Справа № 420/2317/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 жовтня 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши у приміщенні суду в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Комунального підприємства Довжанський сількомунгосп про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
З позовом до суду звернулось Головне управління Держпраці в Одеській області до Комунального підприємства Довжанський сількомунгосп про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства Довжанський сіль комунгосп (с.Довжанка, Окнянський район, Одеська область, 67930, код ЄДРПОУ 34254073) шляхом зобов`язання Комунальне підприємство Довжанський сіль комунгосп (код ЄДРПОУ 34254073) зупинити виконання робіт на висоті понад 1,3 м., зварювальні роботи, роботи з експлуатації і ремонту водозбірних споруд; артсвердловини №№2112,2115,2116,2118, 2119,2120, башти Рожновського, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 20.02.2019 року по 21.02.2019 року, відповідно до наказу Головного управління №251 від 15.02.2019 року Про проведення позапланової перевірки головним державним інспектором Подільського відділу нагляду в промисловості Пасаіті К.О., здійснено позапланову перевірку Комунального підприємства Довжанський сількомунгосп (код ЄДРПОУ 34254073), розташованого за адресою: с.Довжанка, Окнянський район, Одеська область, 67930, щодо додержання законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в частині виконання вимог припису від 27.04.2018 року №15/14.7/02-287-395. За результатами якої складено Акт №15/14.7/03-210 року від 21.02.2019 року, яким встановлені порушення припису від 27.04.2018 року №15/14.7/02-287-395 усунуті не були.
Ухвалою суду 23.04.2019 року було відкрито провадження по справі №420/2317/19 за правилами спрощеного позовного провадження (з викликом сторін).
В судове засідання 23.09.2019 року прибув представник позивача, представник відповідача був сповіщений належним чином про дату, час та місце слухання справи але в судове засідання не з`явився, ніяких клопотань від нього не надходило, суд за власною ініціативою виніс на обговорення питання про розгляд справи в письмовому провадженні, представник позивача не заперечував, а тому, на підставі положень ч.9 ст.205 КАС України, суд ухвалив рішення розглянути цю справу в порядку письмового провадження 08.10.2019 року за наявними в справі письмовими доказами та запереченнями.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч.6 ст.162 КАС України).
Дослідивши наявні в справі письмові докази, суд встановив наступні факти та обставини:
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пункт 7 Положення передбачає, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Державної служби України з питань праці від 03 серпня 2018 року № 84 затверджено положення про Головне управління Держпраці в Одеській області (далі - Головне управління), у пункті 1 якого зазначено, що головне управління є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.
Згідно статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляд) (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України Про охорону праці , державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади. їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно підпункту 16 пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництво, зберігання, використання отруйних речовин у технологічних процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Відповідно до наказу Головного управління від 15.02.2019 № 251 у період з 20.02.2019 року по 21.02.2019 року посадовою особою Головного управління було проведено позапланову перевірку Комунального підприємства Довжанський сількомунгосп (далі - КП Довжанський сількомунгосп ), за адресою: с. Довжанка, Окнянський р-н, Одеська обл., з метою перевірки виконання вимог припису від 27 квітня 2018 року № 15/14.7/02-287-395, винесеного за результатами планової перевірки у період з 24.04.2018 року по 27.04.2018 року.
Під нас проведення позапланової перевірки було виявлено всього 32 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 1 створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Так, згідно розділу V Акту № 15/14.7/03-210 від 21 лютого 2019 року зафіксовані наступні порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (не виконання суб`єктом господарювання припису від 27.04.2018 року №15/04.7/02-287-395): не надана Декларація відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорон праці та промислової безпеки на виконання робіт підвищеної небезпеки (роботи на висоті понад 1,3 м., зварювальні роботи, експлуатація і ремонт водозбірних споруд); на підприємстві не призначена особа відповідальна за охорону праці; директор ОСОБА_1 не пройшла навчання та перевірку знань з питань охорони праці; відсутній перелік інструкцій з охорони праці відповідно до штатного розпису, який повинен затверджуватись роботодавцем; не сформовано план - графік проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці; інструкції з охорони праці не переглядаються своєчасно (для робіт підвищеної небезпеки - 1 раз на 3 роки, для решти робіт - 1 раз на 5 років); не розроблена програма вступного інструктажу; працівника не проводиться первинний інструктаж; працівникам не проводиться повторний інструктаж; три працівники не пройшли навчання та перевірку знань з відповідних нормативно-правових актів з охорони праці; не призначена особа відповідальна за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства; відсутні інструкції з експлуатації електроустановок; відсутній журнал реєстрації інструктажів з питань електробезпеки; відсутня розроблена загальна однолінійна схема електричних з`єднань усіх напруг для нормальних режимів роботи обладнання; відсутній журнал обліку та зберігання засобів захисту; відсутні місця зберігання електрозахисних засобів; не присвоюється в установленому порядку I группа з електробезпеки (інструктаж з оформленням в журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці); відсутній журнал обліку робіт по нарядам та розпорядженням; перелік робіт, які можуть виконуватись по нарядам, по розпорядженню та в порядку поточної експлуатації, не розроблений; відсутні списки працівників, які мають право видавати наряди і розпорядження, призначатись керівниками робіт; відсутні паспорти та схеми на кожен заземлювальний пристрій, що є в експлуатації; відсутні електрозахисті засоби, а саме: До 1000 В - ізольована штанга (оперативна) - 1 шт., показчик напруги - 2 шт., електровимірювальні кліщі - 1 шт., діелектричні рукавички - 2 пари, діелектричні калоші - 2 пари, інструмент з ізолювальними рукоятками - комплект, переносні заземлення (для РП) - 2 шт., захисні каски - 1 шт. на кожного електротехнічного півника, респіратори - 2 шт., захисні окуляри - 2 шт.; особа, відповідальна за експлуатацію свердловин не пройшла за рахунок роботодавця спеціальне навчання; не ведеться журнал ви добудування води ПОД-11, ПОД-12; до паспорту свердловин не заносяться дані щодо ремонту свердловин та результатів перевірки і іспитів; відсутні однолінійні схеми електрообладнання на кожну артсвердловину; відсутній графік паново-попереджувального ремонту споруджень та устаткування артсвердловин; не проводяться виміри статичного (1 раз на 2 місяці) і динамічного (1 раз на 6 місяців) рівнів артсвердловин; відсутня інструкція по охороні праці при виконанні робіт, підйому і спуску електронасоса в свердловині; відсутній протокол виміру опору розтікання току на основних заземлювачах; відсутній протокол перевірки ізоляції проводів і кабелів для кожної артсвердловини; не всі артсвердловини мають огорожі (стан 1 зони санітарної зони).
З огляду на встановлені в акті порушення, суд приходить до висновку, що подальша робота Комунального підприємства Довжанський сількомунгосп за наявності виявлених порушень створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на забезпечення безпеки роботи співробітників.
При такому становищі співробітники Комунального підприємства Довжанський сількомунгосп постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача додержання законів та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в частині виконання вимог припису від 27.04.2018 року №15/14.7/02-287-395.
Окрім того, суд враховує ту обставину, що ухвалою суду про відкриття провадження по справі від 23.04.2019 року відповідачу був встановлений строк для подання відзиву на позовну заяву та роз`яснення, що згідно положень ч.4 ст.159 КАС України, у разі не подання відзиву без поважних причин, суд може вважати це визнанням позову з боку відповідача.
До дати розгляду справи та ухвалення рішення по справі представник відповідача не надав до суду відзив на позов, а тому суд враховує вказану обставину як визнання позовних вимог з боку відповідача.
Таким чином з вищевикладеного вбачається, що вказані порушення, визначені в акті перевірки від 27.04.2018 року №15/14.7/02-287-395 відповідачем не усунуті.
Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до преамбули Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частина 10 зазначеної статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб`єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
З огляду на викладене, суд виходячи з положень ст.3 Конституції України, яка визначає, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю і вважає, що позовні вимоги позивача щодо зобов`язання Комунальне підприємство Довжанський сількомунгосп (код ЄДРПОУ 34254073) зупинити виконання робіт на висоті понад 1,3 м., зварювальні роботи, роботи з експлуатації і ремонту водозбірних споруд; артсвердловини №№2112,2115,2116,2118, 2119,2120, башти Рожновського, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей є законними, обґрунтованими та відповідають легітимній меті, а отже, підлягають задоволенню на підставі положень ч.1 ст.245 КАС України.
Судові витрати розподілити за правилами ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст.139,242-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального підприємства Довжанський сількомунгосп (с.Довжанка, Окнянський район, Одеська область, 67930, код ЄДРПОУ 34254073) шляхом зобов`язання Комунальне підприємство Довжанський сількомунгосп (код ЄДРПОУ 34254073) зупинити виконання робіт на висоті понад 1,3 м., зварювальні роботи, роботи з експлуатації і ремонту водозбірних споруд; артсвердловини №№2112,2115,2116,2118, 2119,2120, башти Рожновського, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя Єфіменко К.С.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2019 |
Оприлюднено | 09.10.2019 |
Номер документу | 84800525 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні