ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2019 року м. Житомир справа № 240/8462/19
категорія 113060000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Пульс" про застосування заходів реагування,
встановив:
Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, у якому, з підстав встановлення під час проведення планової перевірки порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме заборонити подальшу експлуатацію будівель, приміщень та споруд Товариства з обмеженою відповідальністю "Пульс", за адресою: Житомирська область, м.Малин, вул. Кримського,120.
В обґрунтування позову зазначив, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що є підставою для застосування до відповідача заходів реагування.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 12.06.2019 відкрито спрощене позовне провадження.
Відзив у встановлений судом строк відповідач до суду не надав.
У зв`язку із клопотанням представника відповідача, розгляд справи відкладався та оголошувалась перерва в судовому засіданні на 23.07.2019 та до 05.09.2019 відповідно.
В судовому засіданні 05.09.2019 представник позивача підтримав позовні вимоги та вказав, що всі порушення, встановлені актом перевірки, товариством не усунуті. Представник відповідача заперечив проти задоволення позову, зазначивши, що порушення залишились лише по цехам, які закриті. Суд, ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, перейшов у письмове провадження.
Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
Встановлено, що на підставі Плану заходів державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки на 2019 рік, посвідчення № 120 від 13.05.2019, у період з 13.05.2019 по 17.05.2019 було проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Пульс" щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки та складено акт №113 від 17.05.2019.
Вказаним актом зафіксовано ряд порушень, зокрема:
- приміщення адміністративної будівлі, столярного цеху, котельні, приміщення для сушіння деревини та будівля 4-х стороннього станку не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН 2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" (порушено п. 1.2. глави 1 розділу V ППБУ);
- на території підприємства відсутній запас води для цілей зовнішнього пожежогасіння (порушено п. 4 розділу І; п. 22 розділу II ППБ);
- відсутній внутрішній протипожежний водопровід з необхідною кількістю струменів та необхідною мінімальною витратою води на пожежогасіння у приміщеннях столярного цеху та у будівлі 4-х стороннього станку відповідно до ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація (порушено п. 4 розділу І; п. 22 розділу II ППБ);
- дерев`яні елементи горищних покриттів (кровки, лати) адміністративної будівлі, столярного цеху, приміщення для сушіння деревини, котельні не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (порушено п.2.5. глави 2 розділу III ППБ);
- не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушено пункт 1.20 глави 1 розділу IV ППБ);
- відсутній захист будівель від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (порушено пункт 1.21. глави 1 розділу IV ППБ);
- приміщення адміністративної будівлі, столярного цеху, котельні та будівлі 4-х стороннього станку не забезпечено необхідною кількістю вогнегасників (порушено пункти 3.6. глави 3 розділу V ППБ);
- спеціальні пожежні щити (стенди) № 1 та № 2 не укомплектовано повним комплектом засобів пожежогасіння (порушено пункти 3.11. глави 3 розділу V ППБ).
Вважаючи вказані порушення такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Під час розгляду цієї справи, з метою перевірки усунення вказаних порушень та за заявою директора ТОВ "Пульс" від 13.08.2019, позивачем в період з 29.08.2019 по 30.08.2019 проведено перевірку товариства та складено акт № 226 від 30.08.2019.
За результатами перевірки Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області встановлено, що відповідачем не усунуто наступні порушення, вказані в акті №113 від 17.05.2019:
- приміщення столярного цеху, приміщення для сушіння деревини та будівля 4-х стороннього станку не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН 2.5-56-2014 "Системи протипожежного захисту" (порушено п. 1.2. глави 1 розділу V ППБУ);
- на території підприємства відсутній запас води для цілей зовнішнього пожежогасіння (порушено п. 4 розділу І; п. 22 розділу II ППБ);
- відсутній внутрішній протипожежний водопровід з необхідною кількістю струменів та необхідною мінімальною витратою води на пожежогасіння у приміщеннях столярного цеху та у будівлі 4-х стороннього станку відповідно до ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація (порушено п. 4 розділу І; п. 22 розділу II ППБ);
- дерев`яні елементи горищних покриттів (кровки, лати) столярного цеху не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (порушено п.2.5. глави 2 розділу III ППБ).
Як вбачається із викладеного, ТОВ "Пульс" частково усунуло порушення, зазначені в акті перевірки №113 від 17.05.2019.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України №877-V).
Відповідно до абзацу другого та третього статті 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Згідно з абзацом першим частини 1 статті 5 Закону України №877 планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.
У той же час, абзацом першим частини 4 статті 5 Закону України №877 визначено що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.
Разом із тим, частиною 1 статті 7 Закону України №877 встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
Згідно зі пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (підпункт 1, 2 пункту 3 Положення).
В силу приписів пункту 4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Пунктом 7 Положення визначено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
За змістом Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, затвердженого наказом ДСНС України від 12.11.2018 №661, управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру.
Водночас, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Пункт 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Пунктом "а" частини 1 статті 69 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови з питань пожежної безпеки у разі зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
В контексті наведеного суд відмічає, що у даному випадку, саме Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області чинним законодавством України надані владні управлінські функції щодо реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, у тому числі щодо звернення до суду з питань зупинення роботи підприємств. При цьому, підставою для такого звернення є недотримання вимог пожежної безпеки.
Вирішуючи питання про наявність підстав для вжиття заходів реагування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Пульс", суд виходить з наступного.
Так, з аналізу статей 68,70 Кодексу цивільного захисту України вбачається, що повне або часткове зупинення роботи підприємства є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо встановлене порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Пожежа, як небезпечна подія за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.
Згідно з п.1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Враховуючи аналіз норм чинного законодавства, суд вважає, що порушення, встановлені позивачем під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.
При цьому, в матеріалах справи відсутні докази та документи, які б спростовували виявлені Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області порушення, зазначені в акті перевірки, або свідчили про усунення вказаних порушень в повному обсязі.
Водночас, посилання представника відповідача на відсутність можливості усунути виявлені порушення внаслідок консервації невикористовуваних приміщень та будівель (столярного цеху, циліндрувального цеху, будівлі пилорами та 4-х стороннього станку), а також технічної неможливості підведення та підключення до мережі централізованого водопостачання, не є підставами звільнення від виконання вимог Правил пожежної безпеки в Україні та не спростовують необхідність усунення виявлених порушень у відповідності до приписів чинного законодавства у сфері пожежної безпеки.
Статтею 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Враховуючи наведене та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (10006, м.Житомир, вул. Героїв Пожежних, 67-б, код ЄДРПОУ 38624322) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Пульс" (11603, Житомирська область, м.Малин, вул. Кримського,120, код ЄДРПОУ 30103437) про застосування заходів реагування задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити експлуатацію будівель, приміщень та споруд Товариства з обмеженою відповідальністю "Пульс", за адресою: Житомирська область, м.Малин, вул. Кримського,120.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.В. Чернова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2019 |
Оприлюднено | 17.10.2019 |
Номер документу | 84919833 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні