Постанова
від 03.10.2019 по справі 910/2988/19
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" жовтня 2019 р. Справа№ 910/2988/19

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Пашкіної С.А.

суддів: Зубець Л.П.

Сітайло Л.Г.

За участю секретаря судового засідання : Кулачок О.А.

представників сторін:

від позивача - не з`явився;

від відповідача - Богінська В.О. ( довіреність б/н від 19.08.2019);

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор"

на рішення Господарського суду міста Києва від 20.06.2019, повний текст якого складений 26.06.2019

у справі № 910/2988/19 (суддя Курдельчук І.Д.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аніка-Сервіс"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор"

про стягнення 270 815,70 грн.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду міста Києва від 20.06.2019 у справі №910/2988/19 позов товариства з обмеженою відповідальністю "Аніка-Сервіс" до товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор" про стягнення 270815,70грн., задоволено повністю. Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор" на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Аніка-Сервіс" 170 845,72 грн. пені, 74 078,84 грн. втрат від інфляції, 25 891,14 грн. 3 % річних; 4 062,24 грн. судового збору.

Рішення місцевого господарського суду ґрунтується на тому, що:

- п.9.4 договорів передбачено, що за порушення строків поставки та виконання робіт за даним договором, з вини підрядника, підрядник сплачує замовнику неустойку у розмірі 0,1 % за кожен день прострочення поставки від суми несвоєчасно переданих меблевих виробів, за кожен день прострочення від суми несвоєчасно виконаних робіт;

- перевіривши здійснені позивачем розрахунки 3% річних, пені і втрат від інфляції, суд дійшов висновку що вони правильні.

Не погоджуючись з рішенням, відповідач звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 20.06.2019 і ухвалити нове рішення, яким відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В апеляційній скарзі відповідач зазначає про те, що:

- у вигляді єдиного письмового документу договір підряду сторонами укладений не був;

- рахунки фактури не містять строків виконання робіт і розміру штрафних санкцій;

- підстави для нарахування штрафних санкцій відсутні.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 18.07.2019 колегією суддів у складі головуючого судді Пашкіної С.А., суддів Пономаренка Є.Ю., Буравльова С.І. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ Елдоор на рішення Господарського суду міста Києва від 20.06.2019, справу № 910/2988/19 призначено до розгляду на 06.08.2019

Від позивача (31.07.2019) надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення Господарського суду міста Києва від 20.06.2019 без змін.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач зазначає про те, що:

- судом було винесено рішення про задоволення позовних вимог позивача у зв`язку з відсутністю в матеріалах справи належних та допустимих доказів, які б спростовували факт порушення строків виконання робіт відповідачем та такі докази не були надані суду відповідачем.

Розпорядженням Північного апеляційного господарського суду від 05.08.2019 у зв`язку з перебуванням суддів Буравльова С.І., Пономаренко Є.Ю. у відпустках, у справі № 910/2988/19 призначено повторний автоматизований розподіл судової справи.

Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи від 05.08.2019 у справі № 910/2988/19 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя: Пашкіна С.А., судді: Зубець Л.П., Сітайло Л.Г.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 06.08.2019 колегією суддів у складі головуючого судді Пашкіної С.А., судді Зубець Л.П., Сітайло Л.Г. прийнято до свого провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор" на рішення господарського суду міста Києва від 20.06.2019 року у справі № 910/2988/19.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 06.08.2019 оголошено перерву в судовому засіданні до 20.08.2019.

Від позивача (20.08.2019) надійшло доповнення до відзиву на апеляційну скаргу, в якому позивач зазначає про те, що:

- оскільки апелянт жодним чином не ставив питання стосовно визнання договору недійсним чи неукладеним, отримав повністю оплату коштів згідно умов договору №3 від 25 травня 2017, тому підстав стверджувати, що даний договір неукладений - немає.

Від відповідача (20.08.2019) надійшли пояснення до апеляційної скарги, в яких відповідач зазначає про те, що:

- ТОВ Елдоор всі свої обов`язки виконав в повному обсязі, сторона позивача не в повному обсязі виконала свої обов`язки, а саме позивач не підписав видаткові накладні, які йому було передано в момент встановлення меблевих виробів.

В судовому засіданні апеляційного господарського суду 20.08.2019 оголошено перерву до 26.09.2019.

В судове засідання апеляційного господарського суду 26.09.2019 оголошено перерву до 03.10.2019.

В судове засідання апеляційного господарського суду 03.10.2019 не з`явився представник позивача.

Враховуючи те, що про час та місце розгляду справи позивач повідомлений належним чином, про що свідчить розписка від 26.09.2019 (в судовому засіданні апеляційного господарського суду 26.09.2019, в якому був присутній представник позивача оголошено перерву до 03.10.2019), судова колегія ухвалила розгляд апеляційної скарги у відсутності представника позивача.

Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи та заслухавши пояснення представників позивача (який був присутній в судових засіданнях 06.08.2019, 20.08.2019, 26.09.2019 та надавав пояснення) та відповідача, судовою колегією встановлено.

25.05.2017 та 11.01.2018 ТОВ "Аніка-Сервіс" (замовник) і ТОВ "Елдоор" (підрядник) були укладені відповідно договори підряду №3 та №23, за умовами яких підрядник зобов`язується на власний ризик, власними та залученими силами і засобами виконати у відповідності до умов договорів комплекс робіт по виготовленню та встановленню меблевих виробів на об`єкті замовника, а замовник зобов`язується прийняти цю роботу та оплатити вартість поставлених на об`єкт меблевих виробів, комплектуючих та виконаних підрядником робіт по їх встановленню у відповідності до умов договору; (пункт 1.1. договорів);

- склад, вартість, обсяги, строки(терміни) та режим виконання робіт, вартість та кількість матеріалів, необхідних для виконання робіт, їх якісні та інші характеристики, інші умови визначаються в Угодах до договору; (пункт 2.2 договорів);

- замовник зобов`язаний сприяти підрядникові при виконанні останнім робіт у порядку і в об`ємах, передбачених договором і прийняти роботи, оглянути їх результат, і в разі виявлення явних недоліків і відступів від умов договору, письмово заявити про них підрядникові (пункт 2.4 договорів);

- остаточна вартість робіт, яку має сплатити замовник на користь підрядника, визначається на підставі актів, підписаних сторонами на виконання цього договору (пункт 4.2 договорів)

- приймання-здача виконаних робіт здійснюється сторонами за актом здачі-приймання виконаних робіт. Замовник зобов`язаний оглянути якість встановлених меблевих виробів та виконаних монтажних робіт по їх встановленню та у разі відсутності та не виявленні явних недоліків прийняти результати виконаних робіт шляхом підписання акту здачі-приймання виконаних робіт та видаткових накладних, або у дводенний строк направити на адресу підрядника мотивовану відмову від підписання акту здачі-приймання виконаних робіт. У випадку не підписання замовником акту здачі-приймання виконаних робіт та ненадання мотивованої відмови від його підписання, роботи вважаються прийнятими замовником без зауважень та підлягають оплаті. (пункти 7.1, 7.3 і 7.4 договорів);

- договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами, скріплення його печатками сторін та діє до часу виконання своїх обов`язків сторонами, а в частині зобов`язань щодо надання гарантії на роботу до закінчення гарантійного строку (пункт 11.1 договорів);

- відповідно до п.2.1 Угоди №1 від 25.05.2017 до договору підряду №3 від 25.05.2017 загальна вартість робіт та матеріалів за цією угодою становить 200715,55 грн. Протягом трьох робочих днів з моменту набрання чинності цієї угоди замовник перераховує підряднику аванс у розмірі 140500,89 грн.;

- відповідно до п.2.1 Угоди №1 від 11.01.2018 до договору підряду №23 від 11.01.2018 загальна вартість робіт та матеріалів за цією Угодою становить 215 765,55 грн. Протягом трьох робочих днів з моменту набрання чинності цієї Угоди - замовник перераховує підряднику аванс у розмірі 151 035,88 грн.

Як зазначає позивач станом на 07.03.2018 позивачем сплачено на рахунок відповідача всього 735 165,72 грн.

Частинами першою та другою статті 837 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Аналізуючи умови укладених учасниками процесу договорів, суд дійшов вірного висновку, що за своєю правовою природою укладені договори є договорами підряду.

Згідно зі статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За приписами статті 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

В матеріалах справи наявні докази поставки відповідачем позивачу товару, на виконання умов договоів (рахунки на оплату та платіжні доручення про часткову оплату) та докази оплати коштів позивачем у розмірі 213 977,16 грн., що сторонами не заперечується.

Товариство з обмеженою відповідальністю Аніка-Сервіс звернулось до ТОВ Елдоор з листом (звернення), що підтверджується описом вкладення у цінний лист та квитанцією про відправлення (02.11.2018) про направлення зазначеного листа, в якому позивач вказує про затягування відповідачем строків виконання робіт, надання актів здачі-приймання робіт тощо. Крім того, з зазначеного листа (звернення) вбачається, що позивач просить відповідача надати інформацію щодо строків здачі-прийняття робіт на надіслати акти здачі-приймання робіт на адресу ТОВ Аніка-Сервіс.

Відповідач відповіді на вказаний лист (звернення) не надіслав.

Звертаючись з даним позовом до суду, позивач за порушення відповідачем строків виконання робіт просить стягнути з відповідача 170 845,72 грн. пені, 74 078,84 грн. втрат від інфляції, 25 891,14 грн. 3% річних.

Згідно із статтею 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

У частині першій статті 546 ЦК України зазначено, що виконання зобов`язання може забезпечуватися, зокрема, неустойкою.

Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 ЦК України).

Згідно з частиною другою статті 343 Господарського кодексу України (далі - ГК України) і статтею 1 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки НБУ, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Пунктом 9.4 договору №23 від 11.01.2018 передбачено, що за порушення строків поставки та виконання робіт за цим договором з вини підрядника підрядник сплачує замовнику неустойку у розмірі 0,1 % за кожний день прострочення поставки від суми несвоєчасно переданих меблевих виробів, за кожен день прострочення від суми несвоєчасно виконаних робіт

Судова колегія не погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сума пені в розмірі 170 845,72 грн. з огляду на наступне.

Відповідно до пунктів6.1 договорів №3 від 25.05.2017р., №23 від 11.01.2018р., можливість початку встановлення меблевих виробів фіксується актом готовності приміщення до монтажу, який підписується сторонами.

В матеріалах справи наявний акт готовності приміщення до контрольного заміру та монтажу від 19.01.2018р., згідно п.1.1 якого згідно договору підряду №23 від 11.01.2018 сторони підтверджують можливість проведення контрольного заміру для початку розробки конструкторських креслень для виготовлення меблевих виробів та початку встановлення меблевих виробів на об`єкті замовника. Зазначений акт підписаний сторонами та скріплений печатками.

Згідно графіку виконання робіт, який є додатком №2 до Угоди №1 до договору підряду №23 від 11.01.2018р. сторони домовились про наступний графік виконання робіт:

- підписання сторонами акту готовності приміщення до монтажу;

- контрольні виміри (на протязі 5 робочих днів з дати підписання сторонами акту готовності приміщення до монтажу та за умови виконання замовником вимог п.2.2.1 Угоди та за умови надання замовником технічного завдання на меблеві вироби);

- розробка конструктиву та надання конструкторських креслень замовнику на погодження, а також виготовлення зразків матеріалів для погодження ( на протязі 21 робочих днів з дати контрольних вимірів);

- виготовлення меблевих виробів (35 календарних днів з дати погодження конструкторських креслень та зразків матеріалів замовником);

- доставка меблевих виробів (на протязі 5 робочих днів з дати виготовлення замовником вимог п.2.2.2 Угоди);

- монтаж меблевих виробів (на протязі 7 робочих днів з дати доставки).

З урахуванням п.9 4 договору № 23 від 11.01.2018р. та зазначеного вище графіку виконання робіт, за порушення строків відповідачем поставки та виконання робіт відповідач повинен сплатити позивачу неустойку(пеню) у розмірі 38 515,89 грн. за період з липня 2018 по січень 2019.

Щодо стягнення пені за договором №3 від 25.05.2017, то судова колегія зазначає про те, що оскільки для нарахування пені необхідно встановити початок прострочення відповідачем зобов`язання, який умовами договору пов`язується з підписанням сторонами акту готовності приміщення до контрольного заміру та монтажу, який в матеріалах справи відсутній та не наданий позивачем до справи, в задоволенні стягнення пені за прострочення відповідачем зобов`язання відповідно до п.9.4 договору слід відмовити.

Отже позовні вимоги в частині стягнення пені підлягають частковому задоволенню у розмірі 38 515,89 грн., а рішення місцевого господарського суду в цій часині підлягає частковому скасуванню.

Крім того, позивачем заявлено до стягнення 74 078,84грн. втрат від інфляції, 25 891,14грн. 3% річних, за порушення відповідачем строків виконання робіт.

Згідно із статтею 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Судова колегія зазначає про те, що позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню, оскільки право на нарахування інфляційних втрат та 3% річних, згідно зазначеної статті, виникає у кредитора за невиконання боржником саме грошового зобов`язання, а предметом позову у даній справі є порушення відповідачем строків виконання робіт, відповідно до умов договору, з виготовлення та встановлення комплекту меблів, що не є грошовим зобов`язанням.

Отже, у задоволенні позовних вимог про стягнення 74 078,84 грн. втрат від інфляції, 25 891,14 грн. 3% річних слід відмовити, у зв`язку з чим рішення в цій частині підлягає скасуванню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи викладене, Північний апеляційний господарський суд дійшов висновку про те, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення Господарського суду міста Києва від 20.06.2019 - частковому скасуванню.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 273-279, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор" задовольнити частково.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 20.06.2019 у справі №910/2988/19 скасувати частково.

Резолютивну частину рішення викласти у наступній редакції:

Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Аніка-Сервіс" (03062, м. Київ, пр.-т Перемоги, 90/1; індентифікаційний код 35648466) до товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор" (02099, м. Київ, вул. Ялтинська, 5-Б; індентифікаційний код 40922932) задовольнити частково. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор" (02099, м. Київ, вул. Ялтинська, 5-Б; індентифікаційний код 40922932) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Аніка-Сервіс" (03062, м. Київ, пр.-т Перемоги, 90/1; індентифікаційний код 35648466) 38515 (тридцять вісім тисяч п`ятсот п`ятнадцять) грн.89 коп пені; 577 (п`ятсот сімдесят сім) грн. 74 коп. судового збору за розгляд позовної заяви.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити .

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Аніка-Сервіс" (03062, м. Київ, пр.-т Перемоги, 90/1; індентифікаційний код 35648466) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Елдоор" (02099, м. Київ, вул. Ялтинська, 5-Б; індентифікаційний код 40922932) 866 (вісімсот шістдесят шість) грн.,61 коп. судового збору за розгляд апеляційної скарги.

4. Видачу наказів на виконання даної постанови доручити Господарському суду міста Києва.

5. Матеріали справи №910/2988/19 повернути до Господарського суду міста Києва.

6. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її проголошення.

В разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови суду апеляційної інстанції зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту постанови.

Головуючий суддя С.А. Пашкіна

Судді Л.П. Зубець

Л.Г. Сітайло

Дата ухвалення рішення03.10.2019
Оприлюднено15.10.2019
Номер документу84878072
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/2988/19

Ухвала від 19.11.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 15.11.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Постанова від 03.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Ухвала від 02.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 06.08.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Ухвала від 18.07.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пашкіна С.А.

Рішення від 20.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 29.05.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 14.05.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 14.05.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні