Рішення
від 21.10.2019 по справі 480/3227/19
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 жовтня 2019 р. Справа № 480/3227/19

Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Воловика С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/3227/19 за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області до Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області про застосування заходів реагування,-

В С Т А Н О В И В:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області звернулось до суду з позовною заявою до Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області, в якій просить суд:

- застосувати захід реагування до Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області у вигляді часткового зупинення роботи закладу, а саме: повного зупинення експлуатації будівлі майстерень Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області за адресою: Сумська область, Шосткинський район, село Івот, вул. Сіверська, 67, до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної безпеки, виявлених під час перевірки, а саме пунктів 4-12 Акту № 135 від 06.08.2019.

Позовні вимоги мотивував тим, що перевіркою будівель та приміщень відповідача були виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у сфері пожежної та техногенної безпеки, що у свою чергу, є підставою для застосування санкцій за порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки, передбачених ч.2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України.

Ухвалою суду від 19.08.2019 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі №480/3227/19, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін з 17.10.2019, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідач, у встановленому законом порядку та протягом строку, встановленому в ухвалі про відкриття провадження, відзиву на позов не подав.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що Івотський навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області зареєстрований як юридична особа, що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи (а.с.27).

На підставі наказу Шосткинського міськрайонного відділу Управління державної служби України з ситуацій у Сумській області від 05.08.2019 №23 (а.с.14), виданого на виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , було складено повідомлення про проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) від 05.08.2019 №168 у період з 05.08.2019 по 06.08.2019 (а.с.16), яке вручено особисто під розписку директору Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області Федорченко Н.Г. 05.08.2019 (а.с.15 зворот).

Державним інспектором з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки у м. Шостка та Шосткинському районі майором служби цивільного захисту ОСОБА_1 Святославом Васильовичем згідно виданого посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 05.08.2019 №168 (а.с.15) у період з 05.08.2019 по 06.08.2019 проведено позапланову перевірку Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. В ході перевірки, результати якої зафіксовані в акті №135 від 06.08.2019 (а.с.16-24), зокрема будівлі майстерень виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які фактично створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- будівлю майстерень не обладнано системами протипожежного захисту (система пожежної сигналізації, система оповіщення про пожежу та керування евакуюванням людей, система централізованого пожежного спостереження, чим порушено вимоги п.1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - Правила №1417) та ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (табл.А1 додатка А) (порушення викладено у п.4 опису виявлених порушень акта перевірки);

- шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітненням, чим порушено вимоги пункту п.2.31 глави 2 розділу ІІІ Правил №1417 (порушення викладено у п.5 опису виявлених порушень акта перевірки);

- не виконано захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд", чим порушено вимоги пункту п.1.21 глави 2 розділу ІV Правил №1417 (порушення викладено у п.6 опису виявлених порушень акта перевірки);

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено вимоги пункту п.2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил №1417 (порушення викладено у п.7 опису виявлених порушень акта перевірки);

- на шляху евакуації з приміщення майстерні влаштовано поріг, який заважає вільній евакуації людей, чим порушено вимоги пункту п.2.37 глави 2 Правил №1417 (порушення викладено у п.8 опису виявлених порушень акта перевірки);

- приміщення майстерень не забезпечено первинними засобами пожежогасіння, чим порушено вимоги пункту п.3.6 глави 3 розділу V Правил №1417 (порушення викладено у п.9 опису виявлених порушень акта перевірки);

- світильники в приміщенні майстерні підвішено безпосередньо на струмопровідні проводи, чим порушено вимоги пункту п.1.18 глави розділу ІV Правил №1417 (порушення викладено у п10 опису виявлених порушень акта перевірки);

- електророзетку в приміщенні майстерні встановлено на горючу основу (конструкцію) без підкладання під неї суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра, чим порушено вимоги пункту п.1.17 глави розділу ІV Правил №1417 (порушення викладено у п.11 опису виявлених порушень акта перевірки);

- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів виконано не за допомогою опресування. зварювання, паяння або затискачів, чим порушено вимоги пункту п. 1.6 глави 1 розділу ІV Правил №1417 (порушення викладено у п.12 опису виявлених порушень акта перевірки).

Директор Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області ОСОБА_2 отримала копію вищевказаного акту, про що зроблено відповідний запис (а.с.24). В розділі Пояснення, зауваження або запереченнях щодо проведеного заходу в акті перевірки директором відповідача зроблено запис: "Відмовляюсь заповнювати стовпчик 4 переліку питань щодо проведення заходів державного нагляду (контролю) (а.с.23 зворот).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI (далі - Кодекс цивільного захисту України).

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Позивач, відповідно до вказаних норм, а також Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052, Постанови Кабінету Міністрів України від 21.01.2013 №33 Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України є територіальним органом виконавчої влади уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сфері, зокрема, техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до п.п. 11, 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом. (ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, серед іншого, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог, зокрема, пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації роботи підприємств, об`єктів.

При цьому, наказом Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 за №1417 були затверджені Правила пожежної безпеки України, які встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (п.1 Розділу І). Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (п.2 Розділу І). Центральні органи виконавчої влади з урахуванням специфічних умов та особливостей щодо забезпечення пожежної безпеки об`єктів, віднесених до їх сфери управління, за необхідності видають галузеві правила пожежної безпеки, які не повинні суперечити цим Правилам та знижувати їх вимоги (п.3 Розділу 1).

Як вбачається з матеріалів справи, під час проведення планової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в акті перевірки ряд порушень зазначених Правил №1417, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей та в подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у сфері пожежної безпеки.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач відзиву на позовну заяву до суду не надсилав, доказів усунення виявлених порушень суду не надав.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 розділу I Правил 1417).

Згідно з ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255, 295, 297, п.15.5 Розділу VІІ Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області (40016, м. Суми, вул. Сергія Табали (Сєвєра), 70, код ЄДРПОУ 38602403) до Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області (41113, Сумська область, Шосткинський район, с. Івот, вул. Сіверська, 67, код ЄДРПОУ 35280303) про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати захід реагування до Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області у вигляді часткового зупинення роботи закладу, а саме: повного зупинення експлуатації будівлі майстерень Івотського навчально-виховного комплексу загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Шосткинської районної ради Сумської області за адресою: Сумська область, Шосткинський район, село Івот, вул. Сіверська, 67, до повного усунення порушень вимог законодавства з питань пожежної безпеки, виявлених під час перевірки, а саме пунктів 4-12 Акту № 135 від 06.08.2019.

Встановити спосіб виконання судового рішення - опечатування, опломбування, знеструмлення.

Покласти обов`язок щодо забезпечення виконання рішення суду на Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2019
Оприлюднено25.10.2019
Номер документу85145546
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/3227/19

Рішення від 21.10.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні