Рішення
від 07.10.2019 по справі 911/1603/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" жовтня 2019 р. Справа № 911/1603/19

За позовом Ірпінської міської ради, 08200, Київська область, місто Ірпінь, вулиця Шевченка, будинок 2-А

до Бучанської міської ради, 08292, Київська область, місто Буча, вулиця Енергетиків, будинок 12

про визнання незаконними та скасування рішень, скасування державної реєстрації права власності, витребування майна з чужого незаконного володіння та визнання права власності

визнав подані матеріали достатніми для відкриття провадження у справі.

суддя Н.Г. Шевчук

секретар судового засідання М.Г. Байдрелова

за участю представників сторін:

від позивача: Клименко К.В. ( дов. № 01-20/4249/12 від 22.12.2018);

від відповідача: Бєляков М.С. ( дов. № 04-02/776 від 24.07.2019).

Суть справи: Ірпінська міська рада звернулась до Господарського суду Київської області з позовом до Бучанської міської ради про визнання незаконними та скасування рішень Бучанської міської ради №2306-44-VII від 06.09.2018, №3015-54-VII від 28.02.2019; скасування державної реєстрації права власності на громадський будинок Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою: м. Буча, вул. Яблунська, 129, реєстраційний номер: 1676588632108; витребування з чужого незаконного володіння громадського будинку Міжшкільний навчально-виробничий комбінат , визнання права власності на це майно.

Позов з посиланням на статті 328, 329, 386, 387, 392 Цивільного кодексу України обґрунтовано тим, що вказане майно є комунальною власністю територіальної громади міста Ірпінь, що міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою м.Буча, вул. Кірова(Яблунська), 129 в реконструйованому приміщенні колишньої 8-річної школи №9 було відкрито 01.09.1978, будівля перебуває на балансі Відділу освіти Ірпінської міської ради, якою здійснюються видатки на утримання Міжшкільного навчально-виробничого комбінату, що це нерухоме майно позивачем відповідачу у встановленому порядку не передавалось.

Відповідач проти позову заперечує, вважає, що відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міжшкільні навчально-виробничі комбінати (як об`єкти, передані державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць на виконання постанови Кабінету Міністрів України №311 від 05.11.1991) належать саме територіальним громадам сіл, селищ, міст, на території яких вони розташовані; що майно обліковувалось на балансі Відділу освіти Ірпінської міської ради, оскільки на той час Буча була селищем міського типу і не могла мати у своєму складі окремого відділу освіти і утримувати на балансі нерухоме майно; що докази узгодження між Ірпінською міською радою і селищними радами (в тому числі Бучанською селищною радою) в період дії Закону України Про державно-правовий експеримент розвитку місцевого самоврядування в місті Ірпені, селищах Буча, Ворзель, Гостомель, Коцюбинське Київської області від 05.04.2001 переліку об`єктів спільної власності Ірпінського регіону, в який би включалось спірне майно, відсутні; що після завершення 01.01.2007 дії вищевказаного державно-правового експерименту Буча на підставі постанови Верховної Ради України №3434-VІ від 09.02.2006 Про віднесення селища Буча Київської області до категорії міст обласного значення вийшла з-під адміністративного підпорядкування Ірпінської міської ради і отримала право на розпорядження всіма землями в межах населеного пункту (крім земель державної власності), а відтак набула повноважень щодо реєстрації нерухомого майна, що розташоване на її території; що баланс є формою бухгалтерського обліку і перебування майна на балансі не є доказом власності балансоутримувача на це майно; що щорічні витрати позивача на утримання неприбуткової організації Міжшкільного навчально-виробничого комбінату м.Ірпеня не є доказом права власності на об`єкт нерухомого майна, яке ця організація займає.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази, заслухавши пояснення представників сторін суд

В С Т А Н О В И В :

24 січня 1978 року бюро Ірпінського міськкому Компартії України і виконкомом міської Ради народних депутатів прийнята постанова про ведення з 01.09.1978 для учнів 9-10 класів шкіл міста виробничого навчання на базі міжшкільного навчально-виробничого комбінату та створення в приміщенні колишньої 8-річної школи №9 міжшкільного навчально-виробничого комбінату (арк. с. 142-145).

Рішенням Виконавчого комітету Ірпінської міської ради народних депутатів №64 від 06.02.1978 вирішено в приміщенні колишньої 8-річної школи №9 створити міжшкільний навчально-виробничий комбінат. Реконструкцію провести до 01.09.1978 і передати його на баланс міського відділу народної освіти (арк. с. 22).

Рішенням Виконавчого комітету Ірпінської міської ради народних депутатів №346 від 21.08.1978 вирішено 01.09.1978 в смт Буча по вул. Кірова, 129 на 1978-1979 навчальний рік відкрити першу чергу міжшкільного навчально-виробничого комбінату (арк. с. 23).

Відповідно до наказу №22-о по Ірпінському міськвно від 01.09.1978 з 1 вересня 1978 року відкрито міжшкільний навчально-виробничий комбінат в приміщенні смт Буча по вул. Кірова, 129 (арк. с. 24).

Згідно Інвентаризаційної справи №(3498)2732 Ірпінського бюро технічної інвентаризації та Звіту №2-028/2019 про оцінку майна, виконаного на замовлення Ірпінської міської ради, нерухоме майно міжшкільного навчально-виробничого комбінату в смт Буча по вул. Кірова, 129 складається з навчального корпусу 1956 року будівництва, добудови дореволюційного будівництва, майстерні 1956 року будівництва, навчальних корпусів, котельні, гаражів, вбиральні, сараїв, навісу 1980-1990, 1992 років будівництва (арк. с. 50-125).

Рішенням Бучанської міської ради №2306-44-VII від 06.09.2018 вирішено з метою реєстрації речового права на будівлі набути у комунальну власність територіальної громади міста Буча будівлі за адресою; АДРЕСА_1 . АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_3 ), 129 (арк с. 150).

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 25.10.2018 за Бучанською міською радою зареєстроване право комунальної власності на об`єкт нерухомого майна громадський будинок Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою м. Буча по вул. Яблунська, 129 загальною площею 1434кв.м, який складається з учбового копусу під літ. А , А1 - навчальний корпус, А2 - навчальний корпус, А3 - навчальний корпус, №1 - труба, №4,5,7 - огорожа, №6 - хвіртка, №11 - ворота, І - майданчик для навч.авт., ІІ - майданчик для навч.авт., ІІІ - замощення; підстава виникнення права власності: лист Фонду державного майна України №47-06-5074 від 12.10.2018, рішення Бучанської міської ради №2306-44-VII від 06.09.2018 (арк. с. 48-49).

До 25.10.2018 докази реєстрації права власності на це нерухоме майно за відсутні (арк. с. 47, 151-152, 154, 177-183).

Рішенням Бучанської міської ради №3015-54-VII від 28.02.2019 вирішено комунальне майно, що перебуває у комунальній власності територіальної громади в особі Бучанської міської ради, нежитлове приміщення громадський будинок Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою АДРЕСА_1 . Буча АДРЕСА_2 Кірова) АДРЕСА_4 передати на баланс КП Бучанське УЖКГ (арк. с. 157).

Відповідно до частини першої статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Право власності згідно статті 328 цього Кодексу набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до статті 329 Цивільного кодексу України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Статтею 386 Цивільного кодексу України закріплено, що держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності.

Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 392 Цивільного кодексу України, з посиланням на яку позивач обґрунтовує свої вимоги, власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який посвідчує його право власності.

Зазначена стаття не породжує, а підтверджує наявне в позивача право власності, набуте ним раніше на законних підставах, у тому випадку, якщо відповідач не визнає, заперечує або оспорює наявне в позивача право власності, а також у разі втрати позивачем документа, який посвідчує його право власності.

Передумовою для застосування цієї статті є відсутність іншого, окрім зазначеного, шляху для відновлення порушеного права.

Згідно статті 393 цього Кодексу правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною першою статті 182 ЦК України встановлено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Станом на 1956 рік як і на 1978 рік не існувало комунальної власності, вся соціалістична власність була державною.

Частиною першою статті 19 Закону СРСР Про власність від 06.03.1990 та статтею 31 Закону УРСР Про власність від 07.02.1991 визначений такий різновид державної власності як власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність).

Статтею 23 Закону СРСР Про власність і частиною першою статті 35 Закону УРСР Про власність було визначено, що у власності, зокрема, району чи іншого адміністративно-територіального утворення перебувають, у тому числі, заклади народної освіти.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №311 від 05.11.1991 Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць визначено, що до власності адміністративно-територіальних одиниць належать об`єкти народної освіти, зокрема і міжшкільні навчально-виробничі комбінати.

У подальшому відповідно до пункту 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст.

Таким чином, міжшкільні навчально-виробничі комбінати як об`єкти, передані до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць, належать відповідним територіальним громадам сіл, селищ, міст.

Отже будівля міжшкільного навчально-виробничого комбінату є такою, що передана до комунальної власності Бучанської селищної ради.

Постановою Верховної Ради України №3434-IV від 09.02.2006 Про віднесення селища міського типу Буча Ірпінської міської ради Київської області до категорії міст обласного значення , яка набрала чинності з 01.01.2007, селище міського типу Буча Ірпінської міської ради Київської області було віднесено до категорії міст та надано йому статус міста обласного значення.

До цього Буча була селищем міського типу, а тому Бучанська селищна рада не мала у своєму складі окремого відділу освіти.

Відділи освіти відповідно до чинних на той час Типового положення про відділ освіти районної, районної у мм.Києві та Севастополі державної адміністрації та Типового положення про Головне управління освіти і науки Київської міської державної адміністрації, управління освіти і науки обласної, Севастопольської міської державної адміністрації, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №347 від 11.03.1999, функціонували виключно у складі райдержадміністрацій та міст обласного значення.

А тому будівля міжшкільного навчально-виробничого комбінату продовжувала залишатись на балансі Відділу освіти Ірпінської міської ради.

Законом України Про державно-правовий експеримент розвитку місцевого самоврядування в місті Ірпені, селищах Буча, Ворзель, Гостомель, Коцюбинське Київської області від 05.04.2001, який діяв у 2001-2006 роках, була встановлена дворівнева модель управління майном Ірпінського регіону: окреме майно міської та селищних рад; спільне майно всіх громад Ірпінського регіону, яким управляє Ірпінська міська рада.

Так, частиною першою статті 5 цього Закону передбачалось, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування в Ірпінському регіоні під час проведення експерименту є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, позабюджетні цільові (у тому числі валютні) та інші кошти, земля, природні ресурси, що перебувають у комунальній власності територіальних громад міста Ірпеня та селищ Буча, Ворзель, Гостомель, Коцюбинське, а також об`єкти їх спільної власності, що перебувають в управлінні Ірпінської міської ради.

Відповідно до статті 18 цього Закону комунальна власність територіальних громад складається з об`єктів комунальної власності кожної з територіальних громад регіону та об`єктів спільної комунальної власності цих територіальних громад. Об`єктами спільної комунальної власності є об`єкти, які задовольняють колективні потреби усіх територіальних громад Ірпінського регіону. Перелік таких об`єктів визначається міською радою за погодженням з селищними радами.

Докази визначення Ірпінською міською радою за погодженням з Бучанською селищною радою переліку об`єктів спільної комунальної власності відсутні.

А тому відсутні підстави вважати, що громадський будинок Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою м. Буча по вул. АДРЕСА_2 (Кірова), АДРЕСА_4 був переданий до спільної комунальної власності територіальних громад міста Ірпеня і селища міського типу Буча.

Отже, рішення Ірпінської міської ради №23-2-V від 27.07.2006 про залишення Міжшкільного навчально-виробничого комбінату у спільній власності громад Ірпінського регіону і м.Буча, не є доказом того, що громадський будинок Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою АДРЕСА_5 Буча АДРЕСА_6 вул. АДРЕСА_2 (Кірова), 129 є спільною власністю громад чи комунальною власністю територіальної громади міста Ірпеня.

Перебування спірного об`єкту на балансовому обліку Відділу освіти Ірпінської міської ради не є ознакою його права власності на цей об`єкт.

Баланс підприємства є формою бухгалтерського обліку, визначення складу і вартості майна, але не визначає підстав знаходження майна у власності чи володінні підприємства.

Понесення позивачем витрат на утримання Міжшкільного навчально-виробничого комбінату також не є доказом його права власності на об`єкт нерухомого майна громадський будинок Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою м. Буча по вул. АДРЕСА_4 , оскільки це є витратами на утримання неприбуткової організації Міжшкільного навчально-виробничого комбінату, яка розміщується у вказаній будівлі.

Інші докази, які свідчили б наявність у позивача права комунальної власності на нерухоме майно громадський будинок Міжшкільний навчально-виробничий комбінат за адресою м. Буча по вул. Яблунська, 129, відсутні.

За таких обставин суд дійшов висновку, що права Ірпінської міської ради, за захистом яких поданий цей позов, не були порушені.

А тому підстав для задоволення позову не вбачається.

Судові витрати відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України при відмові у позові покладаються на позивача.

Керуючись статтями 129, 232-233, 237-238, 240 Господарського процесуального кодексу України суд

В И Р І Ш И В:

У позові відмовити повністю.

Дане рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статтями 256-257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Н.Г. Шевчук

Повне рішення складено та підписано: 15.10.2019

Дата ухвалення рішення07.10.2019
Оприлюднено16.10.2019

Судовий реєстр по справі —911/1603/19

Ухвала від 13.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Ухвала від 27.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Волковицька Н.О.

Постанова від 24.05.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 27.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 12.04.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 02.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Судовий наказ від 07.12.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

Рішення від 23.10.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Ейвазова А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні