ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
23 жовтня 2019 року № 640/1400/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Келеберди В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу
за позовом Житомирської обласної організації політичної партії Справедливість
до Міністерства юстиції України,
треті особи без 1. Політична партія Громадсько-політичний рух Валентина
самостійних вимог Наливайченка Справедливість
на предмет спору 2. Партія Справедливість ,
про визнання протиправними дій, скасування реєстраційних дій,
ВСТАНОВИВ:
Житомирська обласна організація політичної партії Справедливість звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства юстиції України (далі - Мінюст) з вимогами про визнання протиправними дій щодо реєстрації політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість та скасування державної реєстрації зазначеної політичної партії, посилаючись на те, що найменування політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість збігається з найменуванням політичної партії Справедливість , що не відповідає вимогам частини першої статті 9 Закону України Про політичні партії в Україні та свідчить про бездіяльність посадових осіб Мінюсту як центрального органу виконавчої влади, що здійснює державний контроль за діяльністю політичних партій, щодо не здійснення належної перевірки найменування (назви) політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість .
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15 березня 2019 року, після усунення позивачем недоліків адміністративного позову відповідно до ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 січня 2019 року, відкрито провадження у справі, визначено здійснювати розгляд суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву та усі наявні докази, залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору політичну партію Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість та Партію Справедливість .
Відповідачем 03 квітня 2019 року подано відзив на позовну заяву, з якого вбачається, що Мінюст заперечує проти позовних вимог з тих підстав, що для державної реєстрації змін до відомостей про Політичну партію Прогрес було подано належний пакет документів, дослідженням та перевіркою якого порушень вимог законодавства встановлено Мінюстом не було. Зміни відомостей щодо Політичної партії Прогрес стосувалися, зокрема, й назви партії з Політичної партії Прогрес на політичну партію Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість . Порівняння назв політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість та Партії Справедливість вказувало на те, що вони не є ідентичними, оскільки одна з назв містить словосполучення Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка , а інша - не містить. Оскільки чинним законодавством не заборонено відтворення окремих слів існуючих назв політичних партій та з урахуванням того, що в цілому найменування партії не буде ідентичним найменуванню вже зареєстрованої партії, підстав для відмови у державній реєстрації в зазначеній частині не виникло.
Представником третьої особи - політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість 05 квітня 2019 року надані пояснення щодо позовної заяви, в яких наведені аргументи, ідентичні запереченням відповідача у справі, а окрім того зазначено, що вимоги позивача стосовно скасування державної реєстрації політичної партії не ґрунтуються на нормах Закону України Про політичні партії в України , та є необґрунтованими, оскільки стосуються анулювання реєстраційного свідоцтва партії Прогрес , а не змін до відомостей про політичну партію, зокрема, в частині зміни назви, щодо яких веде мову позивач.
Також від представника третьої особи - політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість надійшло клопотання від 05 квітня 2019 року про залишення позовної заяви без руху, оскільки позивачем не надано доказів, які б підтверджували наявність причин пропущення строку звернення до суду.
В клопотанні зазначається, що відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є відкритими. Ще 12 квітня 2016 року ІІ позачерговий з`їзд політичної партії Прогрес прийняв рішення про зміну назви на політичну партію Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість . Зазначені відомості містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з квітня 2016 року. Окрім того, лідер партії - Наливайченко В.О. є публічною особою, займав ряд державних керівних посад протягом останніх років, висувався та був зареєстрований кандидатом в Президенти України від політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість на останніх чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, про що не міг не знати позивач, проте, доказів, які б підтверджували ті обставини, що позивач дізнався про державну реєстрацію змін до відомостей про політичну партію Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість лише 04 січня 2019 року, не надано.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 квітня 2019 року відмовлено у задоволенні клопотання представника політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість Штокалова Є.А. про залишення без руху позовної заяви у справі №640/1400/19.
Додатково із зазначеного питання суд вбачає за доцільне зазначити, що положеннями частини четвертої статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що якщо після відкриття провадження у справі суд дійде висновку, що викладений в ухвалі про відкриття провадження у справі висновок суду про визнання поважними причин пропуску строку звернення до адміністративного суду був передчасним, і суд не знайде інших підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, суд залишає позовну заяву без розгляду.
З огляду на зазначену норму, суд після відкриття провадження у справі не знаходить підстав для залишення позову без розгляду, оскільки вважає причини пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду поважними, зважаючи при цьому на цілком логічні та послідовні пояснення щодо обізнаності позивача із реєстрацією змін до відомостей про політичну партію Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість лише з початком перебігу виборчого процесу чергових виборів Президента України, про які він дізнався з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно з частиною третьою статті 241 Кодексу адміністративного судочинства України судовий розгляд в суді першої інстанції закінчується ухваленням рішення суду.
Враховуючи викладене, суд закінчує розгляд даної справи ухваленням рішення за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Оцінивши наявні у справі документи і матеріали, врахувавши належність, допустимість кожного доказу окремо, а також достатність та взаємний зв`язок наявних в матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, судом встановлено таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Державна реєстрація політичних партій здійснюється відповідно до Закону України Про політичні партії в Україні від 05 квітня 2001 року №2365-ІІІ (далі - Закон №2365-ІІІ), Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15 травня 2003 року №755-ІV (далі - Закон №755-ІV), Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09 лютого 2016 року №359/5 (далі - Порядок №359/5).
Відповідно до статті 2 Закону №2365-ІІІ політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно з частинами першою, десятою, одинадцятою статті 11 цього ж Закону реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів.
Рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.
Невід`ємною частиною протоколу засідання уповноваженого органу є реєстр учасників, в якому зазначаються: прізвище, ім`я та по батькові особи, дані її паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта). Дані про особу засвідчуються її особистим підписом.
Згідно пункту 4 частини першої статті 1 Закону №755-ІV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 1 Закону №755-ІV суб`єктами державної реєстрації є, зокрема, Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань; територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання; виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, акредитовані суб`єкти - у разі державної реєстрації юридичних осіб (крім випадків, передбачених абзацами другим - четвертим цього пункту) та фізичних осіб - підприємців.
Для державної реєстрації створення юридичної особи (у тому числі в результаті виділу, злиття, перетворення, поділу), крім створення державного органу, органу місцевого самоврядування, подаються документи, визначені частиною четвертою статті 17 Закону №755-ІV.
Як вбачається з матеріалів справи, Голова політичної партії Прогрес Наливайченко В.О. звернувся до Мінюсту з пакетом документів для проведення реєстраційної дії Державна реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Зокрема, передбачалося внесення таких змін:
- найменування юридичної особи;
- скороченого найменування юридичної особи;
- місцезнаходження юридичної особи;
- керівника або відомостей про керівника юридичної особи;
- відомостей про членів керівних органів громадського формування;
- відомостей про органи управління юридичної особи.
З наявного протоколу №3 засідання Вищої Ради Політичної партії Прогрес від 29 лютого 2016 року до порядку денного запропоновано наступні питання:
- обговорення зміни найменування Політичної партії Прогрес ;
- обговорення зміни місцезнаходження Політичної партії Прогрес ;
- обговорення зміни структури керівних органів Партії;
- затвердження редакційних змін до Статуту та Програми Політичної партії Прогрес у зв`язку зі зміною назви Партії;
- обрання нового Голови Партії;
- обрання заступників Голови Партії, затвердження нового кількісного та персонального складу Ради та Контрольно-ревізійної комісії Партії.
За результатами проведеного з`їзду, ухвалено ряд рішень, зокрема, про зміну назви Політичної партії Прогрес на Політичну Партію Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість (повне найменування українською мовою), скорочена назва - ПП ГПР Валентина Наливайченка Справедливість .
Державному реєстратору Орлі Ю . С . на реєстрацію були надані протоколи засідань Вищої Ради Політичної партії Прогрес , реєстри учасників - Список делегатів ІІ (позачергового) з`їзду Політичної партії Прогрес від 12 квітня 2016 року, відомості про склад керівних органів Політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість , програма і статут Політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість , за результатами розгляду яких надано правовий висновок щодо відповідності Конституції та законам України документів, поданих для державної реєстрації змін до відомостей про Політичну партію Прогрес , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Правовою експертизою встановлено, що документи Партії, подані для державної реєстрації змін до відомостей про Партію, відповідають вимогам Конституції та законів України, та державна реєстрація змін може бути проведена.
Отже, 24 травня 2016 року державним реєстратором Орлою Ю.С. прийнято рішення №111/19.4 про проведення державної реєстрації змін до відомостей про Політичну партію прогрес , що містяться в Єдиному державному реєстрі, на підставі рішення ІІ-го позачергового з`їзду Партії від 12 квітня 2016 року.
У позові позивач стверджує, що протиправність дій Мінюсту полягає, зокрема у порушенні положень частини першої статті 9 Закону №2365-ІІІ, згідно яких найменування політичної партії, її символіка не повинні збігатися з найменуванням чи символікою іншої (зареєстрованої) політичної партії, а найменування політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість збігається з найменуванням політичної партії Справедливість .
Проте, з такими доводами позивача суд не погоджується, оскільки співставлення повних назв двох партій вочевидь вказує на те, що вони не є ідентичними, зокрема, одна з назв містить словосполучення Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка , а інша назва - не містить, в одній з назв використовуються також персональні дані Голови Партії - Наливайченка В.О. , згоду на використання яких надано ним у заяві від 09 квітня 2016 року, а в іншій такі дані відсутні.
Окрім того, положення частини першої статті 9 Закону №2365-ІІІ хоча й забороняють використання найменування, яке збігається з найменуванням вже зареєстрованої партії, проте не забороняють вжиття у назві окремих слів з існуючих назв політичних партій, якщо у цілому найменування партії не буде ідентично найменуванню вже зареєстрованої партії.
За таких обставин суд вважає твердження позивача в зазначеній частині не достатньо аргументованими, недоведеними та непідтвердженими, та не вбачає протиправності у діях відповідача щодо реєстрації змін до відомостей про Політичну партію Прогрес , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду справи суд перевіряє, чи прийняті (вчинені) рішення:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Проаналізувавши обставини справи на предмет дотримання відповідачем положень статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України під час реєстрації змін до відомостей про Політичну партію Прогрес , що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, суд дійшов висновку, що відповідач діяв добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, з дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
Окрім того, суд зазначає, що в адміністративному позові позивач просить скасувати державну реєстрацію політичної партії Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість , проте, як вже встановлено судом, під час первинної реєстрації зазначена політична партія мала назву Політична партія Прогрес і лише після державної реєстрації змін, проведених на підставі рішення державного реєстратора від 24 травня 2016 року №111/19.4 змінила назву на Політична партія Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість .
При цьому, позивач у позові не оскаржує державну реєстрацію змін, або рішення державного реєстратора від 24 травня 2016 року №111/19.4 щодо реєстрації таких змін, водночас протиправність дій відповідача щодо реєстрації позивач пов`язує саме із такими змінами та рішенням.
За таких обставин позовні вимоги не підлягають задоволенню ще й з зазначених підстав.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно яких підлягають відшкодуванню або оплаті витрати позивача - не суб`єкта владних повноважень лише при задоволенні адміністративного позову. Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 3 842,00 грн., що підтверджується квитанцією №175 від 22 січня 2019 року (а.с.5). Проте, зазначена сума відшкодуванню не підлягає, оскільки суд відмовляє позивачу у задоволенні позову повністю.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 72-73, 76-77, 139, 243-246, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Житомирської обласної організації політичної партії Справедливість до Міністерства юстиції України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову - Політична партія Громадсько-політичний рух Валентина Наливайченка Справедливість , Партія Справедливість , про визнання протиправними дій, скасування реєстраційних дій - відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
За приписами статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Порядок та строки подання апеляційної скарги врегульовано приписами статей 294-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне найменування сторін:
Позивач: Житомирська обласна організація політичної партії Справедливість , адреса: 10002, м. Житомир, вул. Бердичівська, 71, тел. НОМЕР_1 , ідентифікаційний код: 25838980.
Відповідач: Міністерство юстиції України, адреса: 01001, м. Київ, вул. Городецького, будинок 13, код ЄДРПОУ 00015622, тел. +380444865190 .
Суддя В.І. Келеберда
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.10.2019 |
Оприлюднено | 25.10.2019 |
Номер документу | 85146443 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Келеберда В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні