ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" жовтня 2019 р.м. ХарківСправа № 922/2282/19
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Кухар Н.М.
при секретарі судового засідання Руденко О.О.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків, до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Лекс", м.Харків, про стягнення 152733,23 грн, за участю представників:
позивача - Перетяченко М.О. (довіреність № 08-21/3462/2-18 від 20.12.2018);
відповідача - не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада 18.07.2019 звернулась до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Лекс", м. Харків, про стягнення заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Ахсарова, 4/6-А у м. Харкові відповідно до Договору оренди землі від 09.08.2007, зареєстрованого за № 140767100090, за період з 01.02.2017 по 20.11.2018, у сумі 152733,23 грн. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірна земельна ділянка протягом тривалого строку використовується відповідачем без належної сплати орендної плати в повному обсязі.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 23.07.2019 вищевказану позовну заяву було прийнято до розгляду; відкрито провадження у справі №922/2282/19 за правилами загального позовного провадження та призначено у справі підготовче засідання.
Ухвалою господарського суду від 10.09.2019, занесеною до протоколу судового засідання, строк підготовчого провадження у справі № 922/2282/19 був продовжений на 30 днів - до 21.10.2019.
01.10.2019 позивачем надано до суду письмові пояснення щодо коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель та застосування індексу інфляції, які були долучені судом до матеріалів справи.
Ухвалою господарського суду від 01.10.2019, занесеною до протоколу судового засідання, підготовче провадження у справі № 922/2282/19 закрито; справу призначено до розгляду по суті на 17.10.2019.
У судовому засіданні, яке відбулося 17.10.2019, представник позивача підтримала заявлені позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач у дане судове засідання, а також у підготовче засідання не з`явився; відзив на позов не надав; про причину неявки суд не повідомив.
Відповідно до вимог ст. 120 Господарського процесуального кодексу України, суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Тобто, в разі коли фактичне місцезнаходження юридичної особи - учасника судового процесу з якихось причин не відповідає її місцезнаходженню, визначеному згідно з законом, і дана особа своєчасно не довела про це до відома господарського суду, інших учасників процесу, то всі процесуальні наслідки такої невідповідності покладаються на цю юридичну особу.
З метою повідомлення відповідача про час та місце розгляду даної справи, судом засобами поштового зв`язку направлялись копії ухвал від 23.07.2019, 13.08.2019, 10.09.2019 та 01.10.2019 на юридичну адресу останнього: 61051, м.Харків, вул. Ахсарова, 4/6а, зазначену в позовній заяві, і яка зазначена як місцезнаходження підприємства в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Проте, вищевказані копії ухвал були повернуті до суду без вручення адресатові за закінченням терміну зберігання.
Крім того, ухвали суду від 23.07.2019, 13.08.2019, 10.09.2019 та 01.10.2019 були опубліковані в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Отже, відповідач не був обмежений у доступі до інформації про дату і час проведення судових засідань, і відповідно мав змогу надати суду відзив на позовну заяву або клопотання відповідно до вимог Господарського процесуального кодексу України з обґрунтованими поясненнями причин неможливості бути присутнім у судових засіданнях. Тобто відповідач мав змогу ознайомитися зі змістом ухвал самостійно, навіть якщо ухвалу в паперовому вигляді ним не було отримано.
За таких обставин вбачається, що судом виконано процесуальний обов`язок щодо повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи відповідно до вимог пункту 2.6. Інструкції з діловодства в господарських судах України, погодженої листом Вищого господарського суду України від 19.02.2013 та затвердженої наказом Державної удової адміністрації України від 20.02.2013 № 28, а тому відповідач, у розумінні вимог ст. 120 ГПК України, вважається таким, що належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи.
При цьому, суд дійшов висновку, що неявка представника відповідача у судове засідання не перешкоджатиме розгляду справи по суті, у зв`язку з чим визнав за можливе розглянути справу за відсутності останнього, за наявними в матеріалах справи доказами, згідно ст. 202 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив наступне.
22.06.2007 на підставі рішення XLIV сесії Харківської міської ради IV скликання від 23.12.2005 № 247/05 "Про надання юридичним та фізичним особам у користування земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об`єктів"; рішення XLVI сесії Харківської міської ради IV скликання від 06.03.2006 № 58/06 "Про внесення змін та доповнень до рішень сесій Харківської міської ради"; рішення 4 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 26.07.2006 №84/06 "Про внесення змін та доповнень до рішень сесій Харківської міської ради" між Харківською міською радою (позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Лекс" (відповідач) було укладено Договір оренди землі, зареєстрований 09.08.2007 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 140767100090.
Згідно умов Договору, позивач, як орендодавець, надав відповідачу, як орендарю, в оренду земельну ділянку загальною площею 0,0602 га, за адресою вул. Ахсарова, 4/6а у м. Харкові для будівництва прибудови адміністративних приміщень, салону краси, пральні до існуючої будівлі (але не пізніше прийняття об`єкту до експлуатації) строком до 01.12.2010 та подальшої експлуатації цього об`єкту строком до 01.12.2055. Розмір нормативної грошової оцінки з 31.12.2012 складає 796196,00 грн.
Відповідно до Договору від 23.01.2012 (реєстраційний № 631010004000391 від 13.02.2012) про зміну Договору оренди землі, зареєстрованого 09.08.2007 за №140767100090, розмір нормативної грошової оцінки з 31.12.2012 складає 796196 грн.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1021/11 від 19.12.2011 на період експлуатації з 31.12.2012 на рік становить 5,6% від нормативної грошової оцінки і складає 44587,00 грн на рік, або в місяць - 3715,58 грн.
Пунктом 10 Договору передбачено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п. 11 Договору).
Пунктом 13 Договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю (п. 14 Договору).
Відповідно до пункту 28 Договору, орендодавець має право вимагати своєчасного внесення орендної плати.
За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору (п. 40 Договору).
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом в 01.01.2013 та базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України (п. 1.1 рішення).
Пунктом 2 цього рішення передбачено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов`язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (п.п. 2, 3 рішення).
Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Згідно інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, функції якого на цей час виконує Держгеокадастр, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1.
Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.
Значення коефіцієнта індексації за певний рік застосовується в наступному році, яке йде за роком, за який його встановлено, шляхом помноження розміру орендної плати на його значення.
Як було зазначено вище, відповідно до Договору від 23.01.2012 про зміну Договору оренди землі від 09.08.2007 №140767100090, розмір орендної плати згідно з розрахунком № 1022/11 від 19.12.2011 на рік становить 5,6% від нормативної оцінки цієї земельної ділянки і складає 44587,00 грн.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно із ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", однією із істотних умов договору оренди є, зокрема, орендна плата з урахуванням її індексації.
Пунктом 10 Договору оренди землі від 09.08.2007 № 140767100090 передбачено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Згідно зі ст. 271 Податкового кодексу України, базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кі = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до наказу Держкомстату "Про затвердження Методики розрахунку базового індексу споживчих цін" від 27.07.2007 № 265, індекс споживчих цін - показник, що характеризує зміни у часі загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання. Він є показником зміни вартості фіксованого набору споживчих товарів та послуг у поточному періоді порівняно з базисним.
Згідно з інформацією, розміщеною на сайті Державної служби статистики України http://www.ukrstat.gov.ua, визначено індекс споживчих цін (індекс інфляції) за відповідні роки. Тому, відповідно до ст. 10 Закону України "Про оренду землі", обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (індексу споживчих цін), за формулою, вказаною у ст. 289 ПК України.
Так, відповідно до формули розрахунку коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, коефіцієнт індексації за 2014 рік складає 124,9% / 100% = 1,249. За 2015, відповідно - 143,3% / 100% = 1,443.
Відповідно до Академічного тлумачного словника, коефіцієнт - числовий або літерний множник в алгебричному виразі.
Згідно з інформацією, розміщеною на офіційному веб-сайті Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, функції якого на цей час виконує Держгеокадастр, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік становить 1,249, за 2015 рік - 1,433. Дані коефіцієнти є тотожними індексам інфляції, вказаним на сайті Державної служби статистики України: за 2014 рік - 124,9%, за 2015 - 143,3%.
Отже, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель є числовим вираженням індексу інфляції. Тому, відповідно до чинного законодавства, а саме ст.289 ПК України, ст. 21 Закону України "Про оренду землі", та п. 10 Договору оренди землі, вказаний коефіцієнт обов`язково повинен застосовуватися при визначенні розміру орендної плати.
Аналогічну позицію висловив Східний апеляційний господарський суд у справі № 922/1543/18 за позовом Харківської міської ради про стягнення недоотриманого доходу.
13.11.2018 сторони уклали Угоду про розірвання Договору оренди землі від 09.08.2007 реєстраційний № 140767100090, згідно якої орендар повертає, а орендодавець приймає спірну земельну ділянку загальною площею 0,0602 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Ахсарова, 4/6А та була в користуванні орендаря, відповідно до Договору оренди земельної ділянки № 140767100090 від 09.08.2007. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, речове право (оренда земельної ділянки) є припиненим з 21.11.2018.
Отже, відповідно до листа Департаменту земельних відносин від 26.06.2019 №4441/0/225-19, ТОВ фірма "Лекс" повинно було сплатити (з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель) за період з 01.02.2017 по 20.11.2018, що складається з 11 місяців 2017 року, 10 місяців 2018 року та 20 днів листопада 2018 року орендну плату в наступному розмірі:
- за період з 01.02.2017 по 31.12.2017 (11 місяців) - 77541,53 грн;
- за період з 01.01.2018 по 31.10.2018 (10 місяців) - 70492,30 грн;
- за період з 01.11.2018 по 20.11.2018 (20 днів) - 4699,40 грн.
Всього - 152733,23 грн.
Проте, згідно з листом ГУ ДФС у Харківській області від 18.01.2019 №1500/9/20-40-07-14, ТОВ фірма "Лекс" було сплачено орендну плату в такому розмірі:
- за 2017 рік - 0 грн.
- за 2018 рік - 0 грн.
Таким чином, заборгованість зі сплати орендної плати за користування ТОВ фірма "Лекс" земельною ділянкою за адресою: вул. Ахсарова, 4/6-А у м. Харкові площею 0,0602 га, відповідно до Договору оренди землі, зареєстрованого 09.08.2007 за № 140767100090, за період з 01.02.2017 по 20.11.2018 складає 152733,23 грн.
Юридичним департаментом Харківської міської ради з метою досудового врегулювання спору було підготовлено претензію № 63 (від 14.11.2018 № 8097/9-18) для добровільної сплати заборгованості за орендну платну та рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача. Проте, відповіді на вказану претензію відповідачем не надано, заборгованість з орендної плати не сплачено.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Частинами 1 та 2 статті 11 Цивільного кодексу України встановлено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Стаття 174 Господарського кодексу України передбачає, що однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є укладання господарського договору та іншої угоди, що передбачені законом, а також угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до частини 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ним, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 629 цього ж Кодексу встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Частиною 1 статті 13 Конституції України визначено, що земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Податковим кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.
Статтею 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до статті 206 ЗК України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 792 ЦК України передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них.
За приписами статті 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Частиною 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Частиною 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
В частині 3 статті 21 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Земельна ділянка, яка перебуває у користуванні відповідача, відноситься до земель комунальної власності, у зв`язку з чим плата за землю у формі орендної плати, згідно з вимогами Податкового кодексу України, є податком на майно, який зараховується до місцевого бюджету (п.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України).
Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За приписами статтей 13, 15 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.
Згідно зі статтею 628 ЦК України, зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства; сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Статтями 509 ЦК України передбачено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Приймаючи до уваги положення ч. 3 ст. 6 ЦК України щодо співвідношення договору з актами цивільного законодавства у випадку, коли обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає із їх змісту, право орендодавця отримувати платіж за землю у встановленому розмірі відповідає вимогам ст. 3 ЦК України щодо існування, зокрема, таких загальних засад цивільного законодавства, як справедливість, добросовісність та розумність, натомість ухилення (зволікання) орендаря від вчинення дій, які є обов`язковими для сторін, суперечить принципам, закріпленим ч. 1, 3 ст. 13 ЦК України щодо меж здійснення цивільних прав та неможливості зловживання правом у будь-якій формі.
Приписами частини 1 статті 526 ЦК України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Частиною 1 статтею 527 ЦК України передбачено, що боржник зобов`язаний виконати свій обов`язок, а кредитор - прийняти виконання особисто, якщо інше не встановлено договором або законом, не випливає із суті зобов`язання чи звичаїв ділового обороту.
Відповідно до ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
В частині 1 статті 612 ЦК України зазначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту ст. 77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Зважаючи на встановлені факти та вимоги вищезазначених норм, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Харківської міської ради обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Враховуючи те, що суд задовольнив позов повністю, у відповідності ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати щодо сплати судового збору підлягають стягненню з відповідача у повному обсязі.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 6, 8, 13, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 93, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 271, 288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. 6, 11, 509, 526, 527, 610, 612, 626, 628, 629, 792 Цивільного кодексу України, ст. 174 Господарського кодексу України, ст.ст. 1, 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", ст.ст. 1, 18 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 4, 20, 73, 74, 76, 77, 86, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Лекс" (61051, м.Харків, вул. Ахсарова, 4/6-а; код ЄДРПОУ: 22701364) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; одержувач УДКСУ у м. Харкові Харківської області, реєстраційний рахунок 31419611020002, код платежу 24062200, банк: Казначейство України (ЕАП), МФО банку: 899998, код ЄДРПОУ: 37999649) - заборгованість зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Ахсарова, 4/6-А у м. Харкові, площею 0,0602 га, відповідно до Договору оренди землі від 09.08.2007, зареєстрованого за № 140767100090, у розмірі 152733,23 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Лекс" (61051, м.Харків, вул. Ахсарова, 4/6-а; код ЄДРПОУ: 22701364) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7; одержувач Харківська міська рада, рахунок 35417005032986, банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011, код ЄДРПОУ: 04059243) - судовий збір у розмірі 2291,00 грн.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Східного апеляційного господарського суду безпосередньо або через Господарський суд Харківської області протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено "21" жовтня 2019 р.
Суддя Н.М. Кухар
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2019 |
Оприлюднено | 22.10.2019 |
Номер документу | 85047960 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Кухар Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні