Рішення
від 19.09.2019 по справі 911/1030/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" вересня 2019 р. м. Київ Справа № 911/1030/19

Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу

за позовом Заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, Київська обл., в інтересах держави в особі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Київська обл., м. Ірпінь

до Фізичної особи-підприємця Пашковського Миколи Валентиновича, Київська обл., м. Ірпінь;

Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи, Київської обл., м. Ірпінь

про визнання недійсними з моменту укладення договору оренди комунальної власності, додаткової угоди до договору та зобов`язання звільнити та повернути частину нежитлового приміщення

За участю секретаря судового засідання Зорі В.С.

За участю представників:

прокурор: Тітова О.В. (посв. № 051063 від 02.10.2018 р.);

від позивача: Рибачок В.В. (дов. № 01-11/74 від 22.01.2019 р.);

від відповідача-1: не з`явився;

від відповідач-2: не з`явився.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області звернувся до господарського суду Київської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області до Фізичної особи-підприємця Пашковського Миколи Валентиновича про визнання недійсними з моменту укладення договору № 1/2017 від 01.01.2017 р. оренди комунальної власності, укладеного між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області та Фізичною особою - підприємцем Пашковським Миколою Валентиновичем, додаткової угоди від 29.01.2019 р. до договору та зобов`язання Пашковського Миколи Валентиновича звільнити та повернути частину нежитлового приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, площею 2,0 кв.м., яке розташоване за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, вул. Троїцька, в„– 40 .

В обґрунтування позовних вимог заступник керівника Києво-Святошинської прокуратури Київської області зазначає, що за результатами опрацювання інформації, наданої Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради, встановлені порушення вимог законодавства України щодо збереження мережі закладів освіти, відчуження їх майна, використання приміщень для цілей, не пов`язаних з освітніми процесами та дозвіллям дітей, використання коштів на їх утримання. При цьому, на виконання рішення 26 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області № 1709-26-VII від 22.12.2016 р. Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради надано дозвіл на укладення із ФОП Пашковським М . В. договору оренди, а саме - частини приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, на виконання якого 01.01.2017 р. між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською ДЮСШ Ірпінської міської ради Київської області та ФОП Пашковським М.В. укладено договір оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня № 1/2017 зі строком дії до 31.12.2018 р. Крім того , 29.01.2019 р. між сторонами договору укладено додаткову угоду до договору оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня № 1/2017 від 01.01.2017 р., за умовами якої строк оренди приміщення продовжено до 31.12.2019 р. З огляду на те, що згідно договору № 1/2017 від 01.01.2017 р. та додаткової угоди до нього від 29.01.2019 р. частина нежитлового приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, площею 2,0 кв.м., вартістю 48120,00 грн., орендується з метою здійснення господарської діяльності, тобто використовується для господарської діяльності, не пов`язаної з наданням послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо позашкільним навчальним закладом, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників цього процесу, такі договори повинні бути визнані недійсними на підставі невідповідності їх змісту положенням законодавства згідно зі статтями 203, 215 Цивільного кодексу України. Таким чином, орендаря Фізичну особу-підприємця Пашковського Миколу Валентиновича необхідно зобов`язати повернути орендовану частину вказаного нежитлового приміщення, шляхом його звільнення та підписання акта приймання - передачі вказаного приміщення з балансоутримувачем - Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області.

Відповідно до ч. 4 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Звернення прокурора з позовом до господарського суду Київської області обґрунтоване посиланням на ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Центральним органом виконавчої влади відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 630 від 16.10.2014 р. "Про затвердження Положення про Міністерство освіти і науки України" є Міністерство освіти і науки України, яке є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах освіти і науки, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, трансферу (передачі) технологій, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів, підприємств, установ та організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов`язану з наданням таких послуг, незалежно від їх підпорядкування і форми власності.

Разом з тим, згідно пунктів 3, 4, 5 та 6 зазначеного Положення, що визначають завдання, повноваження та права згаданого органу виконавчої влади, не передбачено повноважень щодо звернення центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері освіти і науки, до суду про визнання незаконним рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження майном, визнання недійсним правочинів щодо відчуження чи передачі у користування об`єктів нерухомості державної та комунальної власності.

Прокурор, посилаючись на ч. 6 ст. 10 Закону України Про позашкільну освіту , а також пункт 2 та п. 2.2 Положення про Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, затвердженого рішенням № 45 сесії VI, скликання Ірпінської міської ради Київської області № 3305-45-VI від 27.06.2013 р. зазначає, що Ірпінська дитячо-юнацька спортивна школа Ірпінської міської ради Київської області підпорядкована Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, як місцевому органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері освіти та у сфері управління якого перебуває даний позашкільний навчальний заклад, а отже, Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у даних спірних правовідносинах.

Проте, Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області протягом тривалого часу не забезпечено контроль за розпорядженням приміщенням вказаного закладу освіти, який перебуває у його управлінні і безпосередньому підпорядкуванні, та жодного заходу щодо припинення неправомірної оренди частини приміщення Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області не вжито, в той час, як ФОП Пашковський М.В . орендує вказане приміщення починаючи з серпня 2016 року на підставі договору оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня № 32/2016 від 18.08.2016 р., дія якого постійно продовжується.

Зволікання Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області з вжиттям заходів щодо припинення неправомірної оренди порушує законодавчо встановлений порядок регулювання оренди приміщень закладів освіти, а тим самим інтереси держави у сфері контролю за використанням цих приміщень з метою надання послуг, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду з позовною заявою.

Отже, Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області неналежним чином здійснює захист інтересів держави стосовно законності використання приміщень закладів освіти та їх використання не з метою надання послуг, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження приміщенням закладу освіти, формує ризики для його нормального функціонування та учбового процесу у ньому, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей і інтересів держави у сфері охорони дитинства.

08.07.2019 р. до господарського суду Київської області від прокуратури надійшла заява, в якій прокурор просить суд залучити до участі у справі № 911/1030/19 в якості співвідповідача Ірпінську дитячо-юнацьку спортивну школу Ірпінської міської ради Київської області. Також прокурор просить прохальну частину позовної заяви заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури в інтересах держави читати в наступній редакції, яка зазначена ним у заяві. Вказана редакція прохальної частини заяви повністю ідентична редакції прохальної частини, що міститься в позовній заяві.

11.07.2019 р. до господарського суду Київської області від позивача надійшли письмові пояснення, в яких він, посилаючись на ст. ст. 78, 79 Закону України Про освіту , ч. 2 п. 8 постанови Кабінету Міністрів від 27 серпня 2010 р. № 796 Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності , просить суд позовну заяву керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області до фізичної особи-підприємця Пашковського Миколи Валентиновича залишити без задоволення. Позивач позов не визнає та зазначає, що зважаючи на площу орендованого приміщення (2,0 м.кв.), його не можливо та не доцільно використовувати дитячо-юнацькою спортивною школою в навчальних цілях, а тому оспорюваний договір оренди не порушує прав учнів та осіб, що працюють в даному закладі, використання його орендарем жодним чином не впливає на навчальний процес, не перешкоджає можливості здобуття учнями освіти, окрім цього, за кошти від оренди школа покращує матеріально-технічну базу навчального закладу. Окрім цього, позивач звертає увагу на те, що прокурор у своїй позовній заяві застосовує норми Закону України Про освіту , який втратив чинність 28.09.2017 р.

Ухвалою господарського суду Київської області від 11.07.2019 р. залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Ірпінську дитячо-юнацьку спортивну школу Ірпінської міської ради Київської області; продовжено строк підготовчого провадження до 22.08.2019 р.

Ухвалою господарського суду від 15.08.2019 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Прокурор у підготовчих засіданнях 06.06.2019 р., 20.06.2019 р., 11.07.2019 р., 08.08.2019 р., 15.08.2019 р. та у судових засіданнях 10.09.2019 р., 19.09.2019 р. позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник позивача у підготовчих засіданнях 06.06.2019 р., 11.07.2019 р., 15.08.2019 р. та у судових засіданнях 22.08.2019 р., 10.09.2019 р., 19.09.2019 р. проти позову прокурора заперечував. У підготовчі засідання 20.06.2019 р., 08.08.2019 р. представник позивача не з`явився.

Представник відповідача 1 у підготовчі засідання 06.06.2019 р., 20.06.2019 р., 11.07.2019 р., 08.08.2019 р., 15.08.2019 р. та судові засідання 22.08.2019 р., 10.09.2019 р., 19.09.2019 р., не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, відзив до суду не надав, хоча про час, дату та місце підготовчих та судових засідань відповідач 1 був належним чином повідомлений, за адресою, за якою станом на час розгляду даної справи він був зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, що підтверджується поштовими поверненнями рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень № 0103269027456, № 0103268462531, № 0103269410349, № 0103269833398, № 0103269789704, № 0103269938815, № 0103269961850.

Представник відповідача 2 у підготовчому засіданні 15.08.2019 р. проти позову прокурора заперечував, а у підготовче засідання 08.08.2019 р. та судові засідання 22.08.2019 р., 10.09.2019 р., 19.09.2019 р., не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, відзив до суду не надав, хоча про час, дату та місце підготовчих та судових засідань відповідач 2 був належним чином повідомлений, що підтверджується, зокрема, підписом представника відповідач 2 на бланку повідомлення від 15.08.2019 р. про призначення даної справи до судового розгляду по суті та рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень № 0103269833380, № 0103269789690, № 0103269961868 та № 0103268462191.

Відповідно до ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представників позивача та відповідача 2, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням засідання конкурсної комісії з розгляду питань про надання в оренду комунального майна від 18.07.2016 р., яке оформлене протоколом № 5/2016, за результатом розгляду питання: Про конкурсний відбір на право укладання договору оренди комунального майна за адресою: м. Ірпінь , вул. Пролетарська, 40 ( Ірпінська дитячо - юнацька спортивна школа (площа 2 м кв.) (№ 8) було вирішено укласти договір оренди з єдиним заявником, зареєстрованим за № 19/2016, ФОП Пашковський М. В. на термін до 31.12.2016 р. з річною орендною платою 9% від вартості орендованого майна відповідно до звіту про незалежну оцінку.

Рішенням № 1153-20-VІІ від 11.08.2016 р. Ірпінської міської ради Київської області затверджено протокол засідання конкурсної комісії з розгляду питань про надання в оренду комунального майна від 18.07.2016 р. № 5/2016 та доручено балансоутримувачам протягом п`яти днів після набрання чинності зазначеним рішенням укласти договір оренди.

На виконання вказаного рішення 18.08.2016 р. між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області (балансоутримувач), Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області (орендодавець) та Фізичною особою - підприємцем Пашковським Миколою Валентиновичем (орендар) було укладено договір № 32/2016 оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня, відповідно до п. 1.1. якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування комунальне майно - нежитлове приміщення (майно) площею 2 кв.м., розміщене за адресою: м. Ірпінь, вул. Пролетарська, 40, що знаходиться на балансі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради,

Згідно з п. 1.2 договору майно передається в оренду з метою для продажу гарячих напоїв .

Цей договір діє з 01 вересня 2016 р. по 31 грудня 2016 р. включно (п. 10.1. договору).

01.09.2016 р. Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради та Пашковським М. В. підписано акт приймання-передачі приміщення згідно договору оренди нежитлового приміщення, відповідно до якого орендодавець здав, а орендар прийняв частину приміщення загальною площею 2,0 кв.м. в будівлі орендодавця, за адресою: м. Ірпінь, вул. Пролетарська, 40. Вказаний акт погоджено балансоутримувачем.

Рішенням № 1709-26-VII від 22.12.2016 р. 26 сесії VII скликання Ірпінської міської ради Київської області Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради надано дозвіл на продовження із ФОП Пашковським М.В. договору оренди на нежитлове приміщення площею 2 м кв., розміщене за адресою: м. Ірпінь, вул. Троїцька (Пролетарська), 40 (Ірпінська ДЮСШ); мета оренди: для встановлення апарату для продажу гарячих напоїв. Вказаним рішенням також вирішено укласти договір оренди на термін до 31.12.2018 р. з річною орендною платою 9% згідно з Методикою розрахунку орендної плати комунального майна, затвердженої рішенням сесії Ірпінської міської ради від 13.09.2013 р. № 3424-47 VI, та доручено балансоутримувачам протягом десяти днів після набрання чинності зазначеним рішенням укласти з орендарем додаткову угоду до договору оренди.

01.01.2017 р. між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області (балансоутримувач), Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області (орендодавець) та Фізичною особою-підприємцем Пашковським Миколою Валентиновичем (орендар) було укладено договір оренди № 1/2017 оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня (далі - договір).

Відповідно до п. 1.1. договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування комунальне майно - нежитлове приміщення (майно) площею 2,0 кв.м., розміщене за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, вул. Пролетарська, 40, що знаходиться на балансі Управління освіти і науки Ірпінської міської ради, вартість якого визначена згідно зі звітом про оцінку і становить станом на 31.05.2016 р. за незалежною оцінкою 40100 грн. 00 коп. без ПДВ.

Згідно з п. 1.2 договору майно передається в оренду з метою для продажу гарячих напоїв .

Цей договір діє з 01 січня 2017 р. по 31 грудня 2018 р. включно (п. 10.1. договору).

03.01.2017 р. Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради та ФОП Пашковським М. В . підписано акт приймання-передачі приміщення згідно договору оренди нежитлового приміщення, з якого вбачається, що орендодавець згідно з договором № 1/2017 від 01.01.2017 р. здав, а орендар прийняв частину приміщення загальною площею 2,0 кв.м., що знаходиться в будівлі орендодавця, за адресою: м. Ірпінь, вул. Пролетарська, 40. Вказаний акт погоджено балансоутримувачем.

В подальшому у зв`язку з закінченням 31.12.2018 р. строку дії вказаного договору оренди об`єкту комунальної власності рішенням засідання конкурсної комісії з розгляду питань про надання в оренду комунального майна від 06.12.2018 р., яке оформлене протоколом № 8/2018, за результатом розгляду питання: Про надання дозволу Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради на продовження договорів оренди комунального майна (№ 10) було, зокрема, вирішено продовжити договір оренди з ФОП Пашковським М. В. на нежитлове приміщення (майно) площею 2,0 кв.м., розміщене за адресою: м. Ірпінь, вул. Троїцька, 40, (Дитячо-юнацька спортивна школа) на термін до 31.12.2019 р.; мета оренди: для розміщення кавового автомату ; річна орендна плата складає 9% згідно з Методикою розрахунку орендної плати комунального майна, затвердженої рішенням сесії Ірпінської міської ради від 13.09.2013 р. № 3424-47 VI (п. 10.26 вказаного рішення).

Рішенням № 4611-63-VІІ від 24.01.2019 р. Ірпінської міської ради Київської області затверджено, зокрема, протокол засідання конкурсної комісії з розгляду питань про надання в оренду комунального майна від 06.12.2018 р. № 8/2018 та доручено балансоутримувачам протягом п`яти днів після набрання чинності зазначеним рішенням укласти договір оренди.

На виконання вказаного рішення 29.01.2019 р. між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області (балансоутримувач), Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області (орендодавець) та Фізичною особою - підприємцем Пашковським Миколою Валентиновичем (орендар) було укладено додаткову угоду до договору оренди № 1/2017 від 01.01.2017 р. оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня, відповідно до п. 1 якої сторони внесли зміни до п. 10.1 договору та продовжили строк дії договору до 31.12.2019 р. включно.

Відповідно до висновку про вартість об`єкта незалежної оцінки, виконаного суб`єктом оціночної діяльності Товариством з обмеженою відповідальністю Канзас Ріал Естейт , ринкова вартість об`єкта оцінки - частини нежитлового приміщення площею 2,0 кв.м, яка знаходиться в Ірпінській дитячо-юнацькій спортивній школі, що розташована за адресою: м. Ірпінь, вул., вул. Троїцька (Пролетарська), 40, становить - 48120,00 грн. (з ПДВ).

Пунктом 1.1. Статуту Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області, затвердженим Рішенням сесії Ірпінської міської ради Київської області від 18.05.2017 р. № 2242-33-VII та погодженим Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради, встановлено, що Ірпінська дитячо-юнацька спортивна школа є позашкільним навчальним закладом та неприбутковою організацією спортивного профілю, який забезпечує розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, створює необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення , змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.

Відповідно до п. 1.3. Статуту засновником (власником) Ірпінської дитячо - юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області є Ірпінська міська рада Київської області. Власник здійснює фінансування ДЮСШ, матеріально-технічне забезпечення, надає будівлі інженерні комунікації обладнання. Ірпінська дитячо - юнацька спортивна школа є закладом комунальної власності, у своїй діяльності підзвітна та підпорядкована Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області.

Пунктами 2.2.1. та 2.2.2. Статуту передбачено, що головними напрямками роботи ДЮСШ є: забезпечення сприятливих умов для фізичного розвитку і зміцнення здоров`я підлітків; організація та проведення пропаганди фізичної культури і спорту, здорового способу життя, формування навичок самостійного фізичного розвитку; проведення заходів по охопленню дітей міста систематичними заняттями фізичною культурою і спортом.

Відповідно до п. 6.2.1 Статуту джерелами фінансування ДЮСШ є бюджетні кошти.

Згідно з п. 6.7. Статуту Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи, матеріально - технічна база ДЮСШ включає адміністративні приміщення та спортивні бази (спортивні зали, спортивні майданчики, тощо), підсобні приміщення, обладнання, засоби зв`язку, оргтехніку, транспортні засоби, земельні ділянки, рухоме і нерухоме майно, що перебуває в її користуванні.

Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Ірпінська дитячо-юнацька спортивна школа Ірпінської міської ради Київської області є комунальною організацією (установою, закладом), основним видом діяльності якої є освіта у сфері спорту та відпочинку (КВЕД 85.51).

Отже, спірна частина приміщення загальною площею 2,0 кв.м. розміщена в Ірпінській дитячій-юнацькій спортивній школі Ірпінської міської ради Київської області, яка є комунальним закладом з видом діяльності - позашкільна освіта.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про позашкільну освіту в редакції, що діяла станом на час укладення спірної угоди, позашкільна освіта - сукупність знань, умінь та навичок, що отримують вихованці, учні і слухачі в позашкільних навчальних закладах у час, вільний від навчання в загальноосвітніх та інших навчальних закладах. При цьому, позашкільний навчальний заклад - це складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров`я вихованців, учнів і слухачів.

Згідно з ст. 2 Закону України Про позашкільну освіту у вказаній редакції законодавство України про позашкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, інших нормативно-правових актів.

Статтею 4 Закону України Про позашкільну освіту передбачено, що позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України, Законом України "Про освіту", цим Законом, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.

Навчальні заклади, що засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного закладу, що вказано у частині другій статті 18 Закону України "Про освіту" (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору).

Статтею 61 Закону України "Про освіту" (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору) встановлено, що фінансування державних навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, коштів галузей народного господарства, державних підприємств і організацій, а також додаткових джерел фінансування. Додатковими джерелами фінансування є, зокрема, доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання.

Відповідно до частини п`ятої статті 63 Закону України "Про освіту" об`єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов`язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням.

Правовий аналіз наведених норм свідчить про те, що хоча стаття 61 Закону України "Про освіту" зазначає, що додатковими джерелами фінансування навчальних закладів, заснованих, в тому числі на комунальній власності, можуть бути доходи від надання в оренду приміщень, однак, оренда приміщень у них дозволяється лише у випадках, якщо об`єкт оренди використовується за цільовим призначенням - для навчально-виховного процесу.

Відповідно до статті 28 Закону України "Про освіту" система освіти складається із навчальних закладів, наукових, науково-методичних і методичних установ, науково-виробничих підприємств, державних і місцевих органів управління освітою та самоврядування в галузі освіти. Структура освіти включає: дошкільну освіту, загальну середню освіту, позашкільну освіту, професійно-технічну освіту, вищу освіту, післядипломну освіту та самоосвіту (ст. 29 вказаного Закону).

За змістом наведених норм законодавства під освітньою діяльністю розуміється діяльність закладів, що входять до системи освіти, з метою здобуття відповідного виду освіти і задоволення інших освітніх потреб здобувачів освіти та інших осіб, що визначаються метою освіти.

Пунктом 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 встановлено, що здача в оренду території, будівель, приміщень, обладнання підприємствам, установам, організаціям іншим юридичним та фізичним особам для використання, що не пов`язано з навчально-виховним процесом, не дозволяється.

Ці норми затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001 та розповсюджуються на загальноосвітні навчальні заклади І, І - II, І - III ступенів, спеціалізовані школи І, II, III ступенів, гімназії, ліцеї, колегіуми, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.

Навчально-виховний процес визначений у Положенні про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженому наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 р. за № 563 (який на час укладення спірного договору був чинним), як система організації навчально-виховної, навчально-виробничої діяльності, визначеної навчальними, науковими, виховними планами (уроки, лекції, лабораторні заняття, час відпочинку між заняттями, навчальна практика, заняття з трудового, професійного навчання і професійної орієнтації, виробнича практика, робота у трудових об`єднаннях, науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, походи, екскурсії, спортивні змагання, перевезення чи переходи до місця проведення заходів тощо).

Отже, вирішальним в аспекті неухильного дотримання вимог ч. 5 ст. 63 Закону України "Про освіту" законодавець визначає обов`язкове використання об`єктів освіти і науки, що фінансуються з бюджету, за цільовим призначенням, тобто тісну пов`язаність з навчально-виховним процесом мети такого використання (в тому числі на умовах оренди).

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Фізична особа-підприємець Пашковський Микола Валентинович здійснює підприємницьку діяльність, пов`язану з отриманням прибутку, у тому числі: інші види роздрібної торгівлі поза магазинами (КВЕД 47.99); діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (КВЕД 56.10).

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання листа Ірпінського відділу Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області від 08.08.2019 р. комісія, у складі: головного спеціаліста управління освіти і науки Ірпінської міської ради - Рибачка В.В., директора Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи - Тарасова В.З., бухгалтера І категорії централізованої бухгалтерії управління освіти і науки Ірпінської міської ради ОСОБА_5 , прокурора Ірпінського відділу Києво-Святошинської місцевої прокуратури, молодшого радника юстиції - Круль Н .Л . (за згодою), провела обстеження частини нежитлового приміщення площею 2,0 кв.м., що розташоване за адресою: Київська область, м. Ірпінь, вул. Троїцька, 40 .

За результатами вказаного обстеження встановлено, що Фізична особа-підприємець Пашковський Микола Валентинович використовує вищезгадане приміщення згідно договору оренди комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня №1/2017 від 01.01.2017 р. з метою забезпечення гарячими напоями під час змагань учнів, батьків та відвідувачів Дитячо-юнацької спортивної школи м. Ірпеня за допомогою вендингового кавового апарату Saeco Cristallo FS 400, про що складено акт № 1 від 12.08.2019 р.

Отже, судом встановлено, що орендована частина приміщення площею 2,0 кв.м. Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області передана на підставі спірного договору оренди ФОП Пашковському М.В. для здійснення комерційної діяльності, а саме з метою продажу гарячих напоїв, в тому числі кави, тобто з метою, не пов`язаною з навчально-виховним процесом.

Оскільки частина приміщення, яка передана в оренду, знаходиться в будівлі навчального закладу, то вона може передаватись в оренду виключно для діяльності, пов`язаною з навчально-виховним процесом.

Разом з тим, згідно з ч. 4 ст. 80 Закону України Про освіту (у чинній редакції, та чинній на час укладення додаткової угоди) об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Проте, встановлення ФОП Пашковським М. В. кавового апарату, з метою продажу гарячих напоїв, у тому числі кавових, в приміщенні Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи, не лише не пов`язано з навчально-виховним процесом, а, крім того, їх вживання шкодить здоров`ю учнів Дитячо-юнацької спортивної школи м. Ірпеня, оскільки кофеїн підсилює процеси збудження в корі головного мозку, а серцева діяльність під дією кофеїну посилюється, і як наслідок, вживання кавових напоїв може нашкодити здоров`ю й навіть призвести до негативних наслідків, тим більш під час занять спортом. Крім того, використання спірної частини приміщення з метою продажу гарячих напої суперечить меті функціонування такого позашкільного навчального закладу, встановленій п. 1.1 Статуту Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області, а саме повноцінному оздоровленню учнів.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього кодексу.

Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Таким чином, в момент укладення договору оренди № 1/2017 від 01.01.2017 р. недотримані вимоги, встановлені ч. 1 ст. 203 ЦК України, оскільки зміст договору оренди не відповідає вимогам Закону України "Про освіту", Закону України "Про позашкільну освіту", Державним санітарним правилам і нормам влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затвердженим постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001 р., оскільки використання відповідачем 1 орендованого приміщення для встановлення кавового апарату з метою продажу кавових напоїв не є діяльністю, пов`язаною з навчально-виховним процесом.

Відтак, вимога прокурора про визнання недійсним договору № 1/2017 оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня від 01.01.2017 р. та додаткової угоди від 29.01.2019 р. до договору № 1/2017 оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня від 01.01.2017 р. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно з ст. 216 ЦК України у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Зважаючи на те, що договір оренди № 1/2017 об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня від 01.01.2017 р. визнано судом недійсним, відповідач 1 згідно з ст. 216 ЦК України повинен звільнити та повернути орендоване приміщення, тому вимога прокуратури про зобов`язання ФОП Пашковського М.В. звільнити та повернути передану в оренду згідно договору оренди № 1/2017 від 01.01.2017 р. частину нежитлового приміщення площею 2,0 кв.м. Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області балансоутримувачу - Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, також підлягає задоволенню.

Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України покладається на відповідачів.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати недійсним договір № 1/2017 оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня від 01.01.2017 р., укладений між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області та Фізичною особою-підприємцем Пашковським Миколою Валентиновичем.

Визнати недійсною додаткову угоду від 29.01.2019 р. до договору № 1/2017 оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня від 01.01.2017 р., укладену між Управлінням освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області, Ірпінською дитячо-юнацькою спортивною школою Ірпінської міської ради Київської області та Фізичною особою-підприємцем Пашковським Миколою Валентиновичем.

Зобов`язати Фізичну особу-підприємця Пашковського Миколу Валентиновича ( АДРЕСА_4 , ідент. номер НОМЕР_1 ) звільнити та повернути передане в оренду за договором № 1/2017 оренди об`єктів комунальної власності територіальної громади міста Ірпеня від 01.01.2017 р. частину нежитлового приміщення площею 2,0 кв.м. Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області (код 19427178) розміщену за адресою: Київська область, м. Ірпінь, вул. Троїцька, буд. 40, балансоутримувачу - Управлінню освіти і науки Ірпінської міської ради Київської області (08200, Київська обл., м. Ірпінь, вул. Шевченка, буд. 3-А, код 02143815).

Стягнути з Ірпінської дитячо-юнацької спортивної школи Ірпінської міської ради Київської області (08200, Київська обл., м. Ірпінь, вул. Троїцька, буд. 40, код 19427178) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бул. Лесі Українки, буд. 27/2, код 02909996) 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одну грн. 50 коп.) судового збору.

Стягнути з Фізичної особи-підприємця Пашковського Миколи Валентиновича ( АДРЕСА_4 , ідент. номер НОМЕР_2 ) на користь Прокуратури Київської області (01601, м. Київ, бул. Лесі Українки, буд. 27/2, код 02909996) 2881,50 грн. (дві тисячі вісімсот вісімдесят одну грн. 50 коп.) судового збору.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання апеляційної скарги відповідно до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

У той же час згідно пункту 17.5 Перехідних Положень ГПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст рішення складено 17.10.2019 р.

Суддя О.О. Рябцева

Дата ухвалення рішення19.09.2019
Оприлюднено17.10.2019
Номер документу84979060
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсними з моменту укладення договору оренди комунальної власності, додаткової угоди до договору та зобов`язання звільнити та повернути частину нежитлового приміщення

Судовий реєстр по справі —911/1030/19

Рішення від 19.09.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 10.09.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 22.08.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 15.08.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 08.08.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 11.07.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 20.06.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 06.06.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 20.05.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

Ухвала від 22.04.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Рябцева О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні