Рішення
від 30.09.2019 по справі 500/1377/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1377/19

30 вересня 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Баранюка А.З.

за участю:

секретаря судового засідання Габрилецької С.Є.;

представників позивача: Зота А.М., Панченка А.В.,

представника відповідача: Михайлюка А.З.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунальної установи Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" до Державного агентства резерву України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Комунальна установа Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" (далі - позивач) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Державного агентства резерву України (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправною бездіяльність Державного агентства резерву України та зобов`язати видати розпорядження на знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів термін придатності яких закінчився, що зберігаються в КУТОР "База спеціального медичного постачання", а саме:

- морфіну гідро хлорид 1% розчин по 1 мл. в ампулі в кількості 3473 амп., серія 10105, термін придатності якого закінчився 01.2008 року (розпорядження КМУ від 21.10.2009 року №1249-р);

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №6 в кількості 2460 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року;

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №5 в кількості 90 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року

- калію перманганат в кількості 54,42988 кг, в тому числі:

- 0,2 кг., серія 06.1991р., термін придатності закінчився 06.2001 року (розпорядження КМУ від 30.05.2002 року №293-рт);

- 0,2 кг., серія 12.1992р., термін придатності закінчився 12.2002 року (розпорядження КМУ від 04.10.2004 року №689-р);

- 54,02988 кг., серія 05.1988-12.1992 p.p. термін придатності закінчився 1998-2002 року, (розпорядження КМУ від 21.10.2009 року №1249-р).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на зберіганні КУТОР "База спеціального медичного постачання" в спеціально обладнаному приміщенні медичному складі № 1170, що розташований за адресою м. Збараж, вул. Павлова, 10 знаходяться наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори, термін придатності яких закінчився та які є майном мобілізаційного резерву. В період з 11.06.2018 року по 12.06.2018 року Державною службою України з лікарських засобів та контролю за наркотиками на підставі наказу № 596 від 07.06.2018 р. було проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання ліцензійних умов та складено акт № 23/596 від 12.06.2018 р. Перевіркою встановлено порушення ст.30 Закону України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори", а саме зберігання наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів термін придатності яких закінчився. Розпорядженням Держлікслужби № 19 від 15.06.2018 року було зобов`язано КУТОР "База спеціального медичного постачання" в строк до 15.09.2018 року здійснити знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, які зберігаються на медичному складі № 1170 термін придатності яких закінчився, однак позивач вказує, що не може самостійно прийняти рішення про знищення зазначених засобів, оскільки ці медичні препарати є частиною мобілізаційного резерву, і Комунальна установа Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" не має жодних повноважень користуватись чи розпоряджатись, в т.ч. і знищувати, дане майно без дозволу центрального органу виконавчої влади, що здійснює управління державним резервом - Державного агентства резерву України, оскільки ст. 2 Закону України "Про державний матеріальний резерв України" визначено, що самовільне відчуження матеріальних цінностей державного резерву - використання або реалізація відповідальним зберігачем матеріальних цінностей державного резерву, що перебувають у нього на відповідальному зберіганні, без відповідного рішення на це центрального органу виконавчої влади, що здійснює управління державним резервом. За самовільне відчуження матеріальних цінностей державного реєстру передбачена відповідальність визначена ст.14 Закону. Таким чином, знищення вказаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів без дозволу Державного агентства резерву України буде порушенням чинного законодавства про зберігання матеріальних цінностей державного резерву. Зазначає, що КУТОР "База спеціального медичного постачання" неодноразово зверталась до Державного агентства резерву України з проханням надати дозвіл на знищення даних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, а також направляла Акти №1та №2 про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, за формою затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.04.2015 №242, з проханням надати дозвіл на знищення наркотичних засобів, однак відповідач до цього часу не надав ні відповіді ні дозволу на знищення даних препаратів.

Ухвалою судді від 20.06.2019 відкрито провадження в адміністративній справі №500/1377/19 за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 16.07.2019 розгляд справи відкладено.

18.07.2019 представник позивача подав до суду заяву (а.с. 77-78), в якій вказав, що змінює предмет позову та просить:

1. визнати бездіяльність Державного агентства резерву України та зобов`язати скласти та подати до Мінекономрозвитку проект акту Кабінету Міністрів України щодо списання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів термін придатності яких закінчився, що зберігаються в КУТОР "База спеціального медичного постачання", а саме:

- морфіну гідро хлорид 1% розчин по 1 мл. в ампулі в кількості 3473 амп., серія 10105, термін придатності якого закінчився 01.2008 року (розпорядження КМУ від 21.10.2009 року №1249-р);

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №6 в кількості 2460 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року;

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №5 в кількості 90 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року;

- калію перманганат в кількості 54,42988 кг, в тому числі:

- 0,2 кг., серія 06.1991р., термін придатності закінчився 06.2001 року (розпорядження КМУ від 30.05.2002 року №293-рт);

- 0,2 кг., серія 12.1992р., термін придатності закінчився 12.2002 року (розпорядження КМУ від 04.10.2004 року №689-р);

- 54,02988 кг., серія 05.1988-12.1992 p.p. термін придатності закінчився 1998-2002 року, (розпорядження КМУ від 21.10.2009 року №1249-р);

2. зобов`язати Державне агентство резерву України взяти участь у проведенні інвентаризації для становлення наявності матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, що зберігаються в КУТОР "База спеціального медичного постачання", а саме:

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №6 в кількості 2460 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року;

- фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №5 в кількості 90 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року.

Ухвалами суду від 06.08.2019, 09.09.2019 розгляд справи було відкладено.

09.09.2019 представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву (а.с. 104-107), в якому вказує, що відповідно до норм чинного законодавства, яке регулює відносини у сфері державного резерву в тому числі Закону України "Про державний матеріальний резерв" та постанови Кабінету Міністрів України від 29.01.1998 №100-03 не визначено механізму списання розброньованого майна мобілізаційного резерву, прострочених матеріальних цінностей мобілізаційного резерву у випадку їх фізичної та моральної не придатності до використання. Водночас, абзацом 2 пункту 7 Порядку формування, розміщення та проведення операцій з матеріальними цінностями державного резерву затвердженого постановою КМУ від 08.10.1997 № 1129 (далі - Порядок) передбачено, що закладення до державного резерву матеріальних цінностей, що знаходиться на зберіганні у відповідальних зберіганні в, в порядку освіження, заміни провадиться цими зберігачами із дотриманням вимог Держрезерву щодо якості матеріальних цінностей. Також, абзацом 3 пункту 12 даного Порядку визначено, що освіження матеріальних цінностей державного резерву, що знаходяться у відповідальних зберігачів, а також заміна їх продукцією аналогічного асортименту та якості здійснюються ними самостійно без залучення додаткових бюджетних коштів.

Ухвалою суду від 23.09.2019 розгляд справи було відкладено.

30.09.2019 представник позивача подав до суду заяву про закриття провадження в частині позовних вимог.

Ухвалою суду від 30.09.2019 року закрито провадження у справі № 500/1377/19 за позовом Комунальної установи Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" до Державного агентства резерву України в частині позовної вимоги про зобов`язання Державного агентства резерву України взяти участь у проведенні інвентаризації для встановлення наявності матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, що зберігаються в КУТОР "База спеціального медичного постачання", а саме: фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №6 в кількості 2460 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року та фенобарбітал по 0,1 г. в табл. №5 в кількості 90 уп., серія 09.1996р., термін придатності якого закінчився 09.2006 року.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали просили їх задовольнити з мотивів наведених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити в його задоволенні.

Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників позивача, представника відповідача, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали, що містяться у справі, встановив наступні факти.

Судом встановлено, що Комунальна установа Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" (код ЄДРПОУ 00182113) є правонаступником обласної бази спеціального медичного постачання управління охорони здоров`я Тернопільської облдержадміністрації, та у відповідності до статуту (а.с. 11-20) основною метою діяльності і завданням бази спецмедпостачання є робота з мобілізаційним резервом, зокрема: усунення недоліків за результатами перевірок роботи з мобілізаційним резервом; зберігання майна мобілізаційного резерву в належному стані; зберігання матеріальних цінностей мобілізаційного резерву, який створюється в мирний час на підприємствах, в установах, організаціях усіх форм власності відповідно до завдань, що затверджені Кабінетом Міністрів України та доведені міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади. Також, у відповідності до доповнення до статуту (а.с. 21-22) база спецмедпостачання має право на зберігання діяльності з обігу (придбання, відпуску, зберігання, перевезення, знищення) наркотичних, психотропних препаратів і прекурсорів на ліцензійних умовах.

КУТОР "База спеціального медичного постачання" має діючу ліцензію на придбання, зберігання, реалізацію (відпуск), знищення наркотичних засобів (списку 1 таблиці II та списку 1 таблиці 2 таблиці III), психотропних речовин (списку 1 таблиці IV та списку 2 таблиці ПІ), прекурсорів (списку 1 таблиці IV та списку 2 таблиці IV) "Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів" серія АЕ № 637812 від 08.04.2015 року з терміном дії до 08.04.2020 року (а.с. 28).

Відповідно до Законів України "Про ліцензування видів господарської діяльності", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори", "Про лікарські засоби", Положення про Державку службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.2015 № 647, Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 №609, Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з культивування рослин, включених до таблиці І переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, розроблення, виробництва, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізації (відпуску), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року № 282, та на виконання Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держлікслужби на 2018 рік, затвердженого наказом Держлікслужби від 29.11.2017 №1113, з метою проведення державного контролю за додержанням Ліцензійних умов, Держлікслужбою видано наказ від 07.06.2018 № 596 "Про проведення планової перевірки" (а.с. 34) з 11.06.2018 по 12.06.2018 додержання Ліцензійних умов суб`єктом господарювання комунальна установа Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" та посвідчення на проведення перевірки від 07.06.2018 №23 (а.с. 33).

Під час здійснення планової перевірки посадовими особами Держлікслужби встановлено, що позивач зберігає на медичному складі № 1170 непридатні для подальшого використання наркотичні засоби і психотропні речовини, термін придатності яких закінчився: морфіну гідрохлорид 1% - 3473 ампули (термін придатності - 02.2008); фенобарбітал 0,1 г- 2550 таблеток (термін придатності - 10.2006) та прекурсори, які зазнали впливу фізичних факторів, внаслідок чого настала їх непридатність, що включає можливість їх відновлення чи переробки: калію перманганат - 54,430 кг., чим порушив ст..30 закону України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори", пункт 9, 27 постанови КМУ №589, оскільки ліцензіат не здійснив знищення непридатних для подальшого використання наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів в установленому Кабінетом міністрів України.

Результати даної перевірки оформлено актом від 12.06.2018 №23/596 (а.с. 30-32) та з урахуванням встановлених порушень ліцензіатом Ліцензійних умов на виконання статті 7 Закону, Держлікслужбою видано розпорядження від 15.06.2018 №19 "Щодо усунення порушень Ліцензійних умов" (а.с. 29), яким зобов`язано Комунальну установу Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" здійснити знищення вищевказаних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекусорів, термін придатності яких закінчився. Інформацію про усунення вищезазначеного порушення надати Держлікслужбі у термін до 15.09.2018.

Листами від 25.06.2018 №15 та від 07.08.2018 №19 (а.с. 46-47) позивач звертався до державного агентства резерву України, в яких інформував останнього про вищевказане розпорядження від 15.06.2018 №19 "Щодо усунення порушень Ліцензійних умов" та просив прийняти рішення щодо списання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекусорів, термін придатності яких закінчився.

Слід зазначати, що позивач неодноразово звертався до відповідача про знищення непридатних наркотичних речовин. Як слідує із матеріалів справи листом від 16.07.2012 №22/б (а.с. 35) позивач повідомляв відповідача про те, що на медичному складі №1170 м.Збараж зберігаються матеріальні цінності медичного призначення термін придатності яких закінчився та просив розглянути питання, щодо знищення лікарських засобів, відповідно до статті 23 Закону України "Про лікарські засоби" та згідно з Правилами проведення утилізації та знищення неякісних лікарських засобів, затвердженими наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.07.2004 р. №349.

У відповідь Державне агентство резерву України листом (а.с.36) повідомило позивача про те, що на даний час нормами чинного законодавства, яке регулює відносини у сфері державного резерву не визначено механізму списання розброньованого майна мобілізаційного резерву, відтак при здійсненні операцій з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву медичного призначення Базі спецмедпостачання необхідно дотримуватись нормативних актів, які регулюють порядок здійснення операцій з матеріальними цінностями мобілізаційного резерву, зокрема статті 12 Закону України "Про державний матеріальний резерв".

Листом від 02.12.2014 №51/б (а.с. 37) позивач повідомляв відповідача та ДУ "Центральна база спецмедпостачання МОЗ України" про те, що на даний час має ліцензію на право провадження господарської діяльності з придбання, зберігання, перевезення, реалізації, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, відтак просить надати дозвіл на списання лікарських засобів термін придатності яких закінчився також, просив зазначити які документи потрібно підготувати.

У відповідь Державне агентство резерву України листом (а.с.38) повідомило позивача про те, що з метою розв`язання проблеми списання розброньованих матеріальних цінностей медичного призначення з подальшою їх утилізацією Держрезервом спільно з міністерством охорони здоров`я України розпочата робота з підготовки необхідних проектів розпоряджень Уряду.

Листом від 24.02.2015 №8/б (а.с. 39) позивач повідомляв відповідача та Міністерство охорони здоров`я України, що на медичному складі №1170 м.Збараж зберігаються матеріальні цінності медичного призначення термін придатності яких закінчився та просив надати спеціальний дозвіл на списання даних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів для проведення їх знищення.

Листом від 24.04.2015 №17/б КУТОР "База спеціального медичного постачання" направила на адресу відповідача акт постійної технічної комісії від 01.04.2015 №12, акт постійної технічної комісії від 01.04.2015 №13, копію акту від 04.03.2015 про результати перевірки дотримання суб`єктом господарської діяльності вимог законодавства щодо забезпечення якості лікарських засобів, копії розпоряджень про встановлення заборони зберігання лікарського засобу від 12.03.2015 №1-№11 (а.с. 41).

Листами від 27.01.2017 №6 (а.с. 42) та від 20.07.2017 №15 (а.с. 43) позивач повторно повідомляв відповідача про зберігання матеріальних цінностей медичного призначення термін придатності яких закінчився, про встановлені порушення під час перевірки від 04.03.2015 р. та просив надати дозвіл на списання та знищення даних лікарських засобів наданням окремого розпорядження або постанови КМУ. До вищевказаних листів позивачем також долучалися копія ліцензії Державної служби України з контролю за наркотиками серія АЕ №637812, копію акта про результати перевірки дотримання суб`єктом господарської діяльності вимог законодавства щодо забезпечення якості лікарських засобів від 04.03.2015, копії розпоряджень про встановлення заборони зберігання лікарських засобів від 12.03.2015 №1-№11.

Також, позивач звертався до суду із позовом до Державного агентства резерву України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державна служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками про визнання бездіяльності протиправної та зобов`язання видати розпорядження на знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів термін придатності яких закінчився.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.03.2019 у справі №500/2960/18 в задоволенні позову відмовлено, оскільки позивачем не було надано Державному агентству резерву України акт про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню за формою затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.04.2015 №242.

В подальшому позивач склав акти про наявність наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів №1 та №2, за формою затвердженою наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.04.201 №242 та направив їх на адресу Держрезерву листами від 05.04.2019 та 08.05.2019 з проханням надати дозвіл на знищення наркотичних засобів. Проте відповідь на вказані листи позивачем не отримало.

З врахуванням вищенаведеного, не погоджуючись із діями Державного агентства резерву України, позивач звернувся до суду із відповідним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із Положенням про Державне агентство резерву України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2014 р. № 517, Державне агентство резерву України (Держрезерв) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра економічного розвитку і торгівлі і який реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву.

Основними завданнями Держрезерву є: 1) реалізація державної політики у сфері державного матеріального резерву; 2) внесення Міністру економічного розвитку і торгівлі пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначеній сфері.

Держрезерв відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює управління державним резервом; організовує виконання затверджених Кабінетом Міністрів України завдань щодо формування, зберігання, обслуговування, розміщення, відпуску, використання, поповнення та освіження (поновлення) запасів державного матеріального резерву, дотримання нормативних умов їх кількісного та якісного стану та несе відповідальність за їх виконання.

Загальні принципи формування, розміщення, зберігання, використання, поповнення та освіження (поновлення) запасів державного матеріального резерву визначено Законом України "Про державний матеріальний резерв" від 24 січня 1997 року № 51/97-ВР.

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про державний матеріальний резерв", державний резерв є особливим державним запасом матеріальних цінностей, призначених для використання в цілях і в порядку, передбачених цим Законом. У складі державного резерву створюється незнижуваний запас матеріальних цінностей (постійно підтримуваний обсяг їх зберігання).

Згідно із ч.1 ст.4 Закону України "Про державний матеріальний резерв", державний резерв створює Кабінет Міністрів України. Організація формування, зберігання і обслуговування державного резерву, соціальний розвиток забезпечуються уповноваженим на це центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, підприємствами, установами і організаціями, що входять до єдиної системи державного резерву України (далі - система державного резерву).

У відповідності до положень ст.11 Закону України "Про державний матеріальний резерв", запаси матеріальних цінностей державного резерву розміщуються на підприємствах, в установах і організаціях, спеціально призначених для зберігання матеріальних цінностей державного резерву. Розміщення і будівництво на території України підприємств, установ, організацій та інших об`єктів системи державного резерву здійснюються в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перелік підприємств, установ і організацій усіх форм власності, що виконують відповідальне зберігання матеріальних цінностей державного резерву, номенклатура та обсяги їх накопичення визначаються мобілізаційними та іншими спеціальними планами.

Підприємства, установи і організації всіх форм власності, яким встановлені мобілізаційні та інші спеціальні завдання, зобов`язані забезпечити розміщення, зберігання, своєчасне освіження, заміну, а також відпуск матеріальних цінностей із державного резерву згідно з зазначеними завданнями власними силами.

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України "Про державний матеріальний резерв", державний резерв матеріальних цінностей є недоторканним і може використовуватися лише за рішенням Кабінету Міністрів України.

Згідно із Законом України "Про лікарські засоби", наркотичні лікарські засоби є лікарськими засобами, які віднесені до наркотичних відповідно до законодавства.

Відповідно до ст.23 Закону України "Про лікарські засоби", неякісні лікарські засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, підлягають утилізації та знищенню. Утилізація та знищення лікарських засобів проводяться відповідно до правил, що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, та інших вимог законодавства.

Із системного аналізу норм Закону України "Про державний матеріальний резерв" та Закону України "Про лікарські засоби" суд приходить до висновку, що наркотичні засоби, що є державним матеріальним резервом, розміщуються на підприємствах, в установах і організаціях, спеціально призначених для зберігання матеріальних цінностей державного резерву. Неякісні наркотичні засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, що є державним матеріальним резервом, підлягають утилізації та знищенню.

Процедуру провадження суб`єктами господарювання - юридичними особами незалежно від форми власності діяльності, пов`язаної з культивуванням рослин, розробленням, виробництвом, виготовленням, зберіганням, перевезенням, пересиланням, придбанням, реалізацією (відпуском), ввезенням на територію України, вивезенням з її території, транзитом через територію України, використанням, знищенням наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, включених до переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. N770, та контролю за їх обігом визначено Порядком провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та контролю за обігом наркотичних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2009 №589.

Згідно із п.9 та п.10 даного Порядку, знищення засобів і речовин, включених до таблиць II і III та списку 1 таблиці IV переліку, препаратів, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, здійснюється:

закладами охорони здоров`я та ветеринарної медицини у разі визнання таких засобів і речовин непридатними для подальшого використання. Цими закладами також знищуються невикористані рештки зазначених засобів і речовин у відкритих ампулах;

виробниками зазначених засобів і речовин у разі визнання їх непридатними для подальшого використання у виробництві. Виробники також знищують відходи, що утворилися у процесі виробництва відповідно до технологічних регламентів;

суб`єктами господарювання, що використовують зазначені засоби і речовини в наукових та навчальних цілях, а також в інших цілях, передбачених Законом України "Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори".

Для знищення засобів і речовин, включених до таблиць II і III та списку 1 таблиці IV переліку препаратів, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, згідно з наказом керівника суб`єкта господарювання утворюється комісія, яку очолює керівник або його заступник. До складу комісії включається представник структурного підрозділу територіального органу Національної поліції з питань протидії наркозлочинності, присутність якого під час знищення таких засобів і речовин обов`язково забезпечується керівником зазначеного органу.

Процедуру реалізації матеріальних цінностей державного резерву, в тому числі мобілізаційного, на підставі актів Кабінету Міністрів України, прийнятих відповідно до Закону України "Про державний матеріальний резерв" визначено Порядком реалізації матеріальних цінностей державного резерву, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1078.

У відповідності до п.33 даного Порядку, у разі коли матеріальні цінності, що не реалізовані у зв`язку із втратою якісних характеристик та/або закінченням строку придатності відповідно до законодавства, заборонені до використання та підлягають вилученню з обігу, Держрезерв подає Мінекономрозвитку проект акта Кабінету Міністрів України щодо списання матеріальних цінностей з подальшою їх переробкою чи утилізацією.

Згідно із пунктом 1 розділу ІІ Наказу Міністерства охорони здоров`я України від 24.04.2015 № 242 "Про затвердження Правил утилізації та знищення лікарських засобів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України18 травня 2015 р. за № 550/26995, наявність в обігу лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, встановлюється органами державного контролю та/або посадовими (уповноваженими) особами суб`єктів господарювання у сфері обігу лікарських засобів. Такі лікарські засоби вилучаються з обігу, а факт їх наявності фіксується актом. Форма акта про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, для суб`єктів господарювання наведена у додатку 1 до цих Правил.

Отже, непридатні засоби і речовини, включених до таблиць II і III та списку 1 таблиці IV переліку препаратів, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, які є державним матеріальним резервом, повинні бути знищенні на підставі акта Кабінету Міністрів України. Проект такого акту Держрезерв подає Мінекономрозвитку на підставі отриманих актів про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, складених за формою, наведеної в додатку 1 Правил утилізації та знищення лікарських засобів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.04.2015 № 242.

З урахуванням вищенаведеного, суд погоджується із твердженням позивача проте, що КУТОР "База спеціального медичного постачання" не може без відповідного рішення самостійно знищити наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори термін придатності яких закінчився, які знаходяться у на зберіганні у позивача, оскільки ці медичні препарати є частиною мобілізаційного резерву.

Поряд із цим, чинним законодавством визначено механізм знищення наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, що не підлягають подальшому використанню. Для цього позивач склав акти №1 та №2 про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню, у відповідності до Правил утилізації та знищення лікарських засобів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.04.2015 № 242 та надав його Держрезерву. Факт отримання даний актів підтверджується наявними у матеріалах справи копіями рекомендованих повідомлень про вручення поштового відправлення (а.с. 55-57).

Суд зазначає, що дані акти є підставою для вчинення Держрезервом передбачених для такого знищення дій. Проте відповідачем не вчинено жодних дій у спосіб передбачений чинним законодавством шляхом подання проекту акту Кабінету Міністрів України для знищення відповідних наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів, що не підлягають подальшому використанню, які перебувають на зберіганні КУТОР "База спеціального медичного постачання".

Додатково суд зазначає, що оскільки пунктом 3 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2019 р. № 838, у постанові Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 459 "Питання Міністерства економічного розвитку і торгівлі" у назві постанови слова "Міністерства економічного розвитку і торгівлі" замінено словами "Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства", у пункті 1 слова "Міністерство економічного розвитку і торгівлі України" замінено словами "Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України", а Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України викладено в новій редакції, то суд вважає, що відповідач повинен подати вищевказаний проект акта Кабінету Міністрів України саме до Мінекономіки.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії, чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач належним чином не виконав обов`язок щодо доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Отже, з урахуванням вищенаведеного, суд приходить до переконання, що бездіяльність Державного агентства резерву України щодо неподання до Мінекономіки проекту акта Кабінету Міністрів України щодо списання матеріальних цінностей з подальшою їх переробкою чи утилізацією є протиправною, а позовні вимоги підлягають до задоволення.

Згідно із ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Державного агентства резерву України щодо неподання до Мінекономіки проекту акта Кабінету Міністрів України щодо списання матеріальних цінностей з подальшою їх переробкою чи утилізацією.

Зобов`язати Державне агентство резерву України подати Мінекономіки проект акта Кабінету Міністрів України щодо списання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів термін придатності яких закінчився, з подальшою їх утилізацією, що зберігаються в КУТОР "База спеціального медичного постачання", а саме:

морфіну гідро хлорид 1% розчин по 1 мл. в ампулі в кількості 3473 амп., серія 10105, термін придатності якого закінчився 01.2008 року;

калію перманганат в кількості 54,42988 кг, в тому числі:

0,2 кг., серія 06.1991р., термін придатності закінчився 06.2001 року;

0,2 кг., серія 12.1992р., термін придатності закінчився 12.2002 року;

54,02988 кг., серія 05.1988-12.1992 p.p. термін придатності закінчився протягом 1998-2002 років.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Реквізити сторін:

позивач - Комунальна установа Тернопільської обласної ради "База спеціального медичного постачання" (вул. Кушельницької, 18, м. Тернопіль, оф, 305, 46001, код ЄДРПОУ 00182113);

відповідач - Державне агентство резерву України (вул. Пушкіна, 28, м. Київ, код ЄДРПОУ 37472392).

Повне судове рішення складено 07 жовтня 2019.

Головуючий суддя Баранюк А.З.

копія вірна

Суддя Баранюк А.З.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2019
Оприлюднено08.10.2019
Номер документу84783002
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/1377/19

Ухвала від 30.09.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Рішення від 30.09.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 16.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 20.06.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні