ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6apladm.ki.court.gov.ua
Головуючий суддя у першій інстанції Скочок Т.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2019 року Справа № 826/10530/18
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Епель О.В.,
суддів: Карпушової О.В., Степанюка А.Г.,
за участю секретаря Лісник Т.В.,
представника позивача Сіроченко А.В. ,
представника відповідача Степаненко Т.М.,
розглянувши у відритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 червня 2019 року у справі
за позовом дочірнього підприємства Агрофірма Приорільська
до Міністерства юстиції України,
третя особа на стороні відповідача,
яка не заявляє самостійні вимоги
на предмет спору: товариство з обмеженою відповідальністю
Агрофірма Олімпекс-Агро
про визнання протиправним та скасування наказу
і зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Історія справи.
Дочірнє підприємство Агрофірма Приорільська звернулося до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору: товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро про:
- визнання неправомірним та скасування наказу № 1369/5 про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 03 травня 2018 року Міністерства юстиції України в частині часткового задоволення скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро від 02 квітня 2018 року №82/ОА;
- зобов`язання відповідача вчинити дії щодо поновлення в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів стосовно рішень про державну реєстрацію прав, які були скасовані наказом Міністерства юстиції України від 03.05.2018 р. № 1369/5.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 червня 2019 року адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 03.05.2018 р. № 1369/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в частині скасування:
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 34024395 від 24 лютого 2017 року, прийняте державним реєстратором Юр`ївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Сумаренко Мариною Андріївною;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17300103 від 18 листопада 2014 року, прийняте державним реєстратором Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Васильєвою Дар`єю Дмитрівною;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17332088 від 19 листопада 2014 року, прийняте державним реєстратором Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Васильєвою Дар`єю Дмитрівною;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17770022 від 05 грудня 2014 року, прийняте державним реєстратором Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Головко Наталією Юріївною;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17939234 від 12 грудня 2014 року, прийняте державним реєстратором Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Васильєвою Дар`єю Дмитрівною;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17806581 від 08 грудня 2014 року, прийняте державним реєстратором Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Куліш Оленою Юріївною;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 15620723 від 06 вересня 2014 року, прийняте державним реєстратором Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Головко Наталією Юріївною;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 18270645 від 24 грудня 2014 року, прийняте державним реєстратором Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Куліш Оленою Юріївною.
У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог - відмовлено.
Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції виходив з того, що у Міністерства юстиції України відсутні повноваження для розгляду скарг на дії державних реєстраторів, вчинені до 01.01.2016 р., що оскаржуване позивачем рішення державного реєстратора від 13.03.2015 р. № 19981758 прийнято на підставі договору оренди земельної ділянки, укладеного між ТОВ Птахівниче та ОСОБА_2 , а тому таке рішення і прийняттям відповідачем рішення про його скасування не порушують права та інтереси позивача.
Крім того, суд зазначив, що відповідачем не обґрунтовано, яким чином Комісією перевірялося дотримання скаржником строку звернення зі скаргою на рішення державних реєстраторів і яким чином перевірялися його доводи без витребування відповідних реєстраційних справ, а також що відповідачем не дотримано процедуру розгляду скарги ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро .
Не погоджуючись з таким рішенням суду в частині задоволення позовних вимог, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати в цій частині та ухвалити постанову про відмову в задоволенні позову в повному обсязі, наполягаючи на тому, що він мав повноваження розглядати скаргу ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро , дотримався процедури її розгляду та прийняв законний і обґрунтований наказ.
З цих та інших підстав апелянт вважає, що рішення суду ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи в цілому.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.07.2019 р. відкрито апеляційне провадження у справі, встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити її без задоволення, а рішення суду - без змін, наполягаючи на необґрунтованості доводів апелянта та правомірності рішення суду першої інстанції.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2019 р. витребувано додаткові докази у справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін з наступних підстав.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро звернулося до Міністерства юстиції України зі скаргою від 02.04.2018 р. вих. № 82/ОА, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.04.2018 р. вх. № 10960-33-18, в якій просило:
1) скасувати рішення державного реєстратора приватного нотаріуса Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Колесник Інги Миколаївни інших речових прав: індексний номер 28425569 від 24 лютого 2016 року; індексний номер 28602403 від 04 березня 2016 року; індексний номер 27434840 від 23 грудня 2015 року; індексний номер 32811757 від 08 грудня 2016 року; індексний номер 29095511 від 04 квітня 2016 року; індексний номер №29649429 від 18 травня 2016 року; індексний номер 28418903 від 24 лютого 2016 року; індексний номер 29706266 від 23 травня 2016 року, на підставі яких до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи про інше речове право №13414826, №13569437, №12711744, №17910318, №14015616, №14555760, №13410259, №14614560;
2) рішення державного реєстратора Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Васильєвої Дар`ї Дмитрівни: індексний номер 17300103 від 18 листопада 2014 року; індексний номер 17332088 від 19 листопада 2014 року; індексний номер 17939234 від 12 грудня 2014 року, на підставі яких до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи про інше речове право №7735432, №7750999, №8047133;
3) рішення державного реєстратора Орлівщанської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області Перцевої Ірини Миколаївни: індексний номер 17198106 від 13 листопада 2014 року; індексний номер 28003595 від 29 січня 2016 року, на підставі яких до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про інше речове право №13058583 та №7685625;
4) рішення державного реєстратора Новомовсковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Куліш Олени Юріївни: індексний номер 17806581 від 08 грудня 2014 року та індексний номер 18270645 від 24 грудня 2014 року, на підставі яких до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи про інше речове право №7983284 та №8210716;
5) рішення державного реєстратора Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Головко Наталії Юріївни: індексний номер 15620723 від 06 вересня 2014 року; індексний номер 19981758 від 13 березня 2015 року; індексний номер 17770022 від 05 грудня 2014 року, на підставі яких до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи про інше речове право №7965834, №9035579 та №6913655;
6) рішення державного реєстратора приватного нотаріуса Дніпропетровського міського нотаріального округу Бунякіної Олени Валентинівни індексний номер 30068628 від 15 червня 2016 року, на підставі якого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про інше речове право №14986202;
7) рішення державного реєстратора Юр`ївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Сумаренко Марини Андріївни індексний номер 34024395 від 24 лютого 2017 року, на підставі якого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про інше речове право №19188925;
8) рішення державного реєстратора Новомосковського районного нотаріального округу Дніпропетровської області Дайнего Світлани Іванівни індексний номер 28441470 від 25 лютого 2016 року, індексний номер 28444624 від 25 лютого 2016 року, на підставі якого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено записи про інше речове право №13429418 та №13431773.
Також, скаржник просив відповідно до п. 2 ч. 2 стє. 37-1 Закону України Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень анулювати доступ вказаних вище державних реєстраторів до Державного реєстру прав та проводити розгляд скарги за обов`язкової участі представників Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро , завчасно повідомивши скаржника про дату та час розгляду.
До вказаної скарги ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро було додано:
1) копію договору оренди земельної ділянки, укладеного між ОСОБА_3 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро від 2003 року (дату з наданої суду копії договору неможливо розібрати), посвідченого в Перещепинській міській раді за №1043 від 29 вересня 2004 року та зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі за №21, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_1 розміром 5,340 гектарів строком на 4 роки 11 місяців 29 днів; копію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №00998 від 21 лютого 2005 року, укладеної між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро та ОСОБА_3 , яка зареєстрована в Новомосковському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, запис №04-09-0126-02775 від 01 червня 2009 року, умовами якої передбачено, що договір №00998 від 21 лютого 2005 року діє до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ІІІ-ДП №130510, відповідно до якого власником земельної ділянки АДРЕСА_1 розміром 5,340 га, кадастровий номер 1223210500:02:012:0453 є ОСОБА_3 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119579231 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:02:012:0453 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком до 31 грудня 2024 року, на підставі договору оренди земельної ділянки від 04 квітня 2012 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_3 та додаткової угоди до договору оренди від 12 серпня 2013 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 18270645 від 24 грудня 2014 року);
2) копію договору оренди земельної ділянки, укладеного між ОСОБА_4 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро (без номера та дати), посвідченого в Перещепинській міській раді за №1293 від 22 грудня 2004 року та зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі за №04:05:126:02185 від 26 травня 2005 року, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_2 розміром 7,090 гектарів строком на 4 роки 11 місяців 29 днів; копію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки без номера та дати, укладеної між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро та ОСОБА_4 , яка зареєстрована в Новомосковському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, запис №04-09-126-03362 від 23 червня 2009 року, умовами якої передбачено, що договір оренди земельної ділянки діє до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ІІІ-ДП №042476, відповідно до якого власником земельної ділянки АДРЕСА_2 розміром 7,090 га, кадастровий номер 1223210500:01:049:0638 є ОСОБА_4 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119580588 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:01:049:0638 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком на сім повних календарних років, з правом пролонгації, на підставі договору оренди земельної ділянки від 22 червня 2012 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_4 та додаткової угоди до договору оренди від 27 листопада 2016 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 34024395 від 24 лютого 2017 року);
3) копію договору оренди земельної ділянки від 22 жовтня 2003 року, укладеного між ОСОБА_5 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро , посвідченого в Перещепинській міській раді за №981 від 28 вересня 2004 року та зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі за №04:05:126:02212 від 30 травня 2005 року, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_3 розміром 6,88 гектарів строком на 4 роки 11 місяців 29 днів; копію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №02212 від 30 травня 2005 року, укладеної між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро та ОСОБА_6 , яка зареєстрована в Новомосковському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, запис №04-09-126-03390 від 23 червня 2009 року, умовами якої передбачено, що договір оренди земельної ділянки діє до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ІІІ-ДП №037276, відповідно до якого власником земельної ділянки АДРЕСА_3 розміром 6,88 га, кадастровий номер 1223210500:01:030:2329 є ОСОБА_6 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119564873 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:01:030:2329 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком до 31 грудня 2024 року, на підставі договору оренди земельної ділянки від 22 червня 2012 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_5 та додаткової угоди до договору оренди від 25 липня 2013 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17332088 від 19 листопада 2014 року);
4) копію договору оренди земельної ділянки без номера та дати, укладеного між ОСОБА_9 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро , зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі за №04:05:126:03384 від 23 червня 2009 року, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_4 розміром 7,55 гектарів строком до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ДП №104256, відповідно до якого власником земельної ділянки АДРЕСА_4 розміром 7,550 га, кадастровий номер 1223210500:01:047:0598 є ОСОБА_9 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119583250 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:01:047:0598 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком до 31 грудня 2039 року з правом пролонгації, на підставі договору оренди земельної ділянки від 03 липня 2014 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_10 (яка є власником земельної ділянки на підставі свідоцтва про право на спадщину ВТХ№ 131504 від 02 липня 2014 року) та додаткової угоди до договору оренди від 13 липня 2014 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17300103 від 18 листопада 2014 року);
5) копію договору оренди земельної ділянки без номера та дати, укладеного між ОСОБА_11 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро , посвідченого в Перещепинській міській раді за №1063 від 29 вересня 2004 року та зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі (дату та номер реєстрації неможливо розібрати), відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_5 розміром 25,340 гектарів строком на 4 роки 11 місяців 29 днів; копію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №01023 від 22 лютого 2005 року, укладеної між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро та ОСОБА_11 , яка зареєстрована в Новомосковському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, запис №04-09-126-02754 від 01 червня 2009 року, умовами якої передбачено, що договір оренди земельної ділянки діє до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ІІІ-ДП №125503, відповідно до якого власником земельної ділянки розміром 5,340 га, кадастровий номер 1223210500:02:009:0290 є ОСОБА_11 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119573642 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:02:009:0290 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком до 31 грудня 2024 року з правом пролонгації, на підставі договору оренди земельної ділянки від 06 серпня 2012 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_11 та додаткової угоди до договору оренди від 25 липня 2013 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17770022 від 05 грудня 2014 року);
6) копію договору оренди земельної ділянки без номера та дати, укладеного між ОСОБА_12 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро , посвідченого в Перещепинській міській раді за №1395 від 24 грудня 2004 року та зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі за №04:05:176:01037 від 23 лютого 2005 року, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_6 розміром 5,35 гектарів строком на 4 роки 11 місяців 29 днів; копію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №01037 від 23 лютого 2005 року, укладеної між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро та ОСОБА_12 , яка зареєстрована в Новомосковському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, запис №04-09-126-02749 від 01 червня 2009 року, умовами якої передбачено, що договір оренди земельної ділянки діє до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ІІІ-ДП №125851, відповідно до якого власником земельної ділянки АДРЕСА_6 розміром 5,350 га, кадастровий номер 1223210500:02:037:0657 є ОСОБА_12 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119574444 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:02:037:0657 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком до 31 грудня 2039 року з правом пролонгації, на підставі договору оренди земельної ділянки від 22 серпня 2013 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_12 та додаткової угоди до договору оренди від 24 січня 2017 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 15620723 від 06 вересня 2014 року);
7) копію договору оренди земельної ділянки без номера та дати, укладеного між ОСОБА_13 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро , посвідченого в Перещепинській міській раді за №1057 від 29 вересня 2004 року та зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі за №04:05:126:02064 від 16 травня 2005 року, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_7 розміром 5,390 гектарів строком на 4 роки 11 місяців 29 днів; копію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №02064 від 16 травня 2005 року, укладеної між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро та ОСОБА_13 , яка зареєстрована в Новомосковському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, запис №04-09-126-02760 від 01 червня 2009 року, умовами якої передбачено, що договір оренди земельної ділянки діє до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ІІ-ДП №125473, відповідно до якого власником земельної ділянки АДРЕСА_7 розміром 5,390 га, кадастровий номер 1223210500:02:019:0543 є ОСОБА_13 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119575765 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:02:019:0543 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком до 31 грудня 2024 року з правом пролонгації, на підставі договору оренди земельної ділянки від 04 серпня 2012 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_13 та додаткової угоди до договору оренди від 07 серпня 2013 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17806581 від 08 грудня 2014 року);
8) копію договору оренди земельної ділянки без номера та дати, укладеного між ОСОБА_14 та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро , посвідченого в Перещепинській міській раді за №1406 від 24 грудня 2004 року та зареєстрованого у Новомосковському державному земельному кадастровому центрі від 25 лютого 2005 року, номер запису неможливо розібрати, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку АДРЕСА_8 розміром 5,71 гектарів строком на 4 роки 11 місяців 29 днів; копію додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №01076 від 25 лютого 2005 року, укладеної між Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Олімпекс-Агро та ОСОБА_14 , яка зареєстрована в Новомосковському районному відділі Дніпропетровської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, запис №04-09-127-02538 від 27 травня 2009 року, умовами якої передбачено, що договір оренди земельної ділянки діє до 31 грудня 2021 року; копію державного акта на право приватної власності на землю серії ІІ-ДП №125527, відповідно до якого власником земельної ділянки АДРЕСА_8 розміром 5,710 га, кадастровий номер 1223210500:02:001:0317 є ОСОБА_14 ; копію Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №119576399 від 04 квітня 2018 року, з якого вбачається, що право оренди земельної ділянки кадастровий номер 1223210500:02:001:0317 зареєстровано за Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська строком до 31 грудня 2039 року з правом пролонгації, на підставі договору оренди земельної ділянки від 04 серпня 2012 року, укладеного між Дочірнім підприємством Агрофірма Приорільська та ОСОБА_14 та додаткової угоди до договору оренди від 04 квітня 2017 року (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 17939234 від 12 грудня 2014 року).
Крім того, заявником було подано відповідачу копії актів прийому - передачі земельних ділянок, які не містили дати їх передачі, окрім акта прийому-передачі земельної ділянки, яка належить ОСОБА_6
17.04.2018 р. Міністерство юстиції України направило на адресу позивача супровідним листом за вих.№ 6/10960-33-18/19К копію скарги ТОВ Агрофірма Олімпекс - Агро та повідомило підприємство про те, що повідомлення про дату, час та місце розгляду скарги Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації буде опубліковано в підрозділі Засідання комісії розділу Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації за посиланням з офіційного сайту Мін`юсту ( http://minjust.gov.ua/ ).
З оголошення про засідання Комісії, опублікованого на офіційному сайті Міністерства юстиції України вбачається, що розгляд скарги ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро було призначено на 02.05.2018 р. ( https://minjust.gov.ua/m/ogoloshennya-pro-zasidannya-komisii-2-travnya-2018-roku ).
За результатами розгляду вищевказаної скарги ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро Комісією було встановлено, що державними реєстраторами належним чином не перевірено інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих прав оренди на земельні ділянки, у тому числі, земельні ділянки кадастрові номери №№ 1223210500:01:049:0638, 1223210500:01:047:0598, 1223210500 :01 : 030 :2329 , 1223210500: 02: 009:0290 , 1223210500: 02: 001:0317 , 1223210500: 02: 019:0543 , 1223210500: 02: 037:0657 , 1223210500:02:012:0453 , у зв`язку з чим прийнято рішення про скасування відповідних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Наказом Міністерства юстиції України выд 03.05.2018 р. № 1369/5 скаргу ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро від 02.04.2018 р. № 82/ОА задоволено частково та скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 24 лютого 2016 року №28425569, від 04 березня 2016 року №28602403, від 23 грудня 2015 року №27434840, від 18 травня 2016 року №29649429, від 24 лютого 2016 року №28418903, від 23 травня 2016 року №29706266, прийняті державним реєстратором Виконавчого комітету Новомосковської міської ради Дніпропетровської області Колесник Інгою Миколаївною, від 18 листопада 2014 року №17300103, від 19 листопада 2014 року №17332088, від 12 грудня 2014 року №17939234, від 13 листопада 2014 року №17198106, від 08 грудня 2014 року №17806581, від 24 грудня 2014 року №18270645, від 06 вересня 2014 року №15620723, від 13 березня 2015 року №19981758, від 05 грудня 2014 року №17770022, прийняті державними реєстраторами Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Васильєвою Дар`єю Дмитрівною, Перцевою Іриною Миколаївною , Куліш Оленою Юріївною , Головко Наталією Юріївною , від 15 червня 2016 року №30068628, прийняте приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Бунякіною Оленою Валентинівною, від 24 лютого 2017 року №34024395, прийняте державним реєстратором Юр`ївської районної державної адміністрації Дніпропетровської області Сумаренко Мариною Андріївною, від 25 лютого 2016 року №№28441470, 28444624, прийняті приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Дейнего Світланою Іванівною.
Нормативно-правове обґрунтування.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законами України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV), Положенням про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2016 р. № 37/5 (далі - Положення № 37/5), Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. № 1128 (далі - Порядок № 1128).
Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У ст. 2 Закону № 1952-VI закріплено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; нерухоме майно - земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення.
Частиною 1 статті 4 Закону № 1952-VI передбачено, що обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: 1) право власності на нерухоме майно; 2) право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; 3) інші речові права відповідно до закону; 4) податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону № 1952-VI систему органів у сфері державної реєстрації становлять: 1) Міністерство юстиції України; 2) інші суб`єкти державної реєстрації.
Частиною 2 статті 5 Закону № 1952-VI визначено, що до повноважень Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації належить, зокрема: розгляд скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції України та прийняття обов`язкових до виконання суб`єктами державної реєстрації рішень, передбачених цим Законом.
Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Статтею 37 Закону № 1952-VI регламентовано порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації прав.
Так, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
Міністерство юстиції України розглядає скарги, зокрема, на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір).
Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.
У разі якщо розгляд та вирішення скарги потребують перевірки діяльності державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав, а також залучення скаржника чи інших осіб, Міністерство юстиції України та його територіальні органи можуть подовжити строки розгляду та вирішення скарги, повідомивши про це скаржника. При цьому загальний строк розгляду та вирішення скарги не може перевищувати 45 календарних днів.
За результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення, зокрема, про задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги; внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором.
Відповідно до п. 2 Положення № 37/5 Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Міністерстві юстиції України, що в межах повноважень, визначених, зокрема, Законом № 1952-VI та Порядком № 1128, забезпечує розгляд скарг у сфері державної реєстрації.
Підпунктом 2 пункту 5 Порядку № 1128 визначено, що перед розглядом скарги по суті комісія вивчає скаргу для встановлення: чи дотримано вимоги Законів щодо строків подання скарги, вимог щодо її оформлення та/або щодо документів, що долучаються до скарги.
У п. 8 Порядку № 1128 визначено, що під час розгляду скарги по суті Комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об`єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб`єкта оскарження, і вирішує:
1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб`єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб`єкта оскарження;
2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб`єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб`єктом оскарження на законних підставах;
3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні;
4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора);
5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
Під час розгляду скарги по суті обов`язково запрошується скаржник та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб`єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів. Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб`єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду (п. 9 Порядку № 1128).
Відповідно до п.п. 10-12 Порядку № 1128 суб`єкт розгляду скарги своєчасно повідомляє особам, запрошеним до розгляду скарги по суті, про час і місце розгляду скарги в один з таких способів:
1) телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі);
2) шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін`юсту;
3) засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі та/або інших документах, що додаються до скарги).
Копії скарги та доданих до неї документів надаються особам, запрошеним до розгляду скарги по суті (крім скаржника), не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги по суті. Суб`єкт оскарження має право подавати письмові пояснення по суті скарги, які обов`язково приймаються комісією до розгляду.
У разі повідомлення скаржником та/або його представником, іншими особами, які беруть участь у розгляді скарги по суті, про наявність судового спору між тими самими сторонами, з того ж предмета, з тих же підстав, про які зазначено у скарзі, ними надається копія відповідного рішення суду на засідання комісії.
За результатами розгляду скарги суб`єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.
Висновок комісії, на підставі якого суб`єктом розгляду скарги приймається рішення про задоволення скарги, обов`язково містить інформацію про те, що:
1) рішення, дії або бездіяльність суб`єкта оскарження не відповідають законодавству у сфері державної реєстрації;
2) скарга підлягає задоволенню в повному обсязі чи частково (з обов`язковим зазначенням у якій частині) шляхом прийняття суб`єктом розгляду скарги рішень, передбачених пунктом 2 частини шостої статті 37 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та пунктом 2 частини шостої статті 34 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Разом з тим, такі повноваження щодо розгляду скарг Міністерству юстиції були надані з 01.01.2016 р., а до цієї дати повноваженнями розглядати скарги на дії державних реєстраторів були наділені виключно суди.
Відповідно до ст. 58 Конституції України, Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Закріплення принципу незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів є гарантією безпеки людини і громадянина, довіри до держави.
Згідно з рішенням Конституційного суду України від 09.02.1999 р. № 1-рп/99 за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Таким чином, за загальним правилом норма права діє стосовно фактів і відносин, які виникли після набрання чинності цією нормою. Тобто до події, факту застосовується закон (інший нормативно-правовий акт), під час дії якого вони настали або мали місце.
Крім того, Конституційний суд України в рішенні від 29.06.2010 р. № 17-рп/2010 зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлених такими обмеженнями (абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини).
Висновки суду апеляційної інстанції.
Отже, законодавством регламентовано процедуру звернення особи зі скаргою до Міністерства юстиції України та порядок її розгляду.
Водночас, Міністерство юстиції України наділено повноваженнями щодо розгляду скарг на дії державних реєстраторів, які лише після 01.01.2016 р.
Аналогічний правовий висновок викладено в у постановах Верховного Суду від 19.06.2018 р. у справі №826/12868/16 та від 06.02.2019 р. у справі № 826/4906/17 та відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України є обов`язковим для колегії суддів при розгляді цієї справи.
Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень та безпідставно розглянув скарги ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро від 02.04.2018 р. на рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 18.11.2014 р. індексний номер 17300103, від 19.11.2014 р. індексний номер 17332088, від 05.12.2014 р. індексний номер 17770022, від 12.12.2014 р. індексний номер 17939234, від 08.12.2014 р. індексний номер 17806581, від 06.09.2014 р. індексний номер 15620723, від 24.12.2014 р. індексний номер 18270645.
Крім того, апеляційний суд зазначає, що з матеріалів справи не вбачається і апелянтом не доведено наявності достатніх та необхідних правових підстав для поновлення скаржнику ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро регламентованого ст. 37 Закону № 1952-VI 60-денного строку звернення зі скаргами на вказане рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та на рішення від 24.02.2017 р. за індексним номером 34024395, а також не доведено, що такі скарги були розглянуті з дотриманням принципів всебічності, об`єктивності та з урахуванням всіх обставин.
При цьому, посилання скаржника при зверненні до Міністерства юстиції України на те, що він дізнався про порушення своїх прав, отримавши витяг є Реєстру від 04.04.2018 р., є суперечливими, зокрема з огляду на те, що сама скарга ним складена 02.04.2018 р., та мали бути перевірені відповідачем при вирішенні питання щодо дотримання строку звернення з також скаргою. У контексті дослідження цього питання, апеляційний суд також відзначає й те, що скаржник, стверджуючи про те, що він дізнався про порушення своїх прав у квітні 2018 року, посилається на інформаційну довідку (відповідь), отриману на його ж запит від ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 30.03.2018 р.
Разом з тим, судова колегія зауважує, що відповідачем при прийнятті спірного наказу не було розглянуто письмові пояснення позивача на скаргу ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро .
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності достатніх та необхідних правових підстав для визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 03.05.2018 р. № 1369/5 Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в частині скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 18.11.2014 р. індексний номер 17300103, від 19.11.2014 р. індексний номер 17332088, від 05.12.2014 р. індексний номер 17770022, від 12.12.2014 р. індексний номер 17939234, від 08.12.2014 р. індексний номер 17806581, від 06.09.2014 р. індексний номер 15620723, від 24.12.2014 р. індексний номер 18270645, від 24.02.2017 р. за індексним номером 34024395 та вважає, що оскаржуваний наказ в цій частині прийнятий без дотримання принципу належного урядування.
При цьому, апеляційний суд враховує правову позицію, висловлену в рішенні Європейського Суду з прав людини від 20.10.2011 р. у справі Рисовський проти України , в якому Суд зазначив, що принцип належного урядування , зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.
Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини Суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Доводи апелянта про те, що він мав повноваження розглядати скаргу ТОВ Агрофірма Олімпекс-Агро , дотримався процедури її розгляду та прийняв законний і обґрунтований наказ, колегія суддів вважає необґрунтованими та безпідставними з огляду на вищевикладене.
Надаючи оцінку всім доводам апелянта, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .
Таким чином, перевіривши рішення суду першої інстанції відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України та проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують правильності висновків суду щодо відсутності правових підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Отже, судом першої інстанції було повно встановлено обставини справи та правильно застосовано норми матеріального і процесуального права та ухвалено рішення відповідно до вимог ст. 242 КАС України.
Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга Міністерства юстиції України підлягає залишенню без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 червня 2019 року - без змін.
При цьому, оскільки судом апеляційної інстанції не здійснено зміни або скасування рішення суду, то відповідно до ст. 139 КАС України, понесені відповідачем та апелянтом у цій справі судові витрати перерозподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Міністерства юстиції України - залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 червня 2019 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлено 10 жовтня 2019 року.
Головуючий суддя
Судді:
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2019 |
Оприлюднено | 11.10.2019 |
Номер документу | 84854202 |
Судочинство | Адміністративне |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні