Постанова
від 03.10.2019 по справі 460/2871/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2019 рокуЛьвів№ 857/6325/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Старунського Д.М.,

суддів Багрія В.М., Качмара В.Я.,

за участю секретаря судового засідання Ваврик Х.Б.,

представника позивача Давидюк М.С., Кучерук О.А.,

розглянувши у судовому засіданні в режимі відеоконференції в місті Львові апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року у справі №460/2871/18 (рішення ухвалено в м. Рівне, головуючий суддя Кошмелюк Т.О., повний текст рішення складений 22.04.2019) за адміністративним позовом Приватного підприємства Модена до Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,

в с т а н о в и в:

ПП Модена 16.11.2018 звернулося в суд із адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області, Державної фіскальної служби України, в якому просило визнати протиправними рішення комісії Головного управління ДФС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.07.2018 №824006/31541926, №824009/31541926, №823986/31541926 та від 24.10.2018 №964060/31541926 про відмову в реєстрації поданих позивачем податкових накладних від 30.10.2017 №23, від 24.11.2017 №26, від 01.12.2017 №7 та від 15.12.2017 №20 у Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкові накладні позивача від 30.10.2017 №23, від 24.11.2017 №26, від 01.12.2017 №7 та від 15.12.2017 №20 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії Головного управління ДФС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 02 липня 2018 року № 824006/31541926, № 824009/31541926, № 823986/31541926 та від 24 жовтня 2018 року № 964060/31541926 в повному обсязі. Зобов`язано Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні Приватного підприємства "Модена" від 30 жовтня 2017 року № 23, від 24 листопада 2017 року № 26, від 01 грудня 2017 року № 7 та від 15 грудня 2017 № 20 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції ГУ ДФС у Рівненській області оскаржило його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити.

Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення порушено норми матеріального та процесуального права та не повно з`ясовано обставини, що мають значення для справи. Апелянт вказує, що в оскаржуваних рішеннях чітко зазначено яких саме документів, визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018, ПП Модена не надано. Зокрема, відсутні первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), а також по податковій накладній від 15.12.2017 №20 серед наданих позивачем документів відсутні документи на придбання матеріалів, які бути використані при виконанні будівельно-монтажних робіт.

Тому безпідставним є покликання позивача та суду першої інстанції на те, що контролюючим органом не зазначено конкретного переліку документів, який має бути подано.

Відповідач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу.

У судовому засіданні представники позивача заперечили вимоги наведені в апеляційній скарзі та просили залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Інші учасники справи в судове засідання не прибули, про дату, час і місце апеляційного розгляду були повідомлені належним чином, тому колегія суддів, у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України, вважає за можливе розглядати справу за їх відсутності.

Заслухавши суддю - доповідача, представників позивача, перевіривши підстави для апеляційного перегляду відповідно до доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та матеріалами справи підтверджується, що Приватне підприємство Модена зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.06.2001, код ЄДРПОУ 31541926, перебуває на обліку, як платник податків в органі державної податкової службиз 02.12.2010 за №315419217163 та є платником податку на додану вартість (т.1, а.с.76).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АЖ №994780, позивач здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 71.11 - Діяльність у сфері архітектури; 46.90 - Неспеціалізована оптова торгівля; 46.73 - Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 43.21 - Електромонтажні роботи; 42.21 - Будівництво трубопроводів; 41.20 - Будівництво житлових і нежитлових будівель.

Господарська діяльність з будівництва об`єктів архітектури здійснюється на підставі ліцензії від 12.09.2017 №2013041515 (т.1, а.с.64).

Згідно з переліком видів робіт, який є невід`ємною частиною такої ліцензії, позивачу дозволено провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків(відповідальності) належать до об`єктів із середніми та значними наслідками (СС2, СС3): 1.00.00 БУДІВЕЛЬНІ ТА МОНТАЖНІ РОБОТИ ЗАГАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ: 1.01.00 Улаштування основ та фундаментів збірних та монолітних; 1.02.00 Улаштування фундаментів із застосуванням паль; 1.03.00 Улаштування фундаментів, що виконуються спеціальними способами; 1.04.00 Зведення металевих конструкцій; 1.05.00 Зведення збірних бетонних та залізобетонних конструкцій; 1.06.00 Зведення монолітних бетонних, залізобетонних та армоцементних конструкцій; 1.07.00 Зведення кам`яних та армокам`яних конструкцій; 1.08.00 Зведення дерев`яних конструкцій. 2.00.00 БУДІВНИЦТВО ОБ`ЄКТІВ ІНЖЕНЕРНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ: 2.01.00 Монтаж внутрішніх інженерних мереж, систем, приладів і засобів вимірювання, іншого обладнання: 2.01.01 Водопостачання та водовідведення; 2.01.02 Опалення; 2.01.03 Вентиляції і кондиціювання повітря; 2.01.06 Електропостачання і електроосвітлення; 2.02.00 Монтаж зовнішніх інженерних мереж, систем, приладів і засобів вимірювання, іншого обладнання: 2.02.01 Водопостачання та водовідведення; 2.02.02 Теплопостачання.

22.08.2017, між Приватним підприємством Модена (Підрядник) та ТОВ Морган Феніче (Замовник), укладено договір підряду №2208/17 (т.1, а. с. 52-53).

Крім того, 26.10.2017, між Приватним підприємством Модена (Підрядник) та ТОВ Морган Феніче (Замовник), ТОВ Квантум ФОМ (Отримувач робіт), укладено договір підряду № 15/10-17 (т.1, а. с. 56-60).

За умовами вищевказаних договорів підряду Підрядник зобов`язався, із матеріалів Замовника та Отримувача робіт, виконати будівельні роботи по об`єкту Реконструкція частини корпусу №2 ПАТ Рівнесільмаш під фабрику м`яких меблів по вул. Індустріальна, 12 в смт. Квасилів Рівненського району Рівненської області. Загальна вартість робіт становить 4872818,00грн (1372818,00грн - за договором №2208/17, 3500000,00грн - за договором №15/10-17). Оплата проводиться виключно у безготівковій формі.

Для виконання будівельних робіт, Замовником для ПП Модена було надано проектно-кошторисну документацію на об`єкт Реконструкція частини корпусу №2 ПАТ Рівнесільмаш під фабрику м`яких меблів . Крім того, надано дозвіл на початок будівельних робіт від 25.04.2017 за №ІV 115171150072 (т.1 - а.с.61-62).

На виконання вищевказаних договорів, ТОВ Морган Феніче згідно з платіжним дорученням від 30.10.2017 № 7609 перераховано ПП Модена кошти в сумі 1000000,00грн, ТОВ Квантум ФОМ згідно з платіжним дорученням від 24.11.2017 №1645088654 перераховано кошти в сумі 1100000,00грн, згідно з платіжним дорученням від 01.12.2017 №368 - в сумі 500000,00грн, згідно з платіжним дорученням від 24.11.2017 № 1645088678- в сумі 250000,00грн (т.1, а.с.48-51).

На виконання вимог податкового законодавства позивачем складено та надіслано до контролюючого органу (в електронному вигляді) податкові накладні від 30.10.2017 № 23 на суму 1000000,00грн, від 24.11.2017 № 26 на суму 1100000,00 грн, від 01.12.2017 № 7 на суму 500000,00грн, від 15.12.2017 № 20 на суму 250000,00 грн для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄДРПН).

14.12.2017 відповідачем 2 надіслано квитанцію № 9282238488 про те, що документи прийнято, реєстрація зупинена, де було вказано, що відповідно до п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 24.11.2017 №26 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена.

За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40-00.00, що відповідає вимогам п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 (далі - Критерії № 567). Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (т.1, а.с.14).

29.12.2017 відповідачем 2 надіслано квитанцію № 9268113974 про те, що документи прийнято, реєстрація зупинена, де було вказано, що відповідно до п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 01.12.2017 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40-00.00., що відповідає вимогам п.6 Критеріїв № 567. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (т.1 - а. с. 15).

29.12.2017 відповідачем 2 надіслано квитанцію № 9282192349 про те, що документи прийнято, реєстрація зупинена, де було вказано, що відповідно до п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.12.2017 № 20 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40-00.00., що відповідає вимогам п.6 Критеріїв № 567. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (т.1 - а. с. 16).

13.11.2017 відповідачем 2 надіслано квитанцію № 9238772537 про те, що документи прийнято, реєстрація зупинена, де було вказано, що відповідно до п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.10.2017 № 23 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40-00.00., що відповідає вимогам п.6 Критеріїв № 567. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (т.1 - а. с. 17).

У зв`язку з чим, позивачем були надані письмові пояснення та копії документів на підтвердження факту виконання робіт по об`єкту Реконструкція частини корпусу № 2 ПАТ Рівнесільмаш під фабрику м`яких меблів (т. 1 а. с. 44-47) та копії відповідних документів з проханням відновити реєстрацію вказаних податкових накладних.

24.10.2018 комісія Головного управління ДФС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення № 964060/31541926 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.10.2017 № 23 (т.1 а.с.18), згідно з яким підстави для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: - ненадання платником податків письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; - ненадання платником податків копій документів, серед яких окремо виділено такі групи, як: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, яким оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Разом з тим, у графі додаткова інформація щодо ненадання платником податків копій документів, контролюючим органом зазначено: відсутні акти на списання (реалізацію) власних матеріалів, акт звірки (стан розрахунків) .

02.07.2018 комісія Головного управління ДФС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення №824006/31541926 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.11.2017 № 26 (т.1 а. с.19-20), згідно з яким підстави для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: - ненадання платником податків письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; - ненадання платником податків копій документів, серед яких окремо виділено такі групи, як: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, яким оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

02.07.2018 комісія Головного управління ДФС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення №824009/31541926 про відмову в реєстрації податкової накладної від 01.12.2017 №7 (т.1 а.с.21-22), згідно з яким підстави для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: - ненадання платником податків письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; - ненадання платником податків копій документів, серед яких окремо виділено такі групи, як: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, яким оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

02.07.2018 комісія Головного управління ДФС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення №823986/31541926 про відмову в реєстрації податкової накладної від 15.12.2017 №20 (т.1 а.с.23-24), згідно з яким підстави для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: - ненадання платником податків письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; - ненадання платником податків копій документів, серед яких окремо виділено такі групи, як: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податків, яким оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Разом з тим, у графі додаткова інформація щодо надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, контролюючим органом зазначено: серед наданих платником документів відсутні документи на придбання матеріалів, які були використані при виконанні будівельно-монтажних робіт .

Вказані рішення були оскаржені позивачем в адміністративному порядку до ДФС (т.1 а. с. 28-36), проте відповідачем 1 такі скарги залишенні без задоволення, а оспорювані рішення без змін (т.1 а. с. 25-27).

Не погоджуючись із такими рішеннями контролюючого органу та вважаючи їх протиправними, ПП Модена звернулося до суду з даним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДФС в Рівненській області рішення про реєстрацію податкових накладних від 30.10.2017 № 23, від 24.11.2017 № 26, від 01.12.2017 № 7 та від 15.12.2017 № 20 в ЄРПН.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до п. 201 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Відповідно до п. 12 Постанови №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України.

Згідно п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567, Моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: обсяг постачання товару/послуг, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податків за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними пп. 215.3.1 та 215.3.2 п. 215.3 ст. 215 розділу VI Податкового кодексу України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Згідно пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

-порядковий номер та дата складання податкової накладної/рахунку коригування;

-визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

-пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів за (вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику.

Такий перелік затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, та передбачає надання платником податків для критерію, зазначеного у пп. 1 п. 6 Критеріїв:

-договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Для критерію, зазначеного в пп. 2 п. 6 Критеріїв необхідно надати:

-договори у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, відвантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання передавання товарів (робіт, послуг) за урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що закріплений п. 6 Критеріїв оцінки перелік є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Згідно з п. 3 Критеріїв оцінки платник податку у разі отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, а в перехідний період (з 01 квітня 2017 року до 01 липня 2017 року) у разі отримання квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі має право подати на розгляд Комісії ДФС інформацію за встановленою формою щодо: видів економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності (КВЕД ДК 009:2010); кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються (отримуються) платником податку; кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДК 016-2010), що на постійній основі постачаються (виготовляються) та/або придбаваються платником податку.

Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки закріплює диференціацію документів, які є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, залежно від встановленої відповідності податкової накладної тому чи іншому критерію.

Системний аналіз вказаних законодавчих положень дозволяє суду апеляційної інстанції дійти висновку, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання контролюючим органом загального посилання на пункт 6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 23 жовтня 2018 року (справа №822/1817/18) та від 04 грудня 2018 року (справа №821/1173/17).

Як видно зі змісту квитанцій від 14.12.2017 № 9282238488, від 29.12.2017 №9268113974, від 29.12.2017 № 9282192349 та від 13.11.2017 № 9238772537 контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН в ЄРПН, затверджених Наказом №567.

При цьому, фіскальним органом у квитанціях зазначено лише загальне посилання на відповідність вищевказаних податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв № 567. Натомість, підпункт 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію або критеріїв, якщо їх виявлено два.

Контролюючим органом не вказано конкретного критерію оцінки ступеня ризику (відповідного підпункту пункту 6 Критеріїв оцінки), та які саме із перелічених критеріїв п.6 Критеріїв ризиковості платника податку стосуються позивача.

Суду не надано жодних доказів щодо приналежності позивача до перелічених категорій ризикових платників податків.

Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу № 567.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН/РК прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків у Квитанції.

Разом з тим, колегія суддів враховує, що факт здійснення господарських операцій щодо виконання підрядних (будівельних) робіт на об`єкті Реконструкція частини корпусу №2 ПАТ Рівнесільмаш під фабрику м`яких меблів підтверджується: договором підряду від 22.08.2017 №2208/17 з додатками (т.1 а.с.52-55), договором будівельного підряду від 26.10.2017 №15/10-17 (т.1 а.с.56-60), дозволом на виконання робіт від 25.04.2017 №ІУ 115171150072 (т.1 а.с.61), сертифікатом від 08.12.2017 серії ІУ №163173421055 (т.1 а.с.62), довідкою про вартість виконаних робіт за грудень 2017 року, за січень 2018 року, актами прийняття виконання робіт за грудень 2017 року, за січень 2018 року, підсумковими відомостями (т.1 а.с.65-72), договором про надання послуг по експлуатації будівельних машин та механізмів від 04.07.2017 №04-07/17, укладеного між ПП Модена та ТОВ ІДІС (т.1 а.с.88), договором про надання послуг щодо експлуатації засобів вимірювальної техніки на будівельних об`єктах від 03.08.2017 №03-08/17, укладеного між ПП Модена та ПМПФ Спецрембуд (т.1 а.с.89), договором надання послуг по експлуатації будівельних машин та механізмів від 04.07.2017 №04/07, укладеного між ПП Модена та ФОП ОСОБА_1 (т.1 а.с.90), договором надання послуг по експлуатації будівельних машин та механізмів від 14.07.2017 №14/07-1, укладеного між ПП Модена та ФОП ОСОБА_2 (т.1 а.с.91), загальним журналом робіт ПП "Модена (т.1 а.с.103-113), видатковими накладними, виписаними ТОВ Морган Феніче для ПП Модена , на бетон М-300 за серпень 2017 року №PH-0009976, №PH-0009980, №PH-0009975, №PH-0009970, №PH-0010102, №PH-" 010195, №PH-0010208, №PH-0010197, №PH-0010192, №PH-0010190, №PH-0010196, №PH-0010194, №PH-0010191, №PH-0010136, №PH-0010133, №PH-0010085, №PH-0010217, №PH-0010098, №PH-0010222, №PH-0010084, №PH-0010215, №PH-0010212, №PH-0010348, №PH-0010344, №PH-0010451, №PH-0010324, №PH-0010387, №PH-0010385, №PH-0010388, №PH-0010389, №PH-0010322, №PH-0010392, №PH-0009857, за вересень 2017 року №PH-0011829, №PH-0011843, №PH-0011828, №PH-0011684, №PH-0011693, №PH-0011667, №PH-0011813, №PH-0011667, №PH-0011813, №PH-0011664, №PH-0011656, №PH-0011737, №PH-0011736, №PH-0011892, №PH-0011943, №PH-001246, №PH-0012425, №PH-0012424, №РН-0012438, №РН-0012501, №РН-0012515, №РН-0012496, №РН-0012908, №РН-0012909, №PH-0012994, №PH-0012, №PH-0011943, №РН-0011813, №РН-0011892, №PH-0011843, №РН-0011828, №PH-0011929, №PH-0011736, №PH-0011737, №PH-0011664, №PH-0011656, №PH-0011667, №PH-0011693, №PH-0011448, №PH-0011143, №PH-0010810, №PH-0012343, №PH-0012424, №PH-0012424, за жовтень 2017 року №PH-0013452, №PH-0013438, №PH-0013472, №PH-0013442, №PH-0013345, №PH-3013346, №PH-0013352, №PH-0013367, №PH-0013361, №PH-0013483, №PH-00135502, №PH-0013503, №PH- 0013475, №PH-0013476, №PH-0013082, №PH-0013049, №PH0013035, №PH-0013081, №PH-0013190, №PH-0013186, PH-0013254, №PH-0013255, №PH-0013253, №PH-0013322, №PH-0013316, №PH-0013324, №PH-0013323, №PH-0013260, №PH-0013261, №PH-0013263, №PH-0013287,№PH-001328l, №PH-0013281, №PH-0013043, №PH-0013025, №PН-0012971, №PH-0012998, №PH0013016, №РН-0012851, №PH-0012834, №PH-0012830, №PH-001285, №РН-0012834, №РН-0012830, №РН-0012714, №PH-0012715, №РН-0012716, №PH-0012733, №РН-0012717, №РН-0012674, №PH-001665, №PH-0012642, PH-0012713, №PH-0012640, №PH-0012376, №PH-0012384, №PH-0012357, №PH-0012355, №PH-0012362, №PH-0012275, №PH-0012261, №PH-0012253, №PH-0012259, №PH-0012095, №PH-0012126, №PH-0012119, №PH-0011957, №РН-0012099, №PH-0012104, №PH-0012954, №PH-0011952, №PH-0012341, №PH-0012346, №PH-0012368, №PH-0012342, №PH-0012520, №PH-0012532, №PH-0012576, №РН-0012601, №РН-0012680, №PH-0012697, №РН-0122738, №РН-0012739, №PH-0012887, №РН-0012882, №РН-0012852, №РН-0012948, №РН-0013083, №PH-0012968, за листопад 2017 року №PH-0013840, №PH-0013956, №PH-0013811, №PH-0013815, №PH-0014095, №PH-0013600, №PH-0013603, №PН-0013693, №PH-0013765, №PH-0013769, №PH-0013778, №PH-0013788, №PH-0014049, №PH-0014270, №PH-0014624, №PH-0014520 №PH-0013821, №PH-0013958, №PН-0013841, №PH-0014118, №PH-0013602, №PH-0013601, №PH-0013670, №PH-0013667, №PH-0013764, №PH-0013780, №PH-0013777, №PH-0013927, №PH-0014287, №PH-0014272, №PH-0014617, PH-0014415, №PH-0013734, №PH-0013728, №PH-00l3989, №РН-0014100, №PH-0014105, PH-0013716, №PH-0013720, №PH-0013990, №PH-0013972, №PH-0014134, на арматуру від 27.10.2017 №18017056, від 19.04.2017 №18004693, від 24.04.2017 №18004815, від 09.03.2017 №18002479, від 07.03.2017 №18002397, від 18.01.2017 №18000422, від 14.02.2017 №18001442, від 23.01.2017 №18000514, від 07.02.2017 №18001213, від 07.07.2017 №18009544, від 09.10.2017 №18015812, на плити перекриття від 06.09.2017 №759, від 11.09.2017 №798, від 09.09.2017 №789, від 12.09.2017 №812, №813, №816, від 11.09.2017 №796 (т.1 а.с.115-250; т.2 а.с.1-19),платіжними дорученнями від 30.10.2017 №7609, від 24.11.2017 №1645088654, від 01.12.2017 №368 та від 24.11.2017 №1645088678 (т.1 а.с.48-51).

Відповідачем не надано суду доказів на підтвердження наявності розбіжностей чи невідповідності обсягів постачання обсягам придбання товару.

Надані платником податків документи свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а тому контролюючий орган не мав правових підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.

Відповідно до п.п. 14-16 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені в Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та нормативно правового акту щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.

Відповідно пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп. в п. 201.16.1, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/рахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп. 201.16.2, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Відповідно пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до пп. 201.16.2.

Податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: 1) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; 2) набрало законної сили рішення про реєстрацію відповідної податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (пп. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Керуючись наведеним вище колегія суддів вважає, що у платника податків виникає обов`язок перед органом ДФС, в передбачені терміни, надання певного обсягу документів по тих податкових накладних, щодо яких пройшла процедура зупинення реєстрації з метою реєстрації таких податкових накладних.

Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДФС в Рівненській області рішення про реєстрацію податкових накладних від 30.10.2017 № 23, від 24.11.2017 № 26, від 01.12.2017 № 7 та від 15.12.2017 № 20 в ЄРПН.

З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що оскаржувані рішення №824006/31541926, №824009/31541926, №823986/31541926 та №964060/31541926 про відмову у реєстрації вищевказаних податкових накладних в ЄРПН, є протиправними, а відтак наявності правових підстав для зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні від 30.10.2017 № 23, від 24.11.2017 № 26, від 01.12.2017 № 7 та від 15.12.2017 № 20 в ЄРПН.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись статтями 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2019 року у справі №460/2871/18 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Д. М. Старунський судді В. М. Багрій В. Я. Качмар Повне судове рішення складено 09.10.2019

Дата ухвалення рішення03.10.2019
Оприлюднено10.10.2019

Судовий реєстр по справі —460/2871/18

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 03.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 24.09.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Старунський Дмитро Миколайович

Рішення від 15.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Рішення від 15.04.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 20.03.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 23.01.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні