Постанова
від 16.10.2019 по справі 280/858/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 жовтня 2019 року м. Дніпросправа № 280/858/19

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач),суддів: Малиш Н.І., Шальєвої В.А., секретар судового засідання - Лащенко Р.В., за участю позивача представників позивача: Віткалова Д.М. та Боєнко О.В., представника відповідача - Єременко В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.05.2019 року в адміністративній справі №280/858/19 (головуючий суддя у 1 інстанції Максименко Л.Я.)

за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"

до Запорізького управління Офісу великих платників податків ДФС, Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Державної фіскальної служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державна казначейська служба України

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" звернулося до суду з позовом до Запорізького управління Офісу великих платників податків ДФС, Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Державної фіскальної служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державна казначейська служба України, в якому просило:

- визнати протиправними дії Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби щодо відмови у перерахуванні переплати з податку на додану вартість в сумі 16 040 910,00 грн. на рахунок ПАТ "Донбасенерго" у системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України скоригувати загальну суму поповнення рахунку ПАТ "Донбасенерго" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість шляхом її збільшення на 16040910,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач у зв`язку із наявністю переплати з ПДВ звернувся до відповідача 1 із заявою про зарахування вказаної переплати на власний рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, проте було відмовлено у перерахуванні переплати з податку на додану вартість на рахунок ПАТ "Донбасенерго" у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, оскільки у позивача був податковий борг. Разом з тим відповідно до п. 43.41 ст. 43 Податкового кодексу України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку. Оскільки переплата з податку на додану вартість в сумі 16040910,00 грн. є надміру сплаченим податковим зобов`язанням з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, то вона може бути повернута виключно на рахунок ПАТ "Донбасенерго" в системі електронного адміністрування.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.05.2019 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними дії Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби щодо відмови у перерахуванні переплати з податку на додану вартість в сумі 16040910,00 грн. на рахунок Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" у системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Зобов`язано Державну фіскальну службу України скоригувати загальну суму поповнення рахунку Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість шляхом її збільшення на суму 16040910,00грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неправильну оцінку обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволені позову.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначалося, що повернення переплати з податку на додану вартість на рахунок підприємства у системі електронного адміністрування станом на дату звернення позивача неможливо, оскільки у останнього був борг зі сплати податків, зборів та обов`язкових платежів.

В відзиві на апеляційну скаргу позивач просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Представники позивача у судовому засіданні просили відмовити у задоволені апеляційної скарги.

Представник скаржника у судовому засіданні просив задовольнити апеляційну скаргу.

Інші представники сторін у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи представників сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що

ПАТ "Донбасенерго" є платником податку на додану вартість та в 2018 році перебувало на податковому обліку за основним місцем обліку у Запорізькому управлінні Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

В період з 01.11.2018р. по 14.11.2018р. ПАТ "Донбасенерго" мало переплату по податку на додану вартість у розмірі 7149 773,23 грн.

14.11.2018 року після подання уточнюючого податкового розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок № 9250453357 у ПАТ "Донбасенерго" виникла переплата по податку на додану вартість в сумі 16018372грн.

Станом на 14.11.2018 року переплата ПАТ "Донбасенерго" по податку на додану вартість складала 23168145,23грн., що підтверджується даними інтегрованої карти платника з податку на додану вартість за 2018 рік.

19.11.2018 року ПАТ "Донбасенерго" подало до Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби податкову декларацію з податку на додану вартість № 9256124182 за податковий період жовтень 2018 року, відповідно до якої задекларувало до сплати податок на додану вартість в сумі 16040910,00 грн.

20.11.2018 року ПАТ "Донбасенерго" направило до Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби заяву від 20.11.2018 року № 01-1.7/024601 про зарахування переплати з податку на додану вартість в сумі 16040910,00 грн. на власний рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

30.11.2018 року наявна переплата ПАТ "Донбасенерго" по податку на додану вартість в розмірі 16040910,00 грн. зарахована як оплата податкового зобов`язання ПАТ "Донбасенерго" за податковою декларацією з податку на додану вартість №9256124182 за податковий період жовтень 2018 року в розмірі 16040910,00 грн.

06.12.2018 року ПАТ "Донбасенерго" отримало від Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби лист від 30.11.2018 року №50196/10/28-10-47-02-17, яким відмовлено у перерахуванні переплати з податку на додану вартість в сумі 16040910,00 грн. на рахунок ПАТ "Донбасенерго" у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи запроваджено систему електронного адміністрування ПДВ з 1 січня до 1 липня 2015 року (або до дати, визначеної в окремому рішенні Верховної Ради України про скорочення терміну перехідного періоду відповідно до пункту 7 Прикінцевих положень Закону 71) - у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року - на постійній основі.

Відповідно до п. 200-1.1 ст. 200-1 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Згідно з вимогами п. 200-1.4 ст. 2001 ПК України на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника зараховуються кошти:

а) з поточного рахунку такого платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу;

б) з поточного рахунку такого платника в сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку;

в) з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, а рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України;

г) з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість, повернутих платнику податків у порядку, встановленому пунктом 43.4-1 статті 43 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 встановлено, що рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість відкриваються у Державній казначейській службі.

Відповідно до пункту 43.4-1 статті 43 Податкового кодексу України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.

Відповідно до пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Так, підставою для відмови в зарахуванні вказаної переплати на рахунок підприємства стала наявність у останнього заборгованості.

Відповідно до пункту 43.1 статті 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Згідно пункту 43.2 статті 43 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Системне тлумачення вказаних норм дозволяє дійти висновку, що наявність податкового боргу позбавляє платника податків права на отримання надмірно сплачених коштів за такими напрямами повернення на поточний рахунок платника податків в установі банку або повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. Щодо інших напрямів використання таких коштів, то наявність податкового боргу, не є підставою для відмови у поверненні сум надмірно сплачених митних та інших платежів.

Такого висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 22.05.2018 року по справі №808/2948/16 (адміністративне провадження №К/9001/18180/18).

З врахуванням вищевикладеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритий у Державній казначейській службі, не є поверненням надміру сплачених платником податків грошових зобов`язань на поточний рахунок платника в установі банку, яке обмежено пунктом 43.2 статті 43 Податкового кодексу України, а тому дії Запорізького управління Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби щодо відмови у перерахуванні переплати з податку на додану вартість в сумі 16040 910,00 грн. на рахунок Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" у системі електронного адміністрування податку на додану вартість не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є протиправними, а позов підлягає задоволенню.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції повно з`ясовані обставин, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні суду першої інстанції, відповідають обставинам справи, судом першої інстанції правильно застосовано норми матеріального права та норми процесуального права, а тому відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.

Керуючись статтями 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.05.2019 року в адміністративній справі №280/858/19 за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" до Запорізького управління Офісу великих платників податків ДФС, Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Державної фіскальної служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державна казначейська служба України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.05.2019 року в адміністративній справі №280/858/19 - залишити без змін.

Вступна та резолютивна частини постанови складені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 16.10.2019 року, в повному обсязі постанова складена відповідно до вимог ст. 243 КАС України.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя Н.І. Малиш

суддя В.А. Шальєва

Дата ухвалення рішення16.10.2019
Оприлюднено23.10.2019

Судовий реєстр по справі —280/858/19

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 15.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 15.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 16.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 16.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 28.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 05.11.2019

Цивільне

Коростишівський районний суд Житомирської області

Пасічний Т. З.

Постанова від 16.10.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні