ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1914/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Войтовича І.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Степанівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Позивачка звернулася до суду з вказаним позовом, у якому просить визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Степанівської сільської ради (73488, Херсонська область, м. Херсон, с. Степанівка, вул. Джона Говарда, буд. 55, ЄДРПОУ 04526354) щодо ненадання запитуваної інформації на запит на інформацію ОСОБА_1 від 29.09.2019; зобов`язати Виконавчий комітет Степанівської сільської ради (73488, Херсонська область, м. Херсон, с. Степанівка, вул. Джона Говарда, буд. 55, ЄДРПОУ 04526354) задовольнити запит на інформацію ОСОБА_1 від 29.08.2019 року шляхом надання на паперових носіях засвідченої у встановленому законом порядку копії рішення про обрання (включення до складу) Виконавчого комітету Степанівської сільської ради VІІ скликання та копії протоколів засідань Виконавчого комітету Степанівської сільської ради за період часу з 12.06.2019 по день надання відповіді на даний інформацій запит, а також шляхом надсилання запитуваних документів на поштову електронну адресу (електронну скриньку) зазначену позивачем в запиті на інформацію від 29.08.2019 року - natazaporozhtseva@gmail.com.
Ухвалою суду від 18 вересня 2019 року відкрито спрощене провадження та ухвалено розглядати справу без виклику сторін в порядку письмового провадження.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 29.08.2019 позивачкою було направлено рекомендованим листом інформаційний запит, відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації на адресу Виконавчого комітету Степанівської сільської ради, в якому просила надати (надіслати) наступну інформацію, а саме: перелік прийнятих рішень Виконавчого комітету Степанівської сільської ради за період часу з 01.01.2019 по день надання відповіді на даний інформаційний запит; хто входить до складу Виконавчого комітету Степанівської сільської ради VII скликання станом на день надання відповіді на даний інформаційний запит? Надати копію рішення про обрання (включення до складу) Виконавчого комітету Степанівської сільської ради VII скликання; засвідчені у встановленому законом порядку копії протоколів засідань Виконавчому комітету Степанівської сільської ради за період часу з 12.06.2019 по день надання відповіді на даний інформаційний запит. Надісланий позивачкою інформаційний запит отримано відповідачем 31.08.2019. Проте, відповіді на нього не надійшло. Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, щодо не надання відповіді на інформаційний запит, позивачка звернулася до суду з даним адміністративним позовом.
11.10.2019, на адресу суду, від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, відповідно до якого проти задоволення позовних вимог заперечує, виходячи з наступного. Відповідач не визнає факту отримання ним інформаційного запиту, на який позивач посилається в позовній заяві, оскільки 31.08.2019 було суботою - вихідним днем. Тому, у даний день Виконавчий комітет Степанівської сільської ради не працював, і відповідно жодних звернень не отримував, відповідно до даних реєстрації вхідної кореспонденції від позивача ніяких запитів датованих 29.08.2019 або 31.08.2019 не надходило. Отже, враховуючи зазначене, представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог та просить відмовити в задоволенні позову повністю.
Розглянувши адміністративний позов відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України, надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив наступне.
29.08.2019 ОСОБА_1 звернувся до Виконавчого комітету Степанівської сільської ради із запитом на отримання публічної інформації. Вказаний запит було направлено рекомендованим поштовим відправленням 29.08.2019.
Згідно змісту вказаного запиту, позивачка просила надати шляхом надіслання на поштову адресу ( АДРЕСА_1 ) на паперових носіях та надіслати в сканованих копіях з оригіналів запитуваних документів поштову електронну адресу (електронну скриньку) зазначену позивачем в запиті на інформацію від 29.08.2019 року - natazaporozhtseva@gmail.com, а саме:
- перелік прийнятих рішень Виконавчого комітету Степанівською сільською ради (із зазначенням номеру та дати проведення засідання та номеру рішення) за період часу з 01.01.2019 по день надання відповіді на даний інформаційний запит;
- інформацію щодо складу Виконавчого комітету Степанівською сільською ради VII скликання станом на день надання відповіді на даний інформаційний запит; надати копію рішення про обрання (створення, включення до складу) Виконавчого комітету Степанівською сільською ради VII скликання;
- засвідчені у встановленому законом порядку копії протоколів засідань Виконавчого комітету Степанівської сільської ради, за період часу з 12.06.2019 по день надання відповіді на даний інформаційний запит.
Даний запит ОСОБА_1 , відповідач отримав 31.08.2019, про що свідчить наявна у матеріалах справи інформація про відстеження пересилання поштових відправлень, яка міститься на офіційному веб-сайті ПАТ Укрпошта .
Однак, відповіді на вказаний запит від 29.08.2019 Виконавчий комітет Степанівської сільської ради, станом на день звернення до суду із цією позовною заявою, не надав.
Позивач вважаючи, що відповідачем порушено право позивача на доступ до публічної інформації, звернувся для захисту свого права до суду із даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Відповідно до статті 5 Закону України Про інформацію , кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.
Згідно із статтею 7 Закону України Про інформацію , право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації. Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом. Суб`єкт інформаційних відносин може вимагати усунення будь-яких порушень його права на інформацію.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес визначає Закон України Про доступ до публічної інформації від 13.01.2011 за №2939-VI (далі також - Закон №2939-VI).
Статтею 1 даного Закону визначено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Згідно статті 2 Закону №2939-VI, метою цього Закону є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації.
Відповідно до статті 12 Закону України Про доступ до публічної інформації суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: 1) запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; 2) розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; 3) структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації.
Пунктом 1 частини 1 статті 13 Закону України Про доступ до публічної інформації визначено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, серед іншого, суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Аналіз визначення публічної інформації та переліку розпорядників публічної інформації, закріпленого у статті 13 Закону № 2939-VІ, свідчить, що визначальним для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях та знаходилась у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 3 Закону України Про доступ до публічної інформації , право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 4 Закону №2939-VI, доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах, зокрема, вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом.
Стаття 5 Закону України Про доступ до публічної інформації гарантує, що доступ до інформації забезпечується, серед іншого, шляхом надання інформації за запитами на інформацію (пункт 2 частини 1).
Відповідно до частини 4 статті 13 Закону України Про доступ до публічної інформації , усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акту, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.
Як уже зазначено, частиною 1 статті 13 Закону №2939-VI визначено перелік розпорядників публічної інформації, якими, зокрема, є органи місцевого самоврядування.
Положеннями пункту 6 частини 1 статті 14 Закону України Про доступ до публічної інформації визначено, що розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію
Згідно з положеннями статті 16 Закону №2939-VI, розпорядник інформації відповідає за визначення завдань та забезпечення діяльності структурного підрозділу або відповідальної особи з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації, відповідальних за опрацювання, систематизацію, аналіз та контроль щодо задоволення запиту на інформацію, надання консультацій під час оформлення запиту, а також за оприлюднення інформації, передбаченої цим Законом.
Відповідно до частини 2 статті 19 Закону України Про доступ до публічної інформації запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Згідно частин 1-2 статті 20 Закону України Про доступ до публічної інформації , розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі якщо запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту.
Судом встановлено, що позивачкою на адресу відповідача направлено запит на отримання публічної інформації, в якому остання просила надати: перелік прийнятих рішень Виконавчого комітету Степанівською сільською ради (із зазначенням номеру та дати проведення засідання та номеру рішення) за період часу з 01.01.2019 по день надання відповіді на даний інформаційний запит; інформацію щодо складу Виконавчого комітету Степанівською сільською ради VII скликання станом на день надання відповіді на даний інформаційний запит; копію рішення про обрання (створення, включення до складу) Виконавчого комітету Степанівською сільською ради VII скликання; копії протоколів засідань Виконавчого комітету Степанівської сільської ради, за період часу з 12.06.2019 по день надання відповіді на даний інформаційний запит.
В даному випадку відповідач - Виконавчий комітет Степанівської сільської ради, в розумінні пункту 7 частини 1 статті 4 КАС України, є суб`єктом владних повноважень.
Також суд підкреслює, що встановлені обставини та аналіз вищенаведених норм Закону України Про доступ до публічної інформації дає підстави зробити висновок, що Виконавчий комітет Степанівської сільської ради є розпорядником запитуваної інформації, та, як наслідок, зобов`язаний був надати відповідь позивачу на його запит.
При цьому, аналіз норм Закону № 2939-VI дає підстави констатувати, що визначальною ознакою для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і знаходилася у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Якщо запит стосується інформації, яка міститься в кількох документах і може бути зібрана і надана без значних інтелектуальних зусиль (наприклад, без проведення додаткового змістовного аналізу), то така інформація відповідає критеріям відображеності та за документованості і є публічною. Не є інформаційним запитом звернення, для відповіді на яке необхідно створити інформацію, крім випадків, коли розпорядник не володіє запитуваною інформацією, але зобов`язаний нею володіти.
Аналогічна правова позиція висвітлена у постанові Верховного Суду від 31.07.2018 по справі №820/4263/17.
Частиною 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Як слідує з матеріалів справи, позивачем запитувалася інформація стосовно рішень Виконавчого комітету Степанівської сільської ради за період з 01.01.2019 по день надання відповіді на даний запит. Тобто, інформація, яка була предметом запиту, не потребувала створення нової інформації у вигляді здійснення аналізу чи моніторингу даних рішень за вказаний період, що підтверджує ознаки віднесення її до категорії публічної та надання відповіді у відповідності до приписів Закону № 2939-VI.
Факт направлення позивачкою інформаційного запиту від 29.08.2019 на адресу Виконавчого комітету Степанівської сільської ради, підтверджується доданою копією фіскального чеку від 29.08.2019.
Суд не приймає доводи представника відповідача щодо неотримання 31.08.2019 Виконавчим комітетом Степанівської сільської ради запиту ОСОБА_1 від 29.08.2019, оскільки це був вихідний день і Виконавчий комітет Степанівської сільської ради не працював, з огляду наступне.
Те, що 31.08.2019 року був вихідним днем (субота) не спростовує факту отримання уповноваженою особою відповідача даного запиту, оскільки, відповідно до наявної у матеріалах справи інформації про відстеження пересилання поштових відправлень, яка міститься на офіційному веб-сайті ПАТ Укрпошта , вказана операція відправлення вручено особисто 31.08.2019. Тобто, можна зазначити, враховуючи специфіку роботи працівників поштового відділення в сільській місцевості, сільським головою особисто отримано поштову кореспонденцію за адресою його місце проживання. Інших доказів на спростування неотримання відповідачем запиту на інформацію, суду не надано.
Крім цього, 18.10.2019 до суду надійшло письмове пояснення з доданими документами від позивачки, яке направлено поштою, що повністю спростовує факт неотримання відповідачем інформаційного запиту від 29.08.2019.
Так, відповідно до листа Виконавчого комітету Степанівської сільської ради від 05.09.2019 №М-44, ОСОБА_1 повідомлено про отримання інформаційного запиту, який зареєстровано 03.09.2019 та зазначено, що відповідь буде надано відповідно до ст. 20 Закону України "Про доступ до публічної інформації", у зв`язку великою кількістю запитуваної інформації.
Проте, станом на 18.10.2019, відповіді на інформаційний запит ОСОБА_1 від 29.08.2019, у визначені строки ч. 4 ст. 20 Закону України Про доступ до публічної інформації , від Виконавчого комітету Степанівської сільської ради позивачці не надійшло.
З врахуванням вищевикладеного суд зазначає, що оскільки у даному випадку запит від 29.08.2019, направлений позивачем до відповідача, стосується отримання останнім публічної інформації, то фактично такий запит є реалізацією наявного у позивача права на отримання доступу до публічної інформації, розпорядником якої є відповідач.
Приписами статті 23 Закону України Про доступ до публічної інформації передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити ненадання відповіді на запит на інформацію. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Закону України Про доступ до публічної інформації , відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у ненаданні відповіді на запит.
Таким чином суд дійшов висновку про те, що бездіяльність відповідача щодо ненадання позивачу відповіді на запит про отримання публічної інформації є незаконною та з огляду на обставини встановлення судовим розглядом справи незаконності ненадання такої відповіді, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання Виконавчого комітету Степанівської сільської ради надати відповідь на вказаний запит від 29.08.2019.
Згідно вимог частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди, серед іншого, перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд зазначає, що відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірність своєї бездіяльності. Натомість, позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким, що підлягає до задоволення.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Степанівської сільської ради (73488, Херсонська область, м. Херсон, с. Степанівка, вул. Джона Говарда, буд. 55, ЄДРПОУ 04526354) щодо ненадання запитуваної інформації на запит про отримання інформації ОСОБА_1 від 29.09.2019.
Зобов`язати Виконавчий комітет Степанівської сільської ради (73488, Херсонська область, м. Херсон, с. Степанівка, вул. Джона Говарда, буд. 55, ЄДРПОУ 04526354) задовольнити запит від 29.08.2019 та надати інформацію ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Войтович І.І.
кат. 102020000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2019 |
Оприлюднено | 19.10.2019 |
Номер документу | 85027428 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Войтович І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні