Рішення
від 16.10.2019 по справі 560/2621/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2621/19

РІШЕННЯ

іменем України

16 жовтня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступеня №5-дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади про застосування заходів реагування.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (далі по тексту - ГУ ДСНС України в Хмельницькій області, позивач) звернулося в суд з позовом до відповідача, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступеня №5 - дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади (далі по тексту - Полонський НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ", відповідач), розташованого за адресою: Хмельницька область, Полонський район, м.Полонне, вул. Академіка Герасимчука, 243 (код ЄДРПОУ 41002711), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 45 від 08.08.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що посадовою особою позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки було здійснено позапланову перевірку Полонського НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - дошкільний навчальний заклад".

За результатами її проведення контролюючий орган виявив ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів та склав Акт перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 45 від 08.08.2019. Зважаючи на те, що відповідач не усунув виявлені порушення, а подальша експлуатація Полонського НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ" із виявленими порушеннями створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведенню робіт з евакуації людей і як наслідок створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідач правом на подання відзиву відповідно норм Кодексу адміністративного судочинства України не скористався та відзив на позов не подав.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 29.08.2019 відкрито провадження в даній справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Тимчасово виконуючим обов`язки начальника Полонського районного сектору ГУ ДСНС України в Хмельницькій області на підставі наказу від 26.07.2019 № 433, посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 07.08.2019 №68, у період з 07 по 08 серпня 2019 року, було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки території, приміщень, будівель та споруд Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступеня №5 - дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади.

Перевіркою встановлено порушення вимог Кодексу цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року (зі змінами), зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ), Державних будівельних норм України В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", затверджених Наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 року № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (далі - ДСТУ Б В.2.5-38:2008), Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 №879, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 за № 1346/32798 (далі - ПТБ), Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200 (далі - Порядок 1200), Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв`язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.09.2017 №733 (далі - Положення №733).

За наслідками проведеної позивачем перевірки складено Акт № 45 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Полонським НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ" від 08.08.2019 (далі - акт перевірки), яким встановлений ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме :

п.1. Приміщення не обладнано сертифікованою автоматичною пожежною сигналізацією з послідуючим заключенням договору на її технічне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на даний вид діяльності та виведенням сигналів від приймально-контрольного приладу на пульт централізованого пожежного спостереження (п. 1.2 розділ V ППБУ, додаток А, таблиця А1, п. 7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

п.2. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ" не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п.2.5, п 2.6 розділ ІІІ ППБУ);

п.3. Будівлю НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ" не обладнано блискавкозахистом ( п.1.21 розділ ІV ППБУ);

п.4. Не обладнано будівлю НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ" системою оповіщення людей про пожежу та управління евакуюванням І типу (п. 1.2 розділ V розділ ППБУ, додаток Б, таблиця Б1, п.5 ДБН В.2.5-56:2014);

п.5. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискувачів в усій будівлі НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ" (п. 1.6 розділ ІV ППБУ);

п.6. Пожежний щит, який розміщений на території не забезпечено наступним комплектом, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (п. 3.11 розділ V ППБУ);

п.7. Заклад не забезпечено радіотрансляційними точками (п.16 Положення №733);

п.8. Працівників НВК №1 "ЗОШ І ступеня №5 - ДНЗ" не забезпечено засобами індивідуального захисту (ст. ст. 8, 15 Порядку №1200).

Примірник зазначеного акту 08.08.2019 вручено директору Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступеня №5 - дошкільний навчальний заклад".

Позивач, керуючись нормами Кодексу цивільного захисту України, звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступеня №5 - дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, який розташований за адресою : Хмельницька область, Полонський район, м.Полонне, вул. Академіка Герасимчука, 243 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених у акті перевірки.

ІV. ОЦІНКА СУДУ.

Пунктом 4 розділу 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417 визначено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі по тексту - КЦЗ України), небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Пунктом 33 цієї ж статті визначено, що пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Згідно з підпунктом 2 пункту 3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно зі статтею 70 КЦЗ України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Як встановлено судом, під час проведення позапланової перевірки позивачем було зафіксовано ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей на території Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступеня №5 - дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, розташованого за адресою: Хмельницька область, Полонський район, м.Полонне, вул. Академіка Герасимчука, 243 (код ЄДРПОУ 41002711).

Суд звертає увагу на те, що подальша експлуатація Полонського НВК №1 "Загальноосвітня школа І ступеня №5 - дошкільний навчальний заклад" із вищезазначеними порушеннями вимог пожежної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 51 КЦЗ України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.

Згідно з частиною 3 статті 55 КЦЗ України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до частини 1 статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з частиною 2 статті 68 КЦЗ України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V передбачено, що на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Таким чином, управління ДСНС України у Хмельницькій області має усі підстави на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування на вказаному об`єкті.

Суд зазначає, що на момент прийняття даного рішення, відповідач не надав до суду жодних доказів на підтвердження усунення виявлених порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оскільки встановлені під час перевірки порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд вважає, що позовні вимоги ГУ ДСНС України в Хмельницькій області про застосування заходів реагування необхідно задовольнити.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступення №5-дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади про застосування заходів реагування задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Полонського навчально-виховного комплексу №1 "Загальноосвітня школа І ступення №5-дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади, розташованого за адресою: Хмельницька область, Полонський район, м.Полонне, вул. Академіка Герасимчука, 243 (код ЄДРПОУ 41002711), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених у Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 45 від 08.08.2019.

Судові витрати з відповідача не стягуються.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 16 жовтня 2019 року

Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Полонський навчально-виховний комплекс №1 "Загальноосвітня школа І ступення №5-дошкільний навчальний заклад" Полонської міської ради об`єднаної територіальної громади (вул. Академіка Герасимчука, 243, Полонне, Полонський район, Хмельницька область, 30500 , код ЄДРПОУ - 41002711)

Головуючий суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2019
Оприлюднено18.10.2019
Номер документу84950191
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2621/19

Рішення від 16.10.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 29.08.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні