ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2019 року Справа № 160/7103/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Ніколайчук С.В.,
при секретарі судового засідання Трайдук С.В.,
за участі
представника позивача Войтенко К.В.,
представника відповідача Романович Ю.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю Совакс (49083, м. Дніпро, пр. Гагаріна, 18, оф. 1, код ЄДРПОУ 42942882) до відповідача 1: головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області (49000, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 43145015), відповідача 2: Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
26 липня 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю Совакс звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача 1: Державної фіскальної служби України, відповідач 2: головного управління ДФС у Дніпропетровській області, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 26.09.2019, у якому позивач просить:
1) визнати протиправним та скасувати рішення головного управління ДПС у Дніпропетровській області в особі комісії головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному податковому накладних або відмову в такій реєстрації та комісії з питань розгляду скарг щодо відмови в реєстрації податкових накладних;
- рішення від 23.07.2019 року № 1233332/42942882, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 19.06.2019;
- рішення від 23.07.2019 року № 1233331/42942882, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 24.06.2019;
- рішення від 23.07.2019 року № 1233282/42942882, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 26.06.2019;
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 19.06.2019, № 2 від 24.06.2019, № 3 від 26.06.2019, що складені ТОВ Совакс датою їх фактичного направлення на реєстрацію, а саме - 12.07.2019 року.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що останнім було подано на реєстрацію податкові накладні № 1 від 19.06.2019, № 2 від 24.06.2019, № 3 від 26.06.2019, які направлені на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте, реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем надані пояснення та необхідні документи, однак, рішенням комісії головного управління ДФС у Дніпропетровській області було відмовлено у реєстрації поданих податкових накладних. Позивач вважає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки підстав для зупинення реєстрації не було, адже первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства та пояснення, які були подані до податкового органу, повністю підтверджують реальність господарських операцій, за результатами яких складені податкові накладні, надіслані для реєстрації. З урахуванням наведеного, рішення є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги задоволенню в повному обсязі.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2019 року відкрито провадження у справі №160/7103/19 в порядку спрощеного позовного провадження та призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 17 серпня 2019 року о 10:40 год. Цією ж ухвалою запропоновано відповідачам надати відзив на позов протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали.
16 вересня 2019 року від відповідача 1: головного управління державної фіскальної служби в Дніпропетровській області надійшов відзив, в якому останнім зазначено, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних № 1 від 19.06.2019, № 2 від 24.06.2019, № 3 від 26.06.2019 є надання платником податку копій документів на підтвердження господарської операції, складених з порушенням законодавства, та не надання платником податку всіх документів до перевірки. У задоволенні позову просив відмовити в повному обсязі.
16 вересня 2019 року від відповідача 2:Державної фіскальної служби України надійшов відзив. в якому останнім зазначено, що вимоги позивача про зобов`язання ДФС України зареєструвати в єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 1 від 19.06.2019, № 2 від 24.07.2019, № 3 від 26.06.2019 є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу та ця вимога є похідною вимогою до ДФС України від вимог головного управління ДФС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації податкової накладної \розрахунку коригування відповідно до п. 28 Порядку № 117.
17 вересня 2019 року на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що реєстрація податкових накладних є податковим обов`язком платника податків. При зупиненні реєстрації податкових накладних контролюючим органом не зазначено конкретного критерію чи критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної. Також, не зазначено, які саме документи згідно вичерпного переліку слід надати до перевірки, що були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Натомість, разом з поясненнями ТОВ Совакс було подано первинні документи, які підтверджують укладення та виконання договору від 18.06.2019 року № 882/1906, всі документи складені із дотриманням вимог чинного законодавства. Також, позивач зазначає, що податкова накладна № 4 від 30.06.2019 року, яка була складена ТОВ Совакс по цим же правовідносинам, була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2019 року було задоволено клопотання позивача та замінено відповідача 1 Головне управління ДФС у Дніпропетровській області на Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача 2: Державну фіскальну службу України на Державну податкову службу України.
Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив та відповідь на відзив, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.
ТОВ Совакс (код ЄДРПОУ 42942882) зареєстровано у встановленому порядку як юридична особа та з 01.05.2019 року є платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер 429428804632.
Основними видами економічної діяльності ТОВ Совакс є:
Код КВЕД 09.90 Надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копалин і розроблення кар`єрів;
Код КВЕД 43.11 Знесення;
Код КВЕД 43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику;
Код КВЕД 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання;
Код КВЕД 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.;
Код КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний) та інше.
Для здійснення господарської діяльності та на виконання зобов`язань за вищевказаним договором ТОВ Совакс орендує бульдозери у ТОВ «УМР Донбасводбуд» на умовах договору оренди машин №27/06-19/1 та у ТОВ «УМР-Азовводстрой» на умовах договору №27/06-19/2 від 27.06.2019 року.
Згідно з штатним розкладом на ТОВ Совакс працює 6 працівників, крім цього підпримство орендує техніку разом з екіпажем (як приклад, договора №27/06-19/1 та №27/06-19/2 від 27.06.2019).
Також ТОВ Совакс в червні було придбано дизельне паливо у ПП «ОККО-БІЗНЕС КОНТРАКТ» , ТОВ «НАФТО-ТРЕЙД» та ТОВ «КВП Євроресурс» . Для зберігання придбаного пального підприємство орендувало ємності та дизельну колонку по договору з ТОВ «Будмеханізація-7» №19 від 27.06.2019 року.
З метою забезпечення навчання та дотримання техніки безпеки при виконанні робіт було укладено договір №547 від 27.06.2019 року з ТОВ Учбово-експертний центр з охорони праці .
Документи, на які посилається позивач, долучено до матеріалів справи.
18 червня 2019 року між ТОВ БУДІВЕЛЬНО МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО МРІЯ (Замовник) та ТОВ СОВАКС (Виконавець), було укладено договір на виконання робіт №882/1906. Відповідно до п. 1.1 договору Виконавець зобов`язується виконати роботи, визначені цим договором за завданням Замовника, а Замовник зобов`язується приймати і оплачувати виконані роботи. Роботи, що становлять предмет цього договору, а саме - навантаження і транспортування гірничої маси яка не потребує додаткового рихлення (буро підривні роботи, та/або використання гідро молоту, тощо), в кількості, що передбачена Додатком №1 на середню річну відстань 1,87 км та 5,8 км, (гірнича маса, що включає техногенні та піщано-дресвяно-глинисті відкладення окремими уламками об`ємом до одного метра кубічного прошарками осадових порід різного розміру до одного метра кубічного і різного ступеня вивітрювання та без скельових виходів і окремих валунів більших ніж 1м 3 в об`ємі). Роботи обумовлені цим договором повинні бути виконані в строк до 31.12.2019 року. Роботи проводяться на території Приватного акціонерного товариства НОВОТРОЇЦЬКЕ РУДОУПРАВЛІННЯ .
Згідно з п. 2.1 договору ціна робіт, виконаних по договору обумовлюється у додатку № 1, який є невід`ємною частиною цього договору. Умовами, визначеними додатком №1 встановлено, що оплата Замовником виконаних Виконавцем робіт здійснюється або на умовах попередньої плати, або не пізніше 2 робочих днів з моменту підписання акту виконаних робіт (послуг).
На виконання умов укладеного договору, 19 червня 2019 року на розрахунковий рахунок ТОВ Совакс надійшла передплата від ТОВ БУДІВЕЛЬНО МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО МРІЯ в розмірі 285 000,00 грн., про що свідчить банківська виписка.
Виписана податкова накладна №1 від 19.06.2019 року на загальну суму 285000,00 грн. в т.ч. ПДВ - 47500,00 грн. відправлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних і, в подальшому, була зупинена згідно з квитанцією, в якій зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 43.12 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
На виконання вимог контролюючого органу ТОВ Совакс надано письмові пояснення, копії підтверджуючих документів до органу ДФС за основним місцем обліку.
Проте, рішенням кКомісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 23.07.2019р. №1233332/42942882 в реєстрації податкової накладної №1 від 19.06.2019р. було відмовлено з огляду на ненадання платником податку копій документів, (договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них).
24 червня 2019 року на розрахунковий рахунок ТОВ Совакс надійшла передплата від ТОВ БУДІВЕЛЬНО МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО МРІЯ в розмірі 161 760,00 грн., про що свідчить банківська виписка.
Виписана податкова накладна № 2 від 24.06.2019 року на загальну суму 161760,00 грн. в т.ч. ПДВ - 26960,00 грн. відправлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних і, в подальшому, була зупинена згідно з квитанцією, в якій зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 43.12 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
На виконання вимог контролюючого органу ТОВ Совакс надано письмові пояснення, копії підтверджуючих документів до органу ДФС за основним місцем обліку.
Проте, рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 23.07.2019р. №1233331/42942882 в реєстрації податкової накладної № 2 від 24.06.2019р. було відмовлено з огляду на ненадання платником податку копій документів, (договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них).
26 червня 2019 року на розрахунковий рахунок ТОВ Совакс надійшла передплата від ТОВ БУДІВЕЛЬНО МОНТАЖНЕ ПІДПРИЄМСТВО МРІЯ в розмірі 120 000,00 грн., про що свідчить банківська виписка.
Виписана податкова накладна № 3 від 26.06.2019 року на загальну суму 120000,00 грн. в т.ч. ПДВ - 20000,00 грн. відправлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних і, в подальшому, була зупинена згідно з квитанцією, в якій зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 43.12 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку та про подання пояснень та копій документів щодо податкових/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
На виконання вимог контролюючого органу ТОВ Совакс надано письмові пояснення, копії підтверджуючих документів до органу ДФС за основним місцем обліку.
Проте, рішенням комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 23.07.2019 р. №1233282/42942882 в реєстрації податкової накладної №3 від 26.06.2019 р. було відмовлено з огляду на ненадання платником податку копій документів (договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них).
Не погодившись з прийнятими контролюючим органом рішеннями від 23.07.2019 року №1233332/42942882, від 23.07.2019 року №1233331/42942882, від 23.07.2019 року №1233282/42942882, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201Кодексу;
- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу;
- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
- дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 13-15 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Відповідно до пункту 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Згідно з положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (у редакції Закону № 2245-VIII від 07.12.2017).
12 лютого 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою затверджений Порядок
зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок № 117).
Згідно з пп.12, 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
У відповідності до п. п. 15 - 21 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
ДФС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку ДФС, якими можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про:
- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Згідно з п.27 Порядку №117 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини за яких відповідач вчинив дії про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Верховний Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічні позиції викладені у постановах Верховного суду від 22.04.2019р. у справі №2040/5445/18, від 16.04.2019р. у справі №826/10649/17, від 20.08.2019 р. у справі № 2540/3009/18.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних було ненадання платником податку копій документів (договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них), проте, в оскаржуваних рішеннях не конкретизовано, які саме договори або письмові пояснення не надано платником податків та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних або які документи відсутні.
Посилання відповідача 2 щодо ненадання позивачем дозволу на ведення відкритих гірничих робіт, дозволу на експлуатацію обладнання та дозволу на виконання земельних робіт понад 2 метри є необґрунтованими, оскільки за умовами договору № 882/1906 від 18.06.2019 року ТОВ Совакс не здійснював роботи, які потребують отримання вищевказаних документів.
Отже, в оскаржуваних рішеннях не наведено обґрунтованих причин відмови в реєстрації податкових накладних № 1 від 19.06.2019 року, № 2 від 24.06.2019 року, № 3 від 26.06.2019 року, не вказано чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідної господарської операції та не вказано конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством, які позивач повинен був надати.
Згідно з ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно з ст. 76 Кодексу адміністративного судочинства України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Таким чином, суд вважає, що рішення від 23.07.2019 року №1233332/42942882, від 23.07.2019 року №1233331/42942882, від 23.07.2019 року №1233282/42942882 не відповідають вимогам п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесені контролюючим органом не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Стосовно позовної вимоги зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 1 від 19.06.2019, № 2 від 24.06.2019, № 3 від 26.06.2019, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 28 Порядку № 117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідні положення містить і Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Так, відповідно до п. 19, п. 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин, враховуючи той факт, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної від 23.07.2019 року №1233332/42942882, від 23.07.2019 року №1233331/42942882, від 23.07.2019 року №1233282/42942882 визнані судом протиправними, з урахуванням положень пункту 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 р., пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, суд вважає доцільним зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні № 1 від 19.06.2019, № 2 від 24.06.2019, № 3 від 26.06.2019 датою її фактичного отримання Державною податковою службою України - 12.07.2019 року.
Враховуючи викладене, позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю Совакс є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 7684,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням від 25 травня 2019 року.
Відтак, оскільки позовну заяву задоволено, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 7684,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області.
Керуючись ст.ст. 244, 245, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю Совакс (49083, м. Дніпро, пр. Гагаріна, 18, оф. 1, код ЄДРПОУ 42942882) до відповідача 1: головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області (49000, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 43145015), відповідача 2: Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії регіонального рівня головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, від 23.07.2019 року № 1233332/42942882, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 19.06.2019.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії регіонального рівня головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, рішення від 23.07.2019 року № 1233331/42942882, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 24.06.2019.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії регіонального рівня головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, рішення від 23.07.2019 року № 1233282/42942882, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 26.06.2019.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 19.06.2019 на загальну суму 285 000,00 грн. датою отримання податкової накладної, а саме: 12 липня 2019 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 2 від 24.06.2019 на загальну суму 161 760,00 грн. датою отримання податкової накладної, а саме: 12 липня 2019 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 3 від 26.06.2019 на загальну суму 120 000,00 грн. датою отримання податкової накладної, а саме: 12 липня 2019 року.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю Совакс (49083, м. Дніпро, пр. Гагаріна, 18, оф. 1, код ЄДРПОУ 42942882) за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1: головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області (49000, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 39394856) сплачені позивачем судові витрати пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 7684,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 10 жовтня 2019 року.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2019 |
Оприлюднено | 15.10.2019 |
Номер документу | 84851884 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні