Рішення
від 15.10.2019 по справі 280/3563/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 жовтня 2019 року Справа № 280/3563/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Киселя Р.В., розглянувши в порядку письмового за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Універсалпромкомплект 2000 (вул.Шушенська, буд. 65, кімната 35, м. Запоріжжя, 69089) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (пр. Соборний, 166, м. Запоріжжя, 69107) та Державної фіскальної служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

24.07.2019 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства Універсалпромкомплект 2000 (далі - позивач або ПП Універсалпромкомплект 2000 ) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 1 або ГУ ДФС у Запорізькій області) та Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 2 або ДФС України), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними та скасувати рішення комісії відповідача 1: №1201699/34373124 від 24.06.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 15.05.2019, №1212448/34373124 від 04.07.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 23.05.2019, №1212451 від 04.07.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 23.05.2019;

зобов`язати відповідача 2 зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, виписані позивачем №14 від 15.05.2019 на загальну суму 39848,00 грн., у т.ч. ПДВ 6558,00 грн., №16 від 23.05.2019 на загальну суму 217200 грн., в т.ч. ПДВ 36200,00 грн. та №17 від 23.05.2019 на загальну суму 201600 грн., у т.ч. ПДВ 33600,00 грн, датою їх подання на реєстрацію.

Крім того, просить стягнути на користь позивача судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

В обґрунтування позовних вимог ПП Універсалпромкомплект 2000 зазначило, що спірні рішення відповідача 1 про відмову в реєстрації податкових накладних є безпідставними та незаконними, оскільки позивач документально підтвердив реальність здійснення господарських операцій, які повністю відповідають меті господарської діяльності підприємства.

Ухвалою від 29.07.2019 у справі №280/3563/19 відкрите спрощене позовне провадження, судове засідання призначене на 02.09.2019 без виклику сторін (у письмовому провадженні).

14.08.2019 від представника відповідачів надійшов відзив на адміністративний позов (вх.№33741), в якому зазначено, що у Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області були законні підстави для прийняття Рішень про відмову у реєстрації податкових накладних так як позивачем не в повній мірі надано запитувані документи. Отже відповідач 1 діяв в межах повноважень та у відповідності до норм Закону (Податкового кодексу України) з врахуванням поданих позивачем пояснень та документів. Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

27.08.2019 від представника позивача надійшла відповідь на відзив (вх.№35202) в якій він, з посиланням на практику Верховного Суду, спростовує твердження викладені відповідачами у відзиві на позовну заяву.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Як встановлено з матеріалів справи, ПП Універсалпромкомплект 2000 (код ЄДРПОУ 34373124) зареєстроване в якості юридичної особи 20.04.2006, про що зроблено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань за № 1 103 102 0000 013118 (а.с. 42-43).

Основними видами діяльності позивача є:

код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний);

код КВЕД 46.14 Діяльність посередників у торгівлі машинами, промисловим устаткованням, суднами та літаками;

код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; код КВЕД 46.62 Оптова торгівля верстатами;

код КВЕД 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (а.с. 43).

Для здійснення господарської (торгової) діяльності позивач орендує нежитлове приміщення у ПАТ Сонячне 2007 (код ЄДРПОУ 25677850), загальною площею 19 кв. м, відповідно до договору оренди нежитлового приміщення №1 від 04.01.2019 (а.с. 45-51).

За даними звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у травні місяці на підприємстві працювало 4 особи. Зазначена обставина також підтверджується штатним розкладом ПП Універсалпромкомплект 2000 (а.с. 52).

Щодо податкової накладної №14 від 15.05.2019.

З матеріалів справи судом також встановлено, що відповідно до договору поставки №03/10/15 від 03.10.2015 укладеного з ТОВ Українська дистрибуційна компанія , ПП Універсалпромкомплект 2000 взяло на себе зобов`язання поставити товар згідно з специфікації № 9 від 02.05.2019 (п.1.1. договору) (а.с. 115-120).

Відповідно до Специфікації № 9 від 02.05.2019 визначено кількісний склад товару, який підлягає поставці (кройштейн захвату, напрямна варіатора, вісь), встановлено строки поставки товару (45-ть календарних днів) та загальну вартість поставки (загальна сума поставки складає 39348,00 грн, в т.ч. ПДВ 6558,00 грн.).

Відповідно до пункту 2 Специфікації №9, визначено, що Покупець оплачує за товар протягом 90 днів з моменту відвантаження товару Постачальником.

Підтвердженням продажу та поставки товару контрагенту є видаткова накладна №РН-0000014 від 15 травня 2019 року на загальну суму 39348,00 грн, в т.ч. ПДВ 6558,00 грн. та товарно-транспортна накладна № X 009 від 15 травня 2019 року (а.с. 122-124).

Транспортування товару здійснювалась ПП Універсалпромкомплект 2000 за допомогою орендованого автомобіля у ТОВ НЕЗАЛЕЖНА АГРАРНА ІНДУСТРІЯ згідно договору оренди транспортного засобу №18 від 15.05.2019 (а.с. 78-80). Надання послуг щодо оренди автомобіля підтверджується актом від 15.05.2019 та платіжним дорученням №1377 від 16.05.2019 (а.с. 81-84).

Розрахунок за відвантажений товар проведено у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням №970309 від 22.05.2019 на загальну суму 39348,00 грн (а.с. 125)

Товар, який було реалізовано на адресу ТОВ Українська дистрибуційна компанія , було придбано ПП Універсалпромкомплект 2000 у ТОВ Денора згідно договору поставки №19 від 25.03.2019 (а.с.109-112) та специфікації №4 від 08.05.2019 (а.с. 113).

Відповідно до Специфікації №4 від 08 травня 2019 року Постачальник взяв на себе зобов`язання передати у власність Покупця, у строк не пізніше 27 травня 2019 року, запчастини до технологічного обладнання (кронштейн, напрямна варіатора, вісь, вісь втулка ланцюгового транспортера). Загальна сума товару за Специфікацією складає 51948,60 грн. (а.с. 113)

Придбання товару у ТОВ Денора підтверджується видатковою накладною №272 від 14 травня 2019 року на загальну суму 51948,60 грн, у т.ч. ПДВ 8658,10 грн (а.с. 126).

Доставка товару на ПП Універсалпромкомплект 2000 була здійснена перевізником ФОП ОСОБА_1 Транспортування товару підтверджується товарно-транспортною накладною (далі-ТТН) № 272 від 14 травня 2019 року (а.с. 127-128)

Надання транспортних послуг ФОП ОСОБА_1 , крім ТТН, підтверджується актом прийому-передачі виконаних транспортних послуг від 14.05.2019 (а.с. 103-105), договором щодо надання транспортних послуг від 10.01.2019 (а.с. 101-102), платіжним дорученням №1393 від 05.06.2019 (а.с. 106).

Розрахунки з ТОВ Денора за отриманий товар проведено у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням №1384 від 24.05.2019 року на загальну суму 51948,60 грн (а.с. 133).

Щодо податкових накладних №16 та №17 від 23.05.2019

З наданих до матеріалів справи документів судом встановлено, що між позивачем та ТОВ Оптімусагро Трейд укладено договір поставки №22/2/М62 від 06.04.2017 (а.с.85-88).

Предметом договору поставки, відповідно до пункту 1.1 Договору, є постачання запасних частин до технологічного обладнання. Асортимент, кількість та ціна товару, визначається сторонами у Специфікаціях.

Відповідно до пункту 2.1. договору поставка товару здійснюється на умовах DDР - склад Покупця (м. Запоріжжя, вул. Харчова, 3).

Відповідно до Специфікації №22 від 20.02.2019 та Специфікації №21 від 30.01.2019 визначено кількісний склад товару, який підлягає поставці, встановлено строки поставки товару та загальну вартість. Загальна сума поставки складає 418800,00 грн, в т.ч. ПДВ 68900,00 грн.

Специфікацією №21 передбачено поставку гвинту регулятору, рем комплекту редуктора, стакану первинного валу редуктора та інше. Термін поставки складає 90 календарних днів з моменту підписання Специфікації. (а.с. 89).

Специфікацією №22 передбачено поставку вісь втулки ланцюгового транспортера ТР02 у кількості 500 шт. Термін поставки складає 45 календарних днів з моменту підписання Специфікації (а.с. 90).

Виконання цієї господарської операції, за договором поставки №22/2/М62 від 06.04.2017, підтверджується наступним:

23 травня 2019 року ПП Універсалпромкомплект 2000 здійснено постачання товару на адресу ТОВ Оптимусагро Трейд , що підтверджується видатковою накладною №РН-0000015 на загальну суму 217200,00 грн, у т.ч. ПДВ 36200,00 грн (а.с. 91), та видатковою накладною №РН-0000016 на загальну суму 201600,00 грн, у т.ч. ПДВ 33600,00 грн (а.с.92).

Доставка товару здійснювалась на замовлення ПП Універсалпромкомплект 2000 автоперевізником ФОП ОСОБА_1, відповідно до договору від 10 січня 2019 року.

Надання транспортних послуг підтверджується актом приймання-передачі від 23 травня 2019 року та товарно-транспортними накладними від 23.05.2019 №ОП 007 та №ОП 008 (а.с. 93-96).

Розрахунки з ФОП ОСОБА_1 за надані транспортні послуги проведено у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням №1383 від 23.05.2019 (а.с. 108).

Розрахунки з ТОВ Оптимусагро Трейд за поставлений товар проведено частково, що підтверджується платіжним дорученням від 18.06.2019 за №060083 (а.с. 97).

Товар поставлений ПП Універсалпромкомплект 2000 був придбаний у ТОВ Денора згідно договору №19 від 25.03.2019 та специфікації №4 від 08.05.2019 та №5 від 13.05.2019.

Придбання товару у ТОВ Денора підтверджується видатковою накладною №272 від 14 травня 2019 року та видатковою накладною №470 від 22 травня 2019 року (а.с. 126, 129).

Транспортування товару підтверджується товарно-транспортними накладними.

Доставка товару на ПП Універсалпромкомплект 2000 здійснена ФОП Зінченко К . М. згідно акту прийому-передачі виконаних транспортних послуг від 22.05.2019р та від 14.05.2019 (а.с. 103-104). Розрахунок за надані транспортні послуги проведено згідно платіжного доручення №1396 від 05.06.2019 (а.с. 107).

Розрахунок за поставлений товар з ТОВ Денора проведено частково згідно пл. доручення №1388 від 31.05.2019 (а.с. 134) на загальну суму 33576,00 грн та №1406 від 12.06.2019 на загальну суму 80000,00 грн (а.с. 135).

Таким чином, за результатами господарської діяльності у травні 2019 року при взаємовідносинах з ТОВ Українська дистрибуційна компанія та ТОВ Оптимусагро Трейд , ПП Універсалпромкомплект 2000 було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, а саме:

№14 від 15.05.2019 на загальну суму 39848,00 грн, у т.ч. ПДВ 6558,00 грн (а.с. 53-54);

№16 від 23.05.2019 на загальну суму 217200 грн, у т.ч. ПДВ 36200,00 грн (а.с. 56-57);

№17 від 23.05.2019 на загальну суму 201600 грн, у т.ч. ПДВ 33600,00 грн (а.с.59).

Однак їх реєстрація була зупинена, що підтверджується квитанціями від 28.05.2019 та 14.06.2019 (а.с. 55, 58, 60).

В якості підстави для зупинення вищезазначених податкових накладних зазначено, що вони відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надані пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних: №14 від 15.05.2019, №16 та №17 від 23.05.2019, ПП Універсалпромкомплект 2000 було складено та направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним, реєстрацію яких зупинено, до Комісії регіонального рівня з відповідними первинними документами (а.с. 61-66).

За результатами розгляду пояснень до доданих до них документів, відповідачем 1 прийнято:

- рішення №1201699/34373124 від 24.06.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 15.05.2019. В оскаржуваному рішенні зазначено, що причиною відмови у реєстрації є неподання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи які не надано підкреслити) (а.с. 67-68);

- рішення №1212448/34373124 від 04.07.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 23.05.2019. В оскаржуваному рішенні зазначено, що причиною відмови у реєстрації є неподання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи які не надано підкреслити). Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 69-70);

- рішення №1212451/34373124 від 04.07.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 23.05.2019. В оскаржуваному рішенні зазначено, що причиною відмови у реєстрації є неподання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи які не надано підкреслити). Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с. 71-72).

При цьому суд зазначає, що у вищезазначених рішеннях не було підкреслено тих документів, яких не вистачало.

Не погодившись з рішеннями відповідача 1 позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року №1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (тут і далі в редакції чинній на час спірних правовідносин), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У відповідності до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з положеннями пункту 20.2 статті 20 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

При цьому суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (тут і далі в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація спірних податкових накладних була зупинена у зв`язку з їх відповідністю, як зазначено контролюючим органом, підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

У листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року Критерії ризиковості платника податку , зокрема, зазначено: 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. .

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у Квитанції чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений підпунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Відповідачами також не надано суду ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.

У пунктах 18-21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затвердженому 21 лютого 2018 року постановою Кабінету Міністрів України №117, передбачено: 18. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. 19. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). 20. Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. 21. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства .

Згідно з пунктом 2 Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , затвердженого 13 червня 2017 року наказом Міністерства фінансів України №566, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 року за №752/30620 (далі - Порядок роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації), комісія є постійно діючим колегіальним органом при ДФС, що діє в межах повноважень, визначених пунктом 201.16 статті 201 розділу V Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 р. №190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації .

Як зазначено у пункті 18 Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Комісія може перевірити подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отриманні з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, в тому числі електронні, одержані від інших платників податків, засобів масової інформації тощо).

Відповідачами не надано до суду доказів додержання вимог пункту 21 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, пункту 18 Порядку роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, результатів проведених звірок/перевірок інформаційних джерел та наданих позивачем документів.

Крім того, контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У позивача, на думку суду, були наявні документи, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Відповідачами не наведено жодних обставин та не надано суду доказів, які б свідчили про невідповідність господарських операції цілям та завданням статутної діяльності позивача та його контрагента (ів), збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про не пов`язаність операцій з господарською діяльністю учасників зазначених операцій, фіктивність вчинених операції, а також про те, що вчинення зазначеної операції не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії учасників операції були спрямовані на отримання необґрунтованої податкової вигоди. Відповідачами не надано будь-яких належних та допустимих доказів, не доведено наявності обставин та підстав, які б свідчили про юридичну дефектність первинних документів за спірних операцій.

В свою чергу, представником позивача до матеріалів адміністративної справи надано документи первинної податкової та бухгалтерської звітності по взаємовідносинам з його контрагентами які свідчать про реальність здійснення господарських операцій та вказують на наявність у позивача ділової мети, визначення якої наведено у підпункті 14.1.231 пункті 14.1 статті 14 ПК України, як причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Також, Верховний Суд в постанові від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, щодо подібних правовідносин, зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності .

Крім того, при розгляді даного позову по суті, суд врахує правову позицію Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладену в постанові від 02.04.2019 у справі №822/1878/18, в якій підстави виникнення спору та застосовані норми матеріального права подібні підставам та нормам в справі, що розглядається.

В постанові, зокрема, зазначено, що: Судами попередніх інстанцій встановлено безпідставність зупинення реєстрації податкової накладної як передумови прийняття відповідного рішення Комісії, адже у квитанції № 1 вказано критерії ризиковості, визначені виключно листом ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18.

Верховний Суд, надаючи оцінку доводам касаційної скарги, враховує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Натомість, як встановлено судами попередніх інстанцій, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Враховуючи, суперечливість нормативного регулювання, наведене та проаналізоване вище, як підстави застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної Товариства та протиправності рішення податкового органу від 04 травня 2018 року № 679000/39957239 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Таким чином, в мотивувальній частині постанови Верховного Суду прямо зазначено, що лист ДФС України від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18, єдиний документ яким визначаються критерії ризиковості платника податку, відповідність яким є підставою зупинення реєстрації податкових накладних, не є нормативним актом, а тому не може визначати критерії ризиковості як підстави для зупинення реєстрації податкових накладних.

Саме з цих підстав Верховний Суд визнав протиправним рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкових накладних позивача у справі №822/1878/18.

Відповідно до частини першої статті 36 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII Про судоустрій і статус суддів , Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

Відповідно до частини п`ятої статті 13 цього Закону, висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Відповідно до частини шостої цієї статті, висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Суд зазначає, що Податковий кодекс України не містить норм, які б надавали відповідачам право на відмову у реєстрацій податкової накладної. Податковий закон вбачає лише право на зупинення реєстрації податкової накладної. Порядок чи інший підзаконний акт не може створювати право, за своєю юридичною природою, оскільки такий підзаконний акт лише відображає порядок дій щодо реалізації законодавчих норм.

Крім того суд вважає, що ПП Універсалпромкомплект 2000 на виконання п. 14 Порядку №117 надано органу ДФС пояснення та запитувані первинні документи, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

У цей же час контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Надані документи за формою, змістом та походженням відповідають вимогам ст. 201 Податкового кодексу України, ч.2 ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність , п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (затверджено наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88)

Первинні документи, оформлені у межах договору постачання, не мають дефекту форми, змісту або походження. Інше відповідачами не доведено.

ГУ ДФС у Запорізькій області, в порушення п. 21 Порядку №117 відмовляючи у реєстрації податкових накладних, не спростовано встановленої ст. 204 ЦК України презумпції правомірності вчинених підприємствами правочинів.

Отже, з урахуванням вищевикладених обставин, враховуючи висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 та від 02.04.2019 у справі №822/1878/18, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено правомірність оскаржуваних рішень, у зв`язку з чим, наявні підстави для визнання спірних рішень Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної або відмову в такій реєстрації протиправними та їх скасування.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 28 Порядку № 117, податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому, згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у відповідача 1 правових підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та подальшої відмови у такій реєстрації, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні: №14 від 15.05.2019, №16 та №17 від 23.05.2019. При цьому суд зазначає, що наведеними вище нормами не передбачена можливість реєстрації податкової накладної в ЄРПН на підставі рішення суду датою її подання на реєстрацію.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною третьою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та рішень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що позовній вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду з даним позовом, позивачем було сплачено судовий збір в сумі 11526,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №1424 від 23.07.2019 (а.с. 3).

За таких умов, судовий збір, сплачений позивачем, стягується відповідно до ч.1 статті 139 КАС України на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, яким прийняті протиправні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме - ГУ ДФС у Запорізькій області.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства Універсалпромкомплект 2000 (вул.Шушенська, буд. 65, кімната 35, м. Запоріжжя, 69089) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (пр. Соборний, 166, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ 39396146) та до Державної фіскальної служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області: №1201699/34373124 від 24.06.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 15.05.2019, №1212448/34373124 від 04.07.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 23.05.2019, №1212451 від 04.07.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 23.05.2019.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, виписані Приватним підприємством Універсалпромкомплект 2000 №14 від 15.05.2019 на загальну суму 39848,00 грн, у т.ч. ПДВ 6558,00 грн, №16 від 23.05.2019 на загальну суму 217200 грн, в т.ч. ПДВ 36200,00 грн, та №17 від 23.05.2019 на загальну суму 201600 грн, у т.ч. ПДВ 33600,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області на користь Приватного підприємства Універсалпромкомплект 2000 сплачений судовий збір у сумі 11526,00 гзрн. (одинадцять тисяч п`ятсот двадцять шість гривень 00 коп.).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.В. Кисіль

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2019
Оприлюднено16.10.2019
Номер документу84920123
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/3563/19

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 29.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 26.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 17.02.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 04.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Рішення від 15.10.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні