Рішення
від 11.10.2019 по справі 540/1599/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1599/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

1 серпня 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації (далі - відповідач, УСЗН Чаплинської РДА), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації, яким ОСОБА_1 , як уповноваженому власнику домогосподарства за адресою АДРЕСА_1 , припинено нарахування субсидії з 01 травня 2018 року;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації повернути нараховану ОСОБА_1 субсидію за період з 01.05.2018 року по 30 вересня 2018 року та з 01 жовтня 2018 року по 31 березня 2019 року.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що рішенням УСЗН Чаплинської РДА їй призначено житлову субсидію з 01 грудня 2017 року по 31 березня 2018 року. Житлову субсидію на наступний сезон позивачу призначено без її звернення в автоматичному режимі з 01 травня 2018 року по 30 вересня 2018 року та з 01 жовтня 2018 року по 31 березня 2019 року. Разом з тим, наприкінці квітня 2019 року позивачем отримано лист від відповідача за №261 від 22.04.2019, відповідно до якого у зв`язку з виявленням наявності однакових записів з персональними даними осіб, яким призначено субсидію за різними адресами, переплата субсидії складає 2625, 46 грн. за період з 01.02.2019 по 31.03.2019 року. Із відповідей Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації від 13.05.2019 року та Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації від 06.05.2019 року встановлено, що за інформацією Інформаційно-обчислювального центру Міністерства соціальної політики України при оформленні субсидії було виявлено невідповідність даних, поданих позивачем, а саме її перебування у шлюбі з ОСОБА_2 . Про цей факт позивач не повідомив управління соціального захисту населення районної державної адміністрації, що вплинуло на право призначення субсидії. Тому субсидію припинено з 01 травня 2018 року і, як наслідок, нараховано переплату.

Ухвалою суду від 03.09.2019 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

У строк встановлений судом строк відповідач 13.09.2019 р. надав відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову, оскільки на момент виникнення спірних правовідносин Управління керувалося Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою КМУ від 21.10.1995 року № 848, пунктом 9 якого передбачено, що під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи зі складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. Враховуючи, що у заяві про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, ОСОБА_1 не зазначила, що перебуває в шлюбі, а також не вказала персональні дані чоловіка, житлова субсидія їй призначена з травня 2018 року на одну особу, без врахування доходів чоловіка - ОСОБА_2 . Викладені обставини стали підставою для припинення надання позивачці житлової субсидії на підставі пункту 22 Положення та нарахування суми надміру перерахованої субсидії, яку необхідно повернути, у розмірі 8 347,42 грн. Надміру виплачену субсидію за період з 01.05.2018 року по 31.01.2019 року у розмірі 5 721,96 грн. Управлінням знято з особових рахунків ОСОБА_1 у підприємствах - виробниках/надавачах житлово - комунальних послуг. Решту надміру виплаченої субсидії в сумі 2625,46 грн. за лютий та березень 2019 року ОСОБА_1 необхідно повернути до Державного бюджету.

Згідно з приписами ст. 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Виходячи з викладеного, суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового за наявними у справі матеріалами .

Дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 20 грудня 2017 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації з заявою про призначення житлової субсидії.

Відповідно наданих документів позивачу призначено житлову субсидію на період з грудня 2017 року по квітень 2018 року включно, розраховано субсидію на чотири місяці, з грудня 2017 р. по березень 2018 р. включно у сумі 1204,11 грн., та за квітень 2018 року у сумі 686,35 грн.

На період з травня 2018 року по вересень 2018 року та з жовтня 2018 року по квітень 2019 року субсидію нараховано в автоматичному режимі, тобто без особистого звернення ОСОБА_1

05.04.2019 року Управлінням соціального захисту населення Чаплинської РДА отримано лист Міністерства фінансів України від 04 квітня 2019 року № 26040-12/2-6/9488 Про надання рекомендацій , де зазначено, що за результатами верифікації виявлено невідповідність інформації, на підставі якої призначено житлові субсидії деяким громадянам. До списку таких громадян включено ОСОБА_1 .

За результатами вказаної верифікації Управлінням соціального захисту населення Чаплинської РДА відмінено з квітня 2019 року житлову субсидію, призначену ОСОБА_1 з 01.04.2019 по 30.04.2019 р.

22.04.2019 року відповідачем на адресу ОСОБА_1 направлено повідомлення № 261, у якому зазначено про наявність переплати з субсидії в результаті виявлення наявності однакових записів з персональними даними осіб, яким призначено субсидію, за різними адресами в сумі 2625,46 грн. за період з 01.02.2019 року по 31.03.2019 року. Роз`яснено ОСОБА_1 її обов`язок повернути надміру виплачені кошти в 10-денний строк з моменту одержання повідомлення на реквізити Чаплинського управління соціального захисту населення.

За результатами звернення ОСОБА_1 на Урядову "гарячу лінію" Департамент соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації листом від 06.05.2019 року № 08-673-18 позивача повідомлено про те, що оскільки у заяві про призначення субсидії нею не було зазначено про факт її перебування у шлюбі, субсидія призначалася на одну особу. Після встановлення факту перебування ОСОБА_1 у шлябі надання житлової субсидії припинено з 01 травня 2018 року. Згідно з постановою КМУ від 06.02.2019 р. № 62 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" виплата житлових субсидій у готівковій формі здійснюється особам, які одержують пенсії, шляхом перерахування органами Пенсійного фонду України коштів на пенсійні рахунки в уповноважених банках або через виплаті об`єкти АТ "Укрпошта", де особа одрежує пенсію, відповідно до укладених договорів. у заяві не було зазначено, що вона перебуває у шлюбі, субсидія призначалася на одну особу. За інформацією відділення АТ Ощадбанк субсидію в готівковій формі за лютий та березень 2019 року у сумі 2625,46 грн. ОСОБА_1 отримала у квітні 2019 року. Оскільки права на призначення субсидії вона не мала, вказані кошти необхідно повернути до Державного бюджету.

13.05.2019 року Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації листом № 305/11-02-10 повідомило ОСОБА_1 про те, що за інформацією Інформаційно-обчислювального центру Міністерства соціальної політики України при оформлені субсидії було виявлено невідповідність поданих даних, а саме перебування у шлюбі з ОСОБА_2 . Про цей факт не було повідомлено управління соціального захисту населення районної державної адміністрації, що вплинуло на право призначення субсидії. Тому субсидію припинено з 01 травня 2018 року і як наслідок нараховано переплату в сумі 2625,46 грн.

Вважаючи рішення відповідача про припинення нарахування субсидії з 01.05.2018 року протиправним, а свої права та інтереси порушеними, позивач звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 848 від 21.10.1995 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій (далі - Положення №848).

За змістом абзацу першого пункту 2 Положення № 848 (у редакції, чинній на момент звернення позивача із заявою про призначення житлової субсидії) право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Згідно з пунктом 3 Положення № 848 призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Пунктом 4 Положення №848 передбачено, що субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов`язкового відсотка платежу.

Згідно пункту 6 Положення № 848 субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб. В окремих випадках на підставі рішення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської і районної ради або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства субсидія може призначатися особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла (далі - орендар), якщо їй нараховується плата за житлово-комунальні послуги, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію. Субсидія не може призначатися одночасно за місцем реєстрації особи та місцем її фактичного проживання.

Відповідно до пункту 7 Положення № 848 субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу.

Кількість зазначених осіб визначається на початок місяця з якого призначається субсидія.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 року № 329 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року № 1022 внесено зміни до Положення про порядок призначення житлових субсидій, зокрема пунктом 9 Положення передбачено, що житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Згідно з приписами пункту 16 Положення № 848 після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням УСЗН Чаплинської РДА (без дати) житлову субсидію, призначену ОСОБА_1 з 01.04.2019 р. по 30.04.2019 року, відмінено з квітня 2019 року за результатом верифікації.

Підставою для прийняття вказаного рішення відповідач зазначає лист Міністерства фінансів України від 04.04.2019 року № 26040-12/2-6/9488 "Про надання рекомендацій", у якому зазначено, що за результатами верифікації виявлено невідповідність інформації, на підставі якої призначено житлові субсидії деяким громадянам. До списку таких громадян включено ОСОБА_1 та зазначено, що при призначенні субсидії її чоловіку - ОСОБА_2 до складу його домогосподарства в іншому районі (Олешківський район Херсонської області) включено дружину ОСОБА_1

Вказаним листом запропоновано відповідно до рекомендацій Міністерства фінансів України та пункту 22 Положення забезпечити припинення на підставі рішення комісії виплати раніше призначеної житлової субсидії за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли:

- у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;

- громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення.

Оскільки в заяві про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, ОСОБА_1 не зазначила, що перебуває в шлюбі, а також не вказала персональні дані чоловіка, відповідачем було прийнято рішення про припинення надання житлової субсидії з квітня 2019 року.

Вирішуючи питання щодо правомірності вказаного рішення відповідача суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 22 Положення № 848 (у редакції постанови КМУ від 27.04.2018 р. № 329) за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли, зокрема:

- у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

Надання житлової субсидії у випадках, визначених цим пунктом, припиняється з місяця, наступного за місяцем, в якому їх виявлено.

Дослідивши зміст документів, наданих відповідачем до відзиву на позов, судом встановлено, що заява ОСОБА_1 від 20.12.2017 р. № 4489 про призначення їй житлової субсидії містить відомості, які відповідають визначеним у вказаній заяві графам, та які не передбачають внесення інформації щодо перебування або не перебування особи, на яку відкрито особовий рахунок зі сплати житлово - комунальних послуг, у шлюбі.

Щодо заповнення позивачем Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, то як вбачається з матеріалів справи вказана декларація була заповнена позивачем 20.12.2017 року, зазначено наступну інформацію:

- у табличній частині декларації Розділ І "Особи, які зареєстровані (для орендарів - особи, які фактично проживають) у житловому приміщенні / будинку" зазначено - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , паспорт НОМЕР_2 ;

- у табличній частині декларації Розділ ІІ "Всі види доходів фактично проживаючих у житловому приміщенні / будинку осіб, які зареєстровані (не зареєстровані - для орендарів) за період з 01.04.2017 по 30.09.2017 року" зазначено - ОСОБА_1 , вид доходу - пенсія.

- у табличній частині декларації Розділ ІІІ "Інформація про витрати на придбання майна, товарів або оплату послуг на суму, що перевищує 50 тис. гривень, які здійснені протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії" зазначено - не здійснювала.

Отже, форма "Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії" також не передбачає внесення до неї відомостей про факт перебування або не перебування заявника у шлюбі, а також персональних відомостей про дружину / чоловіка заявника.

При цьому, Розділ І та Розділ ІІ декларації передбачають внесення відомостей тільки відносно осіб, які зареєстровані або фактично проживають у житловому приміщенні / будинку (не зареєстровані - для орендарів).

Проте, згідно довідки Асканія-Нова селищної ради Чаплинського району Херсонської області № 584/2 від 27.05.2019 року та довідки Козачелагерської сільської ради Олешківського району Херсонської області від 29.05.2019 р. ОСОБА_2 ані на момент звернення позивача з заявою про призначення їй субсидії, ані на момент прийняття рішення при її припинення не був зареєстрований та не проживав у житловому приміщенні позивачки, а тому у останньої відсутні підстави для внесення відомостей про ОСОБА_2 до Декларації.

Вказане свідчить про помилковість твердження відповідача про те, що у заяві та/або декларації позивач зазначила недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про безпідставність рішення відповідача про відміну з квітня 2019 року житлової субсидії, призначеної ОСОБА_1 на підставі абз. 4 п. 22 Положення № 848 (у редакції постанови КМУ від 27.04.2018 р. № 329)

Суд вказує, що кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Таким чином, обрання способу захисту є виключним правом особи, що звертається за захистом своїх прав та інтересів. Праву позивача на вибір способу захисту кореспондує обов`язок доведення перед судом його належності, тобто здатності ефективно сприяти відновленню порушених прав та інтересів. (ч. 3 ст. 9 КАС України)

Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 2 частини 2 ст. 245 КАС України передбачено повноваження суду при вирішенні справи, зокрема, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

З огляду на те, що в ході розгляду справи судом встановлено порушення законних прав позивача та з метою їх відновлення суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації, яким ОСОБА_1 , як уповноваженому власнику домогосподарства за адресою АДРЕСА_1 припинено надання субсидії з квітня 2019 року.

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про прийняття відповідачем рішення про припинення ОСОБА_1 нарахування субсидії з 01 травня 2018 року, а тому вимога позивача про визнання вказаного рішення протиправним та його скасування задоволенню не підлягає.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання УСЗН Чаплинської РДА повернути нараховану ОСОБА_1 субсидію за період з 01.05.2018 року по 30 вересня 2018 року та з 01 жовтня 2018 року по 31 березня 2019 року, то суд зазначає наступне.

Відповідно до абзаців 15,17 пункту 22 Положення № 848 (у редакції постанови КМУ від 27.04.2018 р. № 329) у випадках, зазначених в абзацах четвертому - восьмому цього пункту, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином до державного бюджету.

У разі відмови громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.

Як вбачається з наданого відповідачем розрахунку повернення зайво призначеної субсидії ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), загальна сума до поверення позивачем за період з 01.05.2018 року по 31.03.2019 року становить 8 347,42 грн., яка складається з наступних періодів:

травень 2018 року - 187,27 грн.;

червень 2018 року - 228,33 грн.;

липень 2018 року - 228,33 грн.;

серпень 2018 року - 228,33 грн.;

вересень 2018 року - 228,33 грн.;

жовтень 2018 року - 683,18 грн.;

листопад 2018 року - 1312,73 грн.;

грудень 2018 року - 1312,73 грн.;

січень 2019 року - 1312,73 грн.;

лютий 2019 року - 1312,73 грн.;

березень 2019 року - 1312,73 грн.

При цьому, згідно повідомлень про зняття сум до особової справи № 3639 уповноваженому власнику ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), відповідачем зроблено зняття у підприємствах - виробниках / надавачах житлово-комунальних послуг виплаченої позивачу субсидії за період з 01.05.2019 року по 31.01.2019 року у загальній сумі 5721,96 грн.

Щодо решти виплаченої субсидії у сумі 2625,46грн. за лютий-березень 2019 року, то ОСОБА_1 надіслано повідомлення про повернення надміру виплаченої житлової субсидії.

Враховуючи, що підставою для зняття виплаченої позивачу субсидії у сумі 5 721,96 грн. є рішення УСЗН Чаплинської РДА в Херсонській про припинення надання ОСОБА_1 субсидії на підставі абзацу четвертого пункту 22 Положення № 848, яке визнано судом протиправним та скасовано, тому вказані дії відповідача також є протиправними.

Крім того, суд зазначає, що Положенням № 848 не передбачено, право відповідача на зняття з особових рахунків надміру виплаченої субсидії, що також свідчить про протиправність таких дій відповідача.

Визначаючись зі способом поновлення порушених прав позивача, суд зазначає, що відповідно до приписів ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії.

Враховуючи, що судом встановлено протиправність дій УСЗН Чаплинської РДА в Херсонській області щодо зняття з особових рахунків ОСОБА_1 у підприємствах - виробниках/надавачах житлово - комунальних послуг субсидії за період з 01 травня 2018 року по 31 березня 2019 року, тому з метою поновлення порушених прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача повернути ОСОБА_1 нараховану їй субсидію за вказаний період.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з підстав та предмету спору, системного аналізу положень чинного законодавства України та оцінки наявних у матеріалах справи доказів в сукупності, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 р. № 3674-VI судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" встановлено з 1 січня 2019 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу у розмірі 1921 гривень.

Ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Таким чином, позивач повинна була сплатити судовий збір у сумі 768,40 грн. (0,4 від 1921,00 грн.) та надати суду документ про його сплату.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у загальній сумі 1536,80 грн., що підтверджується квитанцією № 0.0.1422216901.1 від 30.07.2019 року та квитанцією № 0.0.1422216676.1 від 30.07.2019.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч.3 ст. 139 КАС при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Таким чином, з урахуванням пропорційності задоволених позовних вимог суд вважає, що сплачений ОСОБА_1 судовий збір у сумі 768,40 грн. підлягає стягненню з Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації за рахунок його бюджетних асигнувань.

Щодо повернення надміру сплаченого позивачем судового збору у сумі 768, 40 грн., суд роз`яснює, що відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Таким чином, питання щодо повернення позивачу надміру сплаченої суми судового збору буде вирішено судом у разі звернення позивача з відповідним клопотанням.

Керуючись статтями 9, 139, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_1 (місце проживання АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації (місце знаходження 75200, Херсонська область, смт. Чаплинка, вул. Грушевського, буд. 44, код ЄДРПОУ 03198296) про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації про припинення надання субсидії ОСОБА_1 з квітня 2019 року.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації щодо зняття з особових рахунків ОСОБА_1 субсидії за період з 01.05.2018 року по 31 березня 2019 року у сумі 5721,96 грн.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації повернути ОСОБА_1 субсидію за період з 01.05.2018 року по 31 березня 2019 року.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Чаплинської районної державної адміністрації (місце знаходження 75200, Херсонська область, смт. Чаплинка, вул. Грушевського, буд. 44, код ЄДРПОУ 03198296) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (місце проживання АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 768 (сімсот шістсот вісім) грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Дубровна В.А.

кат. 108060200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2019
Оприлюднено16.10.2019
Номер документу84921565
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1599/19

Рішення від 11.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.09.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні