу освіти; затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2002 №856 "Про організацію харчування окремих категорій учнів у загальноосвітніх навчальних закладах" (далі - Постанова №856) установлено, що діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, та діти із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" забезпечуються безоплатними обідами у загальноосвітніх навчальних закладах у порядку, визначеному Міністерством освіти і науки.

Постановою Кабінету міністрів України від 02.02.2011 №116 затверджено Порядок надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість (далі - Порядок №116).

Пункт 1 Порядку №116 передбачає, що організація харчування дітей у державних та комунальних навчальних закладах покладається на органи виконавчої влади, а в навчальних закладах, що належать територіальним громадам, - на органи місцевого самоврядування.

Відповідно до п.4 Порядку №116, у дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах харчування окремих категорій дітей, учнів здійснюється згідно з нормами харчування в грамах за бюджетні кошти (у групах продовженого дня загальноосвітніх навчальних закладів та у дошкільних навчальних закладах - частково) відповідно до норм харчування, визначених постановами Кабінету Міністрів України від 21 травня 1992 р. № 258 "Про норми харчування та часткову компенсацію вартості продуктів для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", від 13 жовтня 1993 р. № 859 "Про організацію діяльності спеціальних навчально-виховних закладів для дітей і підлітків, які потребують особливих умов виховання", від 27 грудня 2001 р. № 1752 "Про норми харчування для осіб, хворих на туберкульоз та інфікованих мікобактеріями туберкульозу", від 29 березня 2002 р. № 426 "Про норми харчування військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань та осіб рядового, начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту та Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації", від 22 листопада 2004 р. № 1591 "Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах".

Згідно з п.5 Порядку №116, у загальноосвітніх навчальних закладах денної форми навчання за рахунок бюджетних коштів здійснюється харчування учнів: яким згідно із Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" гарантується пільгове харчування; 1-4 класів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям; з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; з числа дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в спеціальних і інклюзивних класах.

Органи місцевого самоврядування можуть забезпечувати харчування учнів інших категорій та передбачати на зазначену мету відповідні видатки з місцевих бюджетів.

Відповідно до п.3 Порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства освіти і науки України від 01.06.2005 N242/329, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.06.2005 за N661/10941 (далі - Порядок N242/329), процес організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах складається з: відпрацювання режиму і графіка харчування дітей; визначення постачальників продуктів харчування і продовольчої сировини; приймання продуктів харчування і продовольчої сировини гарантованої якості; складання меню-розкладу; виготовлення страв; проведення реалізації готових страв і буфетної продукції; надання дітям готових страв і буфетної продукції; ведення обліку дітей, які отримують безоплатне гаряче харчування, а також гаряче харчування за кошти батьків; контроль за харчуванням; інформування батьків про організацію харчування дітей у закладі.

Відповідальними за організацію харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, за матеріально-технічний стан харчоблоку (їдальні, буфету), одержання вимог санітарного законодавства є засновники (власники), керівники цих закладів та організації (підприємства), що забезпечують харчування дітей (п.4 Порядку N242/329).

Згідно з п.п.8, 9 Порядку N242/329, між засновником (власником) навчального, оздоровчого закладу та організацією (підприємством громадського харчування), що має відповідні документи, які дають право на проведення торговельної діяльності у сфері громадського харчування укладається угода.

Харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах здійснюється відповідно до норм харчування дітей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 N1591 "Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах". Відповідальними за виконання норм харчування є засновники (власники), керівники навчального та оздоровчого закладу.

Відповідно до п.13 Порядку N242/329, перелік постачальників продуктів харчування та продовольчої сировини визначається рішеннями тендерних комітетів (комісій) за погодженням з територіальною установою державної санітарно-епідеміологічної служби. Під час прийняття рішень тендерними комітетами (комісіями) надається перевага постачальникам з прямими поставками та поставками з найменшою кількістю посередників.

Керівником закладу (навчального, оздоровчого, підприємства громадського харчування або організації, що надає послуги з харчування дітей) затверджуються примірні двотижневі меню, які погоджуються з територіальною установою державної санітарно-епідеміологічної служби (п.19 Порядку N242/329).

Норми харчування в навчальних і оздоровчих закладах затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 №1591 (далі - Постанова №1591), Додаток 7 до якої визначає норми саме загальноосвітніх навчальних закладів.

П.3 Приміток до Додатка 7 визначає, що за нормами для дітей відповідного віку забезпечуються безоплатним харчуванням діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, та діти з малозабезпечених сімей згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2002 р. №856.

Таким чином, аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що саме засновник (власник) навчального закладу є відповідальним за організацію харчування дітей, в тому числі за забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".

Згідно зі статутами Дерманського навчально-виховного комплексу - "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" (далі - Дерманський НВК), Бущанського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" (далі - Бущанський НВК), Мізоцького навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - ліцей" (далі - Мізоцький НВК), Новосілківського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" (далі - Новосілківський НВК), П'ятигірської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (далі - П'ятигірська ЗОШ), Кунинської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (далі - Кунинська ЗОШ), Ступнівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" (далі - Ступнівський НВК), Будеразької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (далі - Будеразька ЗОШ), Спасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (далі - Спасівська ЗОШ), Суємського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" (далі - Суємський НВК), Новомощаницького навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" (далі - Новомощаницький НВК), Копитківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (далі - Копитківська ЗОШ), Маломощаницького навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" (далі - Маломощаницький НВК) засновником/власником цих навчальних закладів є Здолбунівська районна Рівненської області (т.1 а.а.с- 34-36, 59-77, 98-110, 117-133, 142-160, 173-188, 193-214, 220-237, 242, т.2 - а.а.с.1-14, 23-41, 46-62, 74-97, 101-121).

Наказом начальника відділу освіти Здолбунівської районної державної адміністрації Про харчування учнів пільгових категорій та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції від 04.01.2019 №7 наказано керівниками загальноосвітніх навчальних закладів забезпечити безкоштовне харчування учнів пільгової категорії та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції (т.2 - а.с.176).

Згідно з інформацією Дерманського НВК від 17.01.2019 №06, у навчальному закладі навчається 117 учнів, з них: 2 - діти позбавлені батьківського піклування, 1 - учень 1-4 класів із сім'ї, яка отримує соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.1 - а.с.19).

Наказами директора Дерманського НВК від 31.08.2018 №101 "Про організацію харчування учнів закладу у 2018/2019 навчальному році" та від 08.01.2019 №02 "Про харчування учнів пільгових категорій та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції" визначено необхідність забезпечення безкоштовного харчування учнів пільгової категорії (т.1 - 21-24).

Загалом відповідно до наказів директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням дітей позбавлених батьківського піклування - 2, учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 1, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції - 13. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.25-33).

Харчування учнів забезпечує ФОП ОСОБА_4

Згідно з інформацією Бущанського НВК від 16.01.2019, у навчальному закладі навчається 81 учень, з них: 5 - учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.1 - а.с.53).

Загалом відповідно до наказів директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 5, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції - 3. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.52-58).

Харчування учнів забезпечує ФОП ОСОБА_5

Відповідно до інформації Мізоцького НВК від 17.01.2019 №05, у навчальному закладі навчається 505 учнів, з них: 4 - діти позбавлені батьківського піклування, 2 - учні 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.1 - а.с.78).

Згідно з пунктом 3 наказу директора Мізоцького НВК від 31.08.2018 №165 "Про організацію харчування учнів у 2018 - 2019 навчальному році" наказано заступнику директора з виховної роботи ОСОБА_6 організувати безкоштовне харчування дітей сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, малозабезпечених, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" та дітей, учасників антитерористичної операції на сході України; встановити вартість харчування однієї дитини вдень для дітей сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, малозабезпечених (учнів 1-4 класів), які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" (т.1 - а.а.с.80-81).

Також, наказом директора Мізоцького НВК від 04.01.2019 №02 "Про харчування учнів пільгових категорій та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції" заступнику директора з виховної роботи ОСОБА_6 наказано забезпечити безкоштовне харчування учнів пільгової категорії згідно з асортиментним переліком товарів (т.1 - а.а.с.82-83).

Загалом відповідно до наказів директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням дітей позбавлених батьківського піклування - 4, учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 2, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції - 24. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.84-96).

Харчування учнів забезпечує ФОП ОСОБА_5

Відповідно до інформації Новосілківського НВК від 16.01.2019 №04, у навчальному закладі навчається 39 учнів, з них: 2 учні 1-4 класів із сім'ї, яка отримує соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.1 - а.с.11).

Наказом директора Новосілківського НВК від 08.01.2019 №04 визначено необхідність адміністрації закладу забезпечити безкоштовне харчування учнів пільгової категорії згідно з асортиментним переліком товарів (т.1 - а.а.с.115-116).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 2, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.112-114).

Харчування учнів забезпечує ТОВ "Нектар".

Відповідно до інформації П'ятигірської ЗОШ від 16.01.2019 №03, у навчальному закладі навчається 88 учнів, з них: 2 - учні 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.1 - а.с.134).

Пунктом 1 наказу директора П'ятигірської ЗОШ від 31.08.2018 №78 "Про організацію харчування учнів у 2018-2019 навчальному році" визначено необхідність організувати безкоштовне харчування учнів 1-4 класів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" та дітей, учасників антитерористичних операцій на сході (т.1 - а.а.с.135-136).

Також, наказом директора П'ятигірської ЗОШ від 14.01.2019 №04 визначено необхідність організувати безкоштовне харчування учнів пільгової категорії та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції (т.1 - а.а.с.139-141).

Загалом закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 2. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.137-138).

Харчування учнів забезпечує ТзОВ "Нектар".

Відповідно до інформації Кунинської ЗОШ від 18.01.2019 №06, у навчальному закладі навчається 64 учнів, з них: 1 - учень 1-4 класів із сім'ї, яка отримує соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.1 - а.а.с.161-162).

Наказом директора Кунинської ЗОШ від 05.09.2018 №84 "Про організацію харчування учнів у 2018 - 2019 навчальному році" наказано забезпечити з 05.09.2018 безкоштовне харчування учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної відповідно до норм на суму 7 грн на одну дитину. Згідно з додатком до вказаного наказу безкоштовним харчуванням забезпечено 2 дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції (т.1 - а.а.с.163-164).

Наказом директора Кунинської ЗОШ від 14.09.2018 №87 "Про організацію харчування учнів у 2018 - 2019 навчальному році" внесено зміни до наказу директора Куненської ЗОШ №84 від 05.09.2018 та викладено п.1 наказу у наступній редакції :"забезпечити з 17.09.2018 безкоштовне харчування 2 дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції та 2 учнів пільгової категорії згідно додатку" (т.1 - а.с.165-166).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 1, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції - 2. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.167-172).

Харчування учнів забезпечує ТзОВ "Нектар".

Відповідно до інформації Ступнівського НВК від 16.01.2019 №03, у навчальному закладі навчається 89 учнів, з них: 2 - учні 1-4 класів із сім'ї, яка отримує соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям та 1 - дитина позбавленого батьківського піклування (т.1 - а.с.189).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 2, дітей, позбавлених батьківського піклування-1, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції - 2. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.190-192).

Харчування учнів забезпечує ТзОВ "Нектар".

Відповідно до інформації Будеразької ЗОШ від 18.01.2019 №4, у навчальному закладі навчається 64 учні, з них: 3 - учні 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.1 - а.с.245).

Наказом директора Будеразької ЗОШ від 18.01.2019 №05 "Про харчування учнів пільгових категорій та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції у Будеразькій ЗОШ" визначено забезпечити безкоштовним харчуванням учнів пільгової категорії (сиріт, без батьківського піклування, малозабезпечених, з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах) та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції на суму 15 грн (т.1 - а.а.с.216-217).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 3, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції - 3. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.218-219).

Харчування учнів забезпечує ФОП ОСОБА_5

Відповідно до інформації Спасівської ЗОШ від 17.01.2019 №10, у навчальному закладі навчається 119 учнів, з них: 6 - учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям та 1-дитина з особливими освітніми потребами (т.1 - а.с.238).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 6. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.1 - а.а.с.239-241).

Відповідно до інформації Суємського НВК від 14.01.2019 №19, у навчальному закладі навчається 31 учень, з них: 3 - діти позбавлені батьківського піклування, 3 - учні 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.2 - а.с.15).

Пунктом 2 наказу директора Суємського НВК від 03.09.2018 №65 "Про організацію харчування учнів у 2018 - 2019 навчальному році" визначено забезпечити безкоштовним харчуванням учнів пільгової категорії (сиріт, без батьківського піклування, малозабезпечених) (т.2 - а.а.с.16-17).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням дітей позбавлених батьківського піклування - 3, учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 3. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.2 - а.а.с.19-21).

Відповідно до інформації Новомощаницького НВК від 18.01.2019 №04, у навчальному закладі навчається 45 учнів, з них: 1 - дитина, позбавлена батьківського піклування, 2-учня 1-4 класів із сім'ї, яка отримує соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.2 - а.с.42).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 2, дітей, позбавлених батьківського піклування - 1, а також учнів, батьки яких є учасниками антитерористичної операції - 2. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.2 - а.а.с.43-45).

Харчування учнів забезпечує ФОП ОСОБА_5

Відповідно до інформації Копитківської ЗОШ від 30.01.2019 №10, у навчальному закладі навчається 165 дітей, з них: 8 - діти позбавлені батьківського піклування, 3 - діти з особливими освітніми потребами (2 - індивідуальна форма навчання, 1 - навчається у інклюзивному класі) (т.2 - а.с.64).

Наказом директора Копитківської ЗОШ від 21.01.2019 №02 "Про харчування учнів пільгової категорії та дітей, батьки яких є учасниками антитерористичної операції" встановлено, що необхідно організувати пільгове харчування 8 учнів, позбавлених батьківського піклування та 3 учнів, батьки яких є учасниками бойових дій (т.2 - а.а.с.65-66).

Загалом закладом забезпечено безкоштовним харчуванням дітей позбавлених батьківського піклування - 8, учнів, батьки яких є учасниками бойових дій - 3. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.2 - а.а.с.67-73).

Харчування учнів забезпечує ТОВ "Нектар".

Відповідно до інформації Маломощаницького НВК від 17.01.2019 №02, у навчальному закладі навчається 32 учні, з них: 5 - учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (т.2 - а.с.98).

Загалом згідно з наказами директора закладом забезпечено безкоштовним харчуванням учнів 1-4 класів із сімей, які отримують соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям - 5. Документи на підтвердження статусу дітей містяться у матеріалах справи (т.2 - а.а.с.99-100).

Харчування учнів забезпечує ФОП ОСОБА_5

Судом встановлено, вказані навчальні заклади мають приміщення їдальні, які знаходяться у задовільному стані. При цьому, у П'ятигірській ЗОШ, Новомощаницькому НВК та Маломощаницькій ЗОШ відсутні харчоблоки. Посади кухаря у штатному розписі навчальних закладів, окрім Суємського НВК, відсутні (т.1 - а.а.с.17-18).

Вид харчування, яким безкоштовно забезпечуються учні у вказаних навчальних закладах є "бутербродний", що не відповідає вимогам Закону №2145-VIII, Закону №651-XIV, Закону №2402-III, Постанови №856, Постанови №1591, Порядку №16, Порядку №242/329.

На запит прокурора щодо причин відсутності гарячого харчування у навчальних закладах та вжиті заходи, спрямовані на його забезпечення, Здолбунівська районна рада надала пояснення відділу освіти Здолбунівської районної державної адміністрації щодо нерентабельності такого харчування.

У судовому засіданні представник відповідача обґрунтовувала свою позицію, серед іншого, тим, що для належної організації гарячого харчування необхідні значні кошти, які відсутні в бюджеті району.

Суд бере до уваги такі пояснення, підтверджені відповідними розрахунками Відділу освіти (т.2 - а.а.с.171-175) та рішенням Здолбунівської районної ради Рівненського району від 22.12.2017 №433 "Про районний бюджет на 2018 рік" з додатками (т.2 - а.а.с.234-249), проте зазначає, що, з огляду на конституційні та законодавчі засади, якими врегульовано права дитини на життя, здоровий спосіб життя, вільний розвиток, безпечні та нешкідливі умови навчання, пріоритетним напрямком фінансування видатків районного бюджету має бути саме фінансування освіти, та, першочергово - фінансування заходів, спрямованих на забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням пільгових категорій дітей.

Крім того, в силу вимог п.п.11-12 Наказу №242/329, при відсутності їдальні, харчоблоку дітей харчують у закладі громадського харчування або поставляються готові страви від підприємства громадського харчування.

Якщо харчування учнів здійснюється організацією (підприємством громадського харчування), штат харчоблоку (їдальні, буфету) не належить до штатного розпису навчального, оздоровчого закладу.

Таким чином, відсутність у навчальному закладі харчоблоку, а в його штатному розкладі - посади кухаря, не є об'єктивними причинами, що обгрунтовують відповідну відсутність організації гарячого харчування учнів.

Суд зазначає, що відповідачем не враховано, що поряд з безкоштовним харчування пільгової категорії дітей в одному навчальному закладі за батьківську плату можуть харчуватися й інші діти, що також сприятиме належному їх соціальному захисту, забезпечить створення всім дітям безпечних та нешкідливих умов для фізичного розвитку, зміцнення здоров'я, формування засад здорового способу життя.

Суд критично оцінює посилання відповідача на передачу повноважень щодо управління закладами освіти Здолбунівській районній державній адміністрації, зважаючи на таке.

У силу вимог ч.3 ст.14, ч.2 ст.34 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 №586-XIV (далі - Закон №586-XIV), передача місцевим державним адміністраціям повноважень інших органів супроводжується передачею їм відповідних фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень.

Згідно з ч.3 ст.34 Закону №586-XIV, місцеві державні адміністрації підзвітні та підконтрольні відповідним радам у частині делегованих повноважень.

Відповідачем не надано суду жодних доказів щодо передачі Здолбунівській районній державній адміністрації разом з делегованими повноваженнями відповідних фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для здійснення цих повноважень. Так само не надано жодних доказів щодо здійснення контролю за місцевою державною адміністрацією у частині обумовлених делегованих повноважень.

За таких обставин, твердження відповідача про те, що саме Здолбунівській районній державній адміністрації належить обов'язок щодо організації безплатного гарячого харчування учнів пільгових категорій є безпідставним.

У сукупності викладеного, суд дійшов висновку про те, що саме Здолбунівська районна рада, як засновник/власник навчальних закладів є відповідальною за забезпечення безплатним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, в тому числі й шляхом здійснення контролю за місцевою державною адміністрацією у частині делегованих повноважень. Достатніх заходів для забезпечення обумовленого харчування відповідачем вжито не було.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

За приписами частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

В ході судового розгляду адміністративної справи відповідач не виконав процесуального обов'язку доказування та не підтвердив правомірності своєї поведінки у спірних правовідносинах. Натомість позовні вимоги відповідають обставинам справи, ґрунтуються на вимогах закону та підтверджені належними й допустимими доказами, відтак підлягають задоволенню повністю.

Документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору (а.с.4) суд присуджує на користь позивача відповідно до положень статті 139 КАС України в сумі 1921,00грн. Натомість 1921,00грн суд вважає за необхідне повернути позивачу згідно з п.1 ч.1, ч.2 ст.7 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-VI, як судовий збір, внесений у більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури (вул.Княгині Ольги, 36, м.Здолбунів, Рівненська область, 35705, код ЄДРПОУ 02910077) до Здолбунівської районної ради Рівненської області (вул.Грушевського, 14, м.Здолбунів, Рівненська область, 35705, код ЄДРПОУ 21086247) задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Здолбунівської районної ради Рівненської області щодо незабезпечення безкоштовним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям".

Зобов'язати Здолбунівську районну раду Рівненської області вжити заходи щодо забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", що навчаються у Дерманському навчально-виховному комплексі: "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Бущанському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Мізоцькому навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - ліцей", Новосілківському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", П'ятигірській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, Кунинській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів, Ступнівському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Будеразькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Спасівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Суємському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Новомощаницькому навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Копитківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Маломощаницькому навчально-виховному комплексі "Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів" Здолбунівської районної ради Рівненської області.

Стягнути на користь Здолбунівської місцевої прокуратури (код ЄДРПОУ 02910077) за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, Здолбунівської районної ради Рівненської області (код ЄДРПОУ 21086247) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1921грн (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна гривня).

Повернути Здолбунівській місцевій прокуратурі (код ЄДРПОУ 02910077) з Державного бюджету України судовий збір у сумі 1921грн (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 23 серпня 2019 року.

Суддя Дудар О.М.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2019
Оприлюднено06.10.2019
Номер документу84741987
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/306/19

Рішення від 14.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Рішення від 14.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 17.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 02.07.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 20.05.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дудар О.М.

Ухвала від 28.02.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні