ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/711/19
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Попова В.Ф.,
секретар: Рябчич А.М.
за участю:
представника позивача Мартинюк Ю.С.,
представника відповідача Кімлач А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тавріяінвестгруп" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області, третя особа - Департамент містобудування та землекористування Херсонської міської ради в особі Управління про визнання протиправним та скасування рішення,
про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
ТОВ "Тавріяінвестгруп" звернулось в суд з позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області про визнання протиправним та скасування рішення № 13/Х від 25 березня 2019 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.04.2016 року № 26 по об'єкту Будівництво десятиповерхового односекційного житлового будинку по проспекту Адмірала Сенявіна, 152 корпус 6 в м. Херсоні .
Обґрунтовуючи позовні вимоги представник позивача зазначив, що ТОВ Тавріяінвестгруп є забудовником 10-ти поверхового односекційного житлового будинку, який знаходиться у м. Херсоні по проспекту Адмірала Сенявіна, буд. 152 корпус 6.
Будівництво здійснювалось у відповідності до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та на підставі рішення про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.04.2016 року № 26. Об'єкт збудовано на 100 %, та подано документи на отримання сертифікату відповідності. Скасування містобудівних умов призведе до значних збитків, невиконання договірних умов щодо строків здачі будинку в експлуатацію, сплату штрафних санкцій та надмірних процентів за позиками, порушення прав фізичних осіб, які приймають дольову участь в будівництві. Рішення про скасування містобудівних умов № 13/Х від 25.03.2019 р. прийнято Управлінням ДАБІ у Херсонській області за результатами перевірки Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради. Такі перевірки здійснювались відповідачем починаючи з 2017 року, але зауважень до 2019 року до позивача та його містобудівних умов не було. Після завершення будівництва прийнято оскаржуване рішення, яке є протиправним, оскільки будівництво було розпочато та закінчено без порушень діючого законодавства.
Представник відповідача заперечувала проти позовних вимог та пояснила, що на підставі скарги ГО "Народне правосуддя" про порушення вимог містобудівного законодавства № 562 від 14.08.2018, згідно вимог ст. 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон України №3038) та Порядку № 698 було проведено документальну перевірку Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради. За результатами проведеної документальної перевірки було виявлено порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності які відображені в акті. Так, порушено поверховість будівництва оскільки замість 9 поверхів, відповідно до плану зонування побудовано 10 поверхів, відсутні конкретні показники для об'єкту будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією, а лише є посилання на будівельні норми. Зміст та назва пункту 13 другого розділу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки не відповідає Порядок №109. В містобудівних умовах та обмеженнях від 04.04.2016 №26 в п. 13 міститься інформація щодо пайової участі у розвитку інфраструктури м. Херсона. Вимоги щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями в містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки відсутні. Розглядом містобудівного розрахунку на запланований об'єкт встановлено, що площа орендованої земельної ділянки становить 1032 кв. м, площа забудови житлового будинку - 478,01 кв. м. Кількість мешканці передбачається 145 чол. Відповідно до п.3.15,3.16 ДБН 360-92 "Планування та забудова міських та сільських поселень" загальна нормативна потреба прибудинкової території, вільної від забудови становить 8.4 кв.м. на людину. Наведеним розрахунком території ділянки нормативний показник зменшено на 30% на підставі п.3.1.4 прим.1 ДСТУ-Н Б Б.2.2-9:2013 як на "територію прилеглу до лісу або парку". Але відповідно кадастрового плану земельної ділянки до договору оренди земельної ділянки від 12.05.2009 р. зазначена земельна ділянка межує з багатоповерховою житловою забудовою та пустирем. Також в наведеному містобудівному розрахунку допущена арифметична помилка, а саме: нормативна потреба прибудинкової території, вільної від забудови 8.4 кв.м. на людину помножена на кількість квартир (56), а не на кількість мешканців (145). Таким чином загальна площа прибудинкової вільної від забудови повинна становити 1203,5 кв.м.
Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
09.04.2019 р. по справі відкрито спрощене провадження.
28.05.2019 р. суд ухвалив розглядати справу за правилами загального провадження та призначив підготовче судове засідання.
03.06.2019 р. за клопотанням позивача під час проведення підготовчих дій судом призначено судову будівельно-технічну експертизу, закрито підготовче провадження та зупинено провадження до одержання висновків експертизи.
12.09.2019 р. поновлено провадження по справі та призначено судове засідання.
Судом встановлені такі обставини по справі.
ТОВ Тавріяінвестгруп є забудовником 10-ти поверхового односекційного житлового будинку, який знаходиться у м. Херсон, по проспекту Адмірала Сенявіна, буд. 152 корпус 6.
Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23.09.2015 №44382755, земельна ділянка площею 0,1032 га, з кадастровим номером 6510136900:01:001:0584, за адресою проспект Адмірала Сенявіна, 152, корп. 6 в м. Херсоні передана в оренду Головному Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області під будівництво десятиповерхового односекційного житлового будинку. Загальними даними містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки замовником будівництва визначено Позивача.
На підставі скарги ГО "Народне правосуддя" про порушення вимог містобудівного законодавства № 562 від 14.08.2018, згідно вимог ст. 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон України № 3038) та Порядку №698, Відповідачем було проведено документальну перевірку Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради (далі - Управління містобудування та архітектури) за результатами якої складено акт від 12.10.2018 р. яким виявлено порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та видано припис про усунення виявлених порушень.
На підставі службової записки від 18.02.2019 № 1021-1.17/191 -і, наказу про проведення позапланової перевірки від 20.02.2019 № 176 та направлення від 27.02.2019 № 8а на проведення позапланової перевірки строк дії з 04 березня до 22 березня 2019 року Відповідачем було здійснено позапланову перевірку Управління містобудування та архітектури виконання вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 12.10.2018, за результатом чого складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів правил від 22.03.2019.
Актом встановлено, що вимоги припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 12.10.2018 наданого в.о начальника Управління містобудування та архітектури за результатами позапланової перевірки не виконано, чим порушено п.п. 2 п. 8 Порядку № 698.
Порушення допущені Управлінням містобудування та архітектури стали підставою для винесення Відповідачем 25.03.2019 Рішення № 13/Х про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.04.2016 №26 по об'єкту "Будівництво десятиповерхового житлового будинку по проспекту Адмірала Сенявіна, 152, корп.6 в м.Херсоні .
Заслухавши сторони, дослідивши письмові докази по справі, заяви сторін по суті, висновки експертизи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню.
Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду встановлений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженим Кабінетом міністрів України від 19.08.2015 № 698 (далі - Порядок № 698).
Правовідносини у сфері містобудування регулюються Законом України № 3038 Про регулювання містобудівної діяльності який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Статтею 26 Закону України № 3038 встановлено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.
Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.
Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 (чинний на момент отримання містобудівних умов), визначає процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст.
Згідно п. 1.2 цього Порядку містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Відповідно до п. 2.1 даного Порядку містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Пунктом 2.2 "Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст" встановлено, що для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються:
- засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою;
- ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній
формі);
- викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
- кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності);
- черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру);
- фотофіксація земельної ділянки (з оточенням);
- містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.
Згідно п. 2.4 цього Порядку розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Як встановлено в судовому засіданні та не спростовується відповідачем ТОВ Тавріяінвестгруп з метою отримання містобудівних умов і обмежень до Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради було надано всі визначені п.2.2 Порядку 109 та Закону України Про регулювання містобудівної діяльності документи, а також на підтвердження права користування земельною ділянкою договори оренди, разом з заявою про намір щодо забудови земельної ділянки, а саме:
- Договір №18/1/11-01-16/3 від 11 січня 2016 року про будівництво укладеного між ТОВ Тавріяінвестгруп та ТУ ДСНС України в Херсонській області;
- Договір оренди земельної ділянки від 17.07.2009 року № 040971300185 від 28.07.2010, зареєстрований у Херсонському міському відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис в книзі № 4АА013620. реєстраційний №651013694000093. 05.05.2011;
- Додаткова угода до Договору оренди від 14.09.2015р. зареєстрована у Херсонському міському відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис в книзі за № 02150279.
Відповідно до додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 14.09.2015 року земельна ділянка виділялася Головному управлінню Державної служби з надзвичайних ситуацій в Херсонській області в строкове платне користування до 28.07.2020 року, саме під будівництво 10- ти поверхового односекційного житлового будинку по просп. Сенявіна, 152, корп.6, м. Херсон.
На виконання Рішення Херсонської міської ради від 19.11.2017 року №1049 Про дозвіл Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області на передачу в суборенду ділянки між позивачем та ТУ ДСНС України у Херсонській області 18.12.2017 року за №109 укладено Договір суборенди земельної ділянки під будівництво десятиповерхового односекційного житлового будинку, по прт. Адмірала Сенявіна, 152 корп. 6.
Таким чином, вищенаведеними доказами спростовуються висновки відповідача, щодо відсутності прав забудови на цій земельній ділянці позивачем, оскільки договір оренди був укладений в установленому законом порядку, так само як і право користування зазначеною земельною ділянкою у позивача виникло в повній відповідності до вимог чинного законодавства.
Будівництво об'єкту заплановано з урахуванням проекту розробленого у 2007 році ВАТ Херсон-Дніпромісто , який пройшов всі погодження в установленому порядку, зазначена земельна ділянка була виділена ще в 2009 році з цільовим призначенням саме під будівництво 10- ти поверхового житлового будинку.
На підставі вищезазначених документів, у відповідності до ст.29 Закон України № 3038, саме спеціально уповноважений орган управління містобудування та архітектури - Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради, визначив відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, видавши Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки Будівництво десятиповерхового односекційного житлового будинку по просп. Сенявіна, 152 корпус 6 від 04.04.2016 року №26.
Після розроблення містобудівних умов та обмежень земельної ділянки Позивачем в порядку, передбаченому ст. 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , була проведена експертиза проекту будівництва Об'єкту. В результаті зазначеної експертизи було отримано позитивний експертний звіт № 22-0221-16 від 19.04.2016 року щодо розгляду проектної документації за проектом будівництва Об'єкту.
17.06.2016 року ТОВ Тавріяінвестгруп була отримана Декларація про початок виконання будівельних робіт зареєстрована Управлінням з питань державного архітектурно-будівельного контролю Херсонської міської ради від 17 червня 2016 року за №ХС 083161671058, згідно з порядком, встановленим законодавством.
Частина 8. ст.29 Закону визначає, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.
Сертифікатом серії ХС № 162192410092 від 29.08.2019 року, виданого Управлінням з питань державного архітектурно-будівельного контролю Херсонської міської ради, засвідчено відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації та підтверджено готовність до експлуатації : "Будівництво 10-ти поверхового односекційного житлового будинку" за адресою Херсонська область, м. Херсон, просп. Сенявіна, 152 корп 6.
Таким чином, з моменту видачі сертифікату містобудівні умови та обмеження втрачають свою чинність.
Відповідно до висновку експерта № 62 від 12.09.2019 р., проведеної за ухвалою суду, загально-будівельні роботи на об'єкті "Будівництво 10-ти поверхового односекційного житлового будинку по проспекту Адмірала Сенявіна,152 корпус 6 в м. Херсоні", з урахуванням наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.01.2014 № 2, мають відсоток будівельної готовності 100%. Збудований 10-ти поверховий односекційнйй житловий будинок по проспекту Адмірала Сенявіна,152 корпус 6 в м. Херсоні відповідає містобудівним умовам та обмеженням від 04 квітня 2016 року №26, які видані управлінням містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради.
Наведені судом докази та обґрунтування повністю спростовують заперечення відповідача надані ним у цій справі, щодо правомірності прийнятого рішення.
Крім того, суд зазначає, що упродовж будівництва - трьох років, об'єкт будівництва перевірявся державними органами нагляду, а також проводились перевірки діяльністі уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області 22.12.2017 року під час проведення позапланової перевірки об'єктів нагляду Управління містобудування та архітектури департаменту містобудування та землекористування Херсонської міської ради, за якими перевірялися містобудівні умови і обмеження та не було встановлено порушень при винесення рішення про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.04.2016 року №26, по об'єкту Будівництво десятиповерхового односекційного житлового будинку по проспекту Адмірала Сенявіна, 152 корпус 6 в м. Херсоні .
З 2016 року Позивач на законних підставах будував об'єкт, у відповідності до дозвільної документації, проходив перевірки органу будівельного контролю, виконував договірні зобов'язання і лише тільки у 2018 році при закінченні будівництва, відповідач виявляє порушення які стали причиною скасування містобудівних умов та обмежень.
Виходячи з приписів ч.2 ст.2 КАС України таке рішення відповідача прийнято необґрунтовано, тобто без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не добросовісно, не розсудливо та не пропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Керуючись ст. 2452-248 КАС України, суд
вирішив :
Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області № 13/Х від 25.03.2019 року про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 04.04.2016 № 26.
Стягнути з Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Херсонській області (ЄДРПОУ 37471912, місцезнаходження: вул. Кременчуцька, 69, м. Херсон) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Тавріяінвестгруп" (ЄДРПОУ 34212363, місцезнаходження: вул. Паровозна, 46-а, м. Херсон, 73034) судовий збір у сумі 1921,00 грн (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна грн).
Заходи забезпечення позову, які застосовані ухвалою суду від 05.04.2019 року скасувати.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 09 жовтня 2019 р.
Суддя Попов В.Ф.
кат. 109010000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2019 |
Оприлюднено | 11.10.2019 |
Номер документу | 84853446 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні