РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
17 жовтня 2019 р. Справа № 120/2880/19-а
Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук Максим Петрович, розглянувши у письмовому провадженні без повідомлення сторін справу
за позовом: ОСОБА_1
до:Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області
про: визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області із зобов`язанням пенсійного органу зарахувати до його трудового стажу періоди роботи згідно записів трудової книжки.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що з досягненням 55-річного віку він отримав право призначення на пільгових умовах пенсії за віком, як трактористу-машиністу безпосередньо зайнятому у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах та інших підприємствах сільського господарств згідно ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
З метою призначення йому даного виду пенсії позивач, звернувся до пенсійного органу з відповідною заявою та надавши необхідний пакет документів, протоколом призначення відповідач відмовив у призначені пенсії.
Вважаючи не зарахування до трудового стажу періодів роботи згідно записів трудової книжки та відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах протиправними та такими, що порушують його права, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Представником Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області подано клопотання про заміну сторони в порядку процесуального правонаступництва.
Клопотання мотивоване тим, що Постановою Кабінету Міністрів від 22.08.2018 року № 628 "Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України", територіальні управління Пенсійного фонду України Вінницької області перебувають у стані припинення у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання до головного управління.
Відповідно до ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Ухвалою суду від 26.09.2019 року клопотання Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області задоволено та допущено зміну вибувшого відповідача Тульчинське об`єднане Управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області його правонаступником Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області.
В подальшому представником відповідача надано відзив, згідно якого заперечує проти задоволення позову у якому зазначає, що відповідно ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове пенсійне страхування визначено, що пенсія на пільгових умовах за віком призначається чоловікам, які працюють трактористами-машиністами, після досягнення 55 років за наявності страхового стажу не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній посаді. За відсутності необхідного стажу, у період з 01.04.2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається при наявності стажу не менше 27 років 6 місяців.
У зв`язку з тим, що на момент досягнення позивачем 55 років та на час його звернення до пенсійного органу, його страховий стаж складає 24 роки 2 місяці-з необхідних 27 років 6 місяців, також зазначено, що за результатами розгляду документів позивача виявлено, що записи у трудовій книжці не підтверджують необхідний пільговий стаж. В подальшому встановлено, що при зверненні за призначенням пільгової пенсії, позивачем не було надано уточнюючу довідку підтвердження наявного трудового стажу. Відтак, пенсійним органом, винесено рішення про відмову у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 .
Суд, дослідивши матеріали справи та надані докази в їх сукупності, встановив наступні обставини.
Згідно записів трудової книжки № НОМЕР_1 , ОСОБА_1 згідно поданої заяви 20.07.1981 року зараховано до членів колгоспу "Пам`ять Леніна".
Відповідно запису в трудовій книжці від 01.11.1982 року, позивач проходив службу у Радянській армії, починаючи з 03.11.1982 року по 30.11.1984 року.
15.01.1985 року зарахований до тракторної бригади № 1 колгоспу "Пам`ять Леніна", на посаду тракториста.
15.02.2007 року звільнений з посади тракториста за власним бажанням відповідно до ст. 38 КЗпП України.
17.12.2007 року прийнятий на посаду машиніста автогрейдера до філії "Немирівської ДЕД".
25.01.2008 року звільнений з посади машиніста автогрейдера філії "Немирівської ДЕД" за власним бажанням, відповідно до ст. 38 КЗпП України.
15.04.2019 року позивачеві виповнилось 55 років, на підставі чого він 28.05.2019 року звернувся із заявою до Тульчинського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, про призначення йому пенсії на підставі п. "в" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
З наявних в матеріалах справи архівних довідок № 01-10-151/1 та № 01-10-151/2 від 22.05.2019 року виданої комунальною установою "Немирівський районний трудовий архів Немирівської районної ради Вінницької області" вказано, що в документах колгоспу "Пам`ять Леніна" с. Сокілець, у книгах обліку вихододнів та заробітної плати колгоспників за 1981-1982 роки значиться ОСОБА_1 , тракторист, де зазначено його кількість відпрацьованих вихододнів, встановлений мінімум та нарахована заробітна плата.
Відповідно архівної довідки № 01-10-151 від 27.05.2019 року виданої комунальною установою "Немирівський районний трудовий архів Немирівської районної ради Вінницької області" значиться ОСОБА_1 посаду не вказано, однак, зазначено що у книгах обліку вихододнів вказана його заробітна плата з 1985 року по 2007 рік.
07.06.2019 року пенсійним органом відмовлено у призначені пенсії ОСОБА_1 , на підставі того, що на момент досягнення ним 55 річного віку у позивача відсутній необхідний стаж для призначення пенсії на пільгових умовах, а також, позивачем не було надано уточнюючу довідку, щодо характеру діяльності виконуваної ним роботи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що згідно із ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", Законом України "Про пенсійне забезпечення" та Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
Згідно із пунктом "в" ч. 1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі, мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, незалежно від місця останньої роботи.
За відсутності стажу роботи, встановленого абз. 1 цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи: з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 25 років 6 місяців; з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 26 років; з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років 6 місяців; з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 27 років; з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 27 років 6 місяців; з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року - не менше 28 років; з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 28 років 6 місяців; з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 29 років; з 1 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року - не менше 29 років 6 місяців.
Відповідно до ст. 56 Закону України "Про пенсійне забезпечення" (до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи та тривалості перерв. При обчисленні стажу роботи в колгоспі за період після 1965 року, якщо член колгоспу не виконував без поважних причин встановленого мінімуму трудової участі в громадському господарстві, враховується час роботи за фактичною тривалістю.
Відтак, єдина назва професії "тракторист-машиніст", запроваджена в 1961 році, охоплює такі професії: бульдозерист, бульдозерист-скреперист, грейдерист; комбайнер; машиніст дощувальної установки, змонтованої на базі трактора; машиніст скрепера, скреперист; машиніст чаєзбиральної машини; машиніст екскаватора; машиніст-водій льонозбиральної машини, самохідної широкозахватної сінокосарки; механік-комбайнер, тракторист, тракторист-бульдозерист. До числа трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільгосппродукції, віднесено працівників, прийнятих на роботу трактористами-машиністами, які мають про це відповідні посвідчення.
За приписами п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників.
Таким чином, головними умовами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є виконання робіт на посаді тракториста-машиніста, безпосередня зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, досягнення відповідного віку, а також наявність кількості відповідного стажу.
Згідно із ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Пунктом 1 Порядку № 637 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно із п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Частина 1 ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" який передбачає, що органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також, в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Порядок призначення пенсій на пільгових умовах трактористам-машиністам роз`яснено у листі Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 7. Так, до трактористів-машиністів, безпосередньо зайнятих у виробництві сільськогосподарської продукції, відносяться працівники, які оформлені на роботу трактористами-машиністами, мають відповідне посвідчення, постійно зайняті на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах на протязі повного сезону сільськогосподарських робіт в рослинництві та тваринництві. Трактористам-машиністам, які відробили повний польовий період на тракторах та інших самохідних сільськогосподарських машинах, весь рік роботи зараховується до стажу, який дає право на пільгове пенсійне забезпечення і в тому випадку, якщо в міжпольовий або міжсезонний період вони виконували інші роботи (на стаціонарних і причіпних установках та агрегатах, по ремонту сільськогосподарської техніки, на тваринницьких фермах тощо). Віднесення господарства до підприємств сільського господарства, трактористи-машиністи яких мають право на пільгову пенсію, провадиться відповідно до класифікатора галузей народного господарства. До сільськогосподарських належать підприємства, які виробляють продукцію рослинництва і тваринництва.
Таким чином, основними умовами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах є виконання робіт на посаді тракториста-машиніста (фактично - механізатора), безпосередня зайнятість у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, досягнення відповідного віку, а також, наявність кількості відповідного стажу.
Отже, судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що згідно із записами у трудовій книжці колгоспника ОСОБА_1 з 20.07.1981 року по 30.10.1982 року зарахований до колгоспу трактористом, даний факт підтверджується довідкою № 01-10-151/2 у якій вказано, що позивач прийнятий на посаду, саме тракториста та відповідно йому вказано відпрацьовані вихододні та нарахована заробітна плата.
Відтак, зазначений період слід зарахувати до трудового стажу позивача. Однак суд звертає увагу, що зазначений період слід зарахувати не в кількості 1 року 4 місяців 6 днів, як просить позивач та не з 01.11.1982 року по 30.10.1984 року, а у кількості 1 рік 3 місяці 11 днів починаючи з 01.11.1982 року по 30.11.1984 року, які фактично були відпрацьовані та підтверджені архівною довідкою.
Також, чинним законодавством України передбачено порядок зарахування проходження військової служби до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Так, згідно із ч. 1 ст. 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Аналогічні норми передбачені ч. 1 ст. 8 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Крім того, Міністерством соціального захисту населення України надано роз`яснення за № 2 від 26.03.1993 року, яким визначено, що стаж перебування на військовій службі підлягає зарахуванню в стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, якщо на момент призову на військову службу особа працювала за професією або займала посаду, що передбачає пільги.
Як встановлено судом, відповідно ІКІС ПФУ підсистеми призначення та виплати пенсії від 06.06.2019 року, наданої пенсійним органом, строкова військова служба 2 роки 1 місяць була врахована до трудового стажу ОСОБА_1
Що стосується періоду з 15.01.1989 року по 15.12.2007 року, суд зазначає, що вказаний період слід зарахувати до трудового стажу, оскільки у наданій копії трудової книжки, зроблений запис про те, що ОСОБА_1 15.01.1985 року зарахований трактористом до тракторної бригади № 1 колгоспу "Пам`ять Леніна", а також відповідно архівної довідки від 27.05.2019 року про нарахування заробітної плати з 1985 року по 2007 рік позивачеві.
Таким чином, записами в трудовій книжці та архівними довідками підтверджено перебування позивача на посаді тракториста у спірні періоди.
За таких обставин, суд вважає, що відповідачем неправомірно було не зараховано до трудового стажу періоди роботи згідно записів трудової книжки.
Беручи до уваги постанову Верховного суду у справі №687/975/17 від 21.02.2018 року суд звертає увагу, що на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці. Відсутність посилання чи неточних записів у первинних документах по обліку трудового стажу та нарахуванню заробітної плати на конкретну посаду, яку займав позивач у той чи інший період його роботи у підприємстві за наявності належним чином оформленої трудової книжки, не може бути підставою для виключення вказаних періодів роботи з трудового стажу позивача, що дає йому право на призначення пільгової пенсії за віком, оскільки працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення позивача його конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Також суд рахує за необхідне зазначити, що позивач просить визнати протиправною бездіяльність пенсійного органу в обрахунку загального та пільгового стажу, однак, за своїм визначенням бездіяльність суб`єкта владних повноважень полягає у пасивній поведінці останнього, яка виражається у не вчиненні дій (дії), вчинення якої прямо передбачене законом.
Водночас, обрахунок пільгового та загального стажу для призначення пенсії передбачає вчинення певної дії, тобто активну поведінку суб`єкта владних повноважень, що й було вчинено пенсійним органом зокрема у обрахунку та відмові у призначені пенсії.
Відтак, суд не знаходить підтвердження бездіяльності у вчинених діях пенсійного органу.
Згідно із ч.1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Як визначено ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Разом з тим, суд вважає, що для ефективного захисту порушених прав позивача з урахуванням завдань адміністративного судочинства позов належить задовольнити шляхом зарахування до трудового стажу позивача періоди роботи згідно записів трудової книжки.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки в даному випадку суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, то судові витрати підлягають відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (с. Сокілець, Немирівський район, Вінницька область, ідент.номер НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, ЄДРПОУ 13322403) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області зарахувати до трудового (страхового) стажу періоди роботи згідно записів трудової книжки, а саме з 20.07.1981 року по 30.10.1982 року (тракторист в Колгоспі Пам`ять Леніна с. Сокілець)-трудовий стаж, який становить 1 рік 3 місяці 11 днів, з 15.01.1985 року по 15.12.2007 року (робота на посаді тракториста в колгоспі Пам`ять Леніна )- трудовий стаж становить 22 роки 11 місяців 1 день, з 17.12.2007 року по 25.01.2008 року (робота на посаді машиніста автогрейдера Філія Немирівська ДЕД )- трудовий стаж становить 1 місяць 9 днів.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, ЄДРПОУ 13322403) на користь ОСОБА_1 (с. Сокілець, Немирівський район, Вінницька область, ідент.номер НОМЕР_2 ) сплачений судовий збір в розмірі 768,40 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2019 |
Оприлюднено | 18.10.2019 |
Номер документу | 84981893 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні