СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" жовтня 2019 р. Справа № 922/599/19
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Білоусова Я.О. , суддя Фоміна В.О.
за участі секретаря судового засідання Кладька А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Акціонерного товариства "НАК "Нафтогаз України" (вх.№2156 Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19, ухвалене суддею Присяжнюком О.О. у приміщенні господарського суду Харківської області о 12:01 год., повний текст рішення складено 13.06.2019.
за позовом Комунального підприємства "Обласний інформаційно-технічний центр", м. Харків,
до Публічного акціонерного товариства "Харківгаз", м. Харків,
Акціонерного товариства "НАК "Нафтогаз України", м. Київ,
3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Акціонерне товариство «Укртрансгаз» , м. Київ,
про визнання права
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19 позовні вимоги (збільшені) задоволено частково; визнано право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у лютому 2019 року: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. метрів; за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018, обсязі 1089,1 тис.куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018, в обсязі 86,9 тис.куб. метрів; визнано право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у березні 2019 року: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018, в обсязі 2240,1 тис.куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018, в обсязі 1154,2 тис.куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018, в обсязі 93,2 тис.куб. метрів; визнано право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у квітні 2019 року: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018, в обсязі 201,0 тис.куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018, в обсязі 94,8 тис.куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018, в обсязі 5,9 тис.куб. метрів. Стягнуто з акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" на користь КП «Обласний інформаційно-технічний центр» 5763,00 грн. сплаченого судового збору. В частині позовних вимог щодо Публічного акціонерного товариства «Харківгаз» - відмовлено.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що з огляду на встановлений спеціальним законодавством у сфері газопостачання механізм постачання природного газу, можливість відбору КП «ОІТЦ» із газотранспортної системи погоджених у відповідних договорах з НАК "Нафтогаз України" обсягів природного газу перебуває у безпосередній залежності від належного виконання НАК "Нафтогаз України" своїх зобов`язань з підтвердження обсягів природного газу шляхом своєчасного підтвердження номінацій, тобто підтвердження (видача) НАК "Нафтогаз України" номінацій та включення КП «ОІТЦ» до Реєстру споживачів постачальника є однією з гарантій безперебійного та безперешкодного постачання виробнику теплової енергії природного газу з метою виробництва теплової енергії в опалювальний сезон 2018/2019 р.р. Відповідно, не підтвердження номінацій або виключення КП «ОІТЦ» з Реєстру споживачів унеможливлює безперешкодне отримання КП "Обласний інформаційно-технічний центр" необхідних обсягів природного газу, оскільки у тому числі може мати наслідком обмеження або взагалі припинення надання ПАТ "Харківгаз" послуг з розподілу природного газу.
Суд зазначав, що обсяги природного газу на період з 01.10.2018 - 30.04.2019, зокрема, на лютий, березень, квітень 2019 за договорами №1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, №1645/18-КП-32 від 25.10.2018, є узгодженими та підтвердженими, тому ненадання номінації (не підтвердження обсягів природного газу) та виключення КП «ОІТЦ» з Реєстру споживачів НАК "Нафтогаз України" на лютий, березень, квітень 2019 з боку другого відповідача не звільняє НАК «Нафтогаз України» від обов`язків постачати природний газ позивачу, тобто позивач має безумовне право на споживання природного газу : у лютому 2019 за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі - 2219,1 тис. куб. метрів, за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі - 1089,1 тис. куб. метрів, за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі - 86,9 тис. куб. метрів; у березні 2019 за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі - 2240,1 тис. куб. метрів, за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018 , в обсязі - 1154,2 тис. куб. метрів, за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі - 93,2 тис. куб. метрів.; у квітні 2019 за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі - 201,0 тис. куб. метрів, за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі - 94,8 тис. куб. метрів, за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі - 5,9 тис. куб. метрів.
Також суд врахував, що КП "Обласний інформаційно-технічний центр", як теплогенеруюча, теплотранспортуюча та теплопостачальна організація, відповідно до статуту та ліцензій є суб`єктом господарювання в сфері теплопостачання з особливим статусом природної монополії на ринку постачання теплової енергії в межах мереж, що ним експлуатуються та є об`єктом життєзабезпечення і стратегічного значення в Харківській області, зокрема в м. Куп`янськ; смт. Ківшарівка, сел. Подоли, Глушківка, Лісна стінка, Кіндрашівка, Курилівка, Грушівка, Петрівка, Гусинка, Сеньково, Ягідне Куп`янського району; смт. Чкаловське, смт. Кочеток Чугуївського району; м. Барвінкове; Дергачівському районі. В опалювальний період 2018/2019 КП «ОІТЦ» , який технологічно виробляє теплову енергію з газу, не може не брати природний газ. Процес відбору газу в опалювальний період не припиняється, варіюється тільки обсяг споживання, в залежності від температури повітря на вулиці. Дії з боку ПАТ «Харківгаз» та НАК «Нафтогаз України» щодо припинення, обмеження газопостачання на котельні підприємства та їх пломбування, неминуче призводить до припинення подачі тепла та може призвести до руйнування внутрішньо будинкових мереж та мереж теплопостачання, може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного характеру та завдати непоправної шкоди мешканцям територіальних громад, селищ, міст Харківської області. Тому, відключення котелень КП «ОІТЦ» від газу, припинення (обмеження) постачання газу в опалювальний період неможливо.
Суд також врахував правові висновки Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду, викладені в постанові від 22.06.2018 у справі №904/5621/17, щодо покладення на НАК "Нафтогаз України" саме обов`язку з видачі номінацій виробникам теплової енергії. Не зважаючи на те, що правовідносини між позивачем - виробником теплової енергії та НАК "Нафтогаз України" у справі № 904/5621/17 стосувалися опалювального сезону 2016/17 року та врегульовувались іншим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р, проте зміст таких правовідносин та їх нормативне врегулювання є аналогічним за своїм змістом зі спірними правовідносинами щодо опалювального сезону 2018/19.
Крім того, оскільки порушень прав позивача з боку першого відповідача судом не встановлено та виникнення спору у справі пов`язано виключно із поведінкою другого відповідача, суд відмовив у задоволенні позову щодо вимог до першого відповідача.
АТ "НАК "Нафтогаз України" з рішенням не погодилося та звернулося до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19 в частині задоволення позовних вимог, яким визнано право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у лютому, березні та квітні 2019 за договорами №1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, №1645/18-КП-32 від 25.10.2018, прийняти в цій частині нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити; витрати по сплаті судового збору, понесені АТ "НАК "Нафтогаз України" при оскаржені судового рішення у даній справі, покласти на позивача.
В обґрунтування апеляційної скарги АТ "НАК "Нафтогаз України" зазначає таке:
- в спірні періоди позивач мав перед АТ "НАК "Нафтогаз України" заборгованість за спожитий у минулі періоди природний газ та не виконав вимоги п. 11 Постанови №867;
- АТ "НАК "Нафтогаз України" не підтверджувало (не подавало номінацій) планових обсягів природного газу на лютий 2019 для позивача за договорами постачання природного газу №1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, №1645/18КП-32 від 25.10.2018;
- позивач не включений в реєстр споживачів АТ "НАК "Нафтогаз України" на березень, квітень 2019;
- в силу вимог п. 11 Постанови №867 від 19.10.2018 позивач не мав права станом на 23.01.2019 та 23.02.2019 придбавати природний газ для всіх категорій використання природного газу в АТ "НАК "Нафтогаз України", а АТ "НАК "Нафтогаз України" не мало правових підстав постачати природний газ позивачу.
Крім того, враховуючи, що позивачем заявлено вимогу про визнання за ним права на споживання помісячно у конкретному обсязі природного газу, який вже спожито і його не існує в природі, а договором поставки газу передбачено перехід права власності на природний газ до споживача після підписання актів приймання- передачі, така вимога є вимогою про встановлення юридичного факту, а тому не підлягає задоволенню у господарському процесі. Таким чином, обраний позивачем спосіб захисту суперечить встановленим положенням ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України способам захисту цивільних прав, а також є втручанням у господарську діяльність суб`єкта господарювання.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 05.08.2019 поновлено АТ «НАК «Нафтогаз України» строк на подання апеляційної скарги на рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства «НАК «Нафтогаз України» на рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19; встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв і клопотань по суті справи та з процесуальних питань - 5 днів з дня вручення даної ухвали; повідомлено учасників справи, що розгляд апеляційної скарги Акціонерного товариства «НАК «Нафтогаз України» відбудеться 12.09.2019
21.08.2019 від АТ «Харківгаз» надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому воно просило відмовити у задоволенні апеляційної скарги АТ «НАК «Нафтогаз України» , а рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19 залишити без змін (вх.№7906).
11.09.2019 від позивача надійшов відзив, в якому він просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19 залишити без змін (вх.№8631).
У судовому засіданні 12.09.2019 оголошено перерву до 01.10.2019.
30.09.2019 від АТ «Харківгаз» надійшли пояснення по справі (вх.№9278).
30.09.2019 від КП "Обласний інформаційно-технічний центр" надійшли додаткові пояснення по справі, до яких додано додаткові докази, а саме: копії актів наданих послуг з розподілу природного газу за лютий, березень, квітень 2019, технічного акту з розподілу природного газу від 28.02.2019; актів наданих послуг з транспортування природного газу за лютий, березень, квітень 2019; листів щодо повернення актів приймання передачі природного газу за лютий, березень, квітень 2019; листа від 05.03.2019 №08/03 (вх.№9282).
У судовому засіданні 01.03.2019 оголошено перерву до 03.10.2019.
У судовому засіданні 03.10.2019 представник АТ «НАК «Нафтогаз України» підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Представники КП "Обласний інформаційно-технічний центр" та АТ «Харківгаз» проти доводів та вимог апеляційної скарги заперечували та просили залишити її без задоволення, а рішення залишити без змін. Також представник позивача просив прийняти до уваги нові докази, які були надані до додаткових пояснень по справі.
Представник АТ «Укртрансгаз» підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Розглянувши клопотання позивача про долучення до матеріалів справи доказів, які не були подані до суду першої інстанції, колегія суддів не вбачає підстав для його задоволення, оскільки всупереч вимог ст. 269 ГПК України позивачем не доведено неможливості подання вказаних доказів суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила таке.
01.10.2017 КП "Обласний інформаційно-технічний центр" приєдналось до умов Типового договору розподілу природного газу затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 (заява-приєднання №09420W9B2ST107).
Типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.
Умови цього договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України Про ринок природного газу і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2494 (п. 1.2 Типового договору).
Відповідно до пунктів 2.1.- 2.2 Типового договору, за цим договором оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором. Обов`язковою умовою надання споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи оператора ГРМ.
25.10.2018 між ПАТ НАК Нафтогаз (постачальник) та КП "Обласний інформаційно-технічний центр" (споживач) укладено договори постачання природного газу: №1643/18-ТЕ-32 - природний газ, що постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню; №1644/18-БО-32 - природний газ, що постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями; №1645/18-КП-32 - природний газ, що постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії, яка споживається підприємствами, організаціями та іншими суб`єктами господарювання, які не є бюджетними установами/організаціями.
Згідно п. 2.1 додаткової угоди №3 від 26.11.2018 до договору постачання природного газу від 25.10.2018 №1643/18-ТЕ-32 постачальник передає споживачу в період з 01.10.2018 по 30.04.2019 (включно) замовлений споживачем обсяг (об`єм) природного газу в кількості 10501,357 тис. куб. метрів, в тому числі, по місяцях: жовтень 2018 - 85,757; листопад 2018 - 1631,0; грудень 2018 - 1723,8; січень 2019 - 2400,6; лютий 2019 - 2219,1; березень 2019 - 2240,1; квітень 2019 р.- 201,0.
Відповідно до п. 2.1 додаткової угоди №3 від 26.11.2018 до договору постачання природного газу від 25.10.2018 №1644/18-БО-32 постачальник передає споживачу в період з 01.10.2018 по 30.04.2019 (включно) замовлений споживачем обсяг (об`єм) природного газу в кількості 5329,751 тис. куб. метрів, в тому числі, по місяцях: жовтень 2018 - 46,851; листопад 2018 - 823,0; грудень 2018 - 979,3; січень 2019 - 1142,5; лютий 2019 - 1089,1; березень 2019 - 1154,2; квітень 2019 - 94,8.
Згідно п. 2.1 додаткової угоди №3 від 26.11.2018 до договору постачання природного газу від 25.10.2018 №1645/18-КП-32 постачальник передає споживачу в період з 01.10.2018 по 30.04.2019 (включно) замовлений споживачем обсяг (об`єм) природного газу в кількості 420,739 тис. куб. метрів, в тому числі, по місяцях: жовтень 2018 - 0,939; листопад 2018 - 70,0; грудень 2018 - 66,4; січень 2019 - 97,4; лютий 2019 - 86,9; березень 2019 - 93,2; квітень 2019 - 5,9.
Відповідно до пунктів 2.2. додаткових год №3 від 26.11.2018 до договорів постачання природного газу №1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, №1645/18-КП-32 від 25.10.2018 (далі - додаткові угоди № 3 до договорів), споживач підтверджує, що замовлені ним обсяги природного газу, які визначені в п.2.1 цих договорів повністю покривають потреби споживача у відповідних розрахункових періодах для потреб, визначених пунктом 1.2 цих договорів.
Підписанням цього договору споживач дає згоду постачальнику для включення його до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи (далі - оператор ГТС) відповідно до вимог Кодексу ГТС, за умови дотримання споживачем пункту 3.3 цього договору (пункти 2.3 додаткових угод № 3 до договорів).
Згідно пункту 3.2. додаткових угод № 3 до договорів, постачання газу за цими договорами здійснюється постачальником виключно за умови: підтвердження споживачу номінації в порядку, передбаченому Кодексом ГТС, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493, в редакції, яка діяла станом на 27.07.2018 (п. 3.2.1); включення споживача до Реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі оператора ГТС (п. 3.2.2).
Відповідно до п. 3.3. додаткових угод № 3 до договорів, постачання (підтвердження споживачу номінації відповідно до п. 3.2.1 або включення споживача до Реєстру споживачів постачальника відповідно до п. 3.2.2) та використання (відбір) природного газу за цим договором здійснюється виключно за умови дотримання споживачем вимог п. 11 Положення та відсутності реєстрації споживача в реєстрі будь-якого іншого постачальника природного газу.
Якщо споживач порушив умови п. 11 Положення: номінація споживачу не підтверджується, відповідно, постачання природного газу не відбувається, акти приймання-передачі не оформлюються, передача природного газу за цим договором не здійснюється; постачальник припиняє постачання газу шляхом виключення споживача з Реєстру без погодження із споживачем (пункти 3.4, 3.4.1, 3.4.2 додаткових угод № 3 до договорів).
Згідно п. 3.6 додаткових угод № 3 до договорів, фізичне припинення постачання природного газу за цим договором здійснює оператор ГРМ та оператор ГТС.
Вищезазначені договори постачання природного газу набирають чинності з дати підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення підпису постачальника печаткою, і діють в частині постачання природного газу до 30.04.2019 року (включно), а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 11.1. додаткових угод № 3 до договорів).
Як зазначає позивач та вбачається з матеріалів справи, 28.01.2019 ПАТ «Харківгаз» повідомив КП «Обласний інформаційно-технічний центр» про припинення (обмеження) газопостачання (повідомлення №01 від 28.01.2019). ПАТ «Харківгаз» у зв`язку з відсутністю у споживача підтверджених обсягів природного газу на лютий 2019, пропонувало у термін до 08-00 год. 01.02.2019 самостійно відключити від газових мереж газоспоживання (обмежити газоспоживання до рівня 0,000 тис. куб.м на добу) і підготувати до пломбування газоспоживне обладнання, розташоване у підрозділах КП «Обласний інформаційно - технічний центр» . Також, оператор ГРМ зазначав, що у разі невиконання цієї вимоги транспортування газу підприємству буде припинено (обмежено) в примусовому порядку.
01.02.2019 КП «Обласний інформаційно - технічний центр» не допустив представників ПАТ «Харківгаз» до об`єктів споживача для виконання робіт з припинення (обмеження) розподілу природного газу у зв`язку з відсутністю підтвердженого обсягу природного газу на лютий 2019, в зв`язку з чим ПАТ «Харківгаз» був складений акт про порушення від 01.02.2019. У вказаному акті, зокрема, зазначено, що споживачу необхідно отримати від свого постачальника підтвердження щодо подання їм до оператора ГТС номінації на лютий 2019.
25.02.2019 ПАТ «Харківгаз» повідомив КП «Обласний інформаційно - технічний центр» про припинення (обмеження) газопостачання (повідомлення №02 від 25.02.2019). ПАТ «Харківгаз» , у зв`язку з відсутністю у споживача підтверджених обсягів природного газу на березень 2019, пропонувало у термін до 08-00 год. 01.03.2019 самостійно відключити від газових мереж газоспоживання (обмежити газоспоживання до рівня 0,000 тис. куб.м на добу) і підготувати до пломбування газоспоживне обладнання розташоване у підрозділах КП «Обласний інформаційно - технічний центр» . Також, оператор ГРМ зазначав, що у разі невиконання цієї вимоги транспортування газу підприємству буде припинено (обмежено) в примусовому порядку.
Аналогічні повідомлення про припинення(обмеження) газопостачання (№1689 та № 3 від 25.02.2019) було направлено територіальними підрозділами ПАТ «Харківгаз» на відокремлені підрозділи КП «ОІТЦ» .
01.03.2019 КП «ОІТЦ» звернулося з позовом, в якому просило:
- визнати право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у лютому 2019: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. метрів; за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018 обсязі 1089,1 тис. куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 86,9 тис. куб. метрів;
- визнати право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у березні 2019: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018, в обсязі 2240,1 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1154,2 тис. куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 93,2 тис. куб. метрів.
23.04.2019 позивач звернувся із заявою про збільшення позовних вимог, в якій зазначав, що 26.02.2019 ним було отримано від НАК «Нафтогаз України» повідомлення №26-1189/1.17-19 від 20.02.2019 про припинення (обмеження) газопостачання з 01.03.2019, в якому повідомлялось, що станом на 20.02.2019 КП «ОІТЦ» не виконує вимоги п. 11 Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 №867, та умови укладених договорів і пропонувало самостійно припинити газопостачання з 01.03.2019.
22.03.2019 позивачем отримано від НАК «Нафтогаз України» повідомлення про припинення (обмеження) газопостачання №23-231-19 від 20.03.2019, в якому НАК «Нафтогаз України» зазначало про необхідність проведення розрахунків у відповідності до вимог Положення та укладених договорів, а у разі недосягнення відповідного рівня розрахунків постачальник вимагав самостійно припинити газопостачання з 01.04.2019 о 07:00 год.
03.04.2019 позивач отримав від ПАТ «Харківгаз» лист №61003-2Сл-9022-0319 від 28.03.2019, в якому зазначалось, що станом на 28.03.2019 для потреб КП «ОІТЦ» не виділені номінації (підтверджені обсяги природного газу) на березень та квітень 2019 ні від АК «Нафтогаз України» , ні від будь-якого іншого постачальника природного газу.
У зв`язку з чим, КП «ОІТЦ» просило:
- визнати право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у лютому 2019: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. метрів; за договором № 1644/18-БО-32 від 25.10.2018 обсязі 1089,1 тис. куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 86,9 тис. куб. метрів;
- визнати право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у березні 2019: за договором № 1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2240,1 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1154,2 тис. куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 93,2 тис. куб. метрів.
- визнати право КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у квітні 2019: за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 201,0 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 94,8 тис. куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 5,9 тис. куб. метрів.
В обґрунтування позовних вимог КП «Обласний інформаційно-технічний центр» зазначало, що обсяги природного газу на період з 01.10.2018 - 30.04.2019, зокрема, на лютий, березень, квітень 2019 за договорами №1643/18-ТЕ-32, №1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 є узгодженими та підтвердженими, а відтак ненадання номінації (не підтвердження обсягів природного газу) та виключення КП «ОІТЦ» з Реєстру споживачів НАК «Нафтогаз України» на лютий, березень, квітень 2019, з боку другого відповідача є неправомірним та безпідставним та не звільняє НАК «Нафтогаз України» від обов`язків постачати природний газ позивачу, тобто позивач має безумовне право на споживання природного газу у вказані періоди.
Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
За змістом статей 3, 15, 16 ЦК України правовою підставою для звернення до господарського суду є захист порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів. За результатами розгляду такого спору має бути визначено, чи було порушене цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушено, в чому полягає його порушення, оскільки в залежності від цього визначається належний спосіб захисту порушеного права, якщо воно мало місце.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що право чи інтерес мають бути захищені судом у належний спосіб, який є ефективним (пункт 57 постанови від 05.06.2018 у справі № 338/180/17), тому суд повинен відмовляти у задоволенні позовної вимоги, яка не відповідає ефективному способу захисту права чи інтересу (див. mutatis mutandis висновки у пунктах 72-76 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 у справі №488/5027/14-ц).
Вирішуючи господарський спір, суд з`ясовує, чи існує у позивача право або законний інтерес; якщо так, то чи має місце його порушення, невизнання або оспорювання відповідачем; якщо так, то чи підлягає право або законний інтерес захисту і чи буде такий захист ефективний за допомогою того способу, який визначено відповідно до викладеної в позові вимоги. В іншому випадку у позові слід відмовити.
У даному випадку позивач звернувся з вимогою про визнання його права на споживання природного газу за договорами з АТ НАК «Нафтогаз України» у визначених обсягах, зокрема, у лютому 2019, тобто у періоді, який на час звернення до суду з позовом (01.03.2019) минув. Отже заявлено вимогу, спрямовану на визнання існування права у минулому, а не визнання порушеного, оспорюваного або невизнаного права, яке існує, може бути поновлене і, як наслідок, може бути реалізоване у випадку його визнання.
Висновку про те, чи існувало у позивача право на споживання газу на певних умовах у визначений період у минулому, суд може дійти, розглядаючи спір, зокрема за вимогою, спрямованою на ефективний захист прав або законних інтересів позивача, які можуть бути реалізовані. Натомість вимога про визнання права у минулому спрямована на встановлення підстав існування права або законного інтересу, за захистом якого особа може звернутись, однак сама по собі ефективним способом захисту не є.
Отже, враховуючи, що позивачем заявлено вимогу визнати за ним право на використання помісячно у конкретному обсязі природного газу, який вже спожито і його не існує в природі, а договором постачання природного газу передбачено перехід права власності на природний газ до споживача після підписання актів приймання-передачі, така вимога є вимогою про встановлення юридичного факту, а тому не підлягає задоволенню у господарському процесі.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про відмову у задоволенні позовних вимог про визнання права КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у лютому 2019: за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018, обсязі 1089,1 тис. куб. метрів; за договором №1645/18-КП-32 від 25.10.2018, в обсязі 86,9 тис. куб. метрів, у зв`язку з чим рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог в цій частині підлягає скасуванню.
Стосовно позовних вимог щодо визнання права КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на споживання природного газу у березні 2019: за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2240,1 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1154,2 тис. куб. метрів; за договором №1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 93,2 тис. куб. метрів, а також у квітні 2019: за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 201,0 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 94,8 тис. куб. метрів; за договором № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 5,9 тис. куб. метрів апеляційний господарський суд зазначає таке.
Відповідно до п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" захищені споживачі - побутові споживачі, приєднані до газорозподільної системи, підприємства, установи, організації, що здійснюють надання важливих суспільних послуг та приєднані до газотранспортної або газорозподільної системи, а також виробники теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.
КП «Обласний інформаційно-технічний центр» - є захищеним споживачем природного газу у розумінні п. 10 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.
Позивач, як споживач природного газу за договором, має право отримувати природний газ у відповідному опалювальному періоді виключно від постачальника (Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"), на якого покладені спеціальні обов`язки.
Згідно положень ст. 11 Закону України "Про ринок природного газу" з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. Обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, покладених Кабінетом Міністрів України на суб`єктів ринку природного газу, мають бути необхідними та пропорційними меті задоволення правомірного загальносуспільного інтересу та такими, що створюють найменші перешкоди для розвитку ринку природного газу. До загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу належать: національна безпека, а також безпека постачання природного газу; стабільність, належна якість та доступність енергоресурсів; захист навколишнього природного середовища, у тому числі енергоефективність, збільшення частки енергії з альтернативних джерел та зменшення викидів парникових газів; захист здоров`я, життя та власності населення. Рішення Кабінету Міністрів України про покладання спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу має визначати: загальносуспільний інтерес у процесі функціонування ринку природного газу, для забезпечення якого покладаються спеціальні обов`язки на суб`єктів ринку природного газу; обсяг спеціальних обов`язків; коло суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки; обсяг прав суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки, необхідних для виконання таких обов`язків; категорії споживачів, яких стосуються спеціальні обов`язки; територію та строк виконання спеціальних обов`язків; джерела фінансування та порядок визначення компенсації, що надається суб`єктам ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки, з урахуванням положення частини сьомої цієї статті. Вибір суб`єкта або суб`єктів ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки відповідно до частини першої цієї статті, здійснюється у прозорий і недискримінаційний спосіб на підставі критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України, та не має створювати перешкод для реалізації прав споживачів на вільний вибір постачальника.
Згідно з положеннями ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.
На виконання пункту 17 частини третьої статті 4 Закону України "Про ринок природного газу" розроблені Правила постачання природного газу, які регулюють відносини, що виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи (далі - Оператори ГРМ/ГТС).
Пунктом 2 розділу 2 Правил постачання природного газу передбачено, що постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.
Постачальник забезпечує споживача необхідними підтвердженими обсягами природного газу відповідно до умов договору постачання природного газу (п. 9 оозділу 2 Правил постачання природного газу).
Згідно п. 19 розділу 2 Правил постачання природного газу постачальник зобов`язаний, зокрема, забезпечувати постачання природного газу на умовах, визначених договором постачання природного газу.
Споживач має право, зокрема, на отримання природного газу в обсягах, визначених договором постачання природного газу, за умови дотримання його умов(п. 21 розділу 2 Правил постачання природного газу).
Згідно з приписами статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.
Постановою Кабінету Міністрів України № 867 від 19.10.2018 затверджено Положення Про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - Положення). Ця постанова набрала чинності з 01.11.2018 та діє до 01.05.2020.
Це Положення визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, що покладаються на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов`язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації (п. 1 Положення).
Цим Положенням покладаються спеціальні обов`язки на ПАТ НАК «Нафтогаз України» постачати природний газ на умовах та у порядку, що визначені цим Положенням, виробникам теплової енергії, зокрема, виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів (фізичні або юридичні особи, які використовують теплову енергію на підставі договору) (п.3 Положення).
Відповідно до п. 11 Положення виробник теплової енергії має право з 1 листопада 2018р. по 1 травня 2020р. придбавати природний газ для всіх категорій використання природного газу у НАК «Нафтогаз України» у разі виконання таких умов:
1) укладення виробником теплової енергії договору постачання природного газу з НАК «Нафтогаз України» відповідно до законодавства;
2) виконання виробником, на якого станом на 30 вересня 2015 р. поширювалася дія статті 19-1 Закону України «Про теплопостачання» або якому надано в користування (оренду, концесію, управління тощо) цілісний майновий комплекс або індивідуально визначене майно з вироблення теплової енергії, що використовувалися виробником теплової енергії, на якого станом на 30 вересня 2015 р. поширювалася дія статті 19-1 Закону України «Про теплопостачання» , обов`язку щодо відкриття рахунків із спеціальним режимом використання;
3) виконання виробником теплової енергії, що також придбаває природний газ, у тому числі для виробництва електричної енергії, установлених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 травня 2015 р. № 670 «Про порядок розрахунків за спожитий природний газ виробниками електричної енергії, які використовують природний газ для її виробництва» (Офіційний вісник України, 2015 р., № 53, ст. 1722) вимог щодо проведення розрахунків з використанням механізму розподілу коштів, що надходять за відпущену електричну енергію на рахунки із спеціальним режимом використання.
Крім того, виробнику теплової енергії необхідно виконати одну з таких умов:
- досягнення станом на 23 число місяця, що передує місяцю постачання природного газу, рівня розрахунків виробника теплової енергії (без урахування штрафних санкцій) з урахуванням суми нарахованих та неперерахованих пільг і субсидій згідно з Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 р. № 256 (Офіційний вісник України, 2002 р., № 10, ст. 482; 2003 р., № 44, ст. 2309), за усіма укладеними з НАК «Нафтогаз України» договорами про постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо) не нижче 90 відсотків (у період з 1 грудня 2018 р. до 1 квітня 2019 р. - не нижче 78 відсотків, а для виробника теплової енергії, управління майном якого здійснює Фонд державного майна і який використовує природний газ для виробництва теплової та електричної енергії, у період з 16 листопада 2018 р. до 1 квітня 2019 р. - не нижче 60 відсотків); або
- укладення з НАК «Нафтогаз України» договору про реструктуризацію заборгованості за спожитий природний газ згідно з типовим договором у рамках реалізації Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» (за наявності відповідної заборгованості) та виконання зазначеного договору; або
- подання виробником теплової енергії до НАК «Нафтогаз України» погодженого НАК «Нафтогаз України» та виконавчим органом відповідної місцевої ради графіка погашення заборгованості (рівними частинами до 1 січня 2021 р. щодо всіх договорів з НАК «Нафтогаз України» ), складеного на підставі довідки щодо заборгованості, виданої НАК «Нафтогаз України» , та виконання такого графіка, а також здійснення поточних розрахунків за використаний природний газ. Наявність графіка погашення заборгованості не змінює порядку розрахунків, установленого між постачальником та виробником теплової енергії у договорах постачання природного газу (купівлі-продажу, про закупівлю, відступлення права вимоги тощо).
Окрім того, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.10.2018 №717-р Деякі питання опалювального сезону 2018/19 року з метою забезпечення своєчасного початку та сталого проходження опалювального сезону 2018/19 року покладено на ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» обов`язок разом з операторами газотранспортних та газорозподільних систем забезпечити протягом опалювального сезону 2018/19 року безперебійне постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, для надання послуг з постачання теплової енергії та гарячої води населенню в необхідних обсягах.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем станом на початок опалювального сезону 2018/19 дотримано зазначених вимог п. 11 Положення щодо укладання з НАК «Нафтогаз України» договорів постачання природного газу, а також надання НАК «Нафтогаз України» графіка погашення заборгованості.
Вказані обставини свідчать про виникнення у ПАТ НАК «Нафтогаз України» законодавчо встановленого обов`язку постачати природний газ позивачу, як споживачу по укладеним між ними договорами постачання природного газу. При цьому планові обсяги постачання природного газу були визначені сторонами в договорах, які в силу ст. 629 ЦК України є обов`язковими до виконання.
З огляду на наведене, колегія суддів приходить до висновку, що на підставі укладених між КП «ОІТЦ» та ПАТ НАК «Нафтогаз України» договорів на постачання природного газу та спеціальних підзаконних нормативних актів, якими є вищеназвані Положення, Правила та Розпорядження, ПАТ НАК «Нафтогаз України» зобов`язане було постачати природний газ позивачу, як виробнику теплової енергії для виробництва теплової енергії, у тому числі шляхом своєчасної видачі номінацій, оскільки це є обов`язком ПАТ НАК «Нафтогаз України» , а не правом.
При цьому, з огляду на встановлений спеціальним законодавством у сфері газопостачання механізм постачання природного газу, можливість відбору КП «ОІТЦ» із газотранспортної системи погоджених у відповідних договорах з НАК "Нафтогаз України" обсягів природного газу перебуває у безпосередній залежності від належного виконання НАК "Нафтогаз України" своїх зобов`язань з підтвердження обсягів природного газу шляхом своєчасного підтвердження номінацій, тобто підтвердження (видача) НАК "Нафтогаз України" номінацій та включення КП «ОІТЦ» до Реєстру споживачів постачальника є однією з гарантій безперебійного та безперешкодного постачання виробнику теплової енергії природного газу з метою виробництва теплової енергії в опалювальний сезон 2018/2019 р.р. Відповідно, не підтвердження номінацій або виключення КП «ОІТЦ» з Реєстру споживачів ПАТ "НАК "Нафтогаз України" унеможливлює безперешкодне отримання КП "Обласний інформаційно-технічний центр" необхідних обсягів природного газу, оскільки у тому числі може мати наслідком обмеження або взагалі припинення надання ПАТ "Харківгаз" послуг з розподілу природного газу.
Разом з тим, ПАТ НАК «Нафтогаз України» зазначає про відсутність підстав постачання КП «Обласний інформаційно-технічний центр» природного газу у зв`язку з неналежним виконанням п. 11 Положення Про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу , а саме: невиконанням графіку погашення заборгованості та наявності простроченої заборгованості (26.03.2019 стан розрахунків становив 46% від загальної суми заборгованості).
Колегія суддів не може вважати такі доводи ПАТ НАК «Нафтогаз України» обґрунтованими, оскільки згідно п. 11 Положення дана умова (рівень розрахунків виробника теплової енергії не нижче 90 відсотків, а у період з 1 грудня 2018 р. до 1 квітня 2019 р. - не нижче 78 відсотків) є альтернативною до умови надання графіка погашення заборгованості.
Проте, дослідивши вказані НАК «Нафтогаз України» обставини, колегія суддів встановила таке.
В матеріалах справи міститься погоджений між позивачем, Харківською обласною державною адміністрацією та НАК «Нафтогаз України» графік погашення заборгованості за спожитий природний газ КП «Обласний інформаційно-технічний центр» за договорами з НАК «Нафтогаз України» . Згідно даного графіку позивач починаючи з жовтня 2018 по січень 2021 мав погашати суму заборгованості щомісячно у розмірі 4121465,21 грн. за наступними договорами: №1296/1718-БО-32 від 13.10.2017 - 6428170,90 грн., №11/10/18 від 24.10.2018 - 724410,15 грн., №9/10/18 від 24.10.2018-3610305,33 грн., №10/10/18 від 24.10.2018 - 18990622,88 грн., №12/10/18 від 24.10.2018 - 278465,20 грн., № 2/10/18 від 24.10.2018-68417,22 грн., № 1/10/18 від 24.10.2018 - 23072323,94 грн.. № 4/10/18 від 24.10.2018 - 1843095,62 грн,, № 3/10/18 від 24.10.2018 - 13869891,60 грн., № 6/10/18 від 24.10.2018 - 23485818, 95 грн., № 5/10/18 від 24.10.2018 - 998401,26 грн., № 8/10/18 від 24.10.2018 - 4353801,04 грн., №7/10/18 від 24.10.2018 - 13555836,64 грн.
Позивач не заперечує не погашення даного графіку заборгованості. Однак зазначає, що заборгованість за вказаними договорами у розмірі 104851389,83 грн. була переведена на підприємство за договорами переведення боргу, які укладені між НАК «Нафтогаз України» (кредитор), ХОКП Дирекція розвитку інфраструктури території (первісний боржник) та КП «Обласний інформаційно-технічний центр» (новий боржник).
Ухвалою господарського суду Харківської області від 08.07.2019 у справі №922/1362/17 за заявою ДК Газ України НАК «Нафтогаз України» про визнання банкрутом ХОКП Дирекція розвитку інфраструктури території задоволено заяву Комунального підприємства «Обласний інформаційно-технічний центр» , визнано недійсними договори про переведення боргу №1/10/18, №2/10/18, №3/10/18, №4/10/18, №5/10/18, №6/10/18, №7/10/18, №8/10/18, №9/10/18, №10/10/18, №11/10/18, №12/10/18 від 24.10.2018, які були укладені між Харківським обласним комунальним підприємством «Дирекція розвитку інфраструктури території» , Комунальним підприємством «Обласний інформаційно-технічний центр» та Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» . Вказана ухвала відповідно ч. 4 ст. 8 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом набрала законної сили з моменту її прийняття.
Зі змісту вказаної ухвали вбачається, що з заявою про визнання недійсними договорів про переведення боргу КП «Обласний інформаційно-технічний центр» звернулося 26.04.2019.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 12.08.2019 у справі №922/1362/17 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою АТ НАК «Нафтогаз України» на ухвалу від 08.07.2019. Станом на час прийняття даної постанови судове рішення за наслідками розгляду апеляційної скарги не прийнято.
Таким чином, як на час прийняття оскаржуваного у даній справі рішення, так і на час розгляду апеляційної скарги, вимоги за договорами про переведення боргу №1/10/18, №2/10/18, №3/10/18, №4/10/18, №5/10/18, №6/10/18, №7/10/18, №8/10/18, №9/10/18, №10/10/18, №11/10/18, №12/10/18 від 24.10.2018 є спірними, а тому суд апеляційної інстанції не може враховувати наявність заборгованості, яка перейшла до позивача за спірними договорами як безспірну.
Дослідивши стан розрахунків КП «Обласний інформаційно-технічний центр» перед НАК «Нафтогаз України» , без врахування спірної заборгованості за договорами про переведення боргу, колегією суддів встановлено таке.
З наданої АТ НАК «Нафтогаз України» інформації про стан розрахунків КП «Обласний інформаційно-технічний центр» на 26.01.2019 вбачається, що вартість реалізованого газу за договорами №№1295/1718-ТЕ-32, 1296/1718-БО-32, 1297/1718-КП-32, 1643/18-ТЕ-32, 1644/18-БО-32, 1645/18-КП-32 складає 118145460,110 грн., при цьому оплату здійснено на суму 96261746,59 грн., що складає 81,5%. Станом на 26.02.2019 вартість реалізованого газу за цими договорами складає 144206978,680 грн., а оплату здійснено на суму 106561746,59 грн., що складає майже 74 %. Станом на 26.03.2019 вартість реалізованого газу за договорами №№1295/1718-ТЕ-32, 1296/1718-БО-32, 1297/1718-КП-32, 1643/18-ТЕ-32, 1644/18-БО-32, 1645/18-КП-32 складає 144206978,680 грн., оплату за вказаними договорами здійснено на суму 109319329,88 грн., що складає майже 76 %.
Таким чином, рівень розрахунків у спірний період майже дорівнював граничним нормам, передбаченим п. 11 Положення.
Колегія суддів також вважає за необхідне звернути увагу, що найбільша частина заборгованості позивача перед АТ НАК «Нафтогаз України» обліковується за договором №1643/18-ТЕ-32, предметом якого є природний газ, який використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, рівень розрахунків якого за отримані послуги з теплопостачання є стабільно невисоким.
Крім того, колегія суддів враховує, що КП "Обласний інформаційно-технічний центр", як теплогенеруюча, теплотранспортуюча та теплопостачальна організація, відповідно до статуту та ліцензій є суб`єктом господарювання в сфері теплопостачання з особливим статусом природної монополії на ринку постачання теплової енергії в межах мереж, що ним експлуатуються та є об`єктом життєзабезпечення і стратегічного значення в Харківській області, зокрема в м. Куп`янськ; смт. Ківшарівка, сел. Подоли, Глушківка, Лісна стінка, Кіндрашівка, Курилівка, Грушівка, Петрівка, Гусинка, Сеньково, Ягідне Куп`янського району; смт. Чкаловське, смт. Кочеток Чугуївського району; м. Барвінкове; Дергачівському районі. Відповідно до пункту 3.1 статуту діяльність КП «ОІТЦ» спрямована на досягнення високоякісних організаційних, економічних, соціальних результатів у сфері житлово-комунального господарства, а також координації роботи підприємств житлово - комунальної галузі. Предметом діяльності КП «ОІТЦ» згідно з пунктом 3.4 статуту є вироблення, транспортування, використання, розподіл та реалізація теплової енергії на базі спалювання всіх видів палива, у тому числі побутових і виробничих відходів, а також використання енергетичних ресурсів незалежно від відомчої належності джерел тепла для забезпечення тепловою енергією абонентів та виробництв, що забезпечують або сприяють їх безперебійному і якісному функціонуванню; надання послуг теплопостачання (вироблення, транспортування, реалізація централізованого опалювання), водопостачання, водовідведення, експлуатації житлового фонду і таке інше. В опалювальний період 2018/2019 КП «ОІТЦ» , який технологічно виробляє теплову енергію з газу, не може не брати природний газ. Процес відбору газу в опалювальний період не припиняється, варіюється тільки обсяг споживання, в залежності від температури повітря на вулиці. Дії щодо припинення, обмеження газопостачання на котельні підприємства та їх пломбування, неминуче призводить до припинення подачі тепла та може призвести до руйнування внутрішньо будинкових мереж та мереж теплопостачання, може призвести до надзвичайних ситуацій техногенного характеру та завдати непоправної шкоди мешканцям територіальних громад, селищ, міст Харківської області. Тому, відключення котелень КП «ОІТЦ» від газу, припинення (обмеження) постачання газу в опалювальний період є неможливим.
З огляду на вищезазначене, обсяги природного газу на період березень, квітень 2019 за договорами № 1643/18-ТЕ-32, № 1644/18-БО-32, № 1645/18-КП-32 від 25.10.2018, є узгодженими та підтвердженими, тому ненадання номінації (не підтвердження обсягів природного газу) та виключення КП «ОІТЦ» з Реєстру споживачів НАК "Нафтогаз України" на березень, квітень 2019 є неправомірним та не звільняє НАК «Нафтогаз України» від обов`язків постачати природний газ позивачу.
Щодо посилання НАК "Нафтогаз України" на те, що позивач отримував природний газ від іншого постачальника, колегія суддів зазначає таке.
Пунктами 2.10 - 2.10.2 додаткових угод № 3 до договорів, споживач має право на вільний вибір постачальника шляхом укладання з ним договору постачання природного газу відповідно до умов та положень, передбачених Правилами постачання природного газу. Якщо споживач має намір укласти договір з іншим постачальником, споживач повинен виконати свої зобов`язання по рахунках за природний газ перед постачальником за всіма укладеними з постачальником договорами та після цього підписати з постачальником угоду про розірвання договору постачання природного газу або його припинення в частині постачання природного газу з дати, з якої постачання природного газу буде здійснювати інший постачальник. Якщо споживач укладає договір з іншим постачальником природного газу, на якого покладено спеціальні обов`язки відповідно до абзацу другого підпункту 4 пункту 3 Положення, цей договір припиняє свою дію в частині постачання природного газу після підписання відповідної додаткової угоди.
Відповідно до розділу 4 Правил постачання природного газу затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 № 2496, кожен споживач (у тому числі побутовий споживач) має право на вільний вибір постачальника шляхом укладення з ним договору постачання природного газу відповідно до умов та положень, передбачених цими Правилами. Зміні постачальника має передувати укладання договору постачання природного газу з новим постачальником та розірвання договору постачання природного газу з діючим постачальником або його призупинення в частині постачання природного газу у певному розрахунковому періоді, а також відсутність у споживача простроченої заборгованості за поставлений природний газ перед діючим постачальником. Кожен споживач, який має намір змінити постачальника, повинен виконати свої зобов`язання по розрахунках за природний газ перед діючим постачальником (або укласти з ним графік реструктуризації заборгованості за природний газ, якого має дотримуватись) та підписати з ним угоду про розірвання договору постачання природного газу або його призупинення в частині постачання природного газу з дати, з якої постачання природного газу буде здійснювати новий постачальник, відповідно до пункту 5 цього розділу. Повідомлення споживачем діючого постачальника про намір змінити постачальника є пропозицією про розірвання договору постачання природного газу або його призупинення в частині постачання природного газу у певному розрахунковому періоді і повинно містити дату розірвання (призупинення) чинного договору постачання природного газу, яка визначається останнім календарним днем перед датою, з якої договір постачання природного газу з новим постачальником набере чинності. З метою забезпечення безперебійного постачання природного газу діючий постачальник поставляє природний газ споживачу до останнього дня терміну дії існуючого договору постачання природного газу відповідно до умов та положень, узгоджених у ньому, а договір постачання природного газу, укладений з новим постачальником, набирає чинності наступного дня після розірвання (призупинення) договору з діючим постачальником, але за умови, що у споживача не буде простроченої заборгованості за поставлений природний газ перед діючим постачальником.
За вказаних умов позивач не мав правових підстав змінити постачальника природного газу і зобов`язаний був здійснювати закупівлю природного газу виключно у НАК Нафтогаз України . Наявність у позивача договірних відносин з НАК "Нафтогаз України" виключає можливість укладення договору з іншим постачальником. Оскільки споживачем заперечується зміна постачальника, а НАК Нафтогаз України не доведено іншого, посилання на отримання природного газу від іншого постачальника є безпідставними.
Колегія суддів також погоджується з висновками суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позовних вимог щодо ПАТ Харківгаз , оскільки судом не встановлено порушення прав позивача з його боку.
Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Відповідно до ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на викладене, судова колегія приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення апеляційної скарги та часткового скасування рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19, з прийняттям у скасованій частині нового, про відмову у задоволенні позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (п.2 ч.1ст.129 ГПК України).
За положеннями пп. б та в п. 4 ч 1 ст. 282 ГПК України постанова суду апеляційної інстанції складається, зокрема, з резолютивної частини із зазначенням: нового розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції, - у випадку скасування або зміни судового рішення; розподілу судових витрат, понесених у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції.
Враховуючи викладене, апеляційний господарський суд вважає за необхідне здійснити новий розподіл судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції, стягнувши з АТ НАК Нафтогаз України на користь позивача 3842,00 грн. за подання позовної заяви замість 5763,00грн., а також розподілити судові витрати, понесені у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, стягнувши з позивача на користь АТ НАК Нафтогаз України 2881,50 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Керуючись статтями 269, 270, 275, 277, 281-284 ГПК України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19 в частині визнання права Комунального підприємства Обласний інформаційно-технічний центр на споживання природного газу у лютому 2019 року: за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1089,1 тис. куб. метрів; за договором №1645/18-КП-32 від 25.10.2018 в обсязі 86,9 тис. куб. метрів скасувати.
Прийняти в цій частині нове рішення.
Відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання права Комунального підприємства Обласний інформаційно-технічний центр на споживання природного газу у лютому 2019 року: за договором №1643/18-ТЕ-32 від 25.10.2018 в обсязі 2 219,1 тис. куб. метрів; за договором №1644/18-БО-32 від 25.10.2018 в обсязі 1089,1 тис. куб . метрів; за договором №1645/18-КП-32 від 25.10.2018, в обсязі 86,9 тис. куб. метрів.
В іншій частині рішення господарського суду Харківської області від 12.06.2019 у справі №922/599/19 залишити без змін.
Стягнути з Комунального підприємства Обласний інформаційно-технічний центр (61022, м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром, 9 під., 5 поверх, ідентифікаційний код 32335218) на користь Акціонерного товариства Національна акціонерна компанія Нафтогаз України (01601, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, будинок 6; ідентифікаційний код 20077720) 3842,00 грн. за подання позовної заяви та 2881,50 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідні накази.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 08.10.2019
Головуючий суддя О.О. Крестьянінов
Суддя Я.О. Білоусова
Суддя В.О. Фоміна
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2019 |
Оприлюднено | 09.10.2019 |
Номер документу | 84792726 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Крестьянінов Олексій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні