Рішення
від 11.10.2019 по справі 340/1612/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2019 року м. Кропивницький Справа №340/1612/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом : Товариства з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр

до відповідача-1 : Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області;

відповідача-2 : Державної фіскальної служби України

про визнання протиправними та скасування рішень.

Товариство з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр звернулося з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області, Державної фіскальної служби України про:

- визнання протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області від 24.05.2019 р. №1171316/40980340 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 26.04.2019 року на суму 3 062 400,00 грн. ТОВ Агросвіт Центр в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- визнання протиправним та скасувати рішенням Комісії з питань розгляду скарг ДФС України від 10.06.2019 р. за №30160/40980340/2 про відмову у задоволенні скарги ТОВ Агросвіт Центр ;

- зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ Агросвіт Центр №4 від 26.04.2019 року на суму 3 062 400,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що за господарською операцією з продажу товару ТОВ Делівері Прайм сформовано податкову накладну №4 від 26.04.2019 р. та передано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак 07.05.2019 р. на адресу платника надійшла квитанція №9091437064 в якій зазначено про те, що реєстрація податкової накладної №4 від 26.04.2019 р. зупинена, підстава зупинення: податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з чим запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач вказує, що 22.05.2019 р. ним сформовано та подано в електронному вигляді повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено за №35 та додано документи, що підтверджують господарські взаємовідносини, а також документи, що підтверджують виконання взятих на себе зобов`язань за договором поставки, проте 24.05.2019 р. Комісією створеною при ГУ ДФС у Кіровоградській області прийнято рішення №1171316/40980340 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 26.04.2019 р. на суму 3 062 400,00 грн., з яких ПДВ - 510 400,00 грн., підставою для відмови вказано не надання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування. Позивач вказує, що ним подано скаргу безпосередньо до Комісії ДФС України, однак рішенням Комісії з питань розгляду скарг ДФС України від 10.06.2019 р. №30160/40980340/2 скаргу ТОВ Агросвіт Центр залишено без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної №1171316/40980340 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 26.04.2019 р. на суму 3 062 400,00 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін, підставами прийняття такого рішення стали обставини надання ТОВ Агросвіт Центр копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття Комісією рішення про задоволення скарги. Позивач наголошує на тому, що оскаржувані рішення не містять чіткої підстави їх прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість. Позивач вважає, що ГУ ДФС у Кіровоградській області та ДФС України не визначилися з підставою відмови та не зазначили, які копії документів, котрі надані підприємством, складені з порушенням законодавства і чому їх недостатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/задоволення скарги. Також позивач зазначає, що Мінфін погодив Критерії ризиковості платника податку і Критерії ризиковості здійснення операцій, надіслані з листом Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 р. №828/4/99-99-07-05-05-13, при цьому Міністерством фінансів України зазначено, що вказані Критерії погоджені за умови, що вони будуть переглянуті протягом місяця, а тому таке умовне погодження критеріїв свідчить, що вони не могли бути застосовані до платників податків до їх повного погодження у встановленому порядку.

Представником відповідачів подано відзив на позовну заяву у якому він заперечив щодо задоволення позову в повному обсязі. Представник відповідачів вказав, що у рішенні комісії Головного управління ДФС у Кіровоградській області №1171316/40980340 від 24.05.2019 р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 26.04.2019 р. чітко вказано на те, що платником податків не надано копії таких документів, як: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи і т.д. Представник відповідачів наголошує на тому, що платником податків так і не було надано даної інформації та доказів в її обґрунтування, які мали важливе значення для вирішення питання про реєстрацію ПН в ЄРПН. Представник відповідачів зауважує, що рішенням Комісії ДФС України з питань розгляду скарг від 10.06.2019 р. №30160/40980340 скаргу ТОВ Агросвіт Центр залишено без задоволення, а рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної №1171316/40980340 про відмову у реєстрації податкової накладної №1171316/40980340 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 26.04.2019 р. на суму 3 062 400,00 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін. На думку представника відповідачів, рішення Комісії ДФС України від 10.06.2019 р. №30160/40980340 про результати розгляду скарги ТОВ Агросвіт Центр прийнято у строки та у спосіб, визначені законодавством України. а тому є правомірним. Представник відповідачів зазначає, що за наявності рішення Головного управління ДФС у Кіровоградській області про відмову у реєстрації податкової накладної та враховуючи ненадання платником податків документів щодо наявності власних або ж орендованих транспортних засобів, - у Державної фіскальної служби відсутні правові підстави здійснювати реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (а.с.97-99).

Представником позивача подано відповідь на відзив у якій зазначено, що представник відповідачів не спростував обставин, якими обґрунтована позовна заява. Також представник позивача зауважив, що Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 р. у справі №822/1878/18 підтримав позицію платників податків щодо протиправності блокування податкових накладних/розрахунків коригування на підставі критеріїв, які всупереч вимогам п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України затверджені не Кабміном, а звичайним листом ДФС України (а.с.105).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.07.2019 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.1-2).

02.08.2019 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.105).

Заяв, клопотань від учасників процесу до суду не надходило. Інші процесуальні дії у справі не вчинялися.

Дослідивши подані позивачем та відповідачами документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

29.03.2019 р. між ТОВ Агросвіт Центр (Постачальник) та ТОВ Делівері Прайм укладено договір поставки №2903-19 (а.с.73-76).

Специфікацією №2 до договору поставки №2903-19 від 29.03.2019 р. від 02.04.2019 р. обумовлено, що ТОВ Агросвіт Центр поставляє ТОВ Делівері Прайм шрот соняшниковий (а.с.77).

За вказаним договором ТОВ Агросвіт Центр виписано на покупця ТОВ Делівері Прайм податкову накладну №4 від 26.04.2019 р. на суму 3 062 400,00 грн., у тому числі ПДВ - 510 400,00 грн. (а.с.84).

Відповідно до квитанції від 07.05.2019 р. №9091437064 податкову накладну №4 від 26.04.2019 р. прийнято ДФС, реєстрацію зупинено, оскільки податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.85).

З огляду на повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 22.05.2019 р. №35 встановлено, що ТОВ Агросвіт Центр подано до Головного управління ДФС у Кіровоградській області пояснення та додатки (а.с.86).

Так, ТОВ Агросвіт Центр пояснило, що податкова накладна №4 від 26.04.2019 р. на реалізацію шроту соняшникового виписана для ТОВ Делівері Прайм за договором поставки №2903-19 від 29.03.2019 р., специфікації №2 від 02.04.2019 р., видаткова накладна №8 від 29.04.2019 р., копії документів на придбання, зберігання та реалізацію товару надано в електронному вигляді (а.с.21-83, 86).

Судом встановлено, що позивачем надано до Головного управління ДФС у Кіровоградській області первинні документи на підтвердження придбання у ТОВ Чугуєвський маслозавод`шроту соняшникового, який у подальшому поставлявся ТОВ Делівері Прайм .

Однак, рішенням про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2019 р. №1171316/40980340 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 26.04.2019 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи(інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності і певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (а.с.87-88).

04.06.2019 р. ТОВ Агросвіт Центр подано скаргу на рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2019 р. №1171316/40980340 (а.с.89). У скарзі зазначено, що у реєстрації податкової накладної №4 від 26.04.2019 р. на регіональному рівні відмовлено по незрозумілим причинам. До скарги в електронному виді додано документи на придбання, зберігання та реалізацію товару (а.с.89).

Рішенням за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 10.06.2019 р. №30160/40980340/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Підставою для прийняття такого рішення зазначено ненадання платником податків копій договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції (а.с.90).

Згідно з пп. а п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України (далі за текстом - ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до п.188.1 ст.188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

З огляду на п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до абз.1, 2, 5, 10, 12, 13, 14 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №117 (далі за текстом - Порядок зупинення реєстрації).

Відповідно до пунктів 5, 6, 7 Порядку зупинення реєстрації, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Зважаючи на п.10 Порядку зупинення реєстрації, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Згідно з п.12 Порядку зупинення реєстрації, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 13 Порядку зупинення реєстрації, встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 1 листа ДФС України від 21.03.2018 р. №959/99-99-07-18, затвердженого в.о. Голови ДФС України 05.11.2018 р., визначено критерії ризиковості платника податку. Зокрема, відповідно до пп.1.6 п.1 комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України ;

- платник податку зареєстрований платником ПДВ менше трьох місяців;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Зважаючи на викладене суд зазначає, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, контролюючий орган має зажадати від платника документи на спростування наявних у органу ДФС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме із зазначених у пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та/або документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Отже, з аналізу квитанції неможливо встановити щодо критеріїв ризиковості платника податків чи щодо критеріїв ризиковості господарських операцій контролюючий орган має сумніви, які належить спростувати позивачу під час надання пояснень з метою здійснення реєстрації в ЄРПН своїх податкових накладних.

Таким чином, під час зупинення реєстрації спірних податкових накладних контролюючий орган застосував критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, що не відповідає наведеним вище приписам п.п.6, 7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.

Окрім того, суд враховує, що Критеріїв ризиковості платника податку визначені листом ДФС України від 21.03.2018 р. №959/99-99-07-18, який за своєю правовою природою не є нормативно-правовим актом в розумінні статті 117 Конституції України. а тому не джерелом права відповідно до ст.7 КАС України.

Викладене узгоджується з висновком Верховного Суду наведеним у постанові від 02.04.2019 р. у справі №822/1878/18 (провадження №К/9901/4668/19).

Відповідно до п.14 Порядку зупинення реєстрації, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Пунктами 15, 16, 18 Порядку зупинення реєстрації, передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Згідно з п.п.19, 20, 21 Порядку зупинення реєстрації, комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а також права та обов`язки її членів визначені Порядком роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №117 (далі за текстом - Порядок роботи комісій),

Відповідно до п.п.2, 3 Порядку роботи комісій комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п.п.19, 21-23 Порядку роботи комісій, рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення пропозицій членами комісії, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу, який підписується учасниками засідання.

Протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

З огляду на п.1 Порядку розгляду скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. №117 (далі за текстом - Порядок розгляду скарг) розгляд скарг на рішення комісій регіонального рівня, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Відповідно до п.п.12, 13 Порядку розгляду скарг, за результатами розгляду скарги комісія приймає рішення щодо скарги за формою згідно з додатком 2, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу.

За результатами розгляду скарги комісія приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін; залишає скаргу без розгляду.

Згідно з п.16 Порядку розгляду скарг, про залишення скарги без розгляду комісія повідомляє платнику податку із зазначенням обґрунтованих причин у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу.

Пунктом 18 Порядку розгляду скарг визначено, що рішення комісії не підлягає подальшому адміністративному оскарженню та може бути оскаржене в судовому порядку.

Таким чином, як рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, так і рішення за результатами розгляду скарги повинні бути обґрунтованими, тобто містити конкретні підстави та мотиви його прийняття.

Суд враховує, що в рішенні про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2019 р. №1171316/40980340 не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, поданої позивачем.

Посилання відповідача в рішенні про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2019 р. №1171316/40980340 на те, що платником податків не подано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні спростовується доказами, які надані позивачем до суду.

При цьому посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Окрім того суд зауважує, що ухвалою від 11.07.2019 р. про відкриття провадження в адміністративній справі відповідачам встановлено строк для подачі усіх наявних доказів, однак представником відповідачів не додано до відзиву на позовну заяву жодного доказу, у тому числі й копії протоколу засідання комісії ГУ ДФС у Кіровоградській області на якому винесено рішення №1171316/40980340 від 24.05.2019 р., яким відмовлено у реєстрації податкової накладної ТОВ Агросвіт Центр №4 від 26.04.2019 р.

Зважаючи на викладене суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення №1171316/40980340 від 24.05.2019 р. не містить чітко визначених підстав для відмови у реєстрації податкової накладної ТОВ Агросвіт Центр №4 від 26.04.2019 р., тобто є необґрунтованим.

Щодо посилання у рішенні за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 10.06.2019 р. №30160/40980340/2 на ненадання платником податків копій договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції суд зазначає, що зі змісту документів доданих до скарги вбачається, що товар від імені ТОВ Агросвіт Центр одержувався та передавався ОСОБА_1 який з огляду на виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб. фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є керівником (директором) ТОВ Агросвіт Центр (а.с.19-20) відповідно до протоколу №1 Загальних зборів засновників (учасників) ТОВ Агросвіт Центр від 14.11.2016 р. (а.с.18). При цьому відповідно до п.52 Модельного статуту Товариства з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр директор має право без довіреності вчиняти юридичні дії від імені Товариства (а.с.11-17).

Таким чином, підстави зазначені в обґрунтування рішення за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 10.06.2019 р. №30160/40980340/2 є надуманими та такими, що спростовуються доказами поданими платником податків.

На підставі ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, в силу ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не виконано покладеного на них обов`язку щодо доведення правомірності оскаржуваних рішень.

Таким чином, рішення Головного управління ДФС у Кіровоградській області №1171316/40980340 від 24.05.2019 р. та рішення ДФС України №30160/40980340/2 від 10.06.2019 р. є необґрунтованими, винесені не у відповідності до вимог чинного законодавства, у зв`язку із чим підлягають визнанню протиправними та скасуванню.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 26.04.2019 р. на суму 3 062 400,00 грн., в тому числі ПДВ 510 400,00 грн., суд зазначає наступне.

Згідно з п.п.2, 4, 10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Із аналізу зазначених норм суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.

Зважаючи на встановлені обставини суд вважає, що ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 26.04.2019 р. на суму 3 062 400,00 грн., в тому числі ПДВ 510 400,00 грн., складену ТОВ Агросвіт Центр днем її подання - 07 травня 2019 року.

Принагідно суд зазначає, що у даній справі не надає оцінку реальності здійснення господарської операції між позивачем та його контрагентом, за результатом якої складено спірну податкову накладну, оскільки зазначене питання підлягає дослідженню при здійсненні податкового контролю, який, відповідно до положень п.61.1 ст.61 ПК України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 3 842,00 грн. (а.с.9), а тому суд стягує на користь ТОВ Агросвіт Центр документально підтверджені судові витрати (судовий збір) в розмірі 1 921,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Кіровоградській області та 1 921,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1171316/40980340 від 24 травня 2019 року про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 26 квітня 2019 року на суму 3 062 400,00 грн., в тому числі ПДВ 510 400,00 грн., складеної Товариством з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр .

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №30160/40980340/2 від 10 червня 2019 року за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, яким залишено без задоволення скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр .

4. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 26 квітня 2019 року на суму 3 062 400,00 грн., в тому числі ПДВ 510 400,00 грн., складену Товариством з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр , днем її подання - 07 травня 2019 року.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр (код ЄДРПОУ 40980340, с. Оситняжка, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Пушкінська, 101) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 1 921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 39393501, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агросвіт Центр (код ЄДРПОУ 40980340, с. Оситняжка, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Пушкінська, 101) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 1 921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197, м. Київ, Львівська площа, 8).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.

Дата складання повного рішення суду - 11 жовтня 2019 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2019
Оприлюднено15.10.2019
Номер документу84910197
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1612/19

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 15.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 15.11.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 11.10.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 11.07.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні