Рішення
від 03.10.2019 по справі 1.380.2019.004099
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.004099

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі :

головуючого - судді Кухар Н.А.

секретаря судового засідання Шавель М.М.

за участю:

прокурора - Цинайко Н.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові справу за позовом Заступника керівника Самбірської місцевої прокуратури до Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області в особі виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в:

До суду надійшла позовна заява Заступника керівника Самбірської місцевої прокуратури (81400, вул. Филипчака, 4а, м. Самбір, Львівська область) до Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області в особі виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області (82096, вул. Центральна,22, с. Ріп`яно, Старосамбірський район, Львівська область) , в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Ріп`янської сільської ради Старосамбірської району Львівської області в особі виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області щодо невиконання вимог чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини, що знаходяться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області, а саме: церкви Святого Архистратига Михаїла, 1876 року та церкви Святих Апостолів Петра і Павла , 1845 року та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- зобов`язати Ріп`янську сільську раду Старосамбірського району Львівської області Львівської області в особі виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на кожен із об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області, а саме: церкви Святого Архистратига Михаїла, 1876 року та церкви Святих Апостолів Петра і Павла , 1845 року та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що церкви Святого Архистратига Михаїла, 1876 року та церкви Святих Апостолів Петра і Павла , 1845 року, що знаходиться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області є пам`яткою культурної спадщини місцевого значення, однак на зазначені об`єкти облікова документація не складена. Без облікової документації занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України не допускається. Посилаючись на норми Закону України "Про охорону культурної спадщини", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" заступник керівника Самбірської місцевої прокуратури вважає, що у даному випадку має місце бездіяльність відповідача, на якого вказаними нормативно-правовими актами покладено обов`язок щодо охорони об`єктів культурної спадщини, їх належний догляд та збереження; невжиття заходів щодо виготовлення облікової документації на об`єкти культурної спадщини, що знаходиться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області, з наступним поданням пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Держаного реєстру нерухомих пам`яток України.

З наведених підстав просив позов задовольнити, покликаючись при цьому на ту обставину, що у даних правовідносинах відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції щодо звернення до суду із позовом про спонукання відповідача на виконання обов`язків по збереженню зазначеного вище об`єкта культурної спадщини.

Ухвалою суду від 28.08.2019 року відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі.

Протокольною ухвалою від 03.10.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, з підстав викладених у позовній заяві.

Відповідач позовні вимоги визнав повністю та просив розгляд справи здійснювати без участі уповноваженого представника, про що подав заяву від 26.09.2019 № 182 ( вх.№ 35466 від 02.10.2019)

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, дослідивши та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступне.

Самбірською місцевою прокуратурою Львівської області проведено моніторинг Державного реєстру нерухомих пам`яток України та встановлено, що в Державному реєстрі нерухомих пам`яток України немає жодної пам`ятки культурної спадщини національного чи місцевого значення, що знаходиться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області.

Водночас, за інформацією Старосамбірської районної державної адміністрації Львівської області від 15.07.2019 та переліку об`єктів культурної спадщини по Старосамбірському районі, що додавався встановлено, що на території Ріп`янської сільської ради розташовані 2 пам`ятки культурної спадщини, а саме:

Церкви Святого Архистратига Михаїла 1876 року;

Церква Святих Апостолів Петра і Павла , 1845 року.

Згідно інформації Старосамбірської РДА від 15.07.2019 року та виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради від 17.07.2019 року встановлено, що облікова документація на вказану пам`ятку культурної спадщини не виготовлена.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини регулює Закон України "Про охорону культурної спадщини" від 08 червня 2000 року №1805-ІІІ (далі - Закон №1805-III).

Згідно зі статтею 3 Закону №1805-III державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України та спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать, зокрема, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону №1805-III до повноважень Кабінету Міністрів України у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, занесення об`єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток національного значення.

Відповідно до частини другої статті 5 Закону №1805-III, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема: реалізація державної політики з питань охорони культурної спадщини; ведення Державного реєстру нерухомих пам`яток України, здійснення координації та контролю за паспортизацією нерухомих об`єктів культурної спадщини; подання Кабінету Міністрів України пропозицій про занесення об`єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього щодо пам`яток національного значення; занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток місцевого значення.

Водночас, частиною другою статті 6 Закону № 1805-III встановлено, що до повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить: забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України; забезпечення юридичним і фізичним особам доступу до інформації, що міститься у витягах з Державного реєстру нерухомих пам`яток України, а також надання інформації щодо програм та проектів будь-яких змін у зонах охорони пам`яток та в історичних ареалах населених місць.

Частиною першою статті 14 Закону № 1805-III встановлено, що занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру та внесення змін до нього (вилучення з Реєстру, зміна категорії пам`ятки) провадяться відповідно до категорії пам`ятки: а) пам`ятки національного значення - постановою Кабінету Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, протягом одного року з дня одержання подання; б) пам`ятки місцевого значення - рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини, за поданням відповідних органів охорони культурної спадщини або за поданням Українського товариства охорони пам`яток історії та культури, інших громадських організацій, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини, протягом одного місяця з дня одержання подання.

Пунктом 3 розділу Х "Прикінцеві положення" Закону №1805-III визначено, що об`єкти, включені до списків (переліків) пам`яток історії та культури відповідно до Закону Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури", визнаються пам`ятками відповідно до цього Закону.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11 березня 2013 року №158, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01 квітня 2013 року за № 528/23060 (далі - Порядок №158), облік об`єктів культурної спадщини включає: виявлення, обстеження, дослідження, фотофіксацію об`єктів культурної спадщини, підготовку графічних матеріалів (у разі необхідності) та визначення предмета охорони культурної спадщини, складання переліків об`єктів культурної спадщини та облікової документації на ці об`єкти, підготовку подання Міністерству культури України та Кабінету Міністрів України для занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

На виявлені об`єкти культурної спадщини складається облікова картка об`єкта культурної спадщини, коротка історична довідка, акт технічного стану об`єкта (пам`ятки) культурної спадщини за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (пункт 2.3. Порядку №158).

Пунктом 3.1 Порядку №158 визначено, що облікова картка об`єкта культурної спадщини, коротка історична довідка, акт технічного стану об`єкта (пам`ятки) культурної спадщини подаються за місцезнаходженням таких об`єктів на розгляд науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, консультативних рад органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та наукової (вченої) ради установи, організації, діяльність якої пов`язана з охороною культурної спадщини, які оцінюють відповідність кожного об`єкта критеріям, зазначеним у пунктах 10 і 11 Порядку визначення категорій пам`яток для занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1760.

Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ст.1 вказаного Закону, виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до ч.1 ст.11 вказаного Закону, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що у даному спорі на відповідача - Ріп`янську сільську раду в особі виконавчого комітету покладається обов`язок виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини, що знаходяться на її території та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Відповідно до пункту 4.2. Порядку №158 форму облікової картки об`єкта культурної спадщини та паспорта об`єкта культурної спадщини затверджено наказом Міністерства культури і мистецтв України та Державного комітету України з будівництва та архітектури від 13 травня 2004 року №295/104 "Про затвердження форм облікової картки та паспорта об`єкта культурної спадщини", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03 червня 2004 року за № 693/9292.

Пунктом 4.4. Порядку №158 визначено, що документи на об`єкт культурної спадщини складаються у чотирьох примірниках, один з яких зберігається в Мінкультури України, другий - в органі виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органах охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, третій - у районних державних адміністраціях або у виконавчому органі сільської, селищної, міської ради, четвертий - у розробника документів.

Суд зазначає, що бездіяльністю є певна форма поведінки особи, яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була вчинити відповідно до покладених на неї чинним законодавством України обов`язків.

Отже, невиконання відповідачем обов`язку по виготовленню облікової документації на зазначений об`єкт культурної спадщини та відповідно неподання пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення такого об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України свідчить про бездіяльність відповідача, яку слід визнати протиправною.

Суд зазначає, що об`єкти культурної спадщини є надбанням українського народу загалом та відповідної територіальної громади зокрема, оскільки несуть собою велику цінність для розвитку історичної, етнічної, культурної самобутності держави і саме на органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до Закону України №1805-III покладено обов`язок щодо їх охорони та забезпечення їх належного догляду та збереження.

З огляду на викладене, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позову.

Частиною другою статті 245 КАС України визначено повноваження суду у разі задоволення позову, зокрема, суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Таким чином, суд, задовольняючи даний позов, вважає за необхідне зобов`язати Ріп`янську сільську раду в особі Виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на кожен із об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області, а саме: церкви Святого Архистратига Михаїла, 1876 року та церкви Святих Апостолів Петра і Павла , 1845 року та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 257-262 КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

Позов Заступника керівника Самбірської місцевої прокуратури (81400, вул. Филипчака, 4а, м. Самбір, Львівська область) до Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області в особі виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області (82096, вул. Центральна,22, с. Ріп`яно, Старосамбірський район, Львівська область) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії - задоволити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Ріп`янської сільської ради Старосамбірської району Львівської області в особі виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області щодо невиконання вимог чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини, що знаходяться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області, а саме: церкви Святого Архистратига Михаїла, 1876 року та церкви Святих Апостолів Петра і Павла , 1845 року та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

Зобов`язати Ріп`янську сільську раду Старосамбірського району Львівської області Львівської області в особі виконавчого комітету Ріп`янської сільської ради Старосамбірського району Львівської області (82096, вул. Центральна,22, с. Ріп`яно, Старосамбірський район, Львівська область, ЄДРПОУ 04371160) виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на кожен із об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території сіл Ріп`яно та Смеречка Старосамбірського району Львівської області, а саме: церкви Святого Архистратига Михаїла, 1876 року та церкви Святих Апостолів Петра і Павла , 1845 року та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту архітектури та розвитку містобудування Львівської обласної державної адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Львівський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 15 жовтня 2019 року.

Суддя Кухар Н.А.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2019
Оприлюднено17.10.2019
Номер документу84949118
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.004099

Рішення від 03.10.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 28.08.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні