Рішення
від 15.10.2019 по справі 1.380.2019.004654
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.004654

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 жовтня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові за правилами загального спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Пролісок про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся з позовною заявою, в якій просить припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року, наданого Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю Пролісок .

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що СГ ТОВ Пролісок надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року, з метою видобування піску, строком на 20 (двадцять) років до 18.11.2028 року. Як додаток до спеціального дозволу укладено Угоду про умови користування надрами та складено Програму робіт. Листом Державної служби геології та надр України №16921/02/14-18 від 27.08.2018 року було повідомлено відповідача про проведення планової перевірки. За результатами перевірки складено акт №02-01/06/2018-58/п-176 від 28.10.2018 року, в якому виявлено порушення законодавства у сфері надрокористування. Крім того, на підставі акта складено припис від 26.10.2018 року №763-18/02, згідно якого відповідачу надано строк до 26.11.2018 року на усунення виявлених порушень. Однак СГ ТОВ Пролісок не усунуто усіх порушень, зазначених в акті перевірки, та такий ним не оскаржувався. У зв`язку з чим, Державною службою геології та надр України прийнято рішення про зупинення дії спеціального дозволу та надано надрокористувачу строк 10 днів для усунення порушень. Відповідач надав незгоду на припинення права користування, тому, на думку позивача, наявні підстави для анулювання дозволу у судовому порядку згідно ст.26 Кодексу України про надра та п.23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615.

У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що товариством усунуто порушення, які стали підставою для зупинення спеціального дозволу на користування надрами, відтак відсутні підстави для його анулювання. Крім того, з 01.07.2018 року відповідач тимчасово призупинив свою діяльність за відсутності земельної ділянки, де на даний час проводяться роботи по оформленні документації вилучення земельної ділянки і надання в оренду. З цих підстав, вважає, що позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими, відтак у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Ухвалою судді від 17.09.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами 15.10.2019 року.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Пролісок (місцезнаходження: село Бродки, Миколаївський район, Львівська область, 81612; код ЄДРПОУ: 23971060) зареєстроване як юридична особа 07.02.2000 року; основним видом діяльності названого підприємства є добування піску, гравію, глин і каоліну.

18.11.2008 року СГ ТОВ Пролісок надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4775 з метою видобування піску, строком на 20 (двадцять) років до 18.11.2028 року.

Як додаток до спеціального дозволу на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року укладено Угоду про умови користування надрами. Крім того, укладено Програму введення Східно-Глуховецького родовища будівельних пісків в експлуатацію.

Наказом від 28.11.2017 року №523 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік, згідно якого перевірку відповідача СГ ТОВ Пролісок призначено на 22.10.2018 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 23.08.2018 року №290 Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у жовтні 2018 року Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів.

Відповідачу направлено повідомлення №16921/02/14-18 від 27.08.2018 року про проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування.

28.09.2018 року начальнику Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України Челядину Р.В., заступнику начальника Державної організації Західна територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт по геологічному вивченню та користуванню надр Сеніву В.В. видано направлення на проведення перевірки №6577-18/02.

За результатами перевірки складено акт перевірки №02-01/06/2018-58/п-176 від 26.10.2018 року дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин, в якому зафіксовані наступні порушення:

1) розробка Східної ділянки Східно-Глуховецького родовища у 2018 році проводилась за відсутності Плану розвитку гірничих робіт на 2018 рік, згідно довідки надрокористувача від 22.10.2018 року №144 видобуток піску у 2018 році становив 0,136 тис.м 3 . План розвитку гірничих робіт на 2017 рік не дотримано, а саме Планом розвитку гірничих робіт на 2017 рік передбачено видобуток піску в кількості 40 тис.м 3 , а фактично, за даними звітного балансу запасів корисних копалин за 2017 рік та довідки надрокористувача від 22.10.2018 року №144, видобуток піску у 2017 році становив 27,9 тис.м;

2) Східна ділянка Східно-Глуховецького родовища не передана для промислового освоєння, акт про передачу розвіданого родовища для промислового освоєння відсутній;

3) не внесено зміни до спеціального дозволу на користування надрами у разі виявлення під час користування надрами даних про нові властивості, якість або кількість корисних копалин після проведення державної експертизи відповідних геологічних матеріалів, а саме загальний обсяг запасів, зазначених у спеціальному дозволі на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року, становить всього 806 тис.м 3 , в т.ч.: по категорії В-612 тис.м 3 , по категорії С 1 194 тис. м 3 , які затверджені протоколом ДКЗ України від 10.03.2006 року №1088, а згідно проведеної повторної оцінки запасів, затверджені станом на 01.01.2017 року балансові запаси піску Східно-Глуховецького родовища (ділянки Східна та Західна) становлять всього 471 тис.м 3 , в т.ч.: по категорії В-471 тис.м 3 , які затверджені протоколом ДКЗ від 16.02.2017 року №3841 (введений в дію Держгеонадрами протоколом від 15.02.2018 року №73);

4) розробка Східної ділянки Східно-Глуховецького родовища не провадиться згідно з проектом, вимоги проекту розробки родовища не дотримуються, а саме Проектом розробки і рекультивації Східно- Глуховецького родовища піску п.2.6 Система розробки. Основні параметри передбачено параметри системи розробки, а саме:

- розробка родовища повинна проводитись 4 уступами висотою до 6 м - фактично родовище розробляється одним уступом, висота якого перевищує 20 м;

- кут укосу робочого уступу згідно проекту повинен бути до 40° - фактично обстеженням родовища при проведенні перевірки встановлено, що кути укосів значно перевищують встановлені Проектом величини, нахил кутів укосів близький до 90°;

5) розробка Східної ділянки Східно-Глуховецького родовища не проводиться згідно з проектом, показники проекту розробки родовища не дотримуються, а саме: Проектом розробки і рекультивації Східно- Глуховецького родовища піску, п.2.11 Календарний план гірничих робіт передбачено видобуток пісків у 2017 році в кількості 40,0 тис.м 3 , а фактично, за даними звітного балансу запасів корисних копалин за 2017 рік та довідки надрокористувача від 22.10.2018 року №144, видобуток піску у 2017 році становив 27,9 тис.м 3 ;

6) не дотримується п.9 Програми робіт, що є додатком 2 до Угоди про умови користування надрами від 18.11.2008 року №4775, щодо початку гірничих робіт в об`ємі 20 тис.м 3 /рік (з 4 кварталу 2009), а саме у відповідності до даних Звітного балансу запасів корисних копалин за 2017 рік та довідки надрокористувача від 22.10.2018 року №144, видобуток піску у 2017 році становив 27,9 тис.м 3 ?;

7) враховуючи наявність порушень, описаних в п.п.1-6, не виконується Угода про умови користування надрами від 18.11.2008 року №4775 щодо:

ст.4 п.1 щодо виходу на проектну потужність не менше 40,0 тис.м 3 в рік не пізніше ніж за 30 місяців з дня реєстрації Дозволу;

ст.4 п.4 щодо:

здійснювати роботи у терміни, зазначені в Програмі робіт;

дотримуватися виконання вимог законодавства, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з використанням надр;

дотримуватися вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою;

ст.10 щодо обов`язку надрокористувача щороку подавати до Мінприроди інформацію щодо стану виконання Програми робіт - станом на час проведення перевірки Звіт про виконання Програми робіт за 2017 рік не подано .

На підставі акта перевірки №02-01/06/2018-58/п-176 від 26.10.2018 року складено припис від 26.10.2018 року №763-18/02 щодо усунення порушень, зазначених в акті, в строк до 26.11.2018 року.

26.11.2018 року від СГ ТОВ Пролісок надійшла відповідь на припис, однак повністю порушення та зазначені у приписі вимоги не усунуто та не виконано.

30.11.2018 року Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр направлено на адресу Держгеонадр України подання №894-18/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 27.12.2018 року №526, серед іншого, зупинено дію вищевказаного дозволу та надано надрокористувачу строк 10 календарних днів для усунення порушень. Про вказане відповідача повідомлено листом №140/03/14-19 від 03.01.2019 року, який отримано ним 22.01.2019 року, свідченням чого є копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

15.05.2019 року Державною службою геології та надр України направлено відповідачу лист №8977/03/14-19 з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року.

03.06.2019 року відповідачем надано відповідь про незгоду на припинення права користування надрами.

Наведене і зумовила позивача звернутись до суду з даним позовом.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.

Повноваження Державної служби геології та надр України у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, Кодексом України про надра, Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року №1174 (далі - Положення №1174), та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (надалі - Порядок №615).

Так, статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (ч.1 ст.19 Кодексу України про надра).

Згідно ч.2 ст.24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

За приписами ч.1 ст.61 Кодексу України про надра, державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до підп.12 п.4 Положення №1174, Державна служба геології та надр України, згідно із покладеними на неї завданнями, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України.

Пунктом 22 Порядку №615 встановлено, що дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; 5) наявності підстав, передбачених Законом України Про санкції ; 6) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи; 7) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.

Зупинення дії дозволу не є підставою і для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Верховним Судом у постановах від 10.05.2018 року у справі №802/4846/13-а та від 26.06.2018 року у справі №802/923/14-а зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених п.п.1, 2, 3, 7 ч.1 ст.26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених п.п.4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду.

Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п.5 ч.1 ст.26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, СГ ТОВ Пролісок не направлено жодної інформації стосовно припинення права користування надрами, відтак, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

У свою чергу, відповідно до п.23 Порядку №615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Згідно з положеннями ч.7 ст.4 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності , дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 18.10.2018 року у справі №812/1735/17.

Таким чином, оскільки вищезазначені порушення, є порушеннями вимог, передбачених спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно ст.26 Кодексу України про надра та п.23 Порядку №615.

За сукупністю наведених обставин, враховуючи наявність порушень, допущених відповідачем, суд дійшов висновку, що заявлений позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню, а право відповідача на користування надрами - припиненню шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року.

Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 134, 139, 241-246, 250, 262, 291, 382, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю Пролісок (місцезнаходження: село Бродки, Миколаївський район, Львівська область, 81612; код ЄДРПОУ: 23971060) шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №4775 від 18.11.2008 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення суду буде складено до 21.10.2019 року.

Суддя Ланкевич А.З.

Оригінал повного тексту судового рішення складено в одному примірнику 21.10.2019 року.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.10.2019
Оприлюднено23.10.2019
Номер документу85052628
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.004654

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 15.10.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 17.09.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні