Постанова
від 09.10.2019 по справі 440/927/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2019 р.Справа № 440/927/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Подобайло З.Г. , Мінаєвої О.М. ,

за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.06.2019 року, головуючий суддя І інстанції: С.С. Сич, м. Полтава, повний текст складено 18.06.19 року по справі № 440/927/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ"

до Державної служби геології та надр України

про визнання протиправними та скасування актів індивідуальної дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" /надалі - позивач; ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби геології та надр України /надалі - відповідач/ про:

- визнання протиправним та скасування припису Державної служби геології та надр України від 26.10.2018 №67/5626;

- визнання протиправним та скасування з моменту прийняття наказу Державної служби геології та надр України від 11.03.2019 №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині, що стосується зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5626 від 15.08.2012, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" з метою видобування вуглеводнів на Васищівському родовищі.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 06.06.2019 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" (ідентифікаційний код 31747429, вул. Шевченка, буд. 162, с. Яхники, Лохвицький район, Полтавська область, 37212) до Державної служби геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680) про визнання протиправними та скасування актів індивідуальної дії задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 11 березня 2019 року №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 5626, виданого Державною службою геології та надр України від 15 серпня 2012 року Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" з метою видобування вуглеводнів на Васищівському родовищі.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031, вул. Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03680) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" (ідентифікаційний код 31747429, вул. Шевченка, буд. 162, с. Яхники, Лохвицький район, Полтавська область, 37212) витрати зі сплати судового збору в розмірі 2497 грн. 30 коп. (дві тисячі чотириста дев`яносто сім гривень тридцять копійок).

Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, на невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.06.2019 року скасувати та прийняти нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні позову.

Позивач надав відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому, посилаючись на законність та обгрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції-без змін.

Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що 15.08.2012 року Державною службою геології та надр видано Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" спеціальний дозвіл на користування надрами №5626 з метою видобування вуглеводнів на Васищівському родовищі, що знаходиться у Харківській області, Харківський, Чугуївський, Зміївський райони, вид корисної копалини: газ природний, конденсат, супутні корисні компоненти: етан, пропан, бутани. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами - 20 (двадцять) років /том 1 а.с. 25/.

16.11.2016 року між ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" (надрокористувач) та Державною службою геології та надр України /Держгеонадра/ укладено угоду №5626 про умови користування надрами з метою видобування вуглеводнів /том 3 а.с. 4-9/, за умовами якої Держгеонадра надає надрокористувачу право користування ділянкою надр з метою видобування вуглеводнів, а надрокористувач зобов`язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією угодою та нормами діючого законодавства.

Наказом Державної служби геології та надр України від 28.11.2017 №523 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік" затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік /том 1 а.с. 118-121/, яким, зокрема, заплановано здійснення державного геологічного контролю щодо ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" з 15.10.2018 /том 1 а.с. 120/.

23.08.2018 року Державною службою геології та надр України прийнято наказ №290 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у жовтні 2018 рік", згідно підпункту 1.1 якого наказано провести планові перевірки надрокористувачів, зазначених у Переліках надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у жовтні 2018 року /том 1 а.с. 123-124/, зокрема, щодо ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" /том 1 а.с. 124/.

Державною службою геології та надр України складено та надіслано на адресу позивача ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" повідомлення №16970/02/14-18 від 27.08.2018 про проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ", якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами №5626 від 15.08.2012, у строк з 16 по 29 жовтня 2018 року посадовими особами Державної служби геології та надр України /том 1 а.с. 122/, яке отримано позивачем 11.09.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення /том 1 зворот а.с. 122/.

28.09.2018 року начальником Східного міжрегіонального відділу Марченко І.В. видано направлення на проведення перевірки №214/18 начальнику Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Марченко І.В., начальнику ДО "Донецька ТІДГК" Флоринській В.М. для проведення у строк з 15 по 26 жовтня 2018 року планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ", якому наданий спеціальний дозвіл на користування надрами №5626 від 15.08.2012, яке отримано в.о. директора ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" Антонець О.А., про що наявна відмітка на примірнику направлення, копія якого наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 125/.

У строк з 16.10.2018 по 26.10.2018 посадовою особою Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Марченко І.В. та начальником ДО "Донецька ТІДГК" Флоринською В.М. проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (горючі газоподібні та рідкі корисні копалини) ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ", за результатами якої складено акт перевірки №67/5626 від 26.10.2018 /том 1 а.с. 126-142/. Вказаний акт перевірки підписаний без зауважень в.о. директора ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" О.А. Антонець та головним геологом ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" С.І.Середа та примірник вказаного акту отримано в.о. директора ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" О.А. Антонець 26.10.2018, що підтверджується відміткою та підписом про отримання у примірнику акту, копія якого наявна у матеріалах справи /том 1 а.с. 142/.

26.10.2018 року начальником Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Марченко І.В. винесено припис №67/5626, яким зобов`язано ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" у строк до 26 листопада 2018 року усунути зазначені у приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю матеріали, які підтверджують факт усунення порушення /том 1 а.с.143/.

Листом від 07.11.2018 року №473 щодо виконання припису №67/5626 від 26.10.2018, який отримано відповідачем 08.11.2018 (вх.№21407/02/14-18 від 08.11.2018), ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" повідомлено Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр та Державну службу геології та надр про усунення зазначених у приписі порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та до вказаного листа додано пакет документів, перелік яких зазначено як додатки до листа /том 1 а.с. 144-187/.

11.03.2019 року Державною службою геології та надр України видано наказ №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" /том 1 а.с. 188/.

Зокрема, пунктом 2 наказу Державної служби геології та надр України від 11.03.2019 №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів", з урахуванням пункту 11 додатку 2 до наказу Держгеонадр від 11.03.2019 №76 "Перелік спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено", зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 5626, виданого 15.08.2012 Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" (корисна копалина: газ природний, конденсат; назва родовища, місцезнаходження (область): Васищівське, Харківська) /том 1 а.с. 188-190/.

Позивач не погодився з приписом Державної служби геології та надр України від 26.10.2018 №67/5626 та наказом Державної служби геології та надр України від 11.03.2019 №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині, що стосується зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5626 від 15.08.2012, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" з метою видобування вуглеводнів на Васищівському родовищі та звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржуваний наказ Державної служби геології та надр України від 11 березня 2019 року №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 5626, виданого Державною службою геології та надр України від 15 серпня 2012 року Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" з метою видобування вуглеводнів на Васищівському родовищі, прийнятий не на підставі, не у межах повноважень, не у спосіб, що визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615, та без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Предметом оскарження у справі, зокрема, є наказ Державної служби геології та надр України від 11.03.2019 №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" в частині, що стосується зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5626 від 15.08.2012, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" з метою видобування вуглеводнів на Васищівському родовищі.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно вимог частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність усім зазначеним вимогам.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, установлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд апеляційної інстанції перевіривши оскаржуване рішення на відповідність критеріям, наведеним у ч.2 ст.2 КАС України приходить до висновку, що прийнято воно незаконно, виходячи з наступного.

Частиною 1 статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до приписів частини 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема, невтручання органу державного нагляду (контролю) у діяльність суб`єкта господарювання, якщо вона здійснюється в межах закону; презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю);

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

При цьому згідно з частиною 9 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" розпорядження або інший розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) - обов`язкове для виконання письмове рішення органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень у визначені строки. Розпорядження видається та підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу).

Розпорядження може передбачати застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених законом.

Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, повинен містити такі відомості: дату складення; тип заходу (плановий чи позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); термін усунення порушень; посилання на акт, у якому були зазначені виявлені під час заходу державного нагляду (контролю) порушення; найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування та місцезнаходження суб`єкта господарювання, а також прізвище, ім`я та по батькові його керівника чи уповноваженої ним особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід; прізвище, ім`я та по батькові інших осіб, які взяли участь у здійсненні заходу.

Розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень складається у двох примірниках: один примірник не пізніше п`яти робочих днів з дня складення акта надається суб`єкту господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, а другий примірник з підписом суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи щодо погоджених термінів усунення порушень вимог законодавства залишається в органі державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи від отримання розпорядчого документа щодо усунення порушень вимог законодавства він направляється рекомендованим листом, а на копії розпорядчого документа, який залишається в органі державного нагляду (контролю), проставляються відповідний вихідний номер і дата направлення.

Розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про нафту і газ" дія спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами може бути тимчасово зупинена виключно за результатами проведення заходів державного геологічного контролю центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, безпосередньо або за поданням органів державного гірничо-технічного, екологічного і санітарного контролю та органів місцевого самоврядування у разі:

порушення користувачем нафтогазоносними надрами або уповноваженим ним виконавцем робіт умов спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами або угоди про умови користування нафтогазоносними надрами;

виникнення внаслідок виконання робіт, пов`язаних з користуванням нафтогазоносними надрами на ділянці, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників користувача нафтогазоносними надрами або населення;

неодноразового порушення вимог законодавства щодо охорони довкілля і раціонального використання нафтогазоносних надр;

виконання на наданій ділянці робіт, не обумовлених спеціальним дозволом на користування нафтогазоносними надрами, крім пошуків і розвідки нових покладів нафти і газу в межах ділянки.

Протягом 20 календарних днів після зупинення дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами надрокористувач зобов`язаний зупинити виконання на наданій йому у користування ділянці надр цільових робіт, передбачених цим дозволом.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615.

Пунктом 22 цього Порядку передбачено, що дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 5) наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції» ; 6) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 7) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).

Пунктом 9 Положення про Державну службу геології та надр України Держгеонадра України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року N 391/2011, передбачено, що Держгеонадра України у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України та наказів Міністерства видає накази організаційно-розпорядчого характеру, які підписуються Головою Держгеонадр України, організовує і контролює їх виконання.

Відповідно до пункту 9 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1174, Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

З аналізу наведених вище приписів норм права випливає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, у разі необхідності вжиття інших заходів реагування, крім звернення з відповідним позовом до адміністративного суду, орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, у тому числі, видає наказ про зупинення дії дозволу за наявності підстав, встановлених частиною 1 статті 26 Закону України "Про нафту і газ" та/або пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615.

З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що у строк з 16.10.2018 по 26.10.2018 посадовою особою Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Марченко І.В. та начальником ДО "Донецька ТІДГК" Флоринською В.М. проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (горючі газоподібні та рідкі корисні копалини) ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ", за результатами якої складено акт перевірки №67/5626 від 26.10.2018 року /том 1 а.с. 126-142/.

Колегія суддів зазначає, що наказ №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" прийнято відповідачем 11.03.2019 року, тобто більш як через чотири місяці після завершення здійснення заходу державного контролю, оформленого актом №67/5626 від 26.10.2018, чим порушено вимоги статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /том 1 а.с. 188-190/.

26.10.2018 року начальником Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Марченко І.В. винесено припис №67/5626, яким зобов`язано ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" у строк до 26 листопада 2018 року усунути зазначені у приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю матеріали, які підтверджують факт усунення порушення /том 1 а.с.143/.

Листом від 07.11.2018 року №473, який отримано відповідачем 08.11.2018 (вх.№21407/02/14-18 від 08.11.2018), ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" повідомлено Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр та Державну службу геології та надр про усунення зазначених у приписі №67/5626 від 26.10.2018 року порушень вимог законодавства у сфері надрокористування та до вказаного листа додано пакет документів, перелік яких зазначено як додатки до листа /том 1 а.с. 144-187/.

На підтвердження усунення порушення, зазначеного у пункті 1 припису від 26.10.2018 №67/5626 позивачем надано відповідачу лист ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" №460 від 29.10.2018 щодо погодження переведення свердловини №10 Васищівського ГКР на вищезалягаючі горизонти з відміткою про його подання до Головного управління Держпраці у Харківській області 29.10.2018 вх. № 14467 /том 1 а.с. 146/;

На підтвердження усунення порушення, зазначеного у пункті 2 припису від 26.10.2018 №67/5626 позивачем надано відповідачу акт про результати геолого-промислових досліджень свердловини № 1 Васищівського ГКР (згідно умов договору №49/14 від 10.06.2014), затверджений директором ТОВ "Інфогео", який складений за результатами геолого-промислових досліджень свердловини №1 Васищівського ГКР 23-30 жовтня 2018 року /том 1 а.с. 147-166/;

На підтвердження усунення порушення, зазначеного у пункті 3 припису від 26.10.2018 №67/5626 позивачем надано відповідачу план робіт на кріплення свердловини №10 Васищівського ГКР проміжною колоною 339,7 мм. та акт прийому передачі керну №2 (інтервал відбору 3036-3046 м) з розвідувальної свердловини 10 Васищівського ГКР для проведення лабораторних досліджень від 18.05.2018 до ДП "Укрнаукагеоцентр", які дооформлені позивачем, а також надано акт про випробування І об`єкту (гор. В-25-26, інт. 3319,5-3324,0 м) в розвідувальній свердловині № 10 Васищцівського ГКР /том 1 а.с.167-185/;

На підтвердження усунення порушення, зазначеного у пункті 4 припису від 26.10.2018 №67/5626 позивачем надано відповідачу протокол спільного засідання НТР ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" та ТОВ "ІНТЕЛГЕОС" від 02.11.2018, яким оформлено рішення, зокрема, про прийняття для впровадження у виробництво звіту за договором №125-2018 від 06.06.2018 "Аерокосмічні дослідження на Васищівському газоконденсатному родовищі та прилеглій території по прогнозу нафтогазоносності методами Дистанційного Зондування Землі за технологією теплової радіографії або теплової геотомографії", виконаний відповідно умов договору /том 1 а.с. 186-187/.

Між тим, 11.03.2019 року Державною службою геології та надр України видано наказ №76 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" /том 1 а.с. 188/.

Пунктом 2 наказу Державної служби геології та надр України від 11.03.2019 року №76 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу.

Пунктом 11 Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено додатку 2 до наказу Держгеонадр від 11.03.2019 року №76 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами реєстраційний номер 5626, виданого 15.08.2012 Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" (корисна копалина: газ природний, конденсат; назва родовища, місцезнаходження (область): Васищівське, Харківська) за порушення вимог законодавства, а саме: ст.ст. 24, 51 Кодексу України про надра, абз. 3 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та надрокористувачу надано 30 календарних днів на усунення порушень.

В апеляційній скарзі відповідачем зазначено, що підставою для винесення оскаржуваного наказу було не усунення позивачем пункту 2 припису /том 2 а.с. 205/, а саме не виконання дослідження на продуктивність, замір статистичного тиску у свердловині №1 Васищівського ГКР, передбачені планом розвитку робіт (дослідження свердловини) на 2018 рік.

Пунктом 2 припису від 26.10.2018 року №67/5626 зазначено, що ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" не виконані дослідження на продуктивність, замір статичного тиску у свердловині №1 Васищівського ГКР, передбачені планом розвитку робіт (дослідження свердловин) на 2018 рік. Порушення ст.20, 37 ЗУ №2665, НПАОН 11.10-1.01-70, НПАОН 11.10-1.02-84.

У приписі вказано про необхідність у строк до 26 листопада 2018 року усунути зазначені у приписі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю матеріали, які підтверджують факт усунення порушення /том 1 а.с.143/.

Проте, у приписі відповідачем не вказано у який спосіб позивачу необхідно усунути порушення, наведені у п. 2 припису.

Між тим, з матеріалів справи слідує, що листом від 07.11.2018 року №473, який отримано відповідачем 08.11.2018 (вх. №21407/02/14-18 від 08.11.2018), ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" повідомлено Східний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр та Державну службу геології та надр про усунення зазначених у приписі №67/5626 від 26.10.2018 року порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, у тому числі, у пункті 2 припису, та до вказаного листа додано пакет документів, перелік яких зазначено як додатки у листі /том 1 а.с. 144-187/.

Зокрема, на підтвердження усунення порушення, зазначеного у пункті 2 припису від 26.10.2018 №67/5626 ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" надано відповідачу акт про результати геолого-промислових досліджень свердловини № 1 Васищівського ГКР (згідно умов договору №49/14 від 10.06.2014), затверджений директором ТОВ "Інфогео", що складений за результатами геолого-промислових досліджень свердловини №1 Васищівського ГКР 23-30 жовтня 2018 року /том 1 а.с. 147-166/, та повідомлено, що у період з 23 по 30 жовтня 2018 року надрокристувачем у повному обсязі виконано геолого-промислові дослідження свердловини №1 Васищівського ГКР на усталених (на продуктивність) та неусталених режимах фільтрації (замір статистичного тиску).

Проте, відповідач зазначає про неналежне виконання позивачем вимог пункту 2 припису, оскільки позивачем надано відповідачу на підтвердження виконання вимог пункту 2 припису акт, який є кінцевим документом, що узагальнює весь обсяг проведених робіт на свердловині, проте, копії первинних документів ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" не надано.

При цьому, у приписі від 26.10.2018 №67/5626 відповідачем не зазначено чіткого та обов`язкового переліку документів, які мають бути надані ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" у строк до 26 листопада 2018 року на підтвердження виконання вимог припису, зокрема, пункту 2 цього припису.

Натомість, приписом від 26.10.2018 року №67/5626 позивача зобов`язано у строк до 26 листопада 2018 року подати в письмовій формі до Східного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю матеріали, які підтверджують факт усунення порушення.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Таким чином, вказаною нормою передбачено право органу державного нагляду (контролю) на проведення позапланової перевірки виконання суб`єктом господарювання припису.

Разом з тим, відповідачем не призначалася та не проводилася перевірка виконання суб`єктом господарювання - ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" припису від 26.10.2018 №67/5626.

Відтак, твердження відповідача про невиконання позивачем пункту 2 припису від 26.10.2018 №67/5626 ґрунтується на припущеннях відповідача, перевірка виконання суб`єктом господарювання - ТОВ "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" припису від 26.10.2018 №67/5626 відповідачем взагалі не призначалася та не проводилася та доводи відповідача про невиконання пункту 2 припису спростовані наданими позивачем до суду доказами.

Припущення відповідача, наведені у апеляційній скарзі про те, що свердловина при проведенні досліджень статистичного тиску не зупинялась спростовується добовими рапортами по Васищівській ТДПУПГ за період з 23 жовтня 2018 року по 30 жовтня 2018 року, копії яких наявні у матеріалах справи /том 3 а.с. 16-23/.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Разом з тим, відповідачем не доведено не виконання позивачем припису від 26.10.2018 року №67/5626, зокрема, п. 2 припису.

Враховуючи, що відповідачем не доведено не виконання позивачем п. 2 припису від 26.10.2018 року №67/5626, то оскаржуваний наказ відповідачем прийнято протиправно.

Посилання відповідача в апеляційній скарзі на правомірність оскаржуваного наказу з огляду на те, що відповідно до п.4 акту перевірки від 26.10.2018 року № 67/5626 позивачем у формі 6-гр за 2017 рік зазначено протокол ДКЗ від 08.12.2016 №3750, який не введено в дію Держгеонадрами, що є порушенням ст. 53 Кодексу України про надра, а також ст. 20,37 Закону України Про нафту і газ , колегія суддів вважає необгрунтованими, оскільки відповідач за результатами проведеної перевірки, оформленої актом №67/5626 від 26.10.2018 року, не вносив позивачу припис про усунення зазначеного у пункті 4 акту порушення.

При цьому, приписи ст. 53 Кодексу України про надра, а також ст. ст. 20, 37 Закону України Про нафту і газ , про порушення яких зазначає відповідач в апеляційній скарзі, не зазначені у додатку 2 до наказу як підстава для зупинення оскаржуваним наказом дії спеціального дозволу на користування надрами №5626 від 15.08.2012, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРОМ-ЕНЕРГО ПРОДУКТ" з метою видобування вуглеводнів на Васищівському родовищі.

Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

В основу оскаржуваного рішення не були покладені приписи ст. 53 Кодексу України про надра, а також ст. ст. 20, 37 Закону України Про нафту і газ , а тому колегія суддів вважає безпідставними посилання відповідача в апеляційній скарзі на вказані приписи законодавства.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про часткове задоволення позову.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обгрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги відповідача колегією суддів не встановлено.

Відповідно до ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення-без змін.

Згідно зі ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, рішення або ухвалу-без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 06.06.2019 року по справі № 440/927/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду .

Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді (підпис) (підпис) З.Г. Подобайло О.М. Мінаєва Повний текст постанови складено 15.10.2019 року

Дата ухвалення рішення09.10.2019
Оприлюднено17.10.2019
Номер документу84922176
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/927/19

Постанова від 23.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 26.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 09.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 09.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 24.06.2019

Адмінправопорушення

Буський районний суд Львівської області

Шендрікова Г. О.

Рішення від 06.06.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні