ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
02 жовтня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2633/19
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Кисельової Є.О.,
при секретарі судового засідання: Чепуровій К.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
21 червня 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася до Луганського окружного адміністративного суду із позовом до управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області (далі - УПСЗН Марківської РДА, відповідач) про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 має статус дружини померлого громадянина із числа ліквідаторів категорії 1-А, захворювання якого пов`язано з Чорнобильською катастрофою. Відповідно до копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 від 21.04.2011 ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . Згідно Експертного висновку Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв від 26.09.2012 року № 1090, захворювання, що призвело до смерті чоловіка позивача ОСОБА_2 , пов`язано з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
23.01.2019 ОСОБА_1 звернулась до УСЗН Марківської РДА із заявою про нарахування та виплату одноразової компенсації як представнику сім`ї, що втратила годувальника із числі осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, згідно ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
13.02.2019 УСЗН Марківської РДА повідомило позивача про відсутність права на отримання одноразової компенсації по втраті годувальника відповідно до вимог Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Із посиланням на вимоги Конституції України, Закону України " Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" вважає, що прийняттю такого рішення сприяв той факт, що зазначена норма ст.48 даного Закону, була неправильно розтлумачена УСЗН Марківської РДА, та не враховано довідку, видану Марківською селищною радою від 21.02.2019 року № 666, згідно якої позивач проживала спільно з чоловіком ОСОБА_2 до його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 .
У зв`язку з наведеним просить суд:
-визнати дії управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні та виплаті одноразової компенсації, відповідно до ст. 48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" - неправомірними;
-зобов`язати управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову компенсацію, як сім`ї, що втратила годувальника із числа осіб, які належать до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою згідно зі статтею 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Позивач в судове засідання не прибув, про дату та час розгляду справи повідомлявся належним чином. До відділу діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) подала заяву, в якій позовні вимоги підтримує у повному обсязі, просить справу розглянути без її участі (арк. спр. 90).
Представник відповідача 02.08.2019 до відділу діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) за вх. № 40883/2019 надав відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог (арк. спр. 70-71).
Ухвалою суду від 27.06.2019 залишено позовну заяву без руху (арк. спр. 22).
Ухвалою суду від 12.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення недоліків та відкрито провадження у справі (арк. спр. 1-2).
Ухвалою суду від 12.08.2019 подальший розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін (арк. спр. 74).
Ухвалою суду від 23.09.2019 виправлено описку в ухвалі від 12.08.2019 (арк. спр. 89).
Ухвалою суду від 24.09.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті (арк. спр. 92).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ОСОБА_1 має статус дружини померлого громадянина із числа ліквідаторів категорії 1-А, захворювання та смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою (арк. спр. 7-9, 13, 14).
Відповідно до копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 від 21.04.2011 ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 ( арк . спр. 10). Згідно Експертного висновку Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв від 26.09.2012 року № 1090, захворювання, що призвело до смерті чоловіка позивача ОСОБА_2 , пов`язано з виконанням обов`язків військової служби з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (арк. спр. 11).
У січні 2019 року ОСОБА_1 звернулась до УСЗН Марківської РДА із заявою про нарахування та виплату одноразової компенсації як представнику сім`ї, що втратила годувальника із числі осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, згідно ст.48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
13.02.2019 за вих. № 413 УСЗН Марківської РДА на звернення ОСОБА_1 із посиланням на вимоги статті 48 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", постанову Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян" від 26.10.2016 № 760 надано відповідь, з якої вбачається, що у ОСОБА_1 відсутнє право на отримання одноразової компенсації по втраті годувальника, оскільки позивач на момент смерті свого чоловіка була працездатною особою та не знаходилась на його утриманні (арк. спр. 12).
Суть спірних правовідносин полягає у правомірності відмови у виплаті заявникові одноразової компенсації сім`ям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, передбаченої статтею 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", що регулюється нормами Конституції України, Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ (далі - Закон № 796-ХІІ), Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 27 лютого 1991 року № 791а-XII (далі - Закон № 791а-XII) та іншими нормативними документами, що регулюють спірні правовідносини.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення.
За приписами статті 13 Закону № 796-ХІІ держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам та зобов`язується відшкодувати її за втрату годувальника, якщо його смерть пов`язана з Чорнобильською катастрофою.
Статтею 48 Закону № 796-ХІІ визначено, що право на виплату одноразової компенсації мають члени сім`ї, зокрема дружини, якщо ті не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, сім`ям, які втратили годувальника, та батькам померлого із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою.
Наведена норма не містить обов`язкової умови, що особа, яка відноситься до сім`ї, яка втратила годувальника, має бути непрацездатною та знаходитись на утриманні годувальника.
Законом № 796-ХІІ не передбачено окремо такої умови для отримання одноразової компенсації відповідно до статті 48 цього Закону для сім`ї, що втратила годувальника, як непрацездатність одного з її членів.
Застосування відповідачем аналогії закону в частині визначення поняття "непрацездатні члени сім`ї" та "члени сім`ї", які вважаються утриманцями в спірних правовідносинах є необґрунтованим, оскільки Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" є спеціальним законом.
Натомість Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", на який посилається відповідач, регулює в тому числі порядок призначення пенсій у зв`язку з втратою годувальника, та визначає коло осіб, які мають право на отримання такої пенсії (як-то непрацездатні члени сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні), а правовідносини, пов`язані з призначенням та виплатою одноразової компенсації сім`ям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, не врегульовує.
Порядок виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 року №760 (далі Порядок № 760).
Пунктом 7 Порядку № 760 встановлено, що одноразова компенсація у зв`язку з втратою годувальника, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, виплачується дружині чи чоловікові в разі, коли вони не одружилися вдруге, сім`ї померлого годувальника з числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, в якій є непрацездатні особи, що були на утриманні померлого на момент його смерті.
Належність до непрацездатних осіб та членів сім`ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого годувальника, визначається згідно із статтею 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Виплата одноразової компенсації здійснюється на підставі: свідоцтва про смерть; посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 (із вкладкою); свідоцтва про шлюб; експертного висновку міжвідомчої експертної комісії з установлення причинного зв`язку хвороби, інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінення та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, іншої ядерної аварії, участі в ядерному випробуванні, військовому навчанні із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт або військово-лікарської комісії, що діє в системі МВС, СБУ чи Міноборони.
Пунктом 3 вказаного Порядку встановлено, що виплата одноразової компенсації здійснюється за єдиною заявою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 року № 1146 "Про вдосконалення механізму надання соціальної допомоги", поданою заінтересованою особою протягом шести місяців з дати встановлення інвалідності або смерті годувальника.
Наявними матеріалами справи підтверджено виконання заявником всіх перелічених умов для отримання компенсаційної виплати, що свідчить про наявність у позивача права на отримання одноразової компенсації сім`ям, які втратили годувальника із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, передбаченої статтею 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", тому суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити.
Питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується, оскільки ухвалою суду від 12.07.2019 про прийняття позовної заяви до розгляду після усунення недоліків та відкриття провадження у справі клопотання ОСОБА_1 про звільнення від сплати судового збору задоволено, позивача звільнено від сплати судового збору.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , ідентифікаційний номер: НОМЕР_2 ) до управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ: 03196966) про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними дії управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні та виплаті одноразової компенсації, відповідно до ст. 48 Закону України ""Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Зобов`язати управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 одноразову компенсацію, як сім`ї, що втратила годувальника із числа осіб, які належать до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою згідно зі статтею 48 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 07 жовтня 2019 року.
Суддя Є.О. Кисельова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2019 |
Оприлюднено | 09.10.2019 |
Номер документу | 84800245 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Є.О. Кисельова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні