Рішення
від 17.10.2019 по справі 420/4922/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4922/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Кравченка М.М.;

за участі:

секретаря судового засідання - Кушкань Т.В.;

представника позивача - Пономаренко К.В.;

представник відповідача - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до Обслуговуючого кооперативу Бізнес-Центр Ольвія про застосування заходів реагування, -

СУТЬ СПОРУ:

Головне управління Держпраці в Одеській області звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Обслуговуючого кооперативу Бізнес-Центр Ольвія , в якій просило застосувати заходи реагування до Обслуговуючого кооперативу Бізнес-Центр Ольвія , шляхом зобов`язання зупинити роботи з експлуатації газових котлів PEGASUS 289 кВт - 3 од., газорегуляторних пунктів (ГРП) з регулятором тиску - 1 од., вузлу обліку газу - 1 од., надземного газопроводу середнього та низького тиску, ліфту пасажирського зав. № D2NA6103, 2007 року випуску, облік. № 7744, ліфту пасажирського зав. № D2NA6104, 2007 року випуску, облік. № 7745, за адресою: провулок Віце-Адмірала Жукова, 21/23, м. Одеса, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне. Відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області № 1188 від 18.06.2019 та направлення на проведення перевірки № 15/01-29-2314 від 27.06.2019 у період з 18 по 24 липня 2019 року посадовими особами Головного управління проведено планову перевірку на предмет додержання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення у Обслуговуючому кооперативі Бізнес-Центр Ольвія . Під час проведення планової перевірки було виявлено всього 40 порушень, з яких 8 створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Відповідно до штатного розкладу від 01 липня 2019 року у ОК Бізнес-Центр Ольвія працює 7 працівників. Порушуючи законодавчі вимоги з охорони праці, позивач наражає на небезпеку своїх працівників.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23.08.2019 року позовну заяву Головного управління Держпраці в Одеській області до Обслуговуючого кооперативу Бізнес-Центр Ольвія про застосування заходів реагування було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказує, що відповідач не порушував вимоги п.3.9 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці НПАОП 0.00-4.12-05, а висновок посадових осіб позивача щодо наявності порушення є помилковим. Таким чином вбачається, що планова перевірка проводилася позивачем поверхнево, без детального огляду та вивчення наявної документації. Відповідав заперечує проти існування порушень відповідно до Припису № 1. Ліфт № 1 та Ліфт № 2 зареєстровані відповідно до норм чинного законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, отримання відповідачем будь-якого додаткового дозволу законодавством не вимагається. Отже, порушення № 1 є безпідставним та необґрунтованим, оскільки позивачем не було належним чином оглянуто документи, а саме паспорти ліфтів №№ 1, 2, згідно яких дотримані усі вимоги щодо експлуатації ліфтів, передбачені статтею 21 ЗУ Про охорону праці . Вимоги Наказу № 190 Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів обов`язкові для сторін договору, незалежно від того, чи були в договорі продубльовані положення Наказу № 190, а отже порушення № 3 є безпідставним. Введення ліфту в експлуатацію складається з двох етапів: реєстрація ліфту та проведення первинного (повного) технічного огляду. Відповідачем було виконано обидва етапи, що підтверджується наявністю усіх необхідних документів. Положення норм чинного законодавства не вимагають отримання такого документу як акти прийомки ліфтів на стадії введення ліфту в експлуатацію, отже вимога позивача щодо отримання такого документу нічим не обґрунтована та не може бути підставою для зазначення у якості порушення. Відповідачем було виконано вимоги відповідно до п.10 Постанови № 687 Про затвердження порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки у встановлений Приписом № 2 строк. Щодо інших порушень, визначених Приписі № 3, зокрема порушення № 2, 6, 7), відповідач зазначає, що майже усі порушення були усунуті. 23.08.2019 року (тобто, за 1 день до закінчення строку усунення недоліків, встановленого Приписом № 2) представником відповідача до Головного управління Держпраці в Одеській області було подано повідомлення про усунення недоліків відповідно до Припису № 1, Припису № 2. Також, в повідомленні зазначено, що відповідач виконав план заходів щодо усунення порушень, виявлених за результатами планової перевірки. При цьому, не оскаржуючи результати перевірка відповідач вжив всіх можливих заходів, які б надали можливість усунути всі виявлені недоліки у роботі підприємства у найкоротші терміни. Загроза життю та здоров`ю працівників має місце у разі виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків. На даний час фактично всі порушення законодавства, які були встановлені під час перевірки усунуті відповідачем, а отже підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - відсутні.

У відповіді на відзив позивач зазначає, що порушення, які стали підставою для звернення до суду про застосування заходів реагування до ОК БЦ ОЛЬВІЯ , відображені у рядках № 19, 20, 23, 24, 34, 36, 37, 38 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 24 липня 2019 року № 15/14.5/06-899, однак, які не були усунені відповідачем у повному обсязі. Підприємством наданий акт технічної готовності ліфта згідно додатку 6 ГОСТ 22845-85 Ліфти електричні пасажирські та вантажні. Правила організації, виробництва і приймання монтажних робіт , однак відповідачем не надано акту приймання ліфту в експлуатацію (за додатком 7), який передбачає наявність підпису голови комісії інспектора Держгірпромнагляду, правонаступником якого є Головне управління - порушення не усунуто. Відповідно до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, прийнятий постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 відповідно до статті 21 Закону України Про охорону праці , дозвіл видається на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3. Для одержання дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки необхідно подати висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації заявлених машин, механізмів, устаткування та їх відповідності вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки. У додатку 3 Порядку № 1107 встановлений перелік машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки на експлуатацію яких необхідно отримати дозвіл, у пункті 2 якого передбачено і технологічне устаткування та його елементи магістральних газопроводів, нафтопроводів, продуктопроводів (нафтопродуктопроводів, аміакопроводів, етиленопроводів), систем газопостачання природним і зрідженим газом суб`єктів господарювання та населених пунктів, систем промислового та міжпромислового збору нафти і газу, об`єктів нафтогазовидобувної промисловості, а також газовикористовуюче обладнання потужністю понад 0,1 МВт. Підтвердження щодо отримання від експертної організації висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, та подання через Єдиний державний портал адміністративних послуг адміністратору заяви разом з висновком експертизи, на підставі чого Головне управління має право видати дозвіл, відповідачем не надано - порушення не усунуто. Відповідно п.3.2 розділу V (Вимоги безпечної експлуатації систем газопостачання (природний газ) передбачено, що до технічного обслуговування і ремонту споруд та об`єктів системи газопостачання промислових і сільськогосподарських підприємств, підприємств комунально-побутового обслуговування населення допускається залучення суб`єктів господарювання, що мають дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки. Доказів виконання відповідачем вказаного пункту не надано - порушення не усунуто. Підтвердження позачергового навчання з метою ознайомлення з новими НПАОП відповідачем не надано - порушення не усунуто. Пункти 23, 34, 36, 38 Акту перевірки - виконані.

В запереченнях відповідач вказує, що ним не було порушено приписів п.3.2 Розділу 5 Правил безпеки систем газопостачання, оскільки у відповідача наявні договірні правовідносини щодо технічного обслуговування газового обладнання, а необхідність (обов`язок) залучення відповідальних осіб до технічного обслуговування ШГРП і газопроводів котельні безпосередньо на підприємстві виникає перед початком опалювального періоду. У відповідача наявний акт технічної готовності ліфтів та документи на підтвердження реєстрації ліфтів у Держгірпромнагляду Одеської області. У відповідача наявні усі необхідні паспорти, сертифікати якості, протоколи, свідоцтво про атестацію, дозволи, схеми та креслення. Наявні особи, що є відповідальними за організацію роботи ліфтів та справний стан ліфтів. Кожний з ліфтів своєчасно проходить періодичний технічний огляд, про що наявні відповідні записи. Наявність вищезазначеної документації свідчить про справний технічний стан ліфтів, що не створює жодної загрози життю та здоров`ю людей. Загроза життю та здоров`ю працівників має місце у разі виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків. Формальна відсутність документу не є підставою для зупинення роботи ліфтів, враховуючи факт наявності будь-якої іншої дозвільної документації та документації з підтвердження справного технічного стану ліфтів. Наказом № 10К-06-19 від 30.09.2019 року було прийнято на посаду оператора котельної та відповідачем було прийнято заходів щодо організації навчання у зв`язку з виходом нових Правил безпеки систем газопостачання .

В судове засідання, призначене на 16.10.2019 року, з`явився представник позивача, представник відповідача до судового засідання не з`явився.

Згідно з ч.3 ст.268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином. Так, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96, державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до п.7 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з п.1 Положення про Головне Управління Держпраці в Одеській області, затверджене наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 року № 84, Головне управління Держпраці в Одеській області є територіальним органом Держпраці України та здійснює свої повноваження на території Одеської області.

Відповідно до вимог ст.38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, крім іншого, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно з пп.16 п.4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року № 96, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Відповідно до абз.2 ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

На підставі наказу № 1188 від 18.06.2019 року та направлення на проведення перевірки № 15/01-29-2314 від 27.06.2019 року у період з 18.07.2019 року по 24.07.2019 року посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області було проведено планову перевірку на предмет додержання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення у Обслуговуючому кооперативі Бізнес-Центр Ольвія .

За результатами цієї перевірки 24.07.2019 року Головне управління Держпраці в Одеській області склало акт перевірки суб`єкта господарювання № 15/14.5/06-899.

В акті перевірки встановлено 40 порушень вимог законодавства, з яких 8 створюють загрозу життю та здоров`ю людей: 19 - стаття 13 ЗУ № 2694 - відсутній дозвіл Головного управління Держпраці в Одеській області на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (технологічне устаткування, лінійні сталеві частини та їх елементи систем газопостачання природним газом суб`єктів господарювання та населених пунктів, а також газовикористовуючого обладнання потужністю понад 100 кВт) п. 6 ПКМУ № 1107 від 26.10.2011 зі змінами п.3.1, розділ Ш НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ; 20 - стаття 13 ЗУ № 2694 - відсутній договір на залучення до технічного обслуговування ШГРП і газопроводів котельні підприємства, що має відповідний дозвіл, чим порушено п.3.2 розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ; 23 - стаття 13 ЗУ № 2694 - особа відповідальна за безпечну експлуатацію газового господарства котельні не пройшла чергову перевірку знань, чим порушено п.5.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ; 24 - стаття 13 ЗУ № 2694 - не організовано навчання робітників у зв`язку з виходом нових Правил безпеки систем газопостачання (оператори котельній 1) (НПАОП 0.00.-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ), п.5.7 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ; 34 - стаття 21 ЗУ № 2694 - відсутній дозвіл територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охороні праці на експлуатацію обладнання з підвищеної небезпеки, а саме пасажирські ліфти зав. №№ D2NA6103, D2NA6104 (п.6 ПКМУ № 1107 від 26.10.2011 із змінами, внесеними згідно з постановою КМ № 48 від 07.02.2018); 36 - стаття 13 ЗУ № 2694 - не призначено наказом атестованих ліфтерів, чим порушено п.9.7.1 Правил будови та безпечної експлуатації ліфтів НПАОП 0.00-1.02-08, відповідно до договору на технічне обслуговування ліфтів, звільнення пасажирів з кабін не входить до обов`язків обслуговуючої організації; 37 - стаття 13 ЗУ № 2694 - ліфти зав. №№ D2NA6103, D2NA6104 не введені в експлуатацію відповідно до вимог п.7.2.3 НПАОП 0.00-1.2-08 Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів , а саме відсутні акти прийомки ліфтів, підписані представником органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці; 38 - стаття 13 ЗУ № 2694 - після монтажу ліфтів зав. №№ D2NA6103, D2NA6104, їм не було проведено первинний (повний) технічний огляд, який проводить уповноважена організація, чим порушено п.10 НПАОП 0.00-6.18-2004 та п.10 НПАОП 0.00-1.02-08.

Порушення, які стали підставою для звернення Головним управлінням Держпраці в Одеській області до суду з позовом про застосування заходів реагування до Обслуговуючого кооперативу Бізнес-Центр Ольвія , відображені у рядках № 19, 20, 23, 24, 34, 36, 37, 38 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 24 липня 2019 року № 15/14.5/06-899, які не були усунені відповідачем у повному обсязі.

Під час розгляду справи позивач зазначив, що порушення, які зафіксовані в рядках №№ 20, 23, 24, 34, 36, 38 розділу V Акту перевірки суб`єкта господарювання від 24.07.2019 року № 15/14.5/06-899, виконані відповідачем.

Порушення, зафіксоване у п.19 Акту перевірки, а саме відсутній дозвіл Головного управління Держпраці в Одеській області на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (технологічне устаткування, лінійні сталеві частини та їх елементи систем газопостачання природним газом суб`єктів господарювання та населених пунктів, а також газовикористовуючого обладнання потужністю понад 100 кВт), що передбачено п.6 ПКМУ № 1107 від 26.10.2011 зі змінами п.3.1, розділ III НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання .

Відповідно до ст.21 Закону України Про охорону праці виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці. Проектування виробничих об`єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Експертиза проектів будівництва на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці проводиться відповідно до статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1107, він визначає процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).

Відповідно до п.9 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 року № 1107, для одержання дозволу, який видає: 1) територіальний орган Держпраці, роботодавець, виробник або постачальник подає в паперовій формі особисто, через уповноважену ним особу, надсилає поштою або у випадках, передбачених законом, в електронній формі через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування, адміністратору заяву за формою згідно з додатком 4, до якої додається: на виконання робіт підвищеної небезпеки - висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час виконання заявлених робіт; на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки - висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації заявлених машин, механізмів, устаткування та їх відповідності вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки; на застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки - висновок експертизи відповідності таких машин, механізмів, устаткування вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки; 2) Держпраці, роботодавець подає в паперовій формі особисто, через уповноважену ним особу, надсилає поштою або у випадках, передбачених законом, в електронній формі через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування, заяву за формою згідно з додатком 4, до якої додається висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час виконання заявлених робіт. Забороняється вимагати для одержання дозволу документи, не передбачені законом.

У додатку 3 до Порядку № 1107 встановлений перелік машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки на експлуатацію яких необхідно отримати дозвіл, в пункті 2 якого передбачено й технологічне устаткування та його елементи магістральних газопроводів, нафтопроводів, продуктопроводів (нафтопродуктопроводів, аміакопроводів, етиленопроводів), систем газопостачання природним і зрідженим газом суб`єктів господарювання та населених пунктів, систем промислового та міжпромислового збору нафти і газу, об`єктів нафтогазовидобувної промисловості, а також газовикористовуюче обладнання потужністю понад 0,1 МВт.

Разом з цим, підтвердження щодо отримання від експертної організації висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання та подання через Єдиний державний портал адміністративних послуг адміністратору заяви разом з висновком експертизи, на підставі чого позивач має право видати дозвіл, відповідачем не було надано.

Станом на час розгляду справи зазначене порушення не було виконане відповідачем.

Порушення, зафіксоване у п.37 Акту перевірки, а саме ліфти зав. №№ D2NA6103, D2NA6104 не введені в експлуатацію відповідно до вимог п.7.2.3 НПАОП 0.00-1.2-08 Правила будови та безпечної експлуатації ліфтів , а саме відсутні акти прийомки ліфтів, підписані представником органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці.

Підприємством було надано акт технічної готовності ліфта згідно додатку 6 ГОСТ 22845-85 Ліфти електричні пасажирські та вантажні. Правила організації, виробництва і приймання монтажних робіт .

Згідно з ст.13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Разом з цим, відповідачем не було надано акту приймання ліфту в експлуатацію згідно додатку 7 ГОСТ 22845-85 Ліфти електричні пасажирські та вантажні. Правила організації, виробництва і приймання монтажних робіт , що передбачає наявність підпису голови комісії - інспектора Держгірпромнагляду, правонаступником якого є Головне управління Держпраці в Одеській області.

Станом на час розгляду справи зазначене порушення не було виконане відповідачем.

Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно з ст.4 Закону України Про охорону праці державна політика в галузі охорони праці базується на принципах, крім інших, пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

З урахуванням зазначеного, суд погоджується з твердженнями позивача, що вказані порушення є такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Таким чином, на думку суду, експлуатація газових котлів PEGASUS 289 кВт - 3 од., газорегуляторних пунктів (ГРП) з регулятором тиску - 1 од., вузлу обліку газу - 1 од., надземного газопроводу середнього та низького тиску, ліфту пасажирського зав. № D2NA6103, 2007 року випуску, облік. № 7744, ліфту пасажирського зав. № D2NA6104, 2007 року випуску, облік. № 7745 з виявленими за результатами перевірки порушеннями може призвести до спричинення шкоди життю та здоров`ю людей.

Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

На підставі зазначеного, суд прийшов до висновку, що заявлені позивачем позовні вимоги про застосування заходів реагування до відповідача є обґрунтованими та такими, що належать до задоволення в повному обсязі.

Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з положеннями ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.

Відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно з ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки суд по справі свідків не залучав та не призначав проведення експертиз, тому судові витрати не стягуються.

Керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Головного управління Держпраці в Одеській області (просп. Шевченка, 2, м. Одеса, 65044, ідентифікаційний код 39781624) до Обслуговуючого кооперативу Бізнес-Центр Ольвія (пров. Віце-Адмірала Жукова, 21/23, м. Одеса, 65026, ідентифікаційний код 38154473) про застосування заходів реагування - задовольнити.

2. Застосувати заходи реагування до Обслуговуючого кооперативу Бізнес-Центр Ольвія (пров. Віце-Адмірала Жукова, 21/23, м. Одеса, 65026, ідентифікаційний код 38154473), шляхом зобов`язання зупинити роботи з експлуатації газових котлів PEGASUS 289 кВт - 3 од., газорегуляторних пунктів (ГРП) з регулятором тиску - 1 од., вузлу обліку газу - 1 од., надземного газопроводу середнього та низького тиску, ліфту пасажирського зав. № D2NA6103, 2007 року випуску, облік. № 7744, ліфту пасажирського зав. № D2NA6104, 2007 року випуску, облік. № 7745, за адресою: провулок Віце-Адмірала Жукова, 21/23, м. Одеса, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей.

Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.

Повний текст рішення складено 17 жовтня 2019 року.

Суддя М.М. Кравченко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2019
Оприлюднено21.10.2019
Номер документу84983268
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/4922/19

Постанова від 03.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 17.10.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 23.08.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні