Рішення
від 15.10.2019 по справі 918/597/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Рівненської області

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" жовтня 2019 р. м. Рівне Справа № 918/597/19

Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Рівненської міської ради

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівнеспецагробуд"

про внесення змін у договір оренди землі

Секретар судового засідання: Лиманський А.Ю.

представники сторін:

від позивача : Поліщук І.С.

від відповідача : не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Рівненська міська рада звернулася до господарського суду Рівненської області із позовною заявою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівнеспецагробуд" про внесення змін у договір оренди землі, та просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 5 березня 2007 року №040758300014 та окремі його пункти викласти у наступній редакції:

п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01 квітня 2019 року становить: кадастровий помер земельної ділянки 5610100000:01:041:0136 - 6 837 493, 68 грн. (шість мільйонів вісімсот тридцять сім тисяч чотириста дев`яносто три грн. 68 коп.)- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2116 від 01 квітня 2019 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

п. 9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 287 174,73 грн. (двісті вісімдесят сім тисяч сто сімдесят чотири грн. 73 коп.), що становить 4,20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №03-04/92, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу №18 від 10 травня 2019 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Свої вимоги Позивач мотивує наступним.

Рішенням Рівненської міської ради від 09 березня 2006 року № 2040 ТзОВ "Рівнепромекобуд" надано в оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 2 628 м 2 на вул. АДРЕСА_1 Бандери, для будівництва та обслуговування житлового будинку з вбудованими приміщеннями (І черга). Між ТзОВ "Рівнепромекобуд" та Рівненською міською радою був укладений договір оренди землі, який зареєстровано Рівненською регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05 березня 2007 року за № 040758300014.

При проведені нормативно-грошової оцінки даної земельної ділянки та видачі розрахунку розміру орендної плати коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), був прийнятий у розмірі 0,5 (на період будівництва). Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, коефіцієнт у розмірі 0,5, передбачений для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво, відсутній.

З метою внесення змін до договору оренди землі від 05 березня 2007 року № 040758300014, Рівненська міська рада, в силу вимог ст. 188 Господарського кодексу України та ст. 19 Господарського процесуального кодексу України, надіслала пропозицію від 22.05.2019 року № 08-817 (направлена 29.05.2019 року), а саме додатковий договір про внесення змін до договору оренди землі від 05 березня 2007 року № 040758300014, укладений між Рівненською міською радою та ТзОВ "Рівнеспецагробуд", для розгляду та підписання. Однак, Відповідачем у встановлений строк не підписано пропозицію.

Ухвалою від 02.09.2019 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 24.09.2019 р. на 11:50 год.

Ухвалою від 24 вересня 2019 р. розгляду справи відкладено на 15.10.2019 р. у зв`язку з неявкою сторін у судове засідання.

У судовому засіданні 15 жовтня 2019 року представник позивача підтримав вимоги, викладені у позові.

Представник відповідача в судове засідання 15.10.2019 року не з`явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Відзиву на позов відповідач не надав.

До повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.

Водночас законодавство України, в тому числі ГПК, не зобов`язує й сторону у справі, зокрема Позивача, з`ясовувати фактичне місцезнаходження іншої сторони (сторін) у справі (якщо воно не співпадає з її місцезнаходженням, визначеним згідно із згаданою статтею 93 Цивільного кодексу України) та зазначати таке фактичне місцезнаходження в позовній заяві чи інших процесуальних документах.

В разі коли фактичне місцезнаходження юридичної особи - учасника судового процесу з якихось причин не відповідає її місцезнаходженню, визначеному згідно з законом, і дана особа своєчасно не довела про це до відома господарського суду, інших учасників процесу, то всі процесуальні наслідки такої невідповідності покладаються на цю юридичну особу.

Крім того частиною пунктом 7 статті 120 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання Відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання Відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно з ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Таким чином суд вважає, що Відповідач про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, відтак, керуючись статтею 202 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності Відповідача та відзиву з його боку за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, з`ясувавши обставини на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, безпосередньо дослідивши докази у справі, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.

13.02.2007 року між Рівненською міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівнепромекобуд"(Орендар) було укладено Договір оренди (далі - Договір), за умовами якого, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку з вбудованими приміщеннями (І черга) на АДРЕСА_2 . АДРЕСА_1 (п.1 Договору). (арк.с. 10-11).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 2 628 м.кв. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 461 318,53 грн. (чотириста шістдесят одна тисяча триста вісімнадцять грн. 53 коп.) - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-19/6-1, виконаний Рівненським міським управлінням земельних ресурсів на 13.02.2007 р. (п.2, п. 5 Договору).

Відповідно до п.8 Договір укладено строком на 49 років. Після закінчення строку Договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії Договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

За змістом п.9 Договору, за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі.

Річна орендна плата встановлюється згідно розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку №03-19/6-1, виконаного Рівненським міським управлінням земельних ресурсів на 13 лютого 2007 року, в розмірі 4 613,19 грн.).

Відповідно до п.п. 10, 11 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням інфляції. Орендна плата сплачується Орендарем щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Відповідно до п. 18 Договору, передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту землеустрою відведення земельної ділянки. Підставною затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є: рішення Рівненської міської ради № 2040 від 09 березня 2006 року. Організація розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і витрати, пов`язані з цим, покладаються на Орендаря. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом приймання - передачі (п. 20 Договору).

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 41 Договору).

Вказаний Договір підписаний сторонами та скріплено відбитками печаток.

Договір зареєстрований в Рівненській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України по земельних ресурсах , про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 05 березня 2007 року за №040758300014.

25 лютого 2008 року між сторонами укладено додатковий договір (арк.с. 15) про внесення змін до договору оренди землі від 05.03.2007 року № 040758300014 та викладено його окремі пункти в наступній редакції:

"п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 474 235, 45 грн. (чотириста сімдесят чотири тисячі двісті тридцять п`ять грн. 45 коп.)- розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-20/143-1, виконаний управлінням земельних ресурсів у місті Рівному Рівненської області станом на 01.01.2008 р. Розрахунок дійсний на період будівництва.

п. 9. розмір орендної плати в рік за земельні ділянки складає 14 227,06 грн. (чотирнадцять тисяч двісті двадцять сім грн. 06 коп.), розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-20/143-1, виконаний управлінням земельних ресурсів у місті Рівному Рівненської області станом на 01.01.2008 р. Розрахунок дійсний на період будівництва."

Судом встановлено, що на виконання п. 20 Договору, відповідно до акту приймання - передачі земельної ділянки в оренду, Рівненська міська рада передала, а ТзОВ "Рівнепромекобуд" прийняв земельну ділянку площею 2 628 м 2 на вулиці АДРЕСА_1 Бандери, в оренду на підставі договору оренди (арк.с. 14).

Згідно з Витягом відділу у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному ГУ Держгеокадастру у Рівненській області від 01.04.2019 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, орендованої Відповідачем, на вул. Степана Бандери, кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:041:0136, з урахуванням коефіцієнта індексації, складає 6 837 493,68 грн. (шість мільйонів вісімсот тридцять сім тисяч чотириста дев`яносто три гривні 68 копійок). (арк.с. 23).

Витяг виконано відповідно до Порядку нормативно грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року № 489 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 19.12.2016 р. за № 1647/2977.

На підставі договору іпотеки від 29.04.2015 року № 570 приватним нотаріусом Кострикіним Володимиром Івановичем змінено орендаря земельної ділянки на Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівнеспецагробуд", про що у державному реєстрі прав та їх обтяжень зроблено запис про інше речове право від 26.07.2017 р. № 21689733.

При проведені нормативно-грошової оцінки даної земельної ділянки та видачі розрахунку розміру орендної плати коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), був прийнятий у розмірі 0,5 (на період будівництва). Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, яким затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, коефіцієнт у розмірі 0,5, передбачений для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво, відсутній.

Відповідно до п.9 Договору за оренду земельної ділянки Орендар сплачує орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Річна орендна плата встановлюється згідно розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-19/6-1, виконаного рівненським міським управлінням земельних ресурсів на 13 лютого 2007 року, в розмірі 4 613,19 грн.

Відповідно до п. 13 Договору розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього Договору). Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства.

Зміна розміру орендної плати при індексації проводиться без внесення змін до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

Розмір орендної плати переглядається у разі : зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру земельного податку, підвищенням ціни і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; зміни нормативної грошової оцінки; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди , але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Базою оподаткування відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Статтею 23 Закону України Про оцінку земель встановлено, що витяг з технічної і документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

На даний час згідно із п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, саме ця державна служба є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області є його територіальним органом.

Відповідно до ст.21 Закону України Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків знесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Таким чином, встановлено підстави для зміни розміру орендної плати у договорі Рівненська міська рада вправі вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимогзаконодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов`язкового для позивача і відповідача.

Відповідно до ст.30 Закону України Про оренду землі , зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Частинами 1-3 ст.188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

Як вбачається з матеріалів справи, з метою внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05 березня 2007 року № 040758300014, Рівненська міська рада, в силу вимог ст. 188 Господарського кодексу України та ст. 19 Господарського процесуального кодексу України, надіслала пропозицію від 22.05.2019 року № 08-817 (направлена 29.05.2019, копія фіскального чеку додається), а саме додатковий договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05 березня 2007 року №040758300014 (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права оренди від 26 липня 2017 року №21689733), укладений між Рівненською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Рівнеспецагробуд , для розгляду та підписання.

За ч.5 ст. 6 Закону України Про оренду землі , право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно з ст.126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Даний проект договору містить усі істотні умови договору оренди землі, передбачені ст. 15 Закону України Про оренду землі .

Однак, даний лист з пропозицією внести зміни до договору залишений Відповідачами без відповіді та задоволення.

Статтею 188 ГК України врегульовано порядок внесення змін до договору.

Так, зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

У зв`язку з не досягненням між сторонами згоди щодо внесення змін в договір оренди в частині зміни розміру орендної плати, вказаний спір підлягає вирішенню в судовому порядку.

Суд, оцінивши запропоновані позивачем зміни до договору оренди на їх відповідність вимогам чинного законодавства, встановив таке.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України «Про оренду землі» ).

Відповідно до п. 1 ст. 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України).

У відповідності до ст. 13 та ч. 1 ст.15 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Частинами 1, 2, 3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата) (підп. 14.1.136 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України).

Підп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з ч. 1 п. 288.1, п. 288.4, п.п. 288.5.1., 288.5.2, 288.5.3. п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Статтею 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 1, ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Частиною 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У відповідності до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За приписами ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

За ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 1, ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч.ч. 2, 3, 4 ст. 188 Господарського кодексу України).

Згідно з ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За змістом ч. 1, ч. 2 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України, у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Як встановлено судом із запропонованого позивачем проекту змін до договору оренди землі від 11.09.2008 року, розмір орендної плати позивачем визначений на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки земельної ділянки та не перевищує розміру, передбаченого п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України.

За таких обставин, враховуючи, що зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки є підставою для заінтересованої особи для ініціювання внесення змін до договору оренди землі і відповідну пропозицію Позивачем зроблено у відповідності з вимогами ст. 188 ГК України, позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 05 березня 2007 р. судом визнаються обґрунтованими.

У відповідності до пункту 4 частини 2 статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів (ст. 74 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Рівненської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 05 березня 2007 року, укладеного між Рівненською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівнеспецагробуд" № 040758300014 (витяг з Державного реєстру речових праві на нерухоме майно про реєстрацію права оренди від 26 липня 2017 року № 21689733).

Згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на Відповідача.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 05 березня 2007 року № 040758300014 (витяг з Державного реєстру речових праві на нерухоме майно про реєстрацію права оренди від 26 липня 2017 року № 21689733) та його окремі пункти викласти у наступній редакції:

п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 1 квітня 2019 року становить: кадастровий номер земельної ділянки 5610100000:01:041:0136 - 6 837 493, 68 грн. (шість мільйонів вісімсот тридцять сім тисяч чотириста дев`яносто три грн. 68 коп.) - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2116 від 1 квітня 2019 року, виданий Відділом у м. Рівному Міськрайонного управління у Рівненському районі та м. Рівному Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

п. 9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 287 174,73 грн. (двісті вісімдесят сім тисяч сто сімдесят чотири грн. 73 коп.), що становить 4,20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №03-04/92 виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу №18 від 10 травня 2019 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівнеспецагробуд"(33023, м. Рівне, вул. Клима Савури, 14а, код ЄДРПОУ 39241273) на користь Рівненської міської ради (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12А, код ЄДРПОУ 34847334) 1921,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/ .

Повний текст рішення складено та підписано 17 жовтня 2019 року.

Суддя Бережнюк В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення15.10.2019
Оприлюднено17.10.2019
Номер документу84978672
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/597/19

Судовий наказ від 13.11.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Рішення від 15.10.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 24.09.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 02.09.2019

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні