СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про закриття провадження у справі
09 жовтня 2019 р. справа № 480/2617/19
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бондаря С.О.
за участю секретаря судового засідання - Алексеєнко Є.А.
представника відповідача - Павлюченка Д.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Буринської міської ради, третя особа: Сумська товарна біржа "Сумиагропромбіржа" про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Буринської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Буринської міської ради сьомого скликання двадцять шостої сесії "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності зі зміною цільового призначення для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону (кадастровий номер 5920986800:04:003:0209) від 15.05.2019.
Свої вимоги мотивує тим, що позивач отримав наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою № 18-9933/16-18-СГ від 14.12.2018. Позивач звернувся до розробника документації із землеустрою - ПП Сумиспецзем для розроблення проекту землеустрою. На даний час проект землеустрою знаходиться на стадії погодження. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 22.12.2018 № 18-10507/16-18-С Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність земельну ділянку, на частину якої претендує позивач, передано у комунальну власність Буринської міської об`єднаної територіальної громади. В подальшому позивач дізнався інформацію у мережі Інтернет на сайті Сумської товарної біржи Сумиагропромбіржа про продаж права оренди на земельну ділянку площею 12.0000 га за кадастровим номером 5920986800:04:003:0209, що знаходиться на території Буринської міської ради Буринського району Сумської області (раніше - за межами населених пунктів на території Степанівської сільської ради Буринського району Сумської області) лот № 2, що відбудеться 18.07.2019 о 12:00 год. На думку позивача, рішення Буринської міської ради сьомого скликання двадцять шостої сесії Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності зі зміною цільового призначення для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону (кадастровий номер - 5920986800:04:003:0209) від 15.05.2019 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та зазначає, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 р. № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області 22 грудня 2018 року був виданий наказ за №18-10507/16-18-СГ, на підставі якого Буринській міській раді Сумської області були передані сільськогосподарські землі державної власності у комунальну власність загальною площею 4762,5017 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Буринської міської об`єднаною територіальної громади Буринського району Сумської області за актом приймання-передачі, який являється невід`ємною частиною даного наказу. Того ж дня, 22 грудня 2018 року на дев`ятнадцятій сесії сьомого скликання Буринської міської ради було прийнято рішення Про прийняття у комунальну власність Буринської міської ради з державної власності земельних ділянок сільськогосподарського призначення , згідно якого були прийняті земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність Буринської міської ради (об`єднаної територіальної громади) загальною площею 4762,5017га. При передачі земельних ділянок Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області була проведена технічна інвентаризація земельних ділянок державної власності у зв`язку з чим із загальної площі 4762,5017 га переданих земель у комунальну власність були сформовані 489 ділянок, серед яких була і ділянка за кадастровим номером 5920986800:04:003:0209, загальною площею 12,0000 га. 18.01.2019 Буринською міською радою було прийняте рішення Про затвердження переліку земельних ділянок, право оренди на які виставляється на земельні торги окремими лотами", до якого увійшла земельна ділянка за кадастровим номером 5920986800:04:003:0209, загальною площею 12,0000 га. Оскільки дана земельна ділянка мала цільове призначення Землі запасу КВЦПЗ 16.00 , Буринською міською радою 29.01.2019 на двадцять першій сесії сьомого скликання було прийнято рішення Про надання дозволу Буринській міській раді на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності цільове призначення яких змінюється . В подальшому, 15.05.2019 Буринською міською радою прийнято рішення Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності зі зміною цільового призначення для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону (кадастровий номер 5920986800:04:003:0209) . 18.07.2019 згідно вищевказаного рішення відбувся аукціон на земельну ділянку за кадастровим номером 5920986800:04:003:0209, загальною площею 12,0000 га та відповідно до протоколу № 2/1807/18674 проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення (аукціон № 18674 лот № 35963) від 18.07.2019 був заключений договір оренди з переможцем, а саме з Фермерським господарством Злагода-10 . Враховуючи положення ч. 1 ст. 138 Земельного кодексу України, даний аукціон є таким, що відбувся (а.с. 40-42).
Ухвалою суду від 17.07.2019 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення.
Згідно з ухвалою від 17.07.2019 відмовлено в задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову.
Враховуючи обставини, викладені у відзиві на позовну заяву, ухвалою суду від 27.08.2019 справа призначена в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
Ухвалою від 17.09.2019 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 30.09.2019.
Протокольною ухвалою суду від 30.09.2019, закрито підготовче засідання та призначено справу до судового розгляду по суті на 09.10.2019.
Позивач в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. В письмовій заяві, що надійшла до суду, справу просить розглядати без її участі та участі її представника (а.с.79-80).
Представник відповідача Павлюченко Д.Г. в судовому засіданні проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позов.
Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином (а.с.83)
Суд, заслухавши пояснення представника відповідача, вивчивши письмові матеріали справи, вважає, що провадження по справі необхідно закрити, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з пунктами 1, 2 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому, зокрема, хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
При цьому, пунктом 7 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Таким чином, як справу адміністративної юрисдикції розуміють переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є суб`єкт, що здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Тобто справою адміністративної юрисдикції є спір, який виник між двома (кількома) конкретними суб`єктами правовідносин, у яких хоча б один з них законодавчо уповноважений приймати рішення, надсилати приписи, давати вказівки, обов`язкові до виконання іншими учасниками правовідносин.
Натомість визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.
Отже, під час визначення предметної юрисдикції справ, суд виходить із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Згідно з частинами першою та четвертою статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України).
Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України, а також прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 5 Земельного кодексу України передбачено, що земельне законодавство базується, в тому числі, на принципі забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави.
За приписами пунктів "б"-"в" ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
За змістом положень статті 122 Земельного кодексу України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Отже рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації цього рішення виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 Цивільного кодексу України та пред`являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Натомість розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають з владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів.
Звідси можна зробити висновок, що в порядку цивільного судочинства може бути оскаржене таке рішення органу місцевого самоврядування, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, і за результатами його реалізації у фізичної чи юридичної особи виникає право цивільне.
Конституційний Суд України в рішенні від 16.04.2009 №7-рп/2009 зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні - це акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Органи місцевого самоврядування можуть бути як суб`єктами приватних правовідносин, так і суб`єктами публічних правовідносин. Причому правовий статус державних чи місцевих органів влади визначається виключно нормами публічного права, незалежно від того, які права публічно-правового характеру (цивільні чи публічні) вони мають намір реалізувати.
З оскаржуваного рішення органу місцевого самоврядування вбачається, що воно спрямоване на передачу права користування земельною ділянкою третій особі шляхом продажу права оренди на земельну ділянку на земельних торгах у формі аукціону та укладення договору оренди земельної ділянки між організатором земельних торгів у формі аукціону і переможцем торгів безпосередньо в день проведення торгів (а.с. 11-13).
Тобто укладення договору оренди в установленому законом порядку буде реалізацією цього рішення, а після набуття права оренди в установленому законом порядку дію цього рішення буде вичерпано, а отже з цього моменту адміністративні правовідносини між суб`єктом владних управлінських функцій та фізичною чи юридичною особою трансформуються у цивільні правовідносини між орендодавцем та орендарем.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, 22.07.2019 здійснено державну реєстрацію права оренди на бажану земельну ділянку за Фермерським господарством Злагода-10 (а.с. 52).
Тобто в даному випадку оскаржуване рішення Буринської міської ради вичерпало свою дію і даний спір має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки виникає спір про право цивільне, що позбавляє можливості її розгляду за правилами адміністративного судочинства.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 18.04.2018 року по справі № 369/13240/14-а, від 23.01.2019 по справі №826/14370/14, від 29.01.2019 року по справі № 910/20323/17, від 20.03.2019 по справі № 320/3496/17.
За приписами ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин, суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 238 Кодексу адміністративного судочинства України, суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Згідно ч. 2 ст. 238 Кодексу адміністративного судочинства України, про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.
На виконання вимоги, зазначеної у частині першій статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України, є необхідним роз`яснити позивачу, що розгляд позовної заяви має здійснюватися у порядку цивільного судочинства, із врахуванням правил територіальної юрисдикції відповідно до Цивільного процесуального кодексу України.
Враховуючи те, що даний спір не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, суд вважає, що провадження у справі необхідно закрити.
Керуючись статтями 19, 238, 248, 256 КАС України, суд
У Х В А Л И В:
Закрити провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Буринської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Буринської міської ради сьомого скликання двадцять шостої сесії "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності зі зміною цільового призначення для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону (кадастровий номер 5920986800:04:003:0209) від 15.05.2019.
Повернути ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) з Державного бюджету судовий збір у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.), що внесений згідно квитанції від 16.07.2019 № 0.0.1409835569.1.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Суддя С.О. Бондар
Повний текст ухвали складений 11.10.2019.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2019 |
Оприлюднено | 15.10.2019 |
Номер документу | 84895876 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.О. Бондар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні