ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43
Вн. № < Внутрішній Номер сп рави >
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
16 лютого 2010 року 11:45 № 2а-3721/09/2670
Окружний адміністрат ивний суд міста Києва у склад і головуючої судді Блаж івської Н. Є., суддів Баранова Д. О. та Костенка Д. А., при секре тарі судового засідання Мико лаєнко І. О.,
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
За позовом Спілки кабельного телебачен ня України
до Н аціональної ради України з п итань телебачення і радіомов лення
за участю П рокуратури міста Києва
про в изнання нечинними рішень
У судовому засіданні 16 лют ого 2010 року відповідно до пунк ту 3 статті 160 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни проголошено вступну та ре золютивну частину Постанови .
О Б С Т А В И Н И С П Р А В И
Спілка кабельного тел ебачення України (надалі так ож - «Позивач») звернулася д о Окружного адміністративно го суду міста Києва з позовом до Національної ради Україн и з питань телебачення і раді омовлення (надалі також - «В ідповідач») за участю Прокур атури міста Києва про визнан ня нечинними: Рішення № 357 від 19 квітня 2006 року «Про затвердже ння Інструкції про видачу, пр одовження, переоформлення та видачу дубліката ліцензії п ровайдера програмної послуг и», Рішення № 30 від 17 січня 2007 рок у «Щодо правил формування пр ограмної послуги в пакетах п рограм провайдера програмно ї послуги», Рішення № 1523 від 31 жо втня 2007 року «Про проект Полож ення про порядок ліцензуванн я мовлення (кабельного) та зді йснення ретрансляції телера діопрограм та передач», Ріше ння № 1551 від 8 листопада 2007 року « Про розміщення програм у скл аді універсальної програмно ї послуги», Рішення № 1593 від 14 л истопада 2007 року «Про порядок визначення каналів конверта ції», Рішення № 1787 від 12 грудня 20 07 року «Про затвердження Поло ження про порядок ліцензуван ня мовлення (кабельного) та зд ійснення ретрансляції телер адіопрограм та передач», Ріш ення № 439 від 27 лютого 2008 року «Пр о внесення змін до Положення про порядок ліцензування мо влення (кабельного) та здійсн ення ретрансляції телерадіо програм та передач», Рішення № 652 від 2 квітня 2008 року «Про зат вердження Переліку програм, зміст яких відповідає вимога м Європейської конвенції про транскордонне телебачення і ретрансляція яких на терито рії України не обмежується з гідно з частиною 1 статті 42 Зак ону України «Про телебачення і радіомовлення», Рішення № 10 37 від 28 травня 2008 року «Про забез печення виконання попередні х рішень Національної ради щ одо адаптації змісту передач зарубіжних телемовників до вимог українського законода вства», Рішення № 1175 від 2 квітн я 2008 року «Про внесення змін до рішення Національної ради в ід 2 квітня 2008 року № 652 «Про затв ердження Переліку програм, з міст яких відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення і ретрансляція яких на терито рії України не обмежується з гідно з частиною 1 статті 42 Зак ону України «Про телебачення і радіомовлення», Рішення № 15 47 від 27 серпня 2008 року «Про внесе ння змін до Положення про пор ядок ліцензування мовлення ( кабельного) та здійснення ре трансляції телерадіопрогра м та передач», Рішення № 1595 від 10 вересня 2008 року «Про внесення змін до рішення Національно ї ради від 2 квітня 2008 року № 652 «П ро затвердження Переліку про грам, зміст яких відповідає в имогам Європейської конвенц ії про транскордонне телебач ення і ретрансляція яких на т ериторії України не обмежуєт ься згідно з частиною 1 статті 42 Закону України «Про телебач ення та радіомовлення», Ріше ння № 1647 від 24 вересня 2008 року «Пр о доповнення до Переліку про грам, зміст яких відповідає в имогам Європейської конвенц ії про транскордонне телебач ення і ретрансляція яких на т ериторії України не обмежуєт ься згідно з частиною 1 статті 42 Закону України «Про телебач ення і радіомовлення», Рішен ня № 1673 від 24 вересня 2009 року «Про проект Положення «Про поряд ок видачі ліцензії провайдер а програмної послуги, внесен ня змін до ліцензії провайде ра програмної послуги та вид ачі дубліката ліцензії прова йдера програмної послуги», Р ішення № 1738 від 1 жовтня 2008 року « Про невиконання провайдерам и програмної послуги рішень Національної ради та статей 40, 42 Закону України «Про телеба чення і радіомовлення», Ріше ння № 1741 від 8 жовтня 2008 року «Про затвердження Положення «Про порядок видачі ліцензії про грамної послуги, внесення зм ін до ліцензії провайдера пр ограмної послуги та видачі д убліката ліцензії провайдер а програмної послуги», Рішен ня № 2091 від 26 листопада 2008 року «П ро невідповідність змісту пр ограм «НТВ-мир», «НСТ» (Настоя щее страшное телевидение), «Н СТ»(Настоящее смешное телеви дение), «Русский иллюзион», «Р БК-ТВ», «Наше кино», Телеканал «Комедия ТВ»вимогам Закону України «Про телебачення і р адіомовлення», Рішення № 2347 ві д 23 січня 2008 року «Про виконанн я провайдерами програмної по слуги рішень Національної ра ди та статей 40, 42 Закону України «Про телебачення і радіомов лення», Рішення № 203 від 17 лютог о 2009 року «Про внесення змін до Положення «Про порядок вида чі ліцензії провайдера прогр амної послуги, внесення змін до ліцензії провайдера прог рамної послуги та видачі дуб ліката ліцензії провайдера п рограмної послуги», Рішення № 279 від 18 лютого 2009 року «Про доп овнення до Переліку програм, зміст яких відповідає вимог ам Європейської конвенції пр о транскордонне телебачення і ретрансляція яких на терит орії України не обмежується згідно з частиною 1 статті 42 За кону України «Про телебаченн я і радіомовлення»; Рішення № 297 від 25 лютого 2009 року «Про Пере лік програм, зміст яких відпо відає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення і ретрансляція яких на території України не обмежується згідно з частин ою 1 статті 42 Закону України «П ро телебачення і радіомовлен ня», Рішення № 414 від 4 березня 2009 року «Про внесення змін до По ложення «Про порядок видачі ліцензії провайдера програм ної послуги, внесення змін до ліцензії провайдера та вида чі дубліката ліцензії провай дера програмної послуги».
Позовні вимоги мотивова ні тим, що оскаржувані рішенн я Національної ради України з питань телебачення і радіо мовлення є незаконними та та кими, що прийняті Відповідач ем всупереч вимогам чинного законодавства України щодо п роцедури їх прийняття та опр илюднення.
Жодного із оскаржуваних рі шень Національної ради Украї ни з питань телебачення та ра діомовлення, як зазначив пре дставник Позивача, в бюлетен і «Офіційний вісник»та газет і «Урядовий кур' єр»не було опубліковано. Тобто, Відпові дачем, на думку представника Позивача, було порушено вста новлені чинним законодавств ом України вимоги щодо поряд ку офіційного оприлюднення т а набрання чинності регулято рними актами нормативно-прав ового характеру, адже Оскарж увані рішення не пройшли про цедуру офіційного оприлюдне ння.
Також представник Спілки к абельного телебачення Украї ни вказав на порушення при пр ийнятті оскаржуваних рішень процедури їх прийняття та оп рилюднення.
Представник Відповідача - Національної ради України з питань телебачення і радіомо влення, - в судовому засідан ні проти позовних вимог запе речив, посилаючись на їх необ ґрунтованість та безпідстав ність.
В обґрунтування заперечен ь на позов представник Націо нальної ради України з питан ь телебачення і радіомовленн я вказав, що при прийнятті оск аржуваних рішень Національн ої ради України з питань теле бачення і радіомовлення, Від повідач діяв на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені чинним законод авством України.
Представником Відповідач а також було зазначено про ві дсутність порушення процеду ри та порядку оприлюднення о скаржуваних рішень, оскільки , враховуючи те, що законодавс твом не встановлено спосіб о прилюднення рішення Націона льної ради України з питань т елебачення і радіомовлення, вказані рішення оприлюднюют ься на веб-сайті Відповідача у всесвітній мережі Інтерне т та оприлюднюються в офіцій ному виданні Національної ра ди - у бюлетні «Вісник Націо нальної ради України з питан ь телебачення і радіомовленн я», яке у встановленому закон одавством порядку зареєстро ване у Державному комітеті і нформаційної політики, телеб ачення і радіомовлення Украї ни, серія КВ № 5140 від 23 травня 2001 р оку.
Розглянувши подані сто ронами документи і матеріали та заслухавши пояснення пре дставника Позивача та предст авника Відповідача, всебічно і повно з' ясувавши всі факт ичні обставини, на яких ґрунт ується позов, об' єктивно оц інивши докази, які мають юрид ичне значення для розгляду с прави і вирішення спору по су ті, Окружний адміністративни й суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В
Частиною 1 статті 104 Код ексу адміністративного судо чинства України визначено, щ о до адміністративного суду має право звернутися з адмін істративним позовом особа, я ка вважає, що порушено її прав а, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Суб'єкт владних повноважень має право звернутися до адмі ністративного суду у випадка х, встановлених законом.
Відповідно до частини 2 ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України зав данням адміністративного су дочинства є захист прав, своб од та інтересів фізичних осі б, прав та інтересів юридични х осіб у сфері публічно- правових відносин від поруше нь з боку органів державної в лади, органів місцевого само врядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень. До адмініст ративних судів можуть бути о скаржені будь-які рішення, ді ї чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім ви падків, коли щодо таких рішен ь, дій чи бездіяльності Конст итуцією чи законами України встановлено інший порядок су дового провадження.
Згідно з вимогами частини 1 статті 11 Кодексу адміністрат ивного судочинства України р озгляд і вирішення справ в ад міністративних судах здійсн юються на засадах змагальнос ті сторін та свободи в наданн і ними суду своїх доказів і у д оведенні перед судом їх пере конливості.
Відтак, Суд звертає увагу н а те, що згідно з вищевказаним и нормами права, особа має пра во звернутись до адміністрат ивного суду з позовом лише у р азі, якщо вона вважає, що рішен ням, дією чи бездіяльністю ві дповідача (суб' єкта владних повноважень) порушено її пра ва, свободи чи інтереси у сфер і публічно-правових відносин . При цьому, обставину дійсног о (фактичного) порушення відп овідачем прав, свобод чи інте ресів позивача має довести н алежними та допустимими дока зами саме позивач.
Відповідно до частини 2 ст атті 171 Кодексу адміністратив ного судочинства України пра во оскаржити нормативно-прав овий акт мають особи, щодо яки х його застосовано, а також ос оби, які є суб' єктом правові дносин, у яких буде застосова но цей акт.
Виходячи з положень норми с татті 171 Кодексу адміністрати вного судочинства України, н еобхідно враховувати, що в су довому засіданні позивач пов инен довести те, що саме цей ос каржуваний акт застосовано щ одо нього, або він є суб' єкто м правовідносин, у яких буде з астосовано цей акт, і у разі до веденості зазначеного буде в важатись, що такий позивач ма є право на оскарження цього а кта. Відсутність права на оск арження нормативно-правовог о акту може бути підставою дл я відмови в задоволенні позо вних вимог.
Таким чином, особа має прав о оскаржити нормативно-право вий акт не лише тоді, коли щодо неї застосовано цей акт, а й н а майбутнє - щоб запобігти т акому застосуванню, але за ум ови, що така особа є суб' єкто м відповідних правовідносин .
Суд звертає увагу на те, що в ідповідно до вимог Кодексу а дміністративного судочинст ва України після встановлен ня в судовому засіданні прав а на оскарження нормативно-п равового акту, яке має позива ч, перевіряється законність оскаржуваного нормативно-пр авового акту.
Відтак, враховуючи вимоги К одексу адміністративного су дочинства України, Позивач п овинен довести факт застосув ання до нього оскаржуваного нормативно-правового акта аб о те, що він є суб' єктом відпо відних відносин, на які пошир ює дію цей акт.
Відповідно до пункту 21 Пост анови Пленуму Вищого адмініс тративного суду України «Про практику застосування адмін істративними судами окремих положень Кодексу адміністра тивного судочинства України під час розгляду адміністра тивних справ»від 6 березня 2008 р оку № 2, - за правилами частини другої статті 171 КАС України п раво оскаржити нормативно-пр авовий акт мають особи, щодо я ких його застосовано, а також особи - суб'єкти правовідно син, у яких буде застосовано ц ей акт. Тобто, особа (позивач) п овинна довести факт застосув ання до неї оскаржуваного но рмативно-правового акта або те, що вона є суб'єктом відпові дних відносин, на які поширює ться дія цього акта. Суд не мож е давати оцінку таким обстав инам при відкритті проваджен ня в адміністративній справі , а тому не має права відмовити у відкритті провадження у сп раві чи повернути позовну за яву з посиланням на частину д ругу цієї статті, якщо особа с воє звернення обґрунтовує не обхідністю захисту своїх пра в, свобод чи інтересів. Припис и зазначеної частини можуть бути підставою для відмови в задоволенні позовних вимог, якщо суд встановить, що оскар жуваний акт до особи не засто совувався і вона не перебува є у відносинах, до яких цей акт може бути застосовано. У тако му разі суд не проводить пере вірку нормативно-правового а кта на предмет його протипра вності (законності та відпов ідності правовим актам вищої юридичної сили).
Аналогічна позиція вбачає ться з окремих рішень Консти туційного Суду України, зокр ема, рішення № 6-рп/1997 від 25 листо пада 1997 року за конституційни м зверненням громадянки Дзюб и Галини Павлівни щодо офіці йного тлумачення частини 2 ст атті 55 Конституції У країни та статті 248-2 Цивільног о процесуального кодексу Укр аїни та рішення № 9-рп/1997 від 25 гр удня 1997 року за конституційни м зверненням громадян ОСОБ А_1, ОСОБА_2 та інших грома дян щодо офіційного тлумачен ня статей 55, 64, 124 Конституції Укр аїни. Зі змісту вказаних ріше нь випливає, що кожен має прав о звернутися до суду, якщо йог о права чи свободи порушені а бо порушуються, створено або створюються перешкоди для ї х реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобо д.
В обґрунтування фактів по рушення оскаржуваними рішен нями Відповідача прав Спілки кабельного телебачення Укра їни, представником Позивача було зазначено про те, що напр авлення на виконання рішень, прийнятих з порушенням вста новленої законодавством Укр аїни процедури прийняття, як і, крім того, на думку представ ника Позивача, не відповідаю ть положенням Конституції Ук раїни та інших законодавчих актів, прямо порушує права По зивача. Оскільки метою асоці ації є перспективний розвито к мереж кабельного телебачен ня та багатоканальних цифров их ефірних технологій в Укра їні, то застосування у правов ідносинах, що регулюють теле візійний ринок, незаконних, н а думку представника Позивач а, рішень, прямо порушує права Позивача, оскільки це стриму є розвиток цього ринку. Крім т ого, представником Позивача було зазначено про те, що його було позбавлено права брати участь у підготовці аналізу регуляторного впливу та зах одах з відстеження результат ивності рішень.
Проаналізувавши матеріал и адміністративної справи та вимоги чинного законодавств а України, Суд приходить до на ступних висновків.
Рішенням № 357 від 19 квітня 2006 року «Про затвердження Інстр укції про видачу, продовженн я, переоформлення та видачу д убліката ліцензії провайдер а програмної послуги»затвер джено Інструкцію про видачу, продовження, переоформлення та видачу дубліката ліцензі ї провайдера програмної посл уги.
Рішенням № 30 від 17 січня 2007 рок у «Щодо правил формування пр ограмної послуги в пакетах п рограм провайдера програмно ї послуги»визначено правила формування програмної послу ги в пакетах програм провайд ера програмної послуги.
Рішенням № 1523 від 31 жовтня 2007 р оку «Про проект Положення пр о порядок ліцензування мовле ння (кабельного) та здійсненн я ретрансляції телерадіопро грам та передач»розроблено т а затверджено проект Положен ня про порядок ліцензування мовлення (кабельного) та здій снення ретрансляції телерад іопрограм та передач.
Рішенням № 1551 від 8 листопада 2007 року «Про розміщення прогр ам у складі універсальної пр ограмної послуги»визначено правила розміщення програм у складі універсальної прогр амної послуги.
Рішенням № 1593 від 14 листопад а 2007 року «Про порядок визначе ння каналів конвертації», за тверджено порядок визначенн я каналів конвертації.
Рішенням № 1787 від 12 грудня 2007 р оку «Про затвердження Положе ння про порядок ліцензування мовлення (кабельного) та здій снення ретрансляції телерад іопрограм та передач», розро блено та затверджено Положен ня про порядок ліцензування мовлення (кабельного) та здій снення ретрансляції телерад іопрограм та передач.
Рішенням № 439 від 27 лютого 2008 ро ку «Про внесення змін до Поло ження про порядок ліцензуван ня мовлення (кабельного) та зд ійснення ретрансляції телер адіопрограм та передач», вне сено відповідні зміни до Пол оження про порядок ліцензува ння мовлення (кабельного) та з дійснення ретрансляції теле радіопрограм та передач.
Рішенням № 652 від 2 квітня 2008 ро ку «Про затвердження Перелік у програм, зміст яких відпові дає вимогам Європейської кон венції про транскордонне тел ебачення і ретрансляція яких на території України не обме жується згідно з частиною 1 ст атті 42 Закону України «Про тел ебачення і радіомовлення»за тверджено Перелік програм, з міст яких відповідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення і ретрансляція яких на терито рії України не обмежується з гідно з частиною 1 статті 42 Зак ону України «Про телебачення і радіомовлення».
Рішенням № 1037 від 28 травня 2008 р оку «Про забезпечення викона ння попередніх рішень Націон альної ради щодо адаптації з місту передач зарубіжних тел емовників до вимог українськ ого законодавства»визначен о принципи та шляхи подальшо го виконання попередніх ріше нь Національної ради щодо ад аптації змісту передач заруб іжних телемовників до вимог українського законодавства .
Рішенням № 1175 від 2 квітня 2008 ро ку «Про внесення змін до ріше ння Національної ради від 2 кв ітня 2008 року № 652 «Про затвердже ння Переліку програм, зміст я ких відповідає вимогам Європ ейської конвенції про транск ордонне телебачення і ретран сляція яких на території Укр аїни не обмежується згідно з частиною 1 статті 42 Закону Укр аїни «Про телебачення і раді омовлення», внесено відповід ні зміни до Переліку програм , зміст яких відповідає вимог ам Європейської конвенції пр о транскордонне телебачення і ретрансляція яких на терит орії України не обмежується згідно з частиною 1 статті 42 За кону України «Про телебаченн я і радіомовлення».
Рішенням № 1547 від 27 серпня 2008 р оку «Про внесення змін до Пол оження про порядок ліцензува ння мовлення (кабельного) та з дійснення ретрансляції теле радіопрограм та передач»вне сено зміни до Положення про п орядок ліцензування мовленн я (кабельного) та здійснення р етрансляції телерадіопрогр ам та передач.
Рішенням № 1595 від 10 вересня 2008 року «Про внесення змін до рі шення Національної ради від 2 квітня 2008 року № 652 «Про затверд ження Переліку програм, зміс т яких відповідає вимогам Єв ропейської конвенції про тра нскордонне телебачення і рет рансляція яких на території України не обмежується згідн о з частиною 1 статті 42 Закону У країни «Про телебачення та р адіомовлення»внесено зміни до Переліку програм, зміст як их відповідає вимогам Європе йської конвенції про транско рдонне телебачення і ретранс ляція яких на території Укра їни не обмежується згідно з ч астиною 1 статті 42 Закону Укра їни «Про телебачення та раді омовлення».
Рішенням № 1647 від 24 вересня 2008 року «Про доповнення до Пере ліку програм, зміст яких відп овідає вимогам Європейської конвенції про транскордонне телебачення і ретрансляція яких на території України не обмежується згідно з частин ою 1 статті 42 Закону України «П ро телебачення і радіомовлен ня»Перелік програм, зміст як их відповідає вимогам Європе йської конвенції про транско рдонне телебачення і ретранс ляція яких на території Укра їни не обмежується згідно з ч астиною 1 статті 42 Закону Укра їни «Про телебачення і радіо мовлення»доповнено відпові дними програмами.
Рішенням № 1673 від 24 вересня 2009 року «Про проект Положення « Про порядок видачі ліцензії провайдера програмної послу ги, внесення змін до ліцензії провайдера програмної послу ги та видачі дубліката ліцен зії провайдера програмної по слуги»затверджено проект По ложення «Про порядок видачі ліцензії провайдера програм ної послуги, внесення змін до ліцензії провайдера програм ної послуги та видачі дублік ата ліцензії провайдера прог рамної послуги».
Рішенням № 1738 від 1 жовтня 2008 ро ку «Про невиконання провайде рами програмної послуги ріше нь Національної ради та стат ей 40, 42 Закону України «Про теле бачення і радіомовлення»кон статовано факт невиконання п ровайдерами програмної посл уги рішень Національної ради України з питань телебаченн я і радіомовлення та зобов' язано провайдерів програмно ї послуги припинити ретрансл яцію іноземних програм, зміс т яких потребує адаптації до вимог законодавства України і які суперечать рішенням На ціональної ради України з пи тань телебачення і радіомовл ення.
Рішенням № 1741 від 8 жовтня 2008 ро ку «Про затвердження Положен ня «Про порядок видачі ліцен зії програмної послуги, внес ення змін до ліцензії провай дера програмної послуги та в идачі дубліката ліцензії про вайдера програмної послуги» затверджено Положення «Про порядок видачі ліцензії прог рамної послуги, внесення змі н до ліцензії провайдера про грамної послуги та видачі ду бліката ліцензії провайдера програмної послуги».
Рішенням № 2091 від 26 листопада 2008 року «Про невідповідність змісту програм «НТВ-мир», «НС Т»(Настоящее страшное телеви дение), «НСТ»(Настоящее смешн ое телевидение), «Русский илл юзион», «РБК-ТВ», «Наше кино», Телеканал «Комедия ТВ»вимог ам Закону України «Про телеб ачення і радіомовлення»конс татовано ознаки невідповідн ості змісту програм «НТВ-мир », «НСТ»(Настоящее страшное т елевидение), «НСТ» (Настоящее смешное телевидение), «Руськ ий иллюзион», «РБК-ТВ», «Наше к ино», Телеканал «Комедія ТВ» вимогам частини 1 статті 42 Зак ону України «Про телебачення і радіомовлення».
Рішенням № 2347 від 23 січня 2008 ро ку «Про виконання провайдера ми програмної послуги рішень Національної ради та статей 40, 42 Закону України «Про телеба чення і радіомовлення»затве рджено перелік програм, зміс т яких відповідає вимогам ст атті 42 Закону України «Про тел ебачення і радіомовлення» (н е потребують адаптації зміст у) та констатовано факт невик онання деякими провайдерами програмної послуги рішень Н аціональної ради України з п итань телебачення і радіомов лення та констатовано факт н евиконання деякими провайде рами програмної послуги ріше нь Національної ради.
Рішенням № 203 від 17 лютого 2009 ро ку «Про внесення змін до Поло ження «Про порядок видачі лі цензії провайдера програмно ї послуги, внесення змін до лі цензії провайдера програмно ї послуги та видачі дублікат а ліцензії провайдера програ мної послуги»внесено зміни д о Положення «Про порядок вид ачі ліцензії провайдера прог рамної послуги, внесення змі н до ліцензії провайдера про грамної послуги та видачі ду бліката ліцензії провайдера програмної послуги».
Рішенням № 279 від 18 лютого 2009 ро ку «Про доповнення до Перелі ку програм, зміст яких відпов ідає вимогам Європейської ко нвенції про транскордонне те лебачення і ретрансляція яки х на території України не обм ежується згідно з частиною 1 с татті 42 Закону України «Про те лебачення і радіомовлення»д оповнено Перелік іноземних п рограм, зміст яких відповіда є вимогам статті 42 Закону Укра їни «Про телебачення і радіо мовлення»(не потребують адап тації змісту).
Рішення № 297 від 25 лютого 2009 рок у «Про Перелік програм, зміст яких відповідає вимогам Євр опейської конвенції про тран скордонне телебачення і ретр ансляція яких на території У країни не обмежується згідно з частиною 1 статті 42 Закону Ук раїни «Про телебачення і рад іомовлення»визначено перел ік програм, зміст яких відпов ідає вимогам Європейської ко нвенції про транскордонне те лебачення і ретрансляція яки х на території України не обм ежується згідно з частиною 1 с татті 42 Закону України «Про те лебачення і радіомовлення».
Рішенням № 414 від 4 березня 2009 р оку «Про внесення змін до Пол оження «Про порядок видачі л іцензії провайдера програмн ої послуги, внесення змін до л іцензії провайдера та видачі дубліката ліцензії провайде ра програмної послуги»внесе но відповідні зміни до Полож ення «Про порядок видачі ліц ензії провайдера програмної послуги, внесення змін до ліц ензії провайдера та видачі д убліката ліцензії провайдер а програмної послуги».
Відтак, Суд звертає увагу на те, що оскаржувані рішення регулюють правовідносини в галузі програмного мовлення телерадіоорганізацій, встан овлюють вимоги до ліцензії н а ведення мовлення, умови отр имання ліцензії на мовлення тощо.
Відтак, в порядку статті 171 К одексу адміністративного су дочинства України, правом ос карження зазначених нормати вно-правових актів наділені особи, до яких вказані акти за стосовано або може бути заст осовано в майбутньому.
Відповідно до Статуту Спіл ки кабельного телебачення Ук раїни (нова редакція), ідентиф ікаційний код - 25634119, зареєстр ованого 24 квітня 2008 року, непри буткова організація «Спілка кабельного телебачення Укра їни»в подальшому - Спілка, є відкритим добровільним об' єднанням юридичних осіб - оп ераторів кабельного телебач ення, які здійснюють свою дія льність як організації кабел ьного телебачення або такі, щ о займаються іншими видами д іяльності, близькими до вказ аних та підтримують концепці ю розвитку ринку телекомунік ацій в Україні (пункт 1.1 Статут у).
Суд звертає увагу на те, що п ідставою для звернення до су ду з даним адміністративним позовом є Протокол № 34 засідан ня Ради директорів Спілки ка бельного телебачення Україн и від 20 лютого 2009 року.
Так, відповідно до зазначен ого протоколу, одним із питан ь порядку денного засідання Ради директорів Спілки кабел ьного телебачення України, б уло, зокрема, питання щодо нап рямків роботи щодо аналізу д іяльності Національної ради України з питань телебаченн я та радіомовлення та щодо мо жливості судового процесу з приводу визнання рішень Наці ональної ради України з пита нь телебачення та радіомовле ння нормативно-правового хар актеру (загальнообов' язков их для всіх), які розповсюджую ться на провайдерів програмн ої послуги, нечинними (пункт 2. 1 Протоколу).
За результатами розгляду в ищевказаного питання на засі данні Ради директорів Спілки кабельного телебачення Укра їни було прийнято рішення ро зпочати активну підготовку д о судового процесу щодо визн ання нечинними рішень Націон альної ради України з питань телебачення та радіомовленн я нормативно-правового харак теру; уповноважити СКТУ в осо бі Генерального директора Шв еця Олександра Олександрови ча подати позов про визнання нечинними рішень Національн ої ради України з питань теле бачення та радіомовлення та виступати від імені та в інте ресах членів СКТУ на підстав і покладених на неї статутни х обов' язків та завдань; упо вноважити СКТУ в особі Генер ального директора Швеця Олек сандра Олександровича позов про визнання нечинними ріше нь Національної ради України з питань телебачення та раді омовлення та виступати від і мені та в інтересах членів СК ТУ на підставі покладених на неї статутних обов' язків т а завдань (п. 2.1.3 Протоколу).
Відтак, Суд звертає увагу н а те, що рішення щодо зверненн я до суду з адміністративним позовом в спірних правовідн осинах прийнято Радою директ орів Спілки кабельного телеб ачення України.
Розділом 7 Статуту Позивача визначено повноваження Ради директорів.
Так, в період між з' їздами Вищим органом Управління Сп ілки є Рада Директорів (пункт 7. 1 Статуту).
Рада Директорів вирішує бу дь-які питання, що відносятьс я до предмета діяльності Спі лки, а також будь-які організа ційні питання, за винятком пи тання про затвердження Стату ту, внесення змін та доповнен ь до Статуту, обрання Президе нта, а також Ревізійної коміс ії, які відноситься до виключ ної компетенції З' їзду (пун кт 7. 2 Статуту).
Пунктом 7. 6 Статуту Позивача визначено, що крім повноваже нь, перелічених у п. 7.2 цього Ста туту, до повноважень Ради дир екторів належить: визначення загальних і першочергових з адач операторів-членів Спілк и; визначення завдань, планів і доручень Виконавчій Дирек ції Спілки, Президенту і Гене ральному директору; затвердж ення перспективного річного , порічного, квартального пла нів роботи Спілки та контрол ь за їх виконанням; визначає у мови праці Президента та Ген ерального директора; укладан ня контракту з Генеральним Д иректором та призначення йог о і звільнення; ініціювання п роведення з' їздів; прийнятт я і виключення в (з) Членів Спі лки; вирішення питань про при йняття нових Членів до Ради Д иректорів або виключення зі складу Ради Директорів; розр обка положення про Раду Дире кторів і подання його на затв ердження З' їзду; контроль з а надходженням внесків та їх витратами; розробка Положен ня про членські внески; внесе ння пропозиції щодо діяльнос ті участі Членів Спілки в фін ансуванні проектів; прийнятт я рішення про вступ в інші об' єднання; створювати комісії з метою реалізації статутних завдань.
Відтак, Суд звертає увагу н а те, що зі змісту Статуту Спіл ки кабельного телебачення Ук раїни випливає, що до компете нції Ради директорів Спілки кабельного телебачення Укра їни не входить повноваження щодо звернення до суду від ім ені її членів.
Позивачем не надано, а Судо м не встановлено, доказів на п ідтвердження того, що всі або окремі члени Спілки кабельн ого телебачення України упов новажували Позивача у встано вленому чинним законодавств ом порядку звертатися до суд у з даним адміністративним п озовом.
Оскаржувані рішення Націо нальної ради України з питан ь телебачення і радіомовленн я стосуються телерадіоор ганізацій, які ведуть мовлен ня, визначають принципи т а вимоги до їх діяльності тощ о.
Спілка кабельного телебач ення України, як випливає зі з місту її статуту, не є телерад іоорганізацією, яка веде мов лення, а тому дія оскаржувани х рішень на неї не поширюєтьс я та, відповідно до чинної ред акції статуту, не може поширю ватися.
Посилання представника По зивача на те, що оскаржувані р ішення можуть бути застосова ні до засновників та членів С пілки не може бути прийнято С удом до уваги з огляду на те, щ о кожен засновник чи член Спі лки кабельного телебачення У країни у відповідності до ча стини 1 статті 104 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни має право звернутися з адміністративним позовом, я кщо вважає, що порушено його п рава, свободи чи інтереси у сф ері публічно-правових віднос ин.
Водночас, Суд звертає увагу на те, що в даній адміністрати вній справі Спілка кабельног о телебачення України діє ві д свого власного імені, а не в інтересах жодного зі своїх у часників.
Суду не було надано доказів на підтвердження того, що Спі лку кабельного телебачення У країни рішенням одного або в сіх її учасників було уповно важено представляти їх інтер еси у відносинах з судовими о рганами влади, зокрема, шляхо м подання адміністративного позову щодо оскарження ріше нь Національної ради України з питань телебачення і радіо мовлення.
Стосовно посилань предст авника Позивача на порушення оскаржуваними рішеннями Від повідача права Спілки кабель ного телебачення України на участь у прийнятті регулятор них актів та у здійсненні рег уляторної діяльності, Суд зв ертає увагу на наступне.
Правові та організаційні з асади реалізації державної р егуляторної політики у сфері господарської діяльності ви значено Законом України «Про засади державної регуляторн ої політики у сфері господар ської діяльності»(надалі так ож - «Закон»).
Відповідно до статті 3 Зако ну, його дія не поширюється на здійснення регуляторної дія льності, пов'язаної з прийнят тям стандартів, кодексів уст аленої практики, технічних у мов, за винятком випадків, кол и положення стандартів, коде ксів усталеної практики, тех нічних умов, прийнятих орган ами державної влади та орган ами місцевого самоврядуванн я, маючи у передбачених закон ом випадках обов'язковий хар актер, встановлюють вимоги д о суб'єктів господарювання щ одо проведення обов'язкових погоджень, аналізів, експерт из, обстежень, випробувань то що за допомогою третіх осіб.
Таким чином, оскільки оскар жувані рішення містять вимог и щодо технічних характерист ик (визначення мови програм і передач у програмних концеп ціях телерадіоорганізацій, я кі ведуть мовлення на терито рії України або претендують на отримання ліцензії), то дія Закону України «Про засади д ержавної регуляторної політ ики у сфері господарської ді яльності»не поширюється на с пірні правовідносини.
Крім того, Закон України «П ро засади державної регулято рної політики у сфері господ арської діяльності»не місти ть чітко визначених наслідкі в щодо прийняття Національно ю радою України з питань теле бачення та радіомовлення рег уляторного акту з порушенням статей 8, 9, 13 вказаного Закону, н а відміну від вимог, як встано влено розділом 4, зокрема стат тею 25, Закону щодо регуляторни х актів центральних органів виконавчої влади та їх терит оріальних органів, місцевих органів виконавчої влади.
Відтак, відповідні посила ння представника Позивача є необґрунтованими та не можут ь бути доказом порушення пра в Позивача оскаржуваними ріш еннями Відповідача.
Відповідно до пункту 21 Пост анови Пленуму Вищого адмініс тративного суду України «Про практику застосування адмін істративними судами окремих положень Кодексу адміністра тивного судочинства України під час розгляду адміністра тивних справ»від 6 березня 2008 р оку № 2, - приписи зазначеної ч астини можуть бути підставою для відмови в задоволенні по зовних вимог, якщо суд встано вить, що оскаржуваний акт до о соби не застосовувався і вон а не перебуває у відносинах, д о яких цей акт може бути засто совано. У такому разі суд не пр оводить перевірку нормативн о-правового акта на предмет й ого протиправності (законнос ті та відповідності правовим актам вищої юридичної сили).
Керуючись вищевикладеним , проаналізувавши матеріали справи, Суд дійшов висновку, щ о позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки Пози вачем не доведено порушення його прав та охоронюваних за коном інтересів у зв' язку з прийняттям оскаржуваних ріш ень або можливості такого по рушення в майбутньому, як і не доведено, що оскаржувані акт и застосовувалися чи можуть бути застосовані до Позивача в майбутньому.
Частиною 1 статті 11 Кодексу а дміністративного судочинст ва України визначено, що розг ляд і вирішення справ в адмін істративних судах здійснюєт ься на засадах змагальності сторін та свободи в наданні н ими суду своїх доказів і у дов еденні перед судом їх переко нливості, а частиною 1 статті 7 1 Кодексу адміністративного судочинства України зазначе но, що кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення.
Відповідно до частини 1 с татті 71 Кодексу адміністрати вного судочинства України ко жна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтую ться вимоги та заперечення, к рім випадків, встановлених с таттею 72 цього Кодексу.
Таким чином, виходячи з ме ж заявлених позовних вимог, с истемного аналізу положень ч инного законодавства Україн и та матеріалів справи, врахо вуючи те, що Позивачем не над авались докази на підтвердже ння застосування або можливо сті застосування до нього ос каржуваних рішень, колегія с уддів дійшла висновку, що поз овні вимоги Позивача задовол енню не підлягають.
На підставі викладеного, к еруючись статтями 2, 7, 8, 9, 99, 100, 151, 152, 160 , 162, 163, 171 та 254 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, Окружний адміністративний с уд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В
В задоволенні адмініст ративного позову - відмовит и повністю.
Постанова відповідно д о частини 1 статті 254 Кодексу ад міністративного судочинств а України набирає законної с или після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого ц им Кодексом, якщо таку заяву н е було подано.
Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними статтями 185-187 Кодексу адм іністративного судочинства України, шляхом подання чере з суд першої інстанції заяви про апеляційне оскарження з наступним поданням протягом двадцяти днів апеляційної с карги. Апеляційна скарга мож е бути подана без попередньо го подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо скарга п одається у строк, встановлен ий для подання заяви про апел яційне оскарження.
Головуюча су ддя Н. Є. Блажів ська
Судді Д. О. Баранов
Д. А. Костенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2010 |
Оприлюднено | 29.06.2010 |
Номер документу | 8506312 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Блажівська Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні