Рішення
від 21.10.2019 по справі 460/1953/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

21 жовтня 2019 року м. Рівне №460/1953/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мінералагро" до Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування наказу,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Мінералагро (далі - позивач), звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Рівненській області (далі - відповідач), про визнання протиправним та скасування наказу від 14.08.2019 № 2161 Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 № 1604 Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код 38869393 . Позов обґрунтований тим, що відповідачем протиправно видано спірний наказ, оскільки у плані-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2019 рік ТОВ Мінералагро відсутнє. У спірних правовідносинах контролюючий орган вдався до не передбаченого законом, визначеного на власний розсуд, порядку реалізації управлінської функції контролю, шляхом внесення змін до наказу, який вичерпав свою дію в часі. Оскарження наказу не зупиняє його дію, не є перешкодою в його реалізації та не може змінити терміни проведення планової перевірки суб`єкта господарювання.

Головним управлінням ДФС у Рівненської області поданий відзив на адміністративний позов. В обґрунтування заперечень, відповідачем зазначено, що спірним наказом було внесено зміни до наказу від 29.05.2018 № 1604, згідно з яким провести перевірку не вдалося, оскільки позивач оскаржив його до суду, а працівників податкового органу до перевірки не допустив. Оскільки оскаржуваний наказ прийнятий в межах повноважень, у спосіб та у порядку, передбаченому чинним законодавством, просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Ухвалою від 21.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено провести розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).

Розглянувши позовну заяву та відзив на неї, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив наступне.

29 травня 2018 року, згідно з планом-графіком проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік та на підставі ст.20 розділу І, ст.ст.75, 77, 82 гл.8 розділу ІІ Податкового кодексу України, начальником Головного управління ДФС у Рівненській області виданий наказ Про проведення документальної панової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код 38869393 № 1604, відповідно до якого наказано провести документальну планову виїзну перевірку ТОВ Мінералагро з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2016 по 31.03.2018, тривалістю 10 робочих днів з 11.06.2018.

Головним управління ДФС у Рівненській області було повідомлено ТОВ Мінералагро про проведення перевірки шляхом надіслання рекомендованим листом з повідомленням копії наказу та повідомлення про проведення перевірки від 29.05.2018 № 481.

Посадових осіб контролюючого органу позивачем до перевірки допущено не було, наказ Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 № 1604 - оскаржено в судовому порядку, про що відповідачем складений акт відмови платника податків у допуску до проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро від 11.06.2018 №220/17-00-14-01/38869393.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 21.11.2018 у справі № 817/1510/18 позовну заяву ТОВ Мінералагро до Головного управління ДФС у Рівненській області про скасування наказу залишено без розгляду. Зазначена ухвала в апеляційному порядку не оскаржувалася.

Наведене підтверджується сторонами у заявах по суті справи.

16 січня 2019 року, згідно з планом-графіком проведення документальних планових перевірко платників податків на 2018 рік, на підставі ст.20 розділу І, ст.ст.75,77, 82 гл.8 розділу ІІ Податкового кодексу України, ухвали Рівненського окружного адміністративного суду від 21.11.2018 у справі № 817/1510/18 та з метою реалізації обов`язку контролюючого органу в частині проведення перевірки, Головним управлінням ДФС у Рівненській області виданий наказ № 144, відповідно до якого наказано внести зміни до п.1 наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 № 1604 Про проведення документальної панової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код 38869393 в частині терміну початку перевірки, а саме дату з 11.06.2018 року замінити на з 17.01.2019 року .

17 січня 2019 року позивачем було відмовлено у допуску посадових осіб Головного управління ДФС у Рівненській області до проведення документальної планової виїзної перевірки. А також, вказаний наказ позивачем був оскаржений до суду.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 07.05.2019 у справі № 460/96/19 у задоволенні позову позивачу відмовлено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2019 рішення суду залишено без змін.

Отже, судове рішення у справі № 460/95/19 набрало законної сили.

14.08.2019 року, начальником Головного управління ДФС у Рівненській області виданий наказ № 2161 Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС У Рівненській області від 29.05.2018 року № 1604 Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код ЄДРПОУ 38869393 , згідно з яким на підставі плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік, на підставі ст. 20, 75, 77, 82 ПК України, а також враховуючи постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.07.2019 року у справі № 460/95/19, з метою реалізації обов`язку контролюючого органу в частині проведення перевірки, наказано внести зміни до п. 1 наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 року № 1604 Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код ЄДРПОУ 38869393 в частині терміну початку перевірки, а саме: дату з 11.06.2018 року замінити на з 19.08.2019 року .

Не погоджуючись із наказом від 14.08.2019 року № 2161 Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 року № 1604 Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код ЄДРПОУ 38869393 , ТОВ Мінералагро не допустило до проведення документальної планової виїзної перевірки працівників фіскального органу та звернувся з позовом до суду про скасування цього наказу.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх прав та обов`язків, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України та статті 94 Податкового кодексу України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України передбачено право контролюючих органів проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.

Згідно зі статтею 75 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Порядок проведення документальних планових перевірок врегульований статтею 77 Податкового кодексу України.

Так, пунктом 77.1 статті 77 Податкового кодексу України визначено, що документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Згідно з пунктом 77.4 статті 77 Податкового кодексу України, про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Відповідно до пункту 81.1 статті 81 Податкового кодексу України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

При цьому, нормами Податкового кодексу України не визначено порядок дій контролюючого органу, у тому випадку, коли не вдалося провести документальну планову перевірку, що передбачена у плані-графіку, зокрема, у випадку не допуску посадових осіб до перевірки та оскарженням відповідного наказу.

Однак, наказом Державної фіскальної служби України № 22 від 31.07.2014 затверджені Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків.

Згідно з пунктом 1.4.6 таких Методичних рекомендацій (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб органу державної фіскальної служби до проведення перевірки складається акт, який засвідчує факт відмови, та вживаються заходи, передбачені пунктом 81.2 статті 81 та статтею 94 розділу ІІ Податкового кодексу України.

В свою чергу, у пункті 1.2.7 Методичних рекомендацій передбачено, що після усунення причин, передбачених підпунктами 1.4.5 та 1.4.6 пункту 1.4 розділу І Методичних рекомендацій, через які своєчасно не розпочато перевірку, наказ про проведення видається у порядку, встановленому пунктом 1.2 розділу І Методичних рекомендацій.

При цьому, в пункті 1.4.1 Методичних рекомендацій звернуто увагу на те, що норми пункту 77.4 статті 77 Податкового кодексу України не передбачають обов`язку контролюючого органу щодо повторного надсилання платнику податків повідомлення про проведення планової документальної перевірки після усунення причин, визначених пунктами 1.4.5 та 1.4.6 розділу І Методичних рекомендацій, через які своєчасно не було розпочато вищенаведену перевірку.

Як встановлено судом у справі № 460/95/19, наказ Про проведення документальної панової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код 38869393 № 1604 від 29.05.2018 позивачем було отримано 30 травня 2018 року, тобто за 10 днів до початку проведення перевірки. Направлення на проведення перевірки від 11.06.2018 № 1221/17-00-14-01 та від 11.06.2018 № 1220/17-00-14-01 було отримано директором ТОВ Мінералагро 11 червня 2018 року. Цього ж дня останнім вчинено у зазначених направленнях запис про відмову в допуску посадових осіб відповідача до проведення перевірки.

Таким чином, Головним управлінням ДФС у Рівненській області не було проведено перевірку ТОВ Мінералагро у встановлені наказом від 29.05.2018 № 1604 терміни у зв`язку з відмовою позивача у допуску до проведення планової виїзної документальної перевірки та оскарженням ним цього наказу до суду.

В подальшому, відповідачем прийнятий наказ № 144 від 16.01.2019, відповідно до якого наказано внести зміни до п.1 наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 № 1604 Про проведення документальної панової виїзної перевірки ТОВ Мінералагро , код 38869393 в частині терміну початку перевірки, а саме дату з 11.06.2018 року замінити на з 17.01.2019 року .

Позивач знову не допустив контролюючий орган до проведення перевірки та оскаржив цей наказ до суду і рішенням суду, яке забрало законної сили, у задоволенні позову відмовлено.

Саме враховуючи викладені вище обставини та у повній відповідності до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом Державної фіскальної служби України від 31.07.2014 № 22, керівником Головного управлінням ДФС у Рівненській області видано наказ від 14.08.2019 № 2161, яким термін початку проведення планової перевірки позивача перенесено з 11.06.2018 на 19.08.2019.

Таким чином, враховуючи встановлені в ході судового розгляду обставини справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що суб`єкт владних повноважень - відповідач у справі, діяв на підставі, в межах та у спосіб, визначені чинним законодавством, а власне наказ від 14.08.2019 № 2161 Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 року № 1604 Про проведення документальної планової виїзної перевірки Мінералагро , код 38869393 повністю відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості, пропорційності та своєчасності, а відтак до скасування не підлягає.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Вирішуючи спір, суд дійшов висновку, що відповідачем в повній мірі доведено правомірність спірного наказу на проведення перевірки, в той же час порушення прав позивача, про захист яких він просив в судовому порядку, не знайшло підтвердження в ході судового розгляду, тому у задоволенні позовної заяви слід відмовити повністю.

За змістом вимог ст.139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

В задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Мінералагро до Головного управління ДФС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування наказу від 14.08.2019 № 2161 Про внесення змін до наказу Головного управління ДФС у Рівненській області від 29.05.2018 року № 1604 Про проведення документальної планової виїзної перевірки Мінералагро , код 38869393 відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

1) позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Мінералагро" (35364, Рівненська обл.. Рівненський р-н, с. Грушвиця Перша, вул. Лип`янська, 28; код ЄДРПОУ 38869393);

2) відповідач - Головне управління ДФС у Рівненській області (33023, Рівненська обл., м. Рівне, вул. Відінська, 12, код ЄДРПОУ 39394217).

Суддя Комшелюк Т.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2019
Оприлюднено24.10.2019
Номер документу85111883
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1953/19

Ухвала від 14.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 21.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 29.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 29.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 21.10.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Комшелюк Т.О.

Судовий наказ від 31.05.2019

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні