РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
08 жовтня 2019 року м. Рівне №460/1613/19
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д.П., розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доУправління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області, Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали в наслідок Чернобильської катастрофи та інших категорій громадян Рівненської обласної державної адміністрації про визнання протиправним зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації (далі - відповідач 1) та Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян Рівненської обласної державної адміністрації (далі відповідач - 2), у якому, з врахуванням заяви про уточнення позивних вимог, просить:
- визнати протиправним рішення Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації № 18-130/069.2 від 04 липня 2019 року про відмову у видачі вкладки до посвідчення серії Д № НОМЕР_1 ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації підготувати необхідні документи для отримання вкладки до посвідчення серії Д № НОМЕР_1 ОСОБА_1 та подати їх на розгляд до компетентного органу;
- зобов`язати Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян Рівненської обласної державної адміністрації розглянути документи ОСОБА_1 та прийняти рішення про видачу вкладки до посвідчення дитини, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи серії Д № НОМЕР_1.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Управлінням соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації протиправно відмовлено у видачі вкладки до посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи серії Д .
Ухвалою суду від 10.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначено на 09:30 год. 04.09.2019.
Відповідачем 1 - Управлінням соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області подано відзив на позовну заяву з додатками (а.с. 56-63). В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що позивач пропустив строк для встановлення причинного зв`язку інвалідності з Чорнобильською катастрофою, а тому ОСОБА_1 не представлено документів передбачених законодавством для видачі вкладки для посвідчення неповнолітньої дитини, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи серії Д , а саме медичного висновку та експертного висновку дитячої спеціалізованої ЛКК, з метою їх подальшого направлення управлінням до відповідної комісії.
Відповідач 2 - Комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян Рівненської обласної державної адміністрації відзив у встановлений судом строк без поважних причин не надала. Таким чином, суд, керуючись ч. 4 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), вирішує справу за наявними матеріалами.
Ухвалою суду від 04.09.2019 підготовче провадження у справі закрито. Розгляд справи по суті призначено на 02.10.2019.
Ухвалою суду від 02.10.2019 вирішено розгляд справи проводити у письмовому провадженні.
Враховуючи, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши позовну заяву, відзив на позов відповідача 1, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити повністю з огляду на наступне.
Так, судом встановлено, що ОСОБА_1 , як дитині, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи в 2007 році державою був наданий статус потерпілої від Чорнобильської катастрофи, відповідно до ст. 27 закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та згідно постанови КМУ № 51 від 20 січня 1997р. було видано посвідчення серія НОМЕР_2 .
Позивачу була встановлена група інвалідності перша Б, 01 липня 2018 року на строк до 01 серпня 2020 року на підставі акта огляду МСЕК № 604 від 08 серпня 2018 року, причина інвалідності - інвалід з дитинства по онко.
Центральна міжвідомча експертна комісія МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильський АЄС, на підставі вимог постанови КМУ № 674 від 02 грудня 1992 Про порядок віднесення деяких категорій громадян до відповідних категорій громадян до відповідних категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, наказу МОЗ № 150 від 17 травня 1997 р., яким затверджено Перелік хвороб, при яких може бути встановлений причинний зв`язок з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, і відповідно до п. 3 абзацу 3 ст.12 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи встановили причинний зв`язок - пов`язали, що захворювання позивача виникло в наслідок впливу аварії на ЧАЕС, розглянули звернення позивача на засіданні №59 від 18 вересня 2018 року на предмет причинного зв`язку хвороб, інвалідності і смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильський АЄС на підставі основного діагнозу гостра лімфобластна анемія Т-клітинна, ФАБ-L1 з ураженням середостіння, ЦНС статус-1. Група високого ризику (PPR HR d 15 d33). Комплексна ремісія після першого гострого періоду (С91.0.) , зробила висновок, що його захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЄС. Експертний висновок № 11122 датовано 24 вересня 2018 року.
21 листопада 2018 року листом Рівненського обласного центру медико-соціальної експертизи № 993/01-12/18 ОСОБА_4 , матері позивача було відмовлено у зміні категорії інвалідності позивачу на захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС у зв`язку з відсутністю вкладиша до посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи.
31 січня 2019 року Рівненська обласна МСЕК №2 Рівненського обласного центру медико-соціальної експертизи листом № 993/05-3-1 відмовила позивачу у зміні причини інвалідності позивачу на захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС у зв`язку з відсутністю вкладиша до посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи.
04 липня 2019 року Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації листом № 18-130/069-2 відмовило ОСОБА_4 , матері позивача у видачі вкладки до посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи у зв`язку з тим, що вкладка відповідно до ч. 2 п. 8 Порядку видається неповнолітнім дітям тому підстав для видачі ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 немає оскільки він досяг повноліття.
Суд вважає таке рішення Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації неправомірним, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 11 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать, зокрема, особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 цього Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п`ятої статті 17 цього Закону.
Крім осіб, зазначених у частині першій цієї статті, до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать неповнолітні діти, зазначені у статті 27 цього Закону. Після досягнення повноліття (в разі одруження або влаштування на роботу у передбачених чинним законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням відповідно з часу одруження або влаштування на роботу), визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи провадиться на умовах, визначених частиною першою цієї статті, а щодо потерпілих, зазначених у пункті 6 частини першої цієї статті, визначення категорії провадиться відповідно до пункту 1 частини першої статті 14 цього Закону.
За приписами ст. 12 вказаного Закону причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.
Неповнолітнім дітям, зазначеним у статті 27 цього Закону, в разі захворювання причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи встановлюється відповідно до частини першої цієї статті.
На встановлення причинного зв`язку між погіршенням стану здоров`я і встановленням інвалідності та наслідками Чорнобильської катастрофи мають право особи, яким після досягнення повноліття не буде надано відповідно до частини першої статті 11 цього Закону статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи, з числа: зазначених у пункті 2 статті 27 цього Закону; народжених після 26 квітня 1986 року від батька, який на час настання вагітності матері мав підстави належати до 1 або 2 категорії постраждалих, або матір`ю, яка на час настання вагітності або під час вагітності мала підстави належати до 1 або 2 категорії постраждалих; хворих на рак щитовидної залози.
При встановленні причинного зв`язку хвороб з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників у населення, яке постраждало внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС (далі - причинний зв`язок хвороб), уповноваженими медичними комісіями при експертизі медичних справ та під час стаціонарного обстеження осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, для встановлення причинного зв`язку хвороб, інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників у населення, яке постраждало внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС застосовуються Перелік хвороб, при яких може бути встановлено причинний зв`язок з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників у дорослого населення, яке постраждало внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, затверджений наказом МОЗ України від 17 травня 1997 року N 150, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 26 вересня 1997 року за N 448/2252 (у редакції наказу МОЗ України від 14 червня 2012 року N 441) (далі - Перелік хвороб), та Перелік хвороб і патологічних станів, ризик виникнення яких підвищується в результаті впливу на організм дитини іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, затверджений наказом МОЗ України від 17 травня 1997 року N 150, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 26 вересня 1997 року за N 448/2252 (у редакції наказу МОЗ України від 14 червня 2012 року N 441) (далі - Перелік хвороб і патологічних станів).
Відповідно до п. 8 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян затвердженого постановою КМУ від 11 липня 2018 року № 551 неповнолітнім дітям, які належать до потерпілих від Чорнобильської катастрофи, видаються посвідчення "Дитина, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи" серії Д жовтого кольору.
Неповнолітнім дітям, яким відповідно до статті 12 Закону встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, до посвідчення серії Д видається вкладка встановленого зразка (додаток 1), яка є підставою для надання пільг, передбачених частиною третьою статті 30 Закону.
Отже, підставою для отримання до посвідчення серії Д вкладки встановленого зразка є встановлення уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я причинного зв`язку інвалідності з Чорнобильською катастрофою.
В даному випадку позивачу для отримання вкладки законодавством визначено такі умови:
- особа повинна мати посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи;
- повинен бути встановлений причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня (тобто на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи) або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.
Інших вимог для отримання до посвідчення серії Д вкладки встановленого зразка, законодавець не визначає, єдиною умовою є лише відповідний висновок медичної установи.
Оскільки, причинний зв`язок між захворюванням позивачу було встановлено Центральною міжвідомчою експертна комісія МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильський АЄС і всі необхідні документи були подані позивачем при зверненні за видачею вкладки, суд приходить до висновку, що позивач має право на видачу вкладки, а відмова Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації - незаконною.
Відповідно до Положення про комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації Рівненської обласної державної адміністрації № 559 від 21 серпня 2018 року з наступними змінами від 30 січня 2019 року Комісія є постійно діючим колегіальним органом Рівненської обласної державної адміністрації, що розглядає документи для видачі посвідчень особам (п. 1.)
Згідно п. 4 Положення комісія:
1) розглядає документи, які відповідно до законодавства є підставою для видачі посвідчень особам, постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян і вкладок до них;
2) приймає рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян.
Основною формою діяльності Комісії є засідання, за результатами якого оформляється протокол.
Пунктом 14 визначено, що документи в установленому законодавством порядку, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян подаються на розгляд комісії. Рішення Комісії про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний термін з дня надходження необхідних документів до департаменту соціального захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації і є підставою для видачі або відмови у видачі Рівненською обласною державною адміністрацією посвідчення постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Необхідний пакет документів для отримання вкладки до посвідчення формується відповідним підрозділом соціального захисту населення, у випадку позивача це Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації.
Відповідно до п. 30 Положення про управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації затвердженого розпорядженням голови Березнівської районної державної адміністрації № 20 від 18 січня 2013 року з наступними змінами Управління здійснює підготовку документів щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
З вищенаведеного судом встановлено, що соба, для визначення статусу постраждалої від наслідків Чорнобильської катастрофи, звертається із заявою та підтверджуючими документами до відповідного органу праці та соціального захисту населення, яке направляє належним чином оформлене подання із поданими особою документами до Комісії, яка безпосередньо розглядає питання визначення відповідного статусу та приймає рішення, яке є обов`язковим.
Рішення визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи приймається колегіальним дорадчим органом при Рівненській обласній державній адміністрації, яким є Комісія для розгляду питань, пов`язаних із встановленням статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Згідно 2 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд приходить до висновку, що належним способом захисту прав позивача буде зобов`язати Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян Рівненської обласної державної адміністрації розглянути документи ОСОБА_1 та прийняти рішення щодо видачі вкладки до посвідчення дитини, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи серії Д № НОМЕР_1 .
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору та доказів понесення будь-яких інших судових витрат не подав, то судові витрати стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Визнати протиправним рішення Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області № 18-130/069.12 від 04 липня 2019 року про відмову у видачі вкладки до посвідчення серії Д № НОМЕР_1 ОСОБА_1 .
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Березнівської районної державної адміністрації Рівненської області (код ЄДРПОУ 03195346, вул. Київська, 11, м. Березне, Рівненської області, 34600) підготувати необхідні документи для отримання вкладки до посвідчення серії Д № НОМЕР_1 ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_1 ) та подати їх на розгляд до компетентного органу.
Зобов`язати Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян Рівненської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 13986712, майдан Просвіти, 1, м. Рівне, 33028) розглянути документи ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , АДРЕСА_1 ) та прийняти рішення щодо видачі вкладки до посвідчення дитини, яка постраждала від Чорнобильської катастрофи серії Д № НОМЕР_1.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 08 жовтня 2019 року.
Суддя Зозуля Д.П.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2019 |
Оприлюднено | 10.10.2019 |
Номер документу | 84824571 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кушнерик Мар’ян Петрович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Зозуля Д.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні