ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16.10.2019 Справа № 920/901/19
м. Суми
Господарський суд Сумської області у складі
судді Жерьобкіної Є.А.,
за участю секретаря судового засідання Мудрицької С.Ю.,
Розглядається в порядку загального позовного провадження справа № 920/901/19
за позовом Заступника керівника Охтирської місцевої прокуратури (вул. Сумська, буд. 12, м. Охтирка, Сумська область, 42700) в інтересах держави в особі:
1. Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (вул. Г. Кондратьєва, буд. 25, м. Суми, 40000),
2. Грунської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Героя Радянського Союзу А.М. Діхтяренка Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області (пл. О.Вишні, буд. 1, с. Грунь, Охтирський район, Сумська область, 42733)
до відповідача Приватного сільськогосподарського підприємства «Грунське» (вул. Покровська, буд. 8, с. Грунь, Охтирський район, Сумська область, 42733),
про визнання недійсним договору тимчасового користування земельною ділянкою від 04.01.2019,
за участю представників сторін:
Прокурор - не з`явився;
Від першого позивача - не з`явився;
Від другого позивача - не з`явився;
Від відповідача - не з`явився;
Прокурор в інтересах держави в особі позивачів звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить визнати недійсним договір тимчасового користування земельною ділянкою площею 4,70 га, розташованою на території Грунської сільської ради, укладений між Грунською загальноосвітньою школою I-III ступенів ім. Героя Радянського Союзу А.М. Діхтяренка Грунської сільської ради та Приватним сільськогосподарським підприємством «Грунське» 04.01.2019, а також стягнути з відповідача на свою користь судові витрати, пов`язані з розглядом справи.
Ухвалою господарського суду Сумської області від 16.09.2019 відкрито провадження у справі № 920/901/19; призначене підготовче засідання на 16.10.2019, 10:30; надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву (з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України); надано прокурору та позивачам семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив.
02.10.2019 відповідач подав клопотання (вх. № 7995 від 02.10.2019), в якому просить суд розглядати справу без участі представника відповідача, погоджується з позовними вимогами.
02.10.2019 другий позивач подав клопотання (вх. № 7994 від 02.10.2019), в якому просить суд розглядати справу без участі представника позивача, погоджується з позовними вимогами.
Відповідно до ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно зі ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.
Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді, передбачених частиною третьою статті 25 Закону України "Про прокуратуру"
Прокурор в обґрунтування позовних вимог зазначає, що оспорюваний договір укладений всупереч положенням Земельного кодексу України, Закону України Про оренду землі , що регулюють порядок передачі земельної ділянки в оренду, та має бути визнаний недійсним. Порушення інтересів держави полягає у порушенні вимог чинного земельного законодавства під час передачі в оренду майна - земельної ділянки закладу освіти, стосовно якого законодавчо встановлена заборона на відчуження та використання не за освітнім призначенням, у недотриманні законодавчо встановленого порядку передачі земельної ділянки в користування. Вищезазначені порушення призвели до того, що земельна ділянка, яка не має кадастрового номеру, є несформованою, внаслідок чого неможливо точно визначити площу обробітку останньої та межі на місцевості, перейшла у користування ПСП Грунське . Відсутність нормативно - грошової оцінки землі не дає можливості визначити правильний та справедливий розмір плати за користування земельною ділянкою, що підриває економічні основи держави, протиправно позбавило останню законного найбільш повного, одного з основних джерел доходу. Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у встановленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної форми власності, яке здійснюється з порушенням вимог чинного законодавства, а також недопущення незаконного використання майна закладів освіти всупереч освітнім цілям та порядку, визначеному законом. Спірна земельна ділянка є державною власністю, передана у постійне користування навчальному закладу для освітніх потреб у порядку ст. ст. 22, 24 Земельного кодексу України. Встановивши порушення земельного законодавства, порушення інтересів держави, Охтирською місцевою прокуратурою, враховуючи субсидіарну роль прокурора щодо захисту інтересів держави у судовому порядку, 08.08.2019 на адресу позивачів направлено листи щодо виявлених порушень земельного законодавства, вжитих заходів до захисту порушених інтересів держави. Відповідно до листа ГУ Держгеокадастру в Сумській області від 16.08.2019 № 10-18-0.6-5408/2 останнє повідомило, що звернення щодо порушення земельного законодавства під час укладення договору тимчасового користування земельною ділянкою від 04.01.2019 до Управління не надходили, перевірки не проводилися. У листі від 13.08.2019 № 311 Грунська ЗОШ зазначає, що навчальним закладом позови до суду про визнання недійсним договору тимчасового користування земельною ділянкою, укладеного з ПСП Грунське , не подавалися через відсутність коштів для сплати судового збору у кошторисі на 2019 рік. Вказане свідчить про не здійснення ГУ Держгеокадастру в Сумській області, Грунською ЗОШ захисту інтересів держави у встановленому законом порядку.
У зв`язку з викладеним, суд вважає, що прокурором дотримано вимоги Закону України Про прокуратуру , Господарського процесуального кодексу України при зверненні з позовом до суду.
Грунській ЗОШ відповідно до державного акту серії І-СМ № 001809, виданого на підставі рішення Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області від 09.09.1998, у постійне користування передано земельну ділянку площею 7,68 га, з них 2,35 га - для потреб навчально-виховного закладу, 5,33 га - для сільськогосподарського виробництва.
04.01.2019 другим позивачем та відповідачем укладено договір тимчасового користування земельною ділянкою, за умовами якого другий позивач надає, відповідач приймає у строкове платне тимчасове використання земельну ділянку для сільськогосподарського призначення загальною площею 4,70 га, яка розташована за межами населеного пункту Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області.
Згідно з п. 6 договору, останній укладено на період з 01.01.2019 по 31.12.2019.
Пункт 7 договору визначено, що плата за тимчасове використання земельної ділянки вноситься орендарем виключно у грошовій формі у розмірі 8% від грошової оцінки площі ріллі по Сумській області (становить 29 426,66 грн.) відповідно до площі займаної земельної ділянки (4,70 га) складає 11064,42 грн.
Земельна ділянка передається в тимчасове використання для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п. 10 договору).
Відповідно до акту приймання - передачі земельної ділянки від 04.01.2019, другий позивач передав, а відповідач прийняв у строкове платне тимчасове користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 4,70 га, яка знаходиться за межами населеного пункту Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області.
Укладений між другим позивачем та відповідачем договір тимчасового користування земельною ділянкою за своєю юридичною природою та правовою сутністю є договором оренди землі.
Згідно зі ст. 2 Закону України Про оренду землі (далі - Закон) відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно зі ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.
Стаття 124 Земельного кодексу України передбачає, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно зі ст. 1 Закону оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За приписами ст. 4 Закону, орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Згідно зі ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, в тому числі заклади освіти незалежно від форми власності.
Відповідно до державного акту серії І-СМ № 001809 від 30.06.1999, земельна ділянка надана Грунській ЗОШ на праві постійного користування, тобто, остання наділена правом володіння та користування земельною ділянкою.
Таким чином, другий позивач не мав права розпоряджатися земельною ділянкою, в тому числі, передавати останню в оренду (строкове платне тимчасове користування).
У відповідності до ст. 80 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.
З укладеного договору не вбачається, що земельна ділянка надана в тимчасове платне користування відповідачу з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладом освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу.
Законом України "Про оренду землі" визначено умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі, а статтею 13 передбачено, що договором оренди землі є договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови (ст. 15 Закону).
Відповідно до ст. 19 Закону, при передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які є земельними ділянками меліорованих земель і на яких проводиться гідротехнічна меліорація, строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 10 років. До договору оренди землі включається зобов`язання орендаря здійснювати інвестиції у розвиток та модернізацію відповідних меліоративних систем і об`єктів інженерної інфраструктури та сприяти їх належній експлуатації.
Згідно зі ст. 13 Закону України Про оцінку земель у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до листів Грунської сільської ради від 24.07.2019 № 02-27/782 та відділу в Охтирському районі ГУ Держгеокадастру в Сумській області від 02.08.2019 № 559/101-19 передана в користування земельна ділянка є несформованою, не має кадастрового номеру, нормативно - грошова оцінка земельної ділянки не проведена, відомості про земельну ділянку площею 4,70 га не внесені до Державного земельного кадастру.
Таким чином, земельна ділянка загальною площею 4,70 га, яка розташована за межами населеного пункту Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області не може бути об`єктом оренди. Для визначення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності не проведена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що суперечить приписам ст. 13 Закону України Про оцінку земель . Договір укладений строком на 1 рік, що не відповідає законодавчо встановленому мінімальному строку оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно зі ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
За приписами ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.
Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.
Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.
Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Таким чином, недійсність правочину зумовлюється наявністю дефектів його елементів: дефекти (незаконність) змісту правочину; дефекти (недотримання) форми; дефекти суб`єктного складу; дефекти волі - невідповідність волі та волевиявлення.
Судом встановлено, що договір тимчасового користування земельною ділянкою укладено з порушенням земельного законодавства - постійний користувач не наділений повноваженнями розпоряджатися земельною ділянкою, зокрема, передавати останню в оренду, земельна ділянка не має кадастрового номеру, є несформованою, нормативно - грошова оцінка останньої не проведена, строк дії договору є меншим законодавчо встановленого, у зв`язку з чим суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, правомірними та такими, що підлягають задоволенню шляхом визнання недійсним договору тимчасового користування земельною ділянкою площею 4,70 га, розташованою на території Грунської сільської ради, укладеного 04.01.2019 між Грунською загальноосвітньою школою I-III ступенів ім. Героя Радянського Союзу А.М. Діхтяренка Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області та Приватним сільськогосподарським підприємством «Грунське» .
Згідно з ч. 1 ст. 130 ГПК України у разі відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Враховуючи визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, відповідно до ч. 1 ст. 130 ГПК України, ч. 3 ст. 7 Закону України Про судовий збір судовий збір в сумі 960 грн. 50 коп. (50 відсотків судового збору), сплачений платіжним дорученням № 1263 від 20.08.2019 підлягає поверненню Прокуратурі Сумської області з державного бюджету.
Відповідно до п. 9 ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються порівну на сторін визнаного судом недійсним договору тимчасового користування земельною ділянкою площею 4,70 га, розташованою на території Грунської сільської ради, в тому числі в сумі 480 грн 25 коп. на позивача - Грунську загальноосвітню школу I-III ступенів ім. Героя Радянського Союзу А.М. Діхтяренка Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області та в сумі 480 грн 25 коп. на відповідача - Приватне сільськогосподарське підприємство «Грунське» .
Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 130, 185, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним договір тимчасового користування земельною ділянкою площею 4,70 га, розташованою на території Грунської сільської ради, укладений 04.01.2019 між Грунською загальноосвітньою школою I-III ступенів ім. Героя Радянського Союзу А.М. Діхтяренка Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області (пл. О.Вишні, буд. 1, с. Грунь, Охтирський район, Сумська область, 42733, код ЄДРПОУ 23053631) та Приватним сільськогосподарським підприємством «Грунське» (вул. Покровська, буд. 8, с. Грунь, Охтирський район, Сумська область, 42733, код ЄДРПОУ 31021387).
3. Стягнути з Грунської загальноосвітньої школи I-III ступенів ім. Героя Радянського Союзу А.М. Діхтяренка Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області (пл. О.Вишні, буд. 1, с. Грунь, Охтирський район, Сумська область, 42733, код ЄДРПОУ 23053631) на користь Прокуратури Сумської області (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, код ЄДРПОУ 03527891) 480 грн 25 коп. витрат по сплаті судового збору.
4. Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства «Грунське» (вул. Покровська, буд. 8, с. Грунь, Охтирський район, Сумська область, 42733, код ЄДРПОУ 31021387) на користь Прокуратури Сумської області (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, код ЄДРПОУ 03527891) 480 грн 25 коп. витрат по сплаті судового збору.
5. Повернути Прокуратурі Сумської області (вул. Г.Кондратьєва, буд. 33, м. Суми, код ЄДРПОУ 03527891) з державного бюджету України (рахунок 34311206083032, отримувач - УК у м. Сумах/м. Суми/22030101, ЄДРПОУ 37970593, банк отримувача - Казначейство України (ел.адм.подат), МФО 899998) судовий збір в сумі 960 грн. 50 коп., сплачений платіжним дорученням № 1263 від 20.08.2019, оригінал якого міститься в матеріалах судової справи № 920/901/19.
6. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
7. Згідно зі ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
8. Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
9. Відповідно до пп. 17.5. п. 17 Розділу XI Перехідних положень до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Повне рішення складене 18.10.2019.
Суддя Є.А. Жерьобкіна
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2019 |
Оприлюднено | 21.10.2019 |
Номер документу | 85013646 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Сумської області
Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Сумської області
Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Сумської області
Жерьобкіна Євгенія Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні