Рішення
від 11.10.2019 по справі 440/2478/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 жовтня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/2478/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гіглави О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Протас О.М.,

представника позивача - Грущанського В.Г. ,

представника відповідача-1 - Назаренка О.Й. ,

представника відповідача-2 - Гержан В.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_3 до голови Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Кравцової Олени Борисівни, Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування розпорядження, -

В С Т А Н О В И В:

11 липня 2019 року ОСОБА_3 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до голови Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Кравцової Олени Борисівни, Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування розпорядження сільського голови Тахтаулівської сільської ради від 08 квітня 2019 року №03 "Про оголошення догани".

Позовні вимоги мотивовані тим, що посада секретаря сільської ради, яку обіймає ОСОБА_3 , є виборною посадою. Положення Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" та Кодексу законів про працю України не визначають одноосібного права сільського голови застосовувати дисциплінарне стягнення до посадових осіб ради, які займають виборні посади. Спеціальна процедура притягнення до дисциплінарної відповідальності секретаря сільської ради відсутня. При цьому, частина перша статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та стаття 147-1 Кодексу законів про працю України основною умовою для притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи визначають службову підпорядкованість між особою, яка притягається до відповідальності, і особою, яка застосовує заходи дисциплінарної відповідальності. Відтак, дисциплінарне стягнення до секретаря ради не може бути застосоване сільським головою шляхом прийняття останнім одноособового рішення про накладення дисциплінарного стягнення на секретаря сільської ради, адже ця посада є виборною і відповідне рішення має прийматися сільською радою.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.07.2019 позовну заяву залишено без руху, надано строк для усунення недоліків.

29.07.2019 позивач усунув недоліки позовної заяви, визначені в ухвалі суду від 16.07.2019.

Ухвалою суду від 12.08.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, призначено судове засідання на 09:30 год. 03.09.2019, яке 03.09.2019 відкладалося на 09:30 01.10.2019, 01.10.2019 відкладалося на 16:00 10.10.2019 та в якому 10.10.2019 оголошувалася перерва до 14:30 11.10.2019.

20.08.2019 від Тахтаулівської сільської ради та 22.08.2019 від голови Тахтаулівської сільської ради Кравцової О.Б. надійшли відзиви на позов (а.с. 27-29, 52-54), в яких останні заперечують проти задоволення позовних вимог ОСОБА_3 , посилаючись на те, що внаслідок неодноразових порушень трудової дисципліни зі сторони секретаря сільської ради та виконавчого комітету ОСОБА_3 08.04.2019 розпорядженням сільського голови Тахтаулівської сільської ради №03 у відповідності до статті 147 Кодексу законів про працю України останньому було оголошено догану за неналежне виконання постанови Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 №55 "Деякі питання документування управлінської діяльності". Відповідачі вказують, що притягувати працівника до дисциплінарної відповідальності є правом, а не обов`язком роботодавця, і відповідно за неодноразові грубі порушення трудової дисципліни до секретаря Тахтаулівської сільської ради та виконавчого комітету було застосовано захід дисциплінарного стягнення - догана. Догана може застосовуватися до будь якої категорії працівників. Її застосовують і до тих працівників, на яких поширюються статути, положення та інші акти законодавства про дисципліну. Догана може застосовуватися за будь який вчинений дисциплінарний проступок.

Ухвалою суду від 11.10.2019 причини пропуску строку звернення до суду ОСОБА_3 з адміністративним позовом у даній справі визнані поважними; поновлено ОСОБА_3 строк звернення до суду з адміністративним позовом у даній справі; у задоволенні заяви представника голови Тахтаулівської сільської ради про залишення без розгляду позовної заяви ОСОБА_3 до голови Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Кравцової О.Б., Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування розпорядження відмовлено.

Представник позивача в судовому засіданні 11.10.2019 позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.

Представники відповідачів у судовому засіданні 11.10.2019 проти позову заперечували, просили суд відмовити у його задоволенні.

Заслухавши доводи представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Згідно рішення першої сесії сьомого скликання Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 03.11.2015 №05 ОСОБА_3 , депутата виборчого округу №11 с. Жуки Тахтаулівської сільської ради, обрано секретарем Тахтаулівської сільської ради та зобов`язано останнього приступити до виконання своїх обов`язків з 04.11.2015 (а.с. 58).

Рішенням першої сесії сьомого скликання Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 03.11.2015 №06 покладено обов`язки відповідальності за вчинення нотаріальних дій на ОСОБА_3 , секретаря Тахтаулівської сільської ради та виконавчого комітету, а в разі його відсутності - на Кравцову О.Б. , сільського голову Тахтаулівської сільської ради (а.с. 59).

Відповідно до розпорядження сільського голови Тахтаулівської сільської ради Кравцової О.Б . від 21.11.2018 №94 затверджено розподіл обов`язків між сільським головою Кравцовою О.Б. і секретарем сільської ради та виконавчого комітету ОСОБА_3 (а.с. 62-64).

Розпорядженням сільського голови Тахтаулівської сільської ради Кравцової О.Б . від 18.03.2019 №12 "Про поліпшення стану діловодства та збереження архівних документів у Тахтаулівській сільській раді" секретаря сільської ради та виконавчого комітету ОСОБА_3 до 25.03.2019 зобов`язано: - розробити та подати на погодження з архівним відділом Полтавської РДА номенклатуру справ сільської ради на 2019 рік; - до 26.03.2019 розробити інструкцію з діловодства Тахтаулівської сільської ради; - до 28.03.2019 привести у відповідність бланки до вимог ДСТУ 4163-2003; - сформувати протоколи сесій згідно "Правил організації та архівного забезпечення документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях"; - журнали реєстрації розпоряджень сільського голови та з особового складу розмежувати по видах документів; - до 20.05.2019 розробити "Положення про архівний підрозділ та експертну комісію в Тахтаулівській сільській раді" та подати на погодження з архівним відділом Полтавської РДА; - до 28.05.2019 провести науково-технічне опрацювання документів НАФ та з особового складу за 2012-2017 роки; - до 15.05.2019 подати на розгляд та погодження з експертно-перевірною комісією Державного архіву Полтавської області описи справ постійного зберігання та з особового складу за 2012-2017 роки (а.с. 69).

Розпорядженням сільського голови Тахтаулівської сільської ради Кравцової О.Б. від 08.04.2019 №03 "Про оголошення догани" за неналежне виконання постанови Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 №55 "Деякі питання документування управлінської діяльності", розпорядження сільського голови від 18.03.2019 №12 "Про поліпшення стану діловодства та збереження архівних документів у Тахтаулівській сільській раді" секретарю виконавчого комітету та сільської ради ОСОБА_3 оголошено догану (а.с. 71).

У подальшому, розпорядженнями сільського голови Тахтаулівської сільської ради Кравцової О.Б. від 24.04.2019 №06 та від 21.06.2019 №13 "Про преміювання працівників сільської ради" секретарю сільської ради ОСОБА_3 надані премії за квітень та червень 2019 року у розмірі 580,00 грн у кожному з вказаних місяців, що становить 10% посадового окладу останнього, в обґрунтування такого розміру премії зазначено притягнення ОСОБА_3 до дисциплінарної відповідальності розпорядженням сільського голови від 08.04.2019 №03 (а.с. 16-17).

Не погодившись із правомірністю винесення сільським головою Тахтаулівської сільської ради Кравцовою О.Б. розпорядження від 08.04.2019 №03 "Про оголошення догани", ОСОБА_3 звернувся до суду з даним позовом.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог ОСОБА_3 , суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування регулює, а загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування визначає Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07.06.2001 №2493-III (далі - Закон №2493-III).

Відповідно до статті 1 та частини першої статті 2 Закону №2493-III служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом. Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Відповідно до статті 3 Закону №2493-III посадами в органах місцевого самоврядування є: - виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; - виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; - посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

За змістом частини першої статті 10 Закону №2493-III прийняття на службу в органи місцевого самоврядування на посаду секретаря сільської, селищної, міської ради здійснюється шляхом обрання відповідною радою.

Крім того, за правилами пункту 4 частини першої статті 26 та частини першої статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом. Секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.

Згідно з частиною третьою статті 7 Закону №2493-III на посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Відповідно до статті 147-1 Кодексу законів про працю України від (далі - КЗпП України) дисциплінарні стягнення застосовуються органом, якому надано право прийняття на роботу (обрання, затвердження і призначення на посаду) даного працівника.

Наведене дає підстави для висновку про неможливість прийняття сільським головою одноособових рішень про накладання дисциплінарних стягнень на секретаря сільської ради, адже ця посада є виборною і відповідне рішення повинно прийматись сільською радою.

Також частиною 4 статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що секретар сільської ради може за рішенням ради одночасно здійснювати повноваження секретаря виконавчого комітету відповідної ради. Натомість матеріали справи не містять доказів прийняття Тахтаулівською сільською радою рішення про визначення повноважень ОСОБА_3 як секретаря виконавчого комітету Тахтаулівської сільської ради.

Крім того, суд вважає за доцільне зауважити, що застосуванню дисциплінарного стягнення повинно було передувати службове розслідування за процедурою, визначеною Порядком проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України "Про запобігання корупції" прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 №950.

Разом з тим, в спірному випадку відповідачами не надано жодних документальних доказів на підтвердження того, що застосуванню до ОСОБА_3 дисциплінарного стягнення передувало службове розслідування за процедурою, визначеною вказаним Порядком.

Викладене в сукупності свідчить про очевидну протиправність оскаржуваного розпорядження сільського голови щодо притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності та наявність підстав для визнання його протиправним та скасування.

Таким чином, позов ОСОБА_3 підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до голови Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області Кравцової Олени Борисівни (вул. Незалежності, 5, с. Тахтаулове, Полтавський район, Полтавська область, 38720), Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Незалежності, 5, с. Тахтаулове, Полтавський район, Полтавська область, 38720, код ЄДРПОУ 13956485) про визнання протиправним та скасування розпорядження задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження сільського голови Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 08 квітня 2019 року №03 "Про оголошення догани".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тахтаулівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Незалежності, 5, с. Тахтаулове, Полтавський район, Полтавська область, 38720, код ЄДРПОУ 13956485) на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 16 жовтня 2019 року.

Суддя О.В. Гіглава

Дата ухвалення рішення11.10.2019
Оприлюднено17.10.2019
Номер документу84949590
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2478/19

Постанова від 19.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 19.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 22.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 22.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Рішення від 11.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні