Постанова
від 15.10.2019 по справі 280/467/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 жовтня 2019 року м. Дніпросправа № 280/467/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпрі апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 червня 2019 року (суддя Новікова І.В.) в адміністративній справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВІЛТЕК

до Державної служби геології та надр України

про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и в :

До суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю ВІЛТЕК , в якому позивач просить: визнати протиправним та скасувати з моменту прийняття наказ Державної служби геології та надр України № 266 від 02.08.2018 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ Вілтек ; визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати Державну службу геології та надр України внести зміни до пункту 3 ( Складання технологічної схеми розробки родовища Молочанське-1 та ОВНС ) Програми робіт по введенню в експлуатацію мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , що є додатком № 2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, шляхом виключення з пункту 3 Програми робіт додатку № 2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009 виду робіт Розробка ОВНС .

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04 червня 2019 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 266 від 02.08.2018 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ Вілтек . Зобов`язано Державну службу геології та надр України у встановленому чинним законодавством України порядку розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Вілтек від 20.07.2018 № 100 та додані до неї документи щодо внесення змін до пункту 3 ( Складання технологічної схеми розробки родовища Молочанське-1 та ОВНС ) Програми робіт по введенню в експлуатацію мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , що є додатком № 2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, в частині виключення з пункту 3 Програми робіт додатку №2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009 виду робіт Розробка ОВНС . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи, порушено норми матеріального права, що призвело до прийняття невірного рішення.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції вірно встановлено, матеріалами справи підтверджується, що ТОВ Вілтек 16.12.2009 отримано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування мінеральних природних столових вод для промислового розливу, строком дії 20 років.

Між Міністерством охорони навколишнього природнього середовища України та ТОВ Вілтек 16.12.2009 підписана Угода про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, наданого з метою видобування мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , де розташована свердловина № 2040.

Згідно з Додатком № 2 до вищевказаної Угоди визначено програму робіт по введенню в експлуатацію мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , в якій, зокрема, передбачено складання технологічної схеми розробки родовища Молочанське-1 та ОВНС.

У період з 01.03.2016 по 02.03.2016 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадра було проведено перевірку ТОВ Вілтек з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні), за результатами якої складено Акт № 17/5072-З від 02.03.2016 та складено Припис № 17 від 03.03.2016, згідно з яким, зокрема, зобов`язано ТОВ Вілтек у строк до 03.04.2016 усунути порушення у вигляді відсутності ОВНС та подати в письмовій формі до Південного міжрегіонального відділу матеріали, які підтверджують стан усунення порушення.

Також у період з 23.05.2018 по 24.05.2018 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадр проведено перевірку ТОВ Вілтек з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (води, грязі лікувальні), за результатами якої складено Акт № 20/5072-З.

В результаті проведеної перевірки встановлено, що ТОВ Вілтек , всупереч вимогам статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , не виконано припис органів державного геологічного контролю щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування в установлений строк (Припис Південного МВ від 03.03.2016 № 17), а саме, відсутній ОВНС.

Південним міжрегіональним відділом Держгеонадра 25.05.2018 складено припис, яким ТОВ Вілтек у строк до 25.06.2018 зобов`язано усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Південного міжрегіонального відділу матеріали, які підтверджують стан усунення порушення.

Також 25.06.2018 Південним міжрегіональним відділом Держгеонадра направлено до Держгеонадра подання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009 у зв`язку з невиконанням ТОВ Вілтек станом на 25.06.2018 у повному обсязі припису від 03.03.2016 № 17.

Держгеонадра прийнято наказ від 02.08.2018 № 266 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень, та внесення змін до наказів , згідно з яким вирішено зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу, у тому числі дозволу № 5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ Вілтек .

ТОВ Вілтек зазначає, що чинним законодавством, враховуючи специфіку діяльності підприємства, не передбачено обов`язку проводити ОВНС. ТОВ Вілтек неодноразово зверталося до Держгеонадра з питання внесення змін до Угоди про умови користування надрами з проханням внести зміни в частині виключення необхідності проведення ОВНС, разом з тим, документи щоразу поверталися без належного розгляду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до ч. 8 ст. 16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до п. 2 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011, дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

За приписами п. 17 Порядку № 615, внесення змін до дозволу здійснюється на підставі заяви та поданих надрокористувачем (або правонаступником - у випадку, передбаченому підпунктом 8 цього пункту) документів у разі: зміни особливих умов та інших умов, визначених у дозволі; зменшення площі ділянки надр за ініціативою надрокористувача або відповідних контролюючих органів; виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів відповідно до Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року № 865 (при цьому у разі, коли було виявлено і затверджено запаси корисної копалини загальнодержавного значення, внесення змін до дозволу здійснюється після отримання погодження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської ради); виявлення надрокористувачем після отримання дозволу описок, очевидних помилок; утворення шляхом виділу з юридичної особи надрокористувача (крім суб`єкта господарювання державного сектору економіки, а також підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого не менш як 50 відсотків належить підприємству та/або господарському товариству, частка держави в статутному капіталі якого становить 100 відсотків) юридичної особи з метою продовження діяльності на наданій йому в користування ділянці надр за таких умов: частка надрокористувача в статутному (складеному) капіталі новоутвореної юридичної особи становитиме не менш як 50 відсотків; відсутність в надрокористувача на час прийняття рішення про внесення змін до дозволу боргу із сплати рентної плати за користування надрами; наявність інформації про відсутність порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), який було проведено не пізніше ніж за 6 місяців до дати подання заяви про внесення змін до дозволу; утворення господарського товариства, у статутному капіталі якого 100 відсотків акцій належить державі, у результаті реорганізації шляхом злиття; участі юридичної особи надрокористувача (крім суб`єкта господарювання державного сектору економіки, а також підприємства, господарського товариства, у статутному капіталі якого не менш як 50 відсотків належить підприємству та/або господарському товариству, частка держави в статутному капіталі якого становить 100 відсотків) в юридичній особі з метою продовження діяльності на наданій йому в користування ділянці надр за таких умов: частка надрокористувача в статутному (складеному) капіталі юридичної особи, в якій юридична особа надрокористувача бере участь, становитиме не менш як 50 відсотків; дотримання надрокористувачем обмежень, встановлених частиною шостою статті 16 Кодексу України про надра; відсутність в надрокористувача на час прийняття рішення про внесення змін до дозволу заборгованості із сплати рентної плати за користування надрами; наявність інформації про відсутність порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр, за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), який було проведено не пізніше ніж за шість місяців до дати подання заяви про внесення змін до дозволу.

Для внесення змін до дозволу заявник подає заяву, в якій зазначаються номер та дата дозволу, разом з певним пакетом документом, встановленим цим пунктом.

З матеріалів справи вбачається, відповідачем не спростовується, що ТОВ Вілтек неодноразово зверталося до Держгеонадра з заявами про внесення змін до Угоди про користування надрами в частині зміни Програми робіт.

Так, відповідно до останньої заяви від 20.07.2018, направленої на адресу Держгеонадра, ТОВ Вілтек просило внести зміни до Угоди № 5072 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.09.2009, в частині викладення в новій редакції Додатку № 2 - Програма робіт з видобування корисних копалин мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , де розташована свердловина № 2040.

До заяви було надано: Додаток № 2 до Угоди - Програма робіт (діюча редакція); обґрунтування щодо внесення зміни до Додатку № 2 - Програма робіт; звіт за 2017 рік про виконання програми робіт, яка є додатком до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009 № 5072; звіт за 2016 рік про виконання програми робіт, яка є додатком до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009 № 5072; роз`яснення Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації від 23.01.2017 № 2414/02.1-22/04.3 щодо розробки ОВНС; припис від 25.05.2018 № 20/5072-3; Угода № 5072 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009 (нова редакція); Додаток № 1 - Характеристика ділянки надр корисних копалин мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , де розташована свердловина № 2040 (нова редакція); Додаток № 2 - Програма робіт з видобування корисних копалин мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , де розташована свердловина № 2040 (нова редакція).

Держгеонадра 14.08.2018 повернуло заяву підприємства та зазначило, що розгляне питання стосовно внесення змін до згаданої програми робіт у разі надходження від підприємства належним чином оформленої угоди про умови користування надрами з додатками (характеристика ділянки надр, відкоригована програма робіт з урахуванням вимог Закону України Про оцінку впливу на довкілля ) у двох примірниках, з відповідним обґрунтуванням.

В даному випадку суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до п. 18 Порядку № 615, орган з питань надання дозволу надає протягом 30 календарних днів з дати надходження заяви про переоформлення дозволу (внесення змін до нього) та документів, що додаються до неї, заявникові дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін або вмотивовану відмову.

Переоформлення дозволу або внесення змін до нього здійснюється без зміни номера, дати реєстрації, строку його дії та умов користування надрами і є обов`язковою підставою для внесення змін до угоди про умови користування надрами.

У разі зміни особливих умов, визначених у дозволі, до нього вносяться зміни з урахуванням змін умов користування надрами.

Під час отримання переоформленого дозволу або дозволу із внесеними до нього змінами надрокористувач повертає органу з питань надання дозволу оригінал виданого раніше дозволу.

Підстави для прийняття рішення про відмову в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесення змін до нього встановлені пунктом 19 Порядку № 615, якими є, зокрема: подання заявником документів не в повному обсязі; виявлення у поданих документах недостовірних даних; невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 16 цього Порядку.

Відповідно до п. 21 Порядку № 615, у разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні, видачі дубліката дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові.

За приписами пункту 25 Порядку № 615, про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що відповідачем не було дотримано вимоги чинного законодавства щодо належного розгляду заяви ТОВ Вілтек про внесення змін до Угоди № 5072 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.09.2009, адже Державною службою геології та надр України не приймався наказ про внесення змін або про відмову у внесенні відповідних змін до Спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.09.2009.

Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що оскільки відповідачем у встановленому чинним законодавством України порядку не було прийнято рішення за заявою ТОВ Вілтек про внесення змін до Угоди про користування надрами, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Держгеонадра у встановленому чинним законодавством України розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Вілтек від 20.07.2018, вих. № 100 та додані до неї документи, щодо внесення змін до пункту 3 ( Складання технологічної схеми розробки родовища Молочанське-1 та ОВНС ) Програми робіт по введенню в експлуатацію мінеральних природних столових вод родовища Молочанське-1 , що є додатком № 2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009, яка є невід`ємною частиною Спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, в частині виключення з пункту 3 Програми робіт додатку № 2 до Угоди про умови користування надрами від 16.12.2009 виду робіт Розробка ОВНС .

Щодо правомірності оскаржуваного наказу Державної служби геології та надр України № 266 від 02.08.2018 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів в частині зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ Вілтек , суд апеляційної інстанції зазначає, що за приписами статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

Пунктом 22 Порядку № 615 передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди з підстав, передбачених Законом України Про оцінку впливу на довкілля , центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі, зокрема, невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Як було зазначено судом вище, підставою для зупинення дії Спеціального дозволу, виданого ТОВ Вілтек , стало не виконання останнім припису органу державного геологічного контролю № 17 від 03.03.2016.

Дійсно, статтею 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Разом з тим, ані чинне законодавство, ані сам припис органу Держгеонадра не визначає спосіб виконання обов`язкового припису, а тому спосіб його виконання є розсудом підконтрольного суб`єкта.

ТОВ Вілтек вважає, що проведення ОВНС не обов`язкове для виду надрокористування, яким займається підприємство-позивач, у зв`язку з чим, з метою усунення вимог припису № 17 від 03.03.2016, неодноразово зверталося до Держгеонадра з заявами про внесення змін до Програми робіт шляхом виключення з переліку робіт необхідність проведення ОВНС. Тобто, позивачем були вчинені дії, направлені на виконання вимог припису.

Не усунення виявлених недоліків відбулося у зв`язку з протиправною бездіяльністю Держгеонадра, а тому у відповідача були відсутні обґрунтовані підстави для прийняття оскаржуваного наказу № 266 від 02.08.2018 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5072 від 16.12.2009, наданого ТОВ Вілтек .

Враховуючи сукупність викладених обставин, колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставини, що мають значення для вирішення справи, рішення ухвалено з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, підстави для його скасування відсутні. Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 червня 2019 року в адміністративній справі № 280/467/19 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з 15 жовтня 2019 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови.

Повна постанова складена 15 жовтня 2019 року.

Головуючий - суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

суддя Т.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2019
Оприлюднено17.10.2019
Номер документу84922847
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/467/19

Постанова від 21.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 11.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 06.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 15.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 04.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 23.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні