Справа № 909/596/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26.09.2019 м. Івано-Франківськ Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Ткаченко І. В., при секретарі судового засідання Сегін І. В., за участю прокурора Гоголя В. В., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 909/596/19 за позовом першого заступника прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області до Острівецької сільської ради та приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" в особі філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив" про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради та звільнення земельної ділянки.
Перший заступник прокурора Івано-Франківської області звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області до Острівецької сільської ради та ПрАТ "Зернопродукт МХП" в особі філії ПрАТ "Зернопродукт МХП" "Перспектив" про визнання незаконним та скасування рішення сільської ради від 27 грудня 2018 р. та звільнення земельної ділянки площею 24,5038 га. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Острівецька сільська рада як орган місцевого самоврядування незаконно розпорядилась землями державної власності, надавши такі землі в оренду ПрАТ "Зернопродукт МХП".
11 червня 2019 р., суд постановив ухвалу про залишення позовної заяви без руху та зобов`язав першого заступника прокурора Івано-Франківської області у п`ятиденний строк з дня отримання ухвали про залишення позовної заяви без руху усунути виявлені недоліки.
13 червня 2019 р., у зв`язку із усуненням недоліків позовної заяви суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі в порядку загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 11 липня 2019 р.
11 липня 2019 р., підготовче засідання суд відклав на 21 серпня 2019 р.
21 серпня 2019 р., підготовче провадження у справі суд закрив та призначв розгляд справи по суті на 11 вересня 2019 р. Однак у зв`язку із перебуванням судді Ткаченко І. В. з 10 по 14 вересня 2019 р. у відрядженні, ухвалою від 04 вересня 2019 р. розгляд справи по суті суд призначив на іншу дату - 26 вересня 2019 р.
Представник відповідача Острівецької сільської ради в судове засідання не з`явився, однак 30 липня 2019 р., до суду надійшла заява Острівецької сільської ради про визнання позову, а також прохання розглядати справу без участі її представника.
Представник відповідача ПрАТ "Зернопродукт МХП" в особі філії ПрАТ "Зернопродукт МХП" "Перспектив" в жодне судове засідання не з`явився, про причини неявки суду не повідомив, відзиву на позов не подав, хоча про дату, час і місце проведення судових засідань у цій справі був повідомлений належним чином.
Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Статтею 178 ГПК України передбачене право відповідача подати суду відзив на позовну заяву. Разом з тим, як визначено в ч. 3 цієї статті, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
При розгляді даної справи суд також керується положеннями п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 р. про те, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку, що кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п. 35 рішення Європейського суду з прав людини від 07 липня 1989 р. у справі Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, дослідивши та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд
в с т а н о в и в:
27 грудня 2018 р., Острівецька сільська рада VII скликання на XVII сесії прийняла рішення № 62 "Про надання в оренду земель запасу сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив", відповідно до якого передала філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив" в тимчасове користування на умовах оренди землі запасу сільської ради, а саме земельні ділянки площею 16,6160 га та 7,8878 га.
На виконання цього рішення 02 січня 2019 р. Острівецька сільська рада (орендодавець) та ПрАТ "Зернопродукт МХП" в особі філії ПрАТ "Зернопродукт МХП" "Перспектив" (орендар) уклали договори оренди землі № РГ-1 с/р та № РГ-1.1 с/р.
Відподно розділів 1 та 2 договору оренди землі № РГ-1 с/р, орендодавець надає , а орендар приймає в строкове платне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельну ділянку площею 16,6160 га, що знаходиться за межами Острівецької сільської ради Городенківського району Івано-Франківської області.
Аналогічно, згідно з розділами 1 та 2 договору оренди землі № РГ-1.1 с/р, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельну ділянку площею 7,8878 га, що знаходиться за межами Острівецької сільської ради Городенківського району Івано-Франківської області.
За змістом розділів 5 - 7 цих Договорів, земельна ділянка передається в оренду для ведення сільськогосподарського виробництва. Цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського виробництва. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після реєстрації цього договору за актом приймання-передачі, протягом 3-х днів з моменту підписання цього договору. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Згідно з розділом 3 договорів, строк їх дії - один рік з моменту передачі земельних ділянок у фактичне користування. Договір вважається укладеним (пролонгованим) на той самий час, і на тих же самих умовах, якщо жодна із сторін за 20 днів до дати його закінчення належним чином не повідомить іншу сторону про намір розірвати його.
Договір оренди землі № РГ-1 с/р зареєстрований у Острівецькій сільській раді, про що в книзі записів державної реєстрації договорів вчинено запис № 2 від 02 січня 2019 р.
Договір оренди землі № РГ-1.1 с/р зареєстрований у Острівецькій сільській раді, про що в книзі записів державної реєстрації договорів вчинено запис № 1 від 02 січня 2019 р.
02 січня 2019 р., відповідачі підписали акти приймання-передачі спірних земельних ділянок.
Відповідно до проекту формування території меж села Рогиня Острівецької сільської ради, земельні ділянки площею 16,6160 га (кадастровий номер 2621683100:06:001:0113) та площею 7,8878 га (кадастровий номер 2621683100:07:001:0104) знаходиться за межами населеного пункту с. Рогиня Острівецької сільської ради.
Згідно з статутом територіальної громади сіл Острівець і Рогиня, юрисдикція Острівецької сільської ради поширюється, зокрема, на територіальну громаду села Рогиня.
Відповідно до наявної в Державному земельному кадастрі інформації про право власності та речові права на земельну ділянку, право оренди земельної ділянки площею 16,6160 га, що знаходиться за межами населеного пункту с. Рогиня Острівецької сільської ради (кадастровий номер 2621683100:06:001:0113) та земельної ділянки площею 7,8878 га, що знаходиться за межами населеного пункту с. Рогиня Острівецької сільської ради (кадастровий номер 2621683100:07:001:0104) на підставі договорів оренди землі № РГ-1 с/р та № РГ-1.1 с/р у встановленому законом порядку не зареєстроване.
Згідно з даними наявних у матеріалах справи довідок Острівецької сільської ради від 28 травня 2019 р. № 297 та № 298, земельні ділянки перебувають в користуванні відповідача ПрАТ "Зернопродукт МХП" в особі філії ПрАТ "Зернопродукт МХП" "Перспектив".
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як визначено в ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень приймають нормативні та інші акти у формі рішень.
Статтею 12 ЗК України, передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до ЗК України, а також вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 393 та ст. 21 ЦК України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
01 січня 2013 р., набрав чинність Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", в якому в п. 4 Прикінцевих і перехідних положень якого було визначено, що у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу, тобто крім земельних ділянок, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади та які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій.
В ст. 84 ЗК України зазначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до статей 116, 124 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно з ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
В ст. 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про оренду землі", об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Як визначено в статтях 210, 215 ЦК України, правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації. Перелік органів, які здійснюють державну реєстрацію, порядок реєстрації, а також порядок ведення відповідних реєстрів встановлюються законом. Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Правові наслідки недійсності правочину визначені ст. 216 ЦК України, зокрема, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Оскільки земельні ділянки площею 16,6160 га (кадастровий номер 2621683100:06:001:0113) та площею 7,8878 га (кадастровий номер 2621683100:07:001:0104) знаходиться за межами населеного пункту с. Рогиня Острівецької сільської ради, а тому належать до земель державної власності, повноваження щодо розпорядження ними належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, в даному випадку - Головному управлінню Держгеокадастру в Івано-Франківській області, у зв`язку з чим рішення Острівецької сільської ради від 27 грудня 2018 р. № 62 "Про надання в оренду земель запасу сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив" є незаконним.
Крім того, враховуючи, що право ПрАТ "Зернопродукт МХП" в особі філії ПрАТ "Зернопродукт МХП" "Перспектив" оренди згаданих земельних ділянок у встановленому законом порядку не зареєстроване, відповідні договори оренди від 02 січня 2019 р. № РГ-1 с/р та № РГ-1.1 с/р є недійсними на підставі закону (нікчемні правочини), відтак відповідач ПрАТ "Зернопродукт МХП" в особі філії ПрАТ "Зернопродукт МХП" "Перспектив" володіє та користується цими земельними ділянками без належних на те правових підстав.
Отже, позов першого заступника прокурора Івано-Франківської області слід задовольнити.
Судовий збір суд покладає на відповідачів у рівних частках.
Керуючись статтями 129, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
позов задовольнити;
рішення XVII сесії VII скликання Острівецької сільської ради (78150, Івано-Франківська обл., Городенківський район, с. Острівець, вул. Лесі Українки, буд. 2; ідентифікаційний код 04355711) від 27 грудня 2018 р. № 62 "Про надання в оренду земель запасу сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив" - визнати незаконним та скасувати;
приватне акціонерне товариство "Зернопродукт МХП" (08800, Київська обл., м. Миронівка, вул. Елеваторна, буд. 1; ідентифікаційний код 32547211) в особі філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив" (78100, Івано-Франківська обл., м. Городенка, вул. Винниченка, буд. 164; ідентифікаційний код 34970166) зобов`язати звільнити земельну ділянку площею 16,6160 га, що знаходиться за межами населеного пункту с. Рогиня Острівецької сільської ради (кадастровий номер 2621683100:06:001:0113);
приватне акціонерне товариство "Зернопродукт МХП" (08800, Київська обл., м. Миронівка, вул. Елеваторна, буд. 1; ідентифікаційний код 32547211) в особі філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив" (78100, Івано-Франківська обл., м. Городенка, вул. Винниченка, буд. 164; ідентифікаційний код 34970166) зобов`язати звільнити земельну ділянку площею 7,8878 га, що знаходиться за межами населеного пункту с. Рогиня Острівецької сільської ради (кадастровий номер 2621683100:07:001:0104);
з Острівецької сільської ради (78150, Івано-Франківська обл., Городенківський район, с. Острівець, вул. Лесі Українки, буд. 2; ідентифікаційний код 04355711) на користь Прокуратури Івано-Франківської області (76015, м. Івано-Франківськ, вул. Ґрюнвальдська, 11; ідентифікаційний код 03530483) стягнути 2 881 (дві тисячі вісімсот вісімдесят одну) грн 50 коп. судового збору;
з приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" (08800, Київська обл., м. Миронівка, вул. Елеваторна, буд. 1; ідентифікаційний код 32547211) в особі філії приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП" "Перспектив" (78100, Івано-Франківська обл., м. Городенка, вул. Винниченка, буд. 164; ідентифікаційний код 34970166) на користь Прокуратури Івано-Франківської області (76015, м. Івано-Франківськ, вул. Ґрюнвальдська, 11; ідентифікаційний код 03530483) стягнути 2 881 (дві тисячі вісімсот вісімдесят одну) грн 50 коп. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя І. В. Ткаченко
Повне рішення складено 15 жовтня 2019 р.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2019 |
Оприлюднено | 21.10.2019 |
Номер документу | 85012911 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Ткаченко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні