П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/1548/19
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Майстер П.М.
Суддя-доповідач - Франовська К.С.
07 жовтня 2019 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Франовської К.С.
суддів: Кузьменко Л.В. Совгири Д. І. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року (час ухвалення рішення-не зазначено, місце ухвалення- м.Хмельницький, дата складення повного тексту рішення- 19.06.2019 р.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Авіла" до Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Хмельницькій області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 26.04.2019 року №1151515/40784267 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.03.2019 року №13, та зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну від 19.03.2019 року №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Авіла" задоволено. Цим рішення постановлено :
-визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 26.04.2019 року №1151515/40784267 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.03.2019 року №13;
-зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну від 19.03.2019 року №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Авіла" судові витрати в сумі 1921,00грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одної грн.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Хмельницькій області;
-стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Авіла" судові витрати в сумі 1921,00грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одної грн.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Головне управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області оскаржило його в апеляційному порядку, вважає його необґрунтованим та таким, що винесене з невірним застосуванням норм матеріального права, тому просить скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.06.2019 та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що під час розгляду справи судом не враховані приписи Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Порядку роботи комісій, які приймаються рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затв. постановою КМ України № 117 від 21.02.2018р., наказу Міністерства фінансів України № 567 від 13.06.2017р. Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, та вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , постанови КМ України № 1246 від 29.12.2010р. Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних . В порушення п.14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, позивачем не надано додатку №1, додатку №2 та акту розподілу приміщень до Договору про організацію забудови земельної ділянки №15/05/18 від 15.05.2018. Податкова накладна №13 від 19.03.2019 виписана ТОВ "Будівельна компанія "Авіла" по господарській операції з постачання майнових прав ТОВ "Трансбуд-Граніт" на об`єкт нерухомості.
Вважає, що наданий позивачем пакет документів до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній від 19.03.2019 №13 не є достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, що стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення №13 від 19.03.2019. Просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Позивач скористався своїм правом і подав відзив на апеляційну скаргу, в якій просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, оскільки позивачем пропущено граничні строки реєстрації податкових накладних.
30.09.2019 року до суду від Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області та Державної фіскальної служби України надійшли заяви про заміну відповідачів їх правонаступниками, а саме замінити первинних відповідачів Головне управління ДФС у Хмельницькій області на його правонаступника Головне управління ДПС у Хмельницькій області та Державну фіскальну службу України на Державну податкову службу України, як належних відповідачів по справі.
Колегія суддів ознайомившись з доводами даних заяв, вважає їх такими, що підлягають до задоволенню з огляду на наступне.
Згідно ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Судом встановлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України постановою від 19.06.2019 № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1; реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2; установлено, що територіальні органи Державної фіскальної служби, які реорганізуються, продовжують здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної податкової служби. Серед переліку територіальних органів Державної податкової служби, що утворюються (додаток 1), визначено Головне управління ДПС у Хмельницькій області. Згідно із додатком 2 Головне управління ДФС у Хмельницькій області реорганізовується шляхом приєднання до Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Наказом Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 29.08.2019 № 7 розпочато виконання Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області повноважень Головного управління ДФС у Хмельницькій області, що припиняється.
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227 "Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" функції та повноваження Державної фіскальної служби України, що припиняється, покладено на Державну податкову службу України.
Отже, заяви Головного управління ДФС у Хмельницькій області та Державної фіскальної служби України про заміну відповідачів підлягають задоволенню шляхом заміни відповідачів по справі № 560/1548/19 на їх правонаступників - Головне управління ДФС у Хмельницькій області на Головне управління ДПС у Хмельницькій області та Державну фіскальну службу України на Державну податкову службу України.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч.1ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України).
Заслухавши суддю - доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Авіла" має ліцензію на здійснення господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, яка видана Державною архітектурно-будівельною інспекцією України 05 червня 2018 року №19-Л (реєстраційний запис 2013049302 ).
02.01.2019 року між ФОП Бондарчук Людмилою Павлівною (надалі - орендодавець) та ТОВ "Будівельна компанія "Авіла" (надалі - орендар) укладено договір оренди (найму) нежитлового приміщення.
За умовами договору Орендодавець передає, а Орендар приймає у тимчасове платне користування на строк, визначений в цьому Договорі, на умовах оренди, без права викупу, нежитлове приміщення (об`єкт комерційного призначення), яке розташоване за адресою: Хмельницька область, місто Хмельницький, Проспект Миру, 72/5.
12.03.2018 року ОСОБА_1 (покупець) за договором купівлі-продажу придбав земельну ділянку, площею 0,1800 га, з кадастровим номером 6810100000:02:004:0075, що призначена для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, яка розташована за адресою вул. АДРЕСА_1 . Хмельницькому та 25.04.2018 року отримав містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва - нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями (вул. Вокзальна, 4-А в м. Хмельницькому).
15.05.2018 року ОСОБА_1 (надалі - Сторона-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Авіла" (надалі - Сторона-2) укладено договір про організацію забудови земельної ділянки №15/05/18.
Предмет вказаного договору становить діяльність Сторін, спрямована на організацію будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими по АДРЕСА_2 , відповідно до містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №99 від 25.04.2018 року, на земельній ділянці площею 0,18 га, кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:02:004:0075, яка перебуває в Сторони-1 у приватній власності відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №116733380 від 12.03.2018 року.
Відповідно до умов укладеного договору, Стороні-1 та Стороні-2 належать майнові права на квартири та нежитлові приміщення в Об`єкті лише в тих частках, що визначені в цьому Договорі та Додатках до цього Договору. Сторона-1 та Сторона-2 мають право на власний розсуд розпоряджатись належними їм майновими правами, якщо інше не встановлено в Додатках до цього Договору; Сторона-2 зобов`язується побудувати багатоквартирний житловий будинок з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями по АДРЕСА_2 , відповідно до містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №99 від 25.04.2018, на земельній ділянці площею 0,18 га, кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:02:004:0075, яка перебуває в Сторони-1 у приватній власності.
Згідно Додатку №1 т а Додатку №2 до договору про організацію забудови земельної ділянки №15/05/18 від 15.05.2018 року, Сторони визначили та погодили між собою попереднє т а після закінчення будівництва відсоткове співвідношення розподілу результатів будівництва.
19.03.2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Авіла" (надалі Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Трансбуд-Граніт" (надалі Покупець) укладено договір купівлі-продажу майнових прав №БК/АВ/ХМ/ВОК/4-А/кв8.
Згідно вказаного договору Продавець продає, а Покупець купує Майнові права на Об`єкт нерухомості (будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями, відповідно до Договору про організацію забудови земельної ділянки №15/05/18 від 15.05.2018.
Сторони домовились, що Об`єктом нерухомості, майнові права на який передаються за цим Договором, є житлове приміщення (квартира), яке розташоване в Об`єкті будівництва за будівельною адресою: АДРЕСА_2 .
Оплата за цим договором здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на банківський рахунок Продавця. Договірна ціна за майнові права на Об`єкт нерухомості, що є предметом цього договору, становить 828324,00 грн, в т.ч. ПДВ - 138054,00 грн.
На виконання умов вказаного договору купівлі-продажу майнових прав Товариством з обмеженою відповідальністю "Трансбуд-Граніт" перераховано на рахунок позивача 828324,00 грн., що підтверджується наступними документами: платіжне доручення №70 від 19.03.2019 року на суму 828324,00 грн., карточка рахунку № 361 за березень 2019 року, звіт (виписка) про дебетові і кредитові операції по рахунку НОМЕР_3 "Вокзальна" з 19.03.2019 по 19.03.2019 сформована 08.05.2019 року, акт звірки взаєморозрахунків між ТОВ "Будівельна компанія "Авіла" та ТОВ "Трансбуд-Граніт" станом за березень 2019 року.
Оскільки Покупець, Товариство з обмеженою відповідальністю "Трансбуд-Граніт" перерахував на рахунок позивача 19 березня 2019 року договірну ціну за майнові права 828324,00 грн., позивач, за правилом першої події сформував та надіслав для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №13 від 19.03.2019 року.
Однак, згідно з отриманою квитанцією від 09.04.2019 року податкову накладну №13 від 19.03.2019 року прийнято, але реєстрацію зупинено.
Зазначено підстави зупинення : відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 від 23.04.2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Будівельна компанія "Авіла" відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України було надано пояснення. Разом з поясненнями подано копії документів у вигляді 14 додатків, включаючи Договір про організацію забудови земельної ділянки №15/05/18 від 15.05.2018, Додаткову угоду №1, Додаток №1 та Додаток №2 до нього.
Рішенням голови комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1151515/40784267 від 26.04.2019 року було відмовлено у реєстрації податкової накладної №13 від 19.03.2019 року.
Підставою відмови зазначено ненадання платником податку копій документів: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них. Також, зазначено, що платником не надано додатку №1, додатку №2 та акту розподілу приміщень до Договору про організацію забудови земельної ділянки №15/05/18 від 05.05.2018р, а отже неможливо встановити майнові права Сторони 1 чи Сторони 2 на об`єкт нерухомості (житлове приміщення, проектний номер - 8, поверх - другий, загальною площею - 72,66 м.кв., кількість кімнат -2).
06.05.2019 року позивачем подано до Державної фіскальної служби України скаргу на рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної №1151515/40784267 від 26.04.2019 року.
Рішенням за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 15.05.2019 року №27942/40784267/2, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підстави: ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Не погоджуючись з рішенням відповідача про відмову у реєстрації податкової накладної №1151515/40784267 від 26.04.2019 року позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції керувався тим, що контролюючим органом не спростовано достовірності відомостей первинних та розрахункових документів, поданих позивачем на підтвердження факту реальності здійснення господарських операцій за спірним правочином, та не доведено порушення позивачем вимог чинного законодавства, що свідчить про протиправність відмови йому в реєстрації податкової накладної.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії оцінки, Перелік документів).
Пунктом 6 Критеріїв оцінки визначено критерії для проведення Моніторингу податкової накладної, при цьому за змістом пункту 1 Переліку документів для кожного із критеріїв законодавцем визначено специфічний (окремий) перелік документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Згідно з пунктом 2 Переліку документів письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про:
реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної або відмову у такій реєстрації, у періоді, протягом якого реалізовувалися спірні правовідносини, регламентовано постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Постанова № 117).
Пунктом 21 Постанови № 117 передбачено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що законодавцем надано контролюючому органу повноваження здійснювати перевірку та встановлювати відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, за наслідками чого зупиняти реєстрацію таких податкових накладних із зазначенням відомостей та переліку документів необхідних для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Судом першої інстанції встановлено безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної №13 від 19.03.2019 року як передумови прийняття оскаржуваного рішення Комісії, оскільки у квитанції від 09 квітня 2019 року, відповідачем не вказано ні конкретного критерію (відповідного підпункту пункту 6 Критеріїв оцінки) оцінки ступеня ризику, ні конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567. Натомість платником податків надано до податкового органу первинні документи - вигляді 14 додатків, включаючи Договір про організацію забудови земельної ділянки №15/05/18 від 15.05.2018, Додаткову угоду №1, Додаток №1 та Додаток №2 до нього на підтвердження реальності здійснення операції по податковій накладній.
Всупереч зазначеній у рішенні підставі їх прийняття податковим органом у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не наведено жодного порушення норм матеріального права, не зазначено, які саме первинні документи складені з порушенням законодавства та яких первинних документів недостатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Як видно із рішення №1151515/40784267 від 26.04.2019 року про відмову у реєстрації податкової накладної №13 від 19.03.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них.
Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 (додаток 2 до вказаного Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства рішення Комісії ГУ ДФС у Хмельницькій області №1151515/40784267 від 26.04.2019 року містить лише загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення (додаток 2 до вказаного Порядку), і підкреслення конкретних видів документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надано, не містить.
Суд, також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Апеляційний суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Незазначення такого призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до підстави зупинення реєстрації податкової накладної.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.
Враховуючи викладене, апеляційний суд приходить до висновку про те, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної, а тому оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправним та підлягає скасуванню.
Також судом першої інстанції зроблено правильний висновок про наявність підстав для задоволення позовної вимоги про зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 28 листопада 2017 року № 118, що відповідає вимогам пункту 28 Порядку № 117, згідно з яким податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється в день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та свідчить про необґрунтованість доводів скаржника в частині передчасності задоволення такої.
За наведених обставин, суд вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.
З огляду на результат апеляційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, відповідно до частини шостої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат судом не змінюється.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 червня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 07 жовтня 2019 року.
Головуючий Франовська К.С. Судді Кузьменко Л.В. Совгира Д. І.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2019 |
Оприлюднено | 08.10.2019 |
Номер документу | 84785354 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Франовська К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні