Рішення
від 16.10.2019 по справі 240/9012/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2019 року м. Житомир справа № 240/9012/19

категорія 113060000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черняхович І.Е., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" про застосування заходів реагування,

встановив:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" (далі - відповідач), в якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію двох виробничих будівель та прохідної Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, с. Краснопіль, вул. Чуднівська, 77.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області в період з 24.05.2019 по 30.05.2019 було проведено планову перевірку території, будівель та приміщень споруд Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, с. Краснопіль, вул. Чуднівська, 77 щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки було встановлено, що відповідач порушує вимоги законодавства у сфері пожежної безпеки, що впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, а також створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей. У зв`язку з цим позивач вважає, що в даному випадку є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.

Ухвалою судді від 01 липня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі №240/9012/19 за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

05 липня 2019 року до відділу документального забезпечення суду від Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області надійшло клопотання про розгляд адміністративної справи №240/9015/19 в судовому засіданні з викликом учасників справи.

За наслідками розгляду зазначеного клопотання суд виніс ухвалу від 09.07.2019, якою призначив адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" про застосування заходів реагування до судового розгляду у відкритому судовому засіданні з викликом осіб, які беруть участь у справі на 29 липня 2019 року о 12:00.

У зв`язку з тим, що 29 липня 2019 року до суду не з`явився представник Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" і в матеріалах справи були відсутні відомості про вручення йому судової повісти, судове засідання по справі було перенесено на 05 вересня 2019 року о 11:00.

05 вересня 2019 року в судове засідання з`явились представники позивача - Павленко Д.В. та Матринюк А.В., а також Представник відповідача - Гончарук С.В., однак з огляду на те, що в ОСОБА_1 були відсутні документи, які б підтверджували його повноваження на представництво інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод", в судовому засіданні було оголошено перерву до 11:00 12 вересня 2019 року.

У зв`язку з хворобою головуючого судді Черняхович І.Е. в період з 09.09.2019 по 18.09.2019, судове засідання по справі, що було призначене на 12 вересня 2019 року, перенесено на 10 жовтня 2019 року о 11:00.

10 жовтня 2019 року представником правління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області до відділу документального забезпечення суду було подано клопотання, якому він просив розглядати справу без його участі в порядку письмового провадження (а.с.75).

Крім того, 10 жовтня 2019 року до суду надійшла заява від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод", в якій він просив суд долучити до матеріалів справи докази, що підтверджують усунення відповідачем частини зазначених в акті порушень, а також просив розглянути справу в порядку письмового провадження (а.с.77).

З огляду на зазначене та враховуючи норми ч. 9 ст. 205 КАС України суд вважає за можливе здійснити розгляд справи в порядку письмового провадження.

У відповідності до частини четвертої статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Станом на дату розгляду справи відповідач своїм правом на заперечення щодо заявлених позовних вимог не скористався, відзиву на позовну заяву до суду не надіслав.

Згідно з ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, в період з 24 по 30 травня 2019 року головним інспектором Чуднівського районного сектору Управління ДСНС України в Житомирській області майором служби цивільного захисту Кузьмінським Віталієм Миколайовичем на підставі наказу Управління ДСНС у Житомирській області від 03.12.2018 №555 та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 24.05.2019 №79 (а.с.14) було проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод", розташованого за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, с. Краснопіль, вул. Чуднівська, 77, щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Перевіркою було встановлено та зафіксовано в складеному за її результатами акті від 30.05.2019 №80 (а.с.15-24), що Товариством з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" допущено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:

1) не забезпечено пожежну безпеку об`єкта шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж, а саме: приміщення, будівлі не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", чим порушено ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та п. 4 розділу І, п. 1,2 глави І розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

2) дерев`яні елементи покрівель (крокви, лаги) усіх будівель необроблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено п. 2.5 глави 2 розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

3) штучний пожежний резервуар не обладнано майданчиком для встановлення пожежних автомашин і забирання води будь-якої пори року, під`їзд до резервуара заріс (обріс) деревами і чагарниками, чим порушено підпункти 2, 5 пункту 2.1 глави 2 розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

4) суб`єкт господарювання використовує об`єкт нерухомості не подавши декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, чим порушено абз. 1 ч. 2 ст. 57 Кодексу цивільного захисту України;

5) не проведено технічне обслуговування вогнегасників, гарантійний термін і експлуатації яких закінчився, чим порушено п.3.17 глави 3 розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

6) посадові особи та особи, які займаються роботами з підвищеною пожежною небезпекою не пройшли навчання з питань і пожежної безпеки, чим порушено пункти 15, 16, 20 розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

7) для будівель, приміщень, споруд складського, виробничого призначення не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки, а також класи зон, чим порушено п. 2.9 глави 2 розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

8) на об`єкті не проводяться тренування з питань цивільного захисту, чим порушено п. 11 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та пункти 2, 3 розділу ІІІ Наказу МВС від 05.11.2018 №879 "Про затвердження Правил техногенної безпеки";

9) посадові особи не пройшли функціональне навчання у сфері цивільного захисту, відповідно до Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого Постановою КМУ від 23 жовтня 2013 р. № 819 , чим порушено п. 8 ч.1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України та пункти 2, 3 розділу ІІІ Наказу МВС від 05.11.2018 №879 "Про затвердження Правил техногенної безпеки";

10) на об`єкті не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п. 1.20 глави 1 розділу IV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

11) не визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки на об`єкті, чим порушено п. 2 розділу IІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

12) територія об`єкта, приміщення, будівлі не забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, чим порушено пункти 3.6, 3.7, 3.8, 3.9 глави 3 розділу V Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

13) територія об`єкта, будівлі, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки, чим порушено п. 8 розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

14) на об`єкті не встановлено протипожежний режим, чим порушено п. 3 розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

15) до роботи допущень працівників без проходження ними інструктажів, навчань з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях, чим порушено ч. 4, 6 ст. 40 Кодексу цивільного захисту України;

16) для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях, не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту, чим порушено п. 3 ст. 40 Кодексу цивільного захисту України;

17) не призначено особу з питань цивільного захисту, чим порушено ч. 2 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України;

18) для приміщень не розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки, чим порушено п. 4 розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

19) зовнішні пожежні драбини типу ПІ іржаві та не пофарбовані, чим порушено п.2.15 глави 2 розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

20) при в`їзді на територію підприємства не встановлено табличку із позначенням на ній місць розміщення первинних засобів пожежогасіння, будівель, водойм та під`їздів пожежних автомобілів до них, чим порушено п.1.15 глави 1 розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

21) проїзди й підходи до будівель, споруд, пожежних вододжерел обросли деревами і чагарниками, чим порушено п.1.3 глави 1 розділу ІІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

22) на підприємстві не визначено постійні місця для проведення вогневих робіт. Вогневі роботи проводяться без оформлення наряд-допусків на виконання тимчасових вогневих робіт, чим порушено п.1.1 глави 1 розділу VІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

23) в місці проведення фарбувальних та фарбоприготувальних робіт наявна несправна примусова припливно-витяжна система вентиляції, чим порушено п.2.6 глави 2 розділу VІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

24) не проводяться перевірки, очищення наявних опалювальних приладів (печей), чим порушено пункти 2.1, 2.5 глави 2 розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

25) не визначено, осіб відповідальних за технічний стан та топлення опалювальних приладів, чим порушено п. 2.3 глави 2 розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

26) в приміщенні прохідної наявна піч із тріщинами, чим порушено п. 2.13 глави 2 розділу ІV Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні";

27) для працівників охорони не розроблена інструкція щодо порядку огляду території, приміщень та дій в разі виникнення пожежі, чим порушено п. 10 розділу ІІ Наказу МВС №1417 від 30.12.2014 року "Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні".

Разом з тим, керівник виробництва Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" - Закорчевний Михайло ОСОБА_2 , який був присутній під час перевірки, від підписання та отримання копії вищезазначеного акта від 30.05.2019 №80 відмовився, про що свідчить відповідний відмітка (а.с.22 зворотній бік).

В подальшому, Чудніським районним сектором Управління державної служи України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області було винесено припис від 03.06.2019 №56, яким Товариство з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" було зобов`язано усунути виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. При цьому, для усунення частини з виявлених порушень був встановлений строк до 27.06.2019, а для усунення іншої частини виявлених порушень - до 05.08.2019 (а.с.47-49).

З наявних у матеріалах справи копії супровідного листа від 03.06.2019 №385 (а.с.40) та копії фіскального чеку ЖД ПАТ "Укрпошта" від 04.06.2019 (а.с.41) вбачається, що копія акту від 30.05.2019 №80, складеного за результатами перевірки, а також копія припису від 03.06.2019 №56 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки були надіслані рекомендованим листом на адресу Товариством з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод.

При цьому, жодних доказів того, що акт Чудніського районного сектору Управління державної служи України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області від 30.05.2019 №80 та викладені в ньому результати перевірки, а також припис від 03.06.2019 №56 про усунення порушень оскаржувались Товариством з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод", матеріали справи не містять.

Вважаючи, що виявлені порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області звернулось з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон України №877).

Відповідно до абзацу другого та третього статті 1 Закону України №877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України №877 планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Органи державного нагляду (контролю) щороку визначають перелік суб`єктів господарювання, які підлягають плановим заходам державного нагляду (контролю) у плановому періоді, та не пізніше 15 жовтня року, що передує плановому, забезпечують внесення відомостей про таких суб`єктів господарювання до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) для автоматичного виявлення нею суб`єктів господарювання, які підлягають комплексним плановим заходам державного нагляду (контролю).

План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період для всіх органів державного нагляду (контролю) затверджує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності, оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті та вносить відомості до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) до 15 листопада року, що передує плановому.

Річні плани здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) на відповідний плановий період з урахуванням узгоджених дат початку та строків здійснення визначених у плані здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) затверджують органи державного нагляду (контролю), оприлюднюють на своїх офіційних веб-сайтах та вносять відомості до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому.

В свою чергу, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі (ч.4 ст. 5 Закону України №877).

Разом із тим, частиною 1 статті 7 Закону України №877 встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Судом встановлено, що наказом Управління ДСНС у Житомирській області від 03.12.2018 №555 було затверджено графік планових перевірок стану техногенної і пожежної безпеки об`єктів суб`єктів господарювання у 2019 році, в якому серед інших зазначено Товариство з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод".

На виконання ч. 1 ст. 5 Закону України №877 відповідачем 11 квітня 2019 року було надіслано на електронну адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" повідомлення від 09.04.2019 №264 про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) (а.с.13).

Згідно зі пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (підпункт 1, 2 пункту 3 Положення).

В силу приписів пункту 4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Пунктом 7 Положення визначено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

За змістом пункту 1 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС від 21.09.2017 №507) (а.с.35-39), управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Водночас, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Пункт 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Пунктом "а" частини 1 статті 69 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови з питань пожежної безпеки у разі зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Судом встановлено, що Чудніським районним сектором Управління державної служи України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області на підставі виявлених та зазначених в акті від 30.05.2019 №80 порушень, було винесено припис від 03.06.2019 №56, яким Товариство з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" було зобов`язано усунути виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.47-49).

Пунктом 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є зокрема недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

В контексті наведеного суд відмічає, що у даному випадку, саме Управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області чинним законодавством України надані владні управлінські функції щодо реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, у тому числі щодо звернення до суду з питань зупинення роботи підприємств. При цьому, підставою для такого звернення є недотримання вимог техногенної та пожежної безпеки.

Судом встановлено, що за результатами проведеної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" на предмет додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, встановлено ряд порушень вимог законодавства, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Позивач вважає, що наявність таких порушень створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому, на його думку, є всі підстави для застосування до відповідача заходів реагування.

Вирішуючи питання про наявність підстав для вжиття заходів реагування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" суд виходить з наступного.

З аналізу статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України вбачається, що повне або часткове зупинення роботи підприємства є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо встановлене порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Пожежа як небезпечна подія за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення, а також призводить до завдання матеріальних збитків.

Згідно з п. 1, 2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417, ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Крім того, п. 1 Правил техногенної безпеки, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05 листопада 2018 року № 879, передбачено, що ці Правила визначають загальні вимоги до організації техногенної безпеки на підприємствах, в установах, організаціях та на небезпечних територіях і є обов`язковими для виконання керівниками, посадовими особами і працівниками міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, фізичними особами - підприємцями, власниками, керівниками та працівниками підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Враховуючи аналіз норм чинного законодавства, суд вважає, що порушення, встановлені позивачем під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази та документи, які б спростовували виявлені Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області порушення, зазначені в акті перевірки.

Крім того, на момент розгляду даної справи, визначені в приписі від 03.06.2019 №56 (а.с.47-49) строки для усунення порушення сплинули, доказів на підтвердження того, що виявленні під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки були повністю усуненні Товариством з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод", відповідач до суду не надав.

Щодо долучених відповідачем до матеріалів справи копій договорів купівлі-продажу товару від 10.09.2019 №197 (а.с.78-79) від 10.09.2019 №195 (а.с.80-81), а також видаткових накладних №1190006161 від 11.09.2019 (а.с.82) та №4190000283 від 11.09.2019 (а.с.83) суд зазначає, що ці докази підтверджують лише часткове виконання Товариством з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" пункту 12 припису від 03.06.2019 №56, а саме забезпечення території об`єкта, приміщень та будівель первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, лопатами, сокирами, конусами та ломами. Натомість доказів повного усунення всіх виявлених порушень та виконання усіх вимог припису відповідачем до суду не надано.

З наведеного слідує, що під час проведення планової перевірки додержання (виконання) відповідачем вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки були встановлені порушення, що свідчать про недотримання ним зазначених вимог.

Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача на день розгляду справи не усунені та існує загроза життю та/або здоров`ю людей, тому з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Приписами статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Статтею 77 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Враховуючи те, що виявлені порушення під час перевірки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, та доказів їх усунення відповідачем до суду не надано, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області слід задовольнити у повному обсязі.

З огляду на відсутність у даній справі судових витрати позивача, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 255, 257, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Житомирській області (вул. Героїв Пожежних, 67-Б, м. Житомир, 10006; код ЄДРПОУ 38624322) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" (вул. Чуднівська, 77, с. Краснопіль, Чуднівський район, Житомирська область, 13264; код ЄДРПОУ 34065956) про застосування заходів реагування -задовольнити.

Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" (вул. Чуднівська, 77, с.Краснопіль, Чуднівський район, Житомирська область, 13264; код ЄДРПОУ 34065956) про застосування заходів реагування заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме: заборонити подальшу експлуатацію двох виробничих будівель та прохідної Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський верстато-ремонтний завод" за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, с. Краснопіль, вул. Чуднівська, 77.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2019
Оприлюднено18.10.2019
Номер документу84982661
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/9012/19

Рішення від 16.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 09.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні