ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 жовтня 2019 року Чернігів Справа № 620/2406/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією "Поліська зернова компанія" доОстерської міської ради Козелецького району Чернігівської області провизнання незаконною відмови та зобов`язання вчинити певні дії, У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією Поліська зернова компанія (надалі також - ТОВ Поліська зернова компанія , позивач) звернулося до суду з позовом до Остерської міської ради Козелецького району Чернігівської області (надалі також - Остерська міська рада, відповідач), в якому просить:
- визнати незаконним ненадання відповіді відповідачем на заяву від 17.05.2019;
- зобов`язати відповідача включити до порядку денного сесії найближчої ради питання затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання позивачу земельних ділянок, невитребуваних земельних часток (паїв) - рілля, орієнтовною площею 250 га, та проектних доріг, орієнтовною площею 25 га, на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області.
В обґрунтування позовних вимог ТОВ Поліська зернова компанія зазначає, що Остерською міською радою протиправно не надано відповідь на заяву позивача від 17.05.2019 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання ТОВ Поліська зернова компанія земельних ділянок в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області.
Остерська міська рада подала відзив на позовну заяву, в якому вказує, що визнає позовні вимоги в частині визнання незаконним ненадання відповідачем відповіді на заяву ТОВ Поліська зернова компанія від 17.05.2019. Щодо решти позовних вимог відповідач зазначає, що заява позивача від 17.05.2019 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання ТОВ Поліська зернова компанія земельних ділянок в оренду може бути розглянута Остерською міською радою після усунення недоліків як технічної документації, так і самої заяви, шляхом включення до тексту останньої прохальної частини із зазначення потреби затвердження технічної документації.
Чернігівський окружний адміністративний суд ухвалою від 15.08.2019 залишив без розгляду заяву ТОВ Поліська зернова компанія про забезпечення позову.
Ухвалою суду від 15.08.2019 позовну заяву ТОВ Поліська зернова компанія залишено без руху.
Ухвалою суду від 27.08.2019 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Розпорядженням Козелецької районної державної адміністрації від 14.12.2012 № 762 Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією Поліська зернова компанія надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо надання земельних ділянок, невитребуваних земельних часток (паїв) - рілля, орієнтовною площею 250 га, в оренду та проектних доріг, орієнтовною площею 25 га, в оренду на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області (а. с. 9).
Позивач 17.05.2019 звернувся до Остерської міської ради Козелецького району Чернігівської області з клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання ТОВ Поліська зернова компанія земельних ділянок, невитребуваних земельних часток (паїв) - рілля, орієнтовною площею 250 га, та проектних доріг, орієнтовною площею 25 га, на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області (а. с. 12).
Остерська міська рада не надала ТОВ Поліська зернова компанія відповідь на вищевказане клопотання.
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (надалі також - Земельний кодекс України) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно з абз. 1 ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч. 1, 2, 3 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Згідно з ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно з ч. 13 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (надалі також - Закон України Про місцеве самоврядування в Україні ) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питань регулювання земельних відносин.
Як встановлено судом, позивач 17.05.2019 звернувся до Остерської міської ради Козелецького району Чернігівської області з клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання ТОВ Поліська зернова компанія земельних ділянок, невитребуваних земельних часток (паїв) - рілля, орієнтовною площею 250 га, та проектних доріг, орієнтовною площею 25 га, на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області.
Однак, Остерська міська рада, всупереч вимогам чинного законодавства, зокрема ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України, не надала ТОВ Поліська зернова компанія відповідь на вищевказане клопотання.
У відзиві на позовну заяву Остерська міська рада вказує, що визнає позовні вимоги в частині визнання незаконним ненадання відповідачем відповіді на клопотання ТОВ Поліська зернова компанія від 17.05.2019.
Відповідно до ч. 4 ст. 189 Кодексу адміністративного судочинства України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог у частині визнання незаконним ненадання відповіді Остерською міською радою на заяву ТОВ Поліська зернова компанія від 17.05.2019.
Щодо решти позовних вимог суд вважає необхідне зазначити таке.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питань регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Як встановлено судом та підтверджується відповідачем, на тридцять четвертій сесії сьомого скликання Остерської міської ради 31.05.2019 були прийняті рішення про передачу невитребуваних земельних часток (паїв) на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області в оренду СТОВ Полісся та ТОВ Сираївське .
Проте, питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання ТОВ Поліська зернова компанія земельних ділянок, невитребуваних земельних часток (паїв) - рілля, орієнтовною площею 250 га, та проектних доріг, орієнтовною площею 25 га, на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області, відповідно до поданої позивачем заяви від 17.05.2019, розглянуте на пленарному засіданні Остерської міської ради не було.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, на підставі зібраних та досліджених доказів, аналізу чинного законодавства, суд дійшов висновку, що відповідачем як суб`єктом владних повноважень не доведено правомірності своїх дій, в той час як позивач навів достатньо обставин на підтвердження своїх вимог, а відтак позов ТОВ Поліська зернова компанія необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, за рахунок бюджетних асигнувань Остерської міської ради Козелецького району Чернігівської області на користь позивача необхідно відшкодувати здійснені ним документально підтверджені судові витрати в сумі 3842 грн.
Керуючись ст. 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією Поліська зернова компанія задовольнити повністю.
Визнати незаконним ненадання відповіді Остерською міською радою Козелецького району Чернігівської області на заяву Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією Поліська зернова компанія від 17.05.2019.
Зобов`язати Остерську міську раду Козелецького району Чернігівської області включити до порядку денного сесії найближчої ради питання затвердження технічної документації із землеустрою щодо надання Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією Поліська зернова компанія земельних ділянок, невитребуваних земельних часток (паїв) - рілля, орієнтовною площею 250 га, та проектних доріг, орієнтовною площею 25 га, на території Бірківської сільської ради Козелецького району Чернігівської області
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Остерської міської ради Козелецького району Чернігівської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією Поліська зернова компанія судовий збір у сумі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю з іноземною інвестицією "Поліська зернова компанія", вул.1-го Травня, буд.26,с.Шами,Козелецький район, Чернігівська область,17004, код ЄДРПОУ 38282078.
Відповідач: Остерська міська рада Козелецького району Чернігівської області, вул. Незалежності, буд. 21, м. Остер, Козелецький район, Чернігівська область, 17044, код ЄДРПОУ 04061754.
Дата складення повного рішення суду - 23.10.2019.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2019 |
Оприлюднено | 28.10.2019 |
Номер документу | 85145975 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні