ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
17 жовтня 2019 року м. Ужгород№ 260/1146/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Дору Ю.Ю.,
за участі:
секретаря судового засідання - Гулай М.В.,
учасники справи - не з`явилися,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт" (далі - відповідач, ТзОВ "Моноліт"), згідно якого просить суд: припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4701 від 19.09.2008 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Моноліт» .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4701 від 19.09.2008 року, з метою видобування вапняків в якості сировини, придатної для виробництва вапнякової муки, вайна та декоративного щебеню.
Департаментом державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України на підставі наказу від 12.03.2018 №89 було здійснено перевірку відповідача, за результатами якої складено акт перевірки №02-02/08/2018-7/п-30 від 13 квітня 2018, яким встановлено порушення. На підставі даного Акту було складено припис від 13 квітня 2018 року № 107-18/02 та надано строк до 13 травня 2018 року на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування. У встановлений строк відповідач не усунув порушення.
У зв`язку з чим, Держгеонадрами розглянуто питання щодо зупинення дії дозволу та Держгеонадрами прийнято рішення зупинити дію вищезазначеного дозволу та надати надрокористувачу строк 30 календарних днів для усунення порушень, про що Відповідача було повідомлено, шляхом направлення на його юридичну адресу листа № 15403/03/14-18 від 08 серпня 2018 року. Даний лист Відповідач отримав 18 серпня 2018 року. Водночас у строки, встановлені Позивачем, ТОВ Моноліт не усунуло порушення законодавства в сфері надрокористування.
Відповідно позивач вказує, що оскільки відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615. Відтак, позивач просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі та припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Представником позивача подано до суду клопотання відповідно до якого просив справу розглянути в порядку письмового провадження, на підставі наданих матеріалів (а.с.92, 97).
Відповідач у встановлений судом строк подав відзив на позовну заяву, відповідно до просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Згідно поданого відзиву представник відповідача вважає, що ТзОВ Моноліт у спірних правовідносинах діяло цілком добросовісно, вживало всіх заходів для виконання для виконання всіх вимог позивача, усунення всіх зазначених у приписах недоліків, з належною старанністю і своєчасно надало відповіді на всі листи позивача, інформувало про можливі шляхи і способи розблокування початку роботи Новоселицького родовища, однак вважає, що неконструктивні рішення та дії позивача призвели до фінансової та організаційної неможливості виконання відповідачем умов Угоди про користування надрами.
У судове засідання представник відповідача не прибув, про причини неприбуття суд не повідомив, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином (а.с. 101).
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно вимог ч.4 ст. 229 КАС України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (в тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши подані документи і матеріали, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що товариству з обмеженою відповідальністю "Моноліт" надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 19.09.2008 №4701 та як додаток до дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами (а.с.а.с.10-11).
Відповідно до наказів Державної служби геології та надр України від 28.11.2017 №523 "Про затвердження Річного плану здійснення державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік", від 12.03.2018 №89 "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2018 року" та Переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у квітні 2018 року - відповідача включено до переліку надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у квітні 2018 року (а.с.а.с.16-19).
Державною службою геології та надр України 15.03.2018 направлено ТзОВ Моноліт повідомлення про проведення планової перевірки, в якому вказано, що у строк з 10 по 23 квітня 2018 року буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування товариства з обмеженою відповідальністю Моноліт . Дане повідомлення відповідач отримав 22 березня 2018 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.20 на звороті), тобто більш ніж за 10 днів до проведення планової перевірки.
За результатами проведеної перевірки було складено Акт перевірки № 02-02/08/2018-7/п-30 від 13 квітня 2018 року, яким було встановлено наступні порушення: не в повній мірі виконано п.3 Проектної Програми робіт виробничої діяльності ТзОВ Моноліт підприємства-надрокористувача по введенню в експлуатацію Новоселицького родовища вапняку, розташованого в Перечинському районі Закарпатської області України, а саме: Складання проекту земельного відводу і відвід землі (4 кв. 2008 - 1 кв. 2009 pp.). не виконано п.7 Програми робіт: Початкове видобування суглинків 165 тис. т (4 кв. 2009 року). Не виконано п.8 Програми робіт: Вихід на проектну потужність кар`єру 330 тис. т (4 кв. 2010 року). З часу отримання Спеціального дозволу на користування надрами родовище не розроблялось (згідно форми 5-ГР); не в повній мірі виконується п.4.5 Угоди про умови користування надрами від 19.09.2008 № 4701, а саме: здійснювати та фінансувати роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою; ТзОВ "Моноліт" з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами.
Даний Акт було підписано посадовою (уповноваженою) особою відповідача, а саме довіреною особою ТзОВ "Моноліт" ОСОБА_1 А.В. 13 квітня 2018 року. Заперечень чи пояснень до даного Акту надрокористувачем не надавалося.
На підставі даного Акту Державною службою геології та надр України було складено припис від 13 квітня 2018 року № 107-18/02 з вимогами у строк до 13.05.2018 усунути порушення та подати у письмовій формі до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.
02 серпня 2018 року позивачем прийнято наказ №266, яким, згідно з додатком, зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 19.09.2008 №4701 та надано 30 днів на усунення порушень. Вказаний наказ доведено до відома відповідача згідно супровідного листа №15403/03/14-18 від 08.08.2018 та рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.41).
Оскільки протягом визначеного позивачем строку відповідачем не вчинено жодних дій на усунення порушень, Держгеонадрами направлено відповідачу лист про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами. Згідно вказаного листа позивач просить надати до Держгеонадр у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №4701 від 19.09.2008. У відповідь на вказаний лист, відповідач зазначив, що не погоджується на позбавлення ТзОВ "Моноліт" дозволу на користування надрами №4701 від 19.09.2008 (а.с.43).
У зв`язку із вищевикладеними обставинами, Державна служба геології та надр України на підставі статті 26 Кодексу України про надра звернулася до суду з позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує, що відповідно до частини 1 статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.
Згідно з частиною 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Абзацом 3 статті 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.
Згідно з частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Частинами 3-4 статті 24 Кодексу України про надра передбачено, що права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції.
Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (далі - Порядок №615).
Пункт 22 Порядку №615 передбачає, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 5) наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції ; 6) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 7) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).
Відповідно до пункту 25 вказаного Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада Міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
Згідно з пунктом 23 вказаного Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.
Статтею 26 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами припиняється в разі:
1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;
4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Суд звертає увагу, що Державною службою геології та надр України винесений припис від 13.04.2018 №107-18/02 з вимогами у строк до 13.05.2018 усунути порушення, зокрема: пункту 3 Проектної програми, в частині оформлення оренди земельної ділянки, пункту 7 Програми робіт, пункту 8 Програми робіт, а також п.4.5 Угоди про умови користування надрами від 19.09.2008 № 4701 щодо здійснення та фінансування роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою. Окрім цього позивачем встановлено, що ТзОВ "Моноліт" з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами.
Суд зауважує, що обставини викладені відповідачем у відзиві не спростовують доводів позивача щодо виявлених порушень, зокрема, доказів відсутності порушень ТзОВ Моноліт суду не надав та всі порушення, які були підставою для зупинення дії дозволу не усунуло.
За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення ТзОВ "Моноліт" вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.
У зв`язку із вищевикладеним, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 9, 12, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, буд. 16,м. Київ, Південна Частина Києва, Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт" (вул. Центральна, буд. 145, с. Новоселиця, Перечинський район, Закарпатська область, 89211, код ЄДРПОУ 30769897) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4701 від 19.09.2008 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Моноліт".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяЮ.Ю. Дору
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2019 |
Оприлюднено | 19.10.2019 |
Номер документу | 85026219 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Дору Ю.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні