Рішення
від 11.10.2019 по справі 360/3982/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

11 жовтня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3982/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (далі - відповідач), в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 26 липня 2019 року № 126978 про відмову в переведенні ОСОБА_1 з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника;

- зобов`язати Старобільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області перевести ОСОБА_1 з 16 липня 2019 року з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що вона перебуває на обліку у відповідача як отримувач пенсії за віком. Чоловік позивача - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , помер ІНФОРМАЦІЯ_2 . На момент смерті ОСОБА_2 мав статус пенсіонера за віком та перебував на обліку в Старобільському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України.

16 липня 2019 року позивач звернулася до відповідача з заявою, зареєстрованою за № 775, про переведення з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника. 08 серпня 2019 року позивач отримала рішення від 26 липня 2019 року № 126978 про відмову в переведенні з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника з підстав відсутності відомостей про знаходження на повному утриманні померлого годувальника та одержання від померлого годувальника допомоги, що була для них постійним і основним джерелом засобів до існування.

З посиланням на норми статей 19, 46, 92 Конституції України, статей 4, 10, 36 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, позивач вважає протиправним рішення відповідача щодо відмови в переведенні її на пенсію у зв`язку з втратою годувальника та просить позовні вимоги задовольнити.

Старобільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області позов не визнало, про що через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) 23 вересня 2019 року за вхідним реєстраційним № 48568/2019 подало відзив на позовну заяву від 18 вересня 2019 року № 14534/08 (арк. спр. 44-45), в якому відповідач зазначив, що відповідно до статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» пенсія у зв`язку із втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії по III групі інвалідності. Непрацездатними членами сім`ї вважаються: чоловік (дружина), батько, мати, якщо вони є особами з інвалідністю або досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону.

До членів сім`ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого годувальника, відносяться особи, зазначені в частині другої статті 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування якщо вони: були на повному утриманні померлого годувальника; одержували від померлого годувальника допомогу, що була для них постійним і основним джерелом засобів до існування. Члени сім`ї померлого годувальника, для яких його допомога була постійним і основним джерелом засобів до існування, але які й самі одержували пенсію, мають право, за бажанням, перейти на пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

Відповідно до підпункту 9 пункту 2.3, пункту 2.11 розділу II Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, за документ, що засвідчує факт перебування на утриманні непрацездатних членів сім`ї, приймаються довідки або інші документи про склад сім`ї, видані відповідно до чинного законодавства за місцем проживання (реєстрації) особи, зокрема органом місцевого самоврядування, або документ про реєстрацію місця проживання (разом з годувальником за однією адресою), виданий згідно із вимогами статті 3 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (дана норма застосовується до осіб, які мають статус внутрішньо переміщеної особи). У разі неможливості надати такі документи факт перебування на утриманні померлого годувальника встановлюється у судовому порядку.

16 липня 2019 року до управління надійшла заява від ОСОБА_1 щодо переведення з пенсії за віком на пенсію у зв`язку із втратою годувальника відповідно до статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» . Разом з заявою були надані такі документи: паспорт для огляду, ксерокопія до справи; свідоцтво про смерть ОСОБА_2 серії НОМЕР_1 від 12 червня 2019 року; свідоцтво про шлюб від 26 липня 1963 року № 318090; довідка про реєстрацію місця проживання померлого годувальника від 15 липня 2019 року № 739, видана Виконавчим комітетом Старобільської міської ради; довідка про реєстрацію місця проживання особи за відомостями Виконавчого комітету Старобільської міської ради від 15 липня 2019 року № 740.

Як вбачається з заяви позивача, до заяви не долучені документи, що засвідчують факт перебування на утриманні непрацездатних членів сім`ї, довідки або інші документи про склад сім`ї, видані відповідно до чинного законодавства за місцем проживання (реєстрації) особи, зокрема, органом місцевого самоврядування, або документ про реєстрацію місця проживання (разом з годувальником за однією адресою), виданий згідно із вимогами статті 3 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (дана норма застосовується до осіб, які мають статус внутрішньо переміщеної особи), відповідно до чого 26 липня 2019 року управлінням винесено рішення за № 126978 про відмову в переведенні ОСОБА_1 на інший вид пенсії.

З урахуванням викладеного, відповідач просить у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою від 12 вересня 2019 року про відкриття провадження в адміністративній справі судом ухвалено розглядати дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до положень пункту 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) (арк. спр. 1-2).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) з 23 березня 1994 року є пенсіонером довічно, про що свідчить посвідчення № НОМЕР_3 , видане Старобільським райвідділом соцзабезпечення соціального захисту населення Луганської області 01 квітня 1994 року (арк. спр. 10).

ОСОБА_1 звернулась до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області із заявою від 16 липня 2019 року, зареєстрованою за № 775, про переведення з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника, додавши до неї документи, зазначені в розписці-повідомленні. В розписці-повідомленні до заяви від 16 липня 2019 року, зареєстрованої за № 775, у переліку документів, яких недостатньо для призначення пенсії, зазначено інший документ , строк подання - 16 жовтня 2019 року (арк. спр. 21, 21 зв., 32, 32 зв.).

Рішенням Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 26 липня 2019 року № 126978 позивачу відмовлено у переведенні з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника у зв`язку з відсутністю відомостей про знаходження на повному утриманні померлого годувальника та одержання від померлого годувальника допомоги, яка була для них постійним і основним джерелом засобів до існування (арк. спр. 22, 38).

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є дружиною ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про що свідчать свідоцтво про одруження серії НОМЕР_4 від 23 липня 1963 року та паспорт громадянина України ОСОБА_1 , виданий 16 січня 2003 року Старобільським РВ УМВС України в Луганській області (арк. спр. 8, 11, 34).

Станом на 15 липня 2019 року зареєстрованим місцем проживання з 17 липня 1972 року ОСОБА_1 є: АДРЕСА_2 , про що свідчать видані Виконавчим комітетом Старобільської міської ради довідка від 15 липня 2019 року за № 1492 про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб станом на 15 липня 2019 року та довідка від 15 липня 2019 року № 740 про реєстрацію місця проживання особи за відомостями Виконавчого комітету Старобільської міської ради Луганської області (арк. спр. 19, 36).

Відповідно до довідки Виконавчого комітету Старобільської міської ради від 15 липня 2019 року № 739 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , з 17 липня 1972 року та знятий з реєстраційного обліку 15 липня 2019 року у зв`язку зі смертю 12 червня 2019 року (арк. спр. 20, 35).

Згідно з свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 від 12 червня 2019 року ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 у віці 79 років помер у м. Старобільськ Старобільського району Луганської області (арк. спр. 13, 33).

Відповідно до записів у трудовій книжці від 14 лютого 1963 року (арк. спр. 14-18) ОСОБА_2 :

з 17 травня 1962 року по 14 лютого 1963 року працював у Луганському ССМУ Укрсельелектрострой ;

з 25 липня 1968 року по 01 березня 1973 року працював у Старобільському спецтресті м`ясо-молочних колгоспів;

з 02 березня 1973 року по 01 квітня 2002 року працював у Старобільському РЕС, Ворошиловградському обласному підприємстві сільських електричних мереж;

з 02 квітня 2002 року по 30 серпня 2002 року працював у Північній філії ТОВ Луганське енергетичне об`єднання ;

з 21 січня 2008 року по 30 червня 2008 року працював у професійному ліцеї Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка.

Згідно з індивідуальними відомостями про застраховану особу ОСОБА_2 за 1999-2008 роки за формою ОК-5 від 23 липня 2019 року страхувальниками Північні електричні мережі Відкритого акціонерного товариства Луганськобленерго (ідентифікаційний код 00131038), Держаним закладом Луганський національний університет імені Тараса Шевченка (ідентифікаційний код 02125131), Закритим акціонерним товариством Учбовий комбінат (ідентифікаційний код 03363171), Луганським державним обласним навчальним центром підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації (ідентифікаційний код 20188684), Відокремленим підрозділом Луганський державний обласний навчальний центр підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації кадрів АПК Луганського національного аграрного університету (ідентифікаційний код 20188684), Старобільським районом електричних мереж (ідентифікаційний код 20188862), Північною філією ТОВ ЛЕО (ідентифікаційний код 26204059) за ОСОБА_2 протягом 1999-2008 років сплачувались страхові внески (арк. спр. 39-40).

ОСОБА_2 з 03 лютого 2000 року був пенсіонером довічно, про що свідчить посвідчення № НОМЕР_5 , видане Управлінням соціального захисту населення Старобільської районної державної адміністрації Луганської області 30 жовтня 2000 року, та трудова книжка від 14 лютого 1963 року (арк. спр. 12, 14-18).

Відповідно до довідки Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області без дати та без номеру ОСОБА_1 перебуває на обліку в Старобільському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Луганської області та у період з 01 січня 2019 року по 30 червня 2019 року отримала пенсію за віком у загальному розмірі 11350,18 грн, місячний розмір пенсії за січень-лютий 2019 року склав 1825,03 грн, за березень-червень 2019 року склав 1925,03 грн (арк. спр. 41).

Згідно з довідкою Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області без дати та без номеру ОСОБА_2 перебував на обліку в Старобільському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Луганської області та у період з 01 січня 2019 року по 30 червня 2019 року отримав пенсію за віком у загальному розмірі 53415,48 грн, місячний розмір пенсії за січень-лютий 2019 року склав 8032,04 грн, за березень-червень 2019 року склав 9337,85 грн (арк. спр. 42).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

В Україні як соціальній, правовій державі людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (статті 1, 3 Конституції України).

Зазначені конституційні положення розвинуті в розділі II Конституції України Права, свободи та обов`язки людини і громадянина . Тим самим право на соціальний захист віднесено до основоположних прав і свобод. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел (частина друга статті 46 Конституції України) і забезпечується частиною другою статті 22 Конституції України, відповідно до якої конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.

Конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею і є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.

Закріплюючи на конституційному рівні право на соціальний захист кожного громадянина, без будь-яких винятків, держава реалізує положення статті 24 Конституції України, відповідно до яких громадяни мають рівні конституційні права і не може бути обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058-IV) розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Згідно зі статтею 1 Закону № 1058-IV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом; непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого статтею 26 цього Закону пенсійного віку, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника відповідно до закону.

Статтею 8 Закону № 1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг, а статтею 9 Закону № 1058-IV передбачено, що відповідно до цього Закону в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором (частина перша статті 10 Закону № 1058-IV).

Умови призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника встановлені статтею 36 Закону № 1058-IV.

Відповідно до абзацу першого частини першої статті 36 Закону № 1058-IV пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім`ї померлого годувальника, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу, який був би необхідний йому для призначення пенсії по III групі інвалідності, а в разі смерті особи, яка виконала функцію донора анатомічних матеріалів людини, пенсіонера або осіб, зазначених у частині другій статті 32 цього Закону, а також у разі смерті (загибелі) особи внаслідок поранення, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров`я, одержаних під час участі у масових акціях громадського протесту в Україні з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революції Гідності), - незалежно від тривалості страхового стажу. При цьому дітям пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається незалежно від того, чи були вони на утриманні годувальника.

Батьки і чоловік (дружина) померлого, які не були на його утриманні, мають право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника, якщо втратили джерело засобів до існування (абзац другий частини першої статті 36 Закону № 1058-IV).

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 36 Закону № 1058-IV непрацездатними членами сім`ї вважаються: чоловік (дружина), батько, мати, якщо вони є особами з інвалідністю або досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону.

До членів сім`ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого годувальника, відносяться особи, зазначені в частині другій цієї статті, якщо вони: були на повному утриманні померлого годувальника; одержували від померлого годувальника допомогу, що була для них постійним і основним джерелом засобів до існування (пункти 1, 2 частини третьої статті 36 Закону № 1058-IV).

Відповідно до абзацу третього частини третьої статті 36 Закону № 1058-IV члени сім`ї померлого годувальника, для яких його допомога була постійним і основним джерелом засобів до існування, але які й самі одержували пенсію, мають право, за бажанням, перейти на пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

Частиною першою статті 37 Закону № 1058-IV визначено, що пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається в розмірі: на одного непрацездатного члена сім`ї - 50 відсотків пенсії за віком померлого годувальника; на двох та більше непрацездатних членів сім`ї - 100 відсотків пенсії за віком померлого годувальника, що розподіляється між ними рівними частками.

Згідно з частиною першою статті 38 Закону № 1058-IV пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається на весь період, протягом якого член сім`ї померлого годувальника вважається непрацездатним згідно із частиною другою статті 36 цього Закону, а членам сім`ї, які досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, - довічно.

Зміна розміру пенсії або припинення її виплати членам сім`ї здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому склалися обставини, що спричинили зміну розміру або припинення виплати пенсії (частина друга статті 38 Закону № 1058-IV).

Згідно з частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії. Пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону (частини друга, п`ята статті 45 Закону № 1058-IV).

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія у зв`язку з втратою годувальника призначається з дня, що настає за днем смерті годувальника, якщо звернення про призначення такого виду пенсії надійшло протягом 12 місяців з дня смерті годувальника.

Переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду (абзац перший частини третьої статті 45 Закону № 1058-IV).

Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .

Абзацом першим пункту 1.1 розділу I Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1), визначено, що заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).

Заява про призначення пенсії працюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником до органу, що призначає пенсію, через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації (далі - посадова особа) за місцезнаходженням такого підприємства, установи або організації. За бажанням особи така заява може бути подана особисто за місцем проживання (реєстрації) або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, або законного представника (пункт 1.2 розділу I Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії Порядку № 22-1).

Пунктом 2.3 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку 22-1 визначено, що до заяви про призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника подаються документи померлого годувальника, перелічені в підпунктах 2, 3 пункту 2.1 цього розділу.

Підпунктом 9 пункту 2.3 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1 визначено, що також надаються такі документи: документ про перебування членів сім`ї (крім дітей) на утриманні померлого годувальника.

Відповідно до абзацу першого пункту 2.11 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1 за документ, що засвідчує факт перебування на утриманні непрацездатних членів сім`ї, приймаються довідки або інші документи про склад сім`ї, видані відповідно до чинного законодавства за місцем проживання (реєстрації) особи, зокрема органом місцевого самоврядування, або документ про реєстрацію місця проживання (разом з годувальником за однією адресою), виданий згідно із вимогами статті 3 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні .

У разі неможливості надати такі документи факт перебування на утриманні померлого годувальника встановлюється у судовому порядку (абзац другий пункту 2.11 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1).

Відповідно до пункту 2.16 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1 за документ, що засвідчує родинні стосунки, приймаються паспорт, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, довідки про склад сім`ї, а також рішення суду.

Як вбачається з обставин справи, встановлених судом під час розгляду цієї справи, позивач є непрацездатним членом сім`ї померлого годувальника - її чоловіка, оскільки досягла пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону № 1058-IV, й перебувала на його утриманні, що підтверджується документами про їх спільне проживання за однією адресою, наявними у матеріалах справи - довідками Виконавчого комітету Старобільської міської ради від 15 липня 2019 року за №№ 739, 740, 1492, якими підтверджено факт проживання однією сім`єю ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з 17 липня 1972 року за адресою: АДРЕСА_2 .

Факт перебування ОСОБА_1 на утриманні у померлого годувальника ОСОБА_2 підтверджено довідками Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області без дати та без номеру, відповідно до яких розмір пенсії ОСОБА_2 майже у п`ять разів перевищує розмір пенсії ОСОБА_1 , а отже, така була постійним і основним джерелом засобів до існування сім`ї.

Посилання відповідача на той факт, що відсутні відомості про знаходження на повному утриманні померлого годувальника та одержання від померлого годувальника допомоги, яка була для них постійним і основним джерелом засобів до існування, судом не приймаються з огляду на те, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 перебували на обліку у відповідача як отримувачі пенсії за віком та відповідач мав доступ до пенсійних справ кожного для встановлення розміру пенсії.

Окрім того, відповідач запропонував позивачу у строк до 16 жовтня 2019 року подати інші документи, не зазначаючи, яких саме документів не вистачає у позивача для розгляду заяви про перехід з одного виду пенсії на інший.

Стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: […] визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; […].

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду (частина третя статті 245 КАС України).

Частиною другою статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю, лише зі словесним коригуванням обраного позивачем способу судового захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним:

визнати протиправним та скасувати рішення Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 26 липня 2019 року № 126978 про відмову у переведенні ОСОБА_1 з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника;

зобов`язати Старобільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області призначити ОСОБА_1 пенсію у зв`язку з втратою годувальника з дня подання заяви - з 16 липня 2019 року.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

З огляду на те, що позовні вимоги носять немайновий характер і позов підлягає задоволенню повністю, відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України суд присуджує позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені ним і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 768,40 грн.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (ідентифікаційний код 41246506, місцезнаходження: 92704, Луганська область, Старобільський район, м. Старобільськ, кв. Дружби, буд. 1-А) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області від 26 липня 2019 року № 126978 про відмову у переведенні ОСОБА_1 з пенсії за віком на пенсію у зв`язку з втратою годувальника.

Зобов`язати Старобільське об`єднане управління Пенсійного фонду України Луганської області призначити ОСОБА_1 пенсію у зв`язку з втратою годувальника з 16 липня 2019 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Старобільського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Луганської області (ідентифікаційний код 41246506, місцезнаходження: 92704, Луганська область, Старобільський район, м. Старобільськ, кв. Дружби, буд. 1-А) на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) витрати зі сплати судового збору у розмірі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім грн 40 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.І. Чернявська

Дата ухвалення рішення11.10.2019
Оприлюднено15.10.2019
Номер документу84895113
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —360/3982/19

Рішення від 11.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 12.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні