Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2019 р. Справа № 520/7545/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Тітова О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Мадевської Е.Д.
представника позивача - Олійник І.О.,
представника відповідача - Варламова Д.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТ-ІНВЕСТ" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання дій незаконними, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТ-ІНВЕСТ", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, в якому просить суд: визнати дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з проведення 04.07.2019 заходу державного нагляду (контролю) з питання дотримання вимог земельного законодавства України при використанні земельної ділянки ТОВ "ІМПОРТ-ІНВЕСТ" протиправними та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 04.07.2019 № 185-ДК/0165/Пр/03/01/-19.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель №185-ДК/0165/Пр/03/01/-19 від 04.07.2019 року є протиправним, а дії щодо його винесення - незаконними.
Ухвалою суду від 05.08.2019 року відкрито провадження у справі в порядку загального провадження та призначено підготовче засідання.
18.09.2019 року протокольною ухвалою закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 16.10.2019 року.
В судовому засіданні позивач та його представник підтримали вимоги та доводи позовних вимог, просили суд їх задовольнити у повному обсязі та скасувати оскаржуваний наказ.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність, просив суд відмовити в задоволенні позову, своїм правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши в судовому засідання пояснення позивача, його представника а також представника відповідача, суд дійшов наступних висновків.
04.07.2019 державним інспектором Головного управління Держгеокадастру у Харківській області проведено перевірку ТОВ "ІМПОРТ-ІНВЕСТ" щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель.
Результати перевірки оформлені актом №185-ДК/258/АП/09/01/-19 від 04.07.2019 року, яким встановлено порушення позивачем нормативно - правових актів у сфері використання та охорони земель, а саме п. "б" ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України - самовільне зайняття земельної ділянки.
Також, 07.06.2019 працівником відповідача винесено припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель № 185-ДК/0165/Пр/03/01/-19 від 04.07.2019 року. Підриємству приписано: припинити порушення земельного законодавства в частині самовільного зайняття земельної ділянки та її самовільної забудови. Відповідно до ст. ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України оформити право власності, користування чи оренди на зазначену земельну ділянку у встановленому законом порядку в тридцяти денний термін.
Про виконання припису повідомити до "5" серпня 2019 року за адресою: майдан Свободи, 5, Держпром, під`їзд 6, поверх 2, м. Харків, 61022 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.
Щодо правового регулювання спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Законом, який визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля є Закон України від 19.06.2003 року №963-IV "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Статтею 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначені органи, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів.
Відповідно до вказаної статті державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; - державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; - моніторинг родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення та агрохімічну паспортизацію земель сільськогосподарського призначення проводить центральний орган виконавчої влади з питань аграрної політики.
В рамках даної справи відповідачем здійснювався державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері використання та охорони земель встановлені статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України, давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель; складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення.
Поряд з цим, Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №132 від 25.02.2013 року був затверджений Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства, але вказаний наказ визнаний таким, що втратив чинність, відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017 року.
Крім того, КМУ видав Розпорядження від 10.03.2017 року №169-р "Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади", яким скасовані накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за переліком згідно з додатком 1, у якому зазначений наказ Мінагрополітики №132 від 25.02.2013 року. Розпорядження КМУ набрало законної сили 21.05.2017 року.
Вказане свідчить про те, що Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" не містить підстав для здійснення заходів державного контролю за використанням та охороною земель. Положення інших нормативно-правових актів, які визначають порядок та підстави проведення перевірок за використанням та охороною земель відповідачем не наведено.
Зі змісту акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №185-ДК/258/АП/09/01/-19 від 04.07.2019 року вбачається, що перевірка проведена відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель".
Стаття 6 цього Закону визначає повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а стаття 10 - повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Зазначений акт перевірки не містить інших та/або додаткових обставин, на які відповідач посилається як на підставу перевірки.
У судовому засіданні представник відповідача, зазначив, що перевірка проводилась на підставі Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", про те вказаний Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля, та не встановлює підстави для здійснення заходів контролю за використанням та охороною земель та не деталізує порядок проведення перевірки.
Враховуючи факт того, що відповідачем не доведено правомірності проведення перевірки та не вказано правових підстав для такої, суд приходить до висновку про визнання дій Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з проведення 04.07.2019 заходу державного нагляду (контролю) з питання дотримання вимог земельного законодавства України при використанні земельної ділянки ТОВ "ІМПОРТ-ІНВЕСТ" протиправними.
На підставі акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №185-ДК/258/АП/09/01/-19 від 04.07.2019 року державним інспектором у сфері контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Харківській області винесено припис №185-ДК/0165/Пр/03/01/-19.
Керуюсь висновком про протиправність перевірки суд вважає, що позовна вимога про скасування припису Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 04.07.2019 № 185-ДК/0165/Пр/03/01/-19 підлягає задоволенню.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проте, під час судового розгляду справи відповідачем не доведено обґрунтованості та правомірності винесеного припису про усунення порушень, виявлених під час проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТ-ІНВЕСТ" підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13-14, 77, 139, 242-246, 250, 255-262, 295, пп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТ-ІНВЕСТ" до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання дій незаконними- задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області з проведення 04.07.2019 заходу державного нагляду (контролю) з питання дотримання вимог земельного законодавства України при використанні земельної ділянки ТОВ "ІМПОРТ-ІНВЕСТ".
Скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 04.07.2019 № 185-ДК/0165/Пр/03/01/-19.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТ-ІНВЕСТ" (61172, м.Харків, вул. Роганська, буд.151, код ЄДРПОУ 42206621) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (61145, м.Харків, вул.Космічна, 21, 8-9 поверх, код ЄДРПОУ 39792822) судовий збір у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 23.10.2019
Суддя О.М. Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2019 |
Оприлюднено | 25.10.2019 |
Номер документу | 85116977 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Тітов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні