Рішення
від 30.09.2019 по справі 200/6480/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 вересня 2019 р. Справа№200/6480/19

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Стойки В.В.

при секретарі Дідевичі І.О.

за участю:

позивача: не з`явився

представника відповідача: Старостіної І .О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання постанови протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_2 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області.

На обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що є донькою ОСОБА_3 , який загинув внаслідок нещасного випадку на виробництві. Так як позивач мешкав з батьком однією сім`єю, то має право на отримання одноразової допомоги, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

У відповідь на звернення позивача з приводу надання такої допомоги, відповідач листом № 01-17/128/Б-02 повідомив про відсутність відповідного права у ОСОБА_2 у зв`язку з тим, що остання не є членом сім`ї померлого, адже шлюб між батьками було розірвано і донька зареєстрована з померлим на різних адресах.

Позивач вважає свої права на отримання допомоги, передбаченої ч. 6 ст. 46 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" порушеними та просить суд:

визнати протиправною та скасувати постанову Авдіївського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (86065, Донецька область, м. Авдїївка, вул. Комунальна, 4, Код ЄДРПОУ: 41419151) в частині призначення ОСОБА_2 одноразової допомоги особі, яка має на неї право у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві, в сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, тобто в сумі 36 820,00 грн.;

зобов`язати Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області (адреса: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Свободи 5, Код ЄДРПОУ - 41325231) в особі Авдїївського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (86065, Донецька область, м. Авдіївка, вул. Комунальна, 4, Код ЄДРПОУ: 41419151) призначити та виплатити мені, ОСОБА_2 , одноразову допомогу особі, яка має на неї право у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві, в сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, тобто в сумі 184 100,00 грн.

Ухвалою суду від 22.05.5019 року відстрочено ОСОБА_2 сплату судового збору по справі до прийняття рішення. Прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання постанови протиправною, зобов`язання вчинити певні дії і відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження суддею одноособово, в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Призначено засідання по справі.

05.06.2019 року відповідач через канцелярію суду надав відзив, згідно змісту якого вказав, що згідно п. 5.1 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року № 11, відділення розглядає справи про призначення одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати в разі смерті потерпілого сім`ї та особам, які мають на це право, за умови подання певних документів, у тому числі довідки про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні або копії відповідного рішення суду.

Згідно наданих позивачем документів, довідкою № 1305 від 11.12.2018 року встановлено, що позивач зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , у складі її сім`ї померлий батько - відсутній. Поряд з цим згідно довідки № 1329 від 20.12.2018 року, позивач мешкав разом з померлим за адресою: АДРЕСА_2 . Тобто надані позивачем довідки містять протилежні дані. Крім цього відповідач наголошує, що позивач з 01.09.2018 року є студентом Немішаївського агротехнічного коледжу (смт. Немішаєве, Київської області) денної форми навчання, що, на думку відповідача, виключає проживання ОСОБА_2 однією сім`єю з померлим.

На підставі зазначеного відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 22.07.2019 року витребувано у Виконавчого комітету Новоселівської першої сільської Ради довідку про склад сім`ї ОСОБА_3 , який був зареєстрований та мешкав на день смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_2 . Розгляд адміністративної справи за позовом ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання постанови протиправною, зобов`язання вчинити певні дії ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 15.08.2019 року повторно витребувано у Виконавчого комітету Новоселівської першої сільської Ради довідку про склад сім`ї ОСОБА_3 , який був зареєстрований та мешкав на день смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 за адресою: АДРЕСА_2 .

Ухвалою суду від 29.08.2019 року закінчено підготовче провадження та призначено адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання постанови протиправною, зобов`язання вчинити певні дії до судового розгляду.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи суд встановив наступне.

Позивач, - ОСОБА_2 , згідно паспорту НОМЕР_1 , виданого Селидівським МВ ГУ ДМС України в Донецькій області 08.11.2016 року, з 18.11.2016 року зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 та відповідно свідоцтва про народження НОМЕР_2 є донькою ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (свідоцтво про смерть НОМЕР_3 ).

Відповідно довідки тимчасово переміщеної особи № НОМЕР_4 від 06.07.2019 року, фактичне місце проживання-перебування позивача - АДРЕСА_3 .

Згідно довідки № 339 від 29.11.2018 року позивач є студентом ІІ курсу денної форми навчання ВП НУБіП України "Немішаївський агротехнічний коледж".

З довідки Виконавчого комітету Новоселівської першої сільської ради № 1305 від 11.12.2018 року вбачається, що до складу сім`ї позивача, який мешкає за адресою: АДРЕСА_2 , померлий не входить.

Згідно довідки Виконавчого комітету Новоселівської першої сільської ради № 1329 від 20.12.2018 року, ОСОБА_2 мешкала разом з померлим батьком за адресою: АДРЕСА_2 .

Постановою відповідача від 04.01.2019 року № 0501/657/657/1 позивачу на підставі ст. 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" призначено суму одноразової грошової допомоги в розмірі 20 прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Також постановою відповідача від 04.01.2019 року № 0501/657/657/2 позивачу на підставі ст. 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" призначено суму щомісячної страхової виплати.

У відповідь на звернення позивача з приводу надання допомоги в розмірі 100 прожиткових мінімумів, відповідач листом № 01-17/128/Б-02 від 14.03.2019 року повідомив про відсутність відповідного права у ОСОБА_2 у зв`язку з тим, що остання не є членом сім`ї померлого, адже шлюб між батьками було розірвано і донька зареєстрована з померлим на різних адресах.

Згідно довідки № 408 від 07.05.2019 року позивач є студентом ІІ курсу денної форми навчання ВП НУБіП України "Немішаївський агротехнічний коледж".

Відповідно довідки Виконавчого комітету Новоселівської першої сільської ради № 611 від 19.08.2019 року, ОСОБА_2 мешкала разом з померлим батьком за адресою: АДРЕСА_2 . Інші особи в склад сім`ї не входили.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку про те, що позов підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - соціальне страхування) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України;

Статтею 36 вказаного Закону визначено, що страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.

Згідно зі ст. 41 вказаного Закону, яка визначає право на страхові виплати в разі смерті потерпілого, у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячних страхових виплат мають непрацездатні особи, які перебували на утриманні померлого або мали на день його смерті право на одержання від нього утримання, а також дитина померлого, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після його смерті.

Такими непрацездатними особами є:

1) діти, які не досягли 16 років; діти з 16 до 18 років, які не працюють, або старші за цей вік, але через вади фізичного або розумового розвитку самі не спроможні заробляти; діти, які є учнями, студентами (курсантами, слухачами, стажистами) денної форми навчання, - до закінчення навчання, але не більш як до досягнення ними 23 років;

2) особи, які досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", якщо вони не працюють;

3) особи з інвалідністю - члени сім`ї потерпілого на час інвалідності;

4) неповнолітні діти, на утримання яких померлий виплачував або був зобов`язаний виплачувати аліменти;

5) непрацездатні особи, які не перебували на утриманні померлого, але мають на це право.

Право на одержання страхових виплат у разі смерті потерпілого мають також дружина (чоловік) або один з батьків померлого чи інший член сім`ї, якщо він не працює та доглядає дітей, братів, сестер або онуків потерпілого, які не досягли восьмирічного віку.

Згідно з ч. 2 ст. 43 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання передбачених у цій частині ст. 43 Закону документів, які видаються відповідними організаціями у триденний строк з моменту звернення заявника.

Статтею 42 вказаного Закону встановлені щомісячні страхові виплати та інші витрати на відшкодування шкоди.

Відповідно до ч. 6 ст. 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога його сім`ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його утриманні, а також на його дитину, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

Аналізуючи вимоги вказаної статті суд звертає увагу позивача, що одноразова допомога сім`ї загиблого в сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його утриманні є паралельними виплатами та сплачуються одночасно. Втім, заявляючи позовну вимогу про визнання протиправною та скасування постанови від 04.01.2019 року № 0501/657/657/1 позивач самостійно обмежує свої права, встановлені ч. 6 ст. 42 вказаного Закону, що є неприйнятним в контексті завдань адміністративного судочинства, які стосуються захисту прав та інтересів позивача. Таким чином суд, з метою збереження права ОСОБА_2 на отримання одноразової допомоги у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в даній частині.

Щодо наявності права у позивача на отримання одноразової допомоги, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, суд зазначає, що відповідно довідки Виконавчого комітету Новоселівської першої сільської ради № 611 від 19.08.2019 року, ОСОБА_2 мешкала разом з померлим батьком за адресою: АДРЕСА_2 ; інші особи в склад сім`ї не входили.

Суд наголошує, що інформація, зазначена в довідці № 611 від 19.08.2019 року спростовує позицію відповідача щодо відсутності у ОСОБА_2 права на отримання одноразової допомоги, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб через те, що позивач не є членом сім`ї померлого.

Як встановлено п. 1.1 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року № 11, дія цього Порядку поширюється на потерпілих від нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання (далі - потерпілі) та осіб, які мають право на страхові виплати в разі втрати годувальника.

Відповідно п. 1.3., 1.4 Порядку № 11, управління (відділення) Фонду розглядають справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або осіб, які мають право на страхові виплати, за наявності усіх необхідних документів, визначених Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон) та цим Порядком і приймають відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження останнього документа. Рішення про страхові виплати приймається начальником управління Фонду або за його письмовим дорученням начальником підпорядкованого відділення Фонду та оформляється постановою (у тому числі в разі призначення страхової виплати за рішенням суду), у якій зазначаються дані про потерпілого та осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах. Копія постанови на вимогу надається потерпілому або особам, які мають право на страхові виплати у разі смерті потерпілого. Управління (відділення) Фонду можуть затримати страхові виплати до з`ясування підстав для виплат, якщо документи про страховий випадок оформлені з порушенням встановлених вимог.

Аналізуючи вищевказані положення, суд наголошує, що правовим наслідком подання заяви про призначення страхових виплат є прийняття постанови про призначення або про відмову в призначенні таких виплат. Проте, як вбачається з матеріалів даної справи, у відповідь на заяву позивача про призначення страхової виплати в розмірі 100 прожиткових мінімумів, відповідачем було надано Лист № 01-17/128/Б-02 від 14.03.2019 року про відмову в призначенні таких виплат, що не відповідає вимогам п. 1.4 Порядку № 11.

Відповідно суд приходить до висновку про зобов`язання Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 04.03.2019 року про призначення одноразової допомоги особі, як члену сім`ї, яка має на неї право у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві в сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдїївського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області призначити та виплатити ОСОБА_2 одноразову допомогу особі, яка має на неї право у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві, в сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, тобто в сумі 184 100,00 грн., суд вважає її передчасною, оскільки, як вже було зазначено вище, відповідачем у порушення порядку не було прийнято рішення за заявою позивача про надання одноразової допомоги.

Враховуючи вказане та дискреційні повноваження відповідача з приводу прийняття рішення про призначення та виплату одноразової допомоги, які не можуть бути підмінені судовим рішенням, суд відмовляє в задоволенні таких позовних вимог.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.

У відповідності до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно вище отриманих висновків, суд вважає за належне задовольнити позовні вимоги частково.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає, що позивачу судом було відстрочено сплату судового збору до ухвалення судового рішення по цій справі.

Відповідно до частини 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодування або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_2 до Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання постанови протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Зобов`язати Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Авдіївського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_2 від 04.03.2019 року про призначення одноразової допомоги особі, як члену сім`ї, яка має на неї право у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві в сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 384, 20 грн.

Вступна та резолютивна частина рішення складена в нарадчій кімнаті та проголошена в судовому засіданні 30.09.2019 року.

Повний текст рішення складено 10.10.2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.В. Стойка

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2019
Оприлюднено11.10.2019
Номер документу84851397
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6480/19-а

Рішення від 22.10.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Рішення від 30.09.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 29.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні