ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2019 року Справа № 160/9206/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Захарчук-Борисенко Н.В.
при секретарі судового засідання - Дудко Ю.С.
за участю сторін:
представника позивача - Войтенко К.В.
представника відповідача - Безбабної М.Г.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи у м. Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
20.09.2019 ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, в якому, з урахуванням поданої уточненої позовної заяви від 01.10.2019 року, просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ПП "КОМПАНІЯ "АГРОЛЮКС" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості № 1 від 22.03.2018 року.
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області виключити ПП "КОМПАНІЯ "АГРОЛЮКС" (код ЄДРПОУ 35545238) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
- вирішити питання щодо розподілу судових витрат.
В обґрунтування адміністративного позову позивачем зазначено, що згідно з Протоколом засідання Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, як такого, ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС включено до переліку ризикових, що відповідає п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач вважає, що не відповідає жодному з критеріїв ризиковості платника податків, оскільки на день прийняття Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Рішення, яким ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, Критерії ризиковості платників податків існували виключно у вигляді листа ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18, від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01 та не затверджені нормативним актом Державної фіскальної служби України, який має бути погоджений в Міністерстві фінансів України та не зареєстрованим в Міністерстві юстиції України. Зазначене оскаржуване Рішення порушує права та інтереси позивача з огляду на той факт, що внесення до переліку ризикових надає контролюючому органу беззаперечну підставу для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.09.2019 року було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи та призначено справу до розгляду у судовому засіданні на 03 жовтня 2019 року о 10 год. 45 хв.
Цією ж ухвалою клопотання ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС про витребування додаткових доказів задоволено. Витребувано у Головного управління ДПС у Дніпропетровській області рішення Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, яким ПП "КОМПАНІЯ "АГРОЛЮКС" внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості. Відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
30.09.2019 року від позивача до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог від 30.09.2019 року.
02.10.2019 року позивачем до суду подано заяву про уточнення позовних вимог від 01.10.2019 року.
02.10.2019 року (засобами електронного з`язку) та 03.10.2019 року представником Головного управління ДПС у Дніпропетровській області через канцелярію суду подано клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату.
В судове засідання 03.10.2019 року сторони не з`явились. У зв`язку із надходженням від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області вказаних вище клопотань, розгляд справи відкладено на 17.10.2019 року на 11 год. 15 хв.
17.10.2019 року від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти позовних вимог, зазначивши про таке.
Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій визначені листом ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 (вимоги листа діяли на момент прийняття оскаржуваного рішення).
ПП Компанія Агролюкс включено до переліку ризикових згідно Протоколу засідання комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, №1 від 22.03.2018 року, як такого, що відповідає п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку (наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником).
За даними інформаційних баз ДФС встановлено, що основним видом діяльності (фактичним) є 01.11 - ВИРОЩУВАННЯ ЗЕРНОВИХ КУЛЬТУР (КРІМ РИСУ), БОБОВИХ КУЛЬТУР І НАСІННЯ ОЛІЙНИХ КУЛЬТУР.
ПП КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС є платником податку на додану вартість з 2009 року (з 2013 по 31.12.2016 року застосовувало спеціальний режим оподаткування ПДВ).
На 2018 рік підприємством засіяно озимою пшеницею 501,7868 га. (збір врожаю у 2018 році) та озимим ріпаком 130,00 га (збір врожаю у 2018 році).
В 2017 році було зібрано врожай озимої пшениці з 110,0 га, озимого ріпаку з 74,13 га та соняшника з 447,66 га.
Зберігання зібраного врожаю згідно договорів проводиться на елеваторах:
1. ТОВ СЛАВГОРОД-АГРО ЄДРПОУ 31824780
2. ТОВ СИНЕЛЬНИКОВЕ-АГРО ЄДРПОУ 31802641
3. ТОВ ОРІЛЬСКИЙ ОБ`ЄДНАНИЙ ЕЛЕВАТОР ЄДРПОУ 30921733
Однак, за даними Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що ПП Компанія Агролюкс формує податковий кредит за рахунок придбання великої кількості цукру, проте реалізація цукру не прослідковується. В той час, як ПП Компанія Агролюкс реалізує, переважно, урожай соняшника та пшениці.
Стосовно вимоги позивача про зобов`язання виключення з критеріїв ризиковості, то представник відповідача зазначив, що вона не підлягає задоволенню. Оскільки дії контролюючого органу не створюють жодних правових наслідків, а отже в даній частині вимог є неналежним способом захисту позивача.
17.10.2019 року представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги, викладені в адміністративному позові, з урахуванням поданої уточненої позовної заяви від 01.10.2019 року, підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі, посилаючись на обґрунтування, викладені в адміністративному позові.
Представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі, посилаючись на обґрунтування, викладені у письмовому відзиві на адміністративний позов.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС є юридичною особою, яка зареєстрована 12.11.2007 року та є платником податку на додану вартість з 18.08.2009 року.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності позивача є: Код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; Код КВЕД 01.25 Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників (основний); Код КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; Код КВЕД 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами.
Як видно з матеріалів справи, позивача включено до переліку ризикових відповідно до Протоколу засідання Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 1 від 22.03.2018 року, як такого, що відповідає п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку (наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником).
Фактично зазначеним протокольним рішенням визначено суб`єкта господарювання - ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС таким, що відповідає п. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформленого протоколом № 1 від 22.03.2018, суд виходить з такого.
Як зазначив позивач в адміністративному позові, міжПП "КОМПАНІЯ "АГРОЛЮКС" та TOB СЕРЕНТІ ГРУП було укладено договір поставки № 51 від 12 вересня 2019 року, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлений строк Покупцеві насіння ріпаку І класу українського походження урожаю 2019 року власного виробництва (надалі - Товар), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його, в порядку, у строки та на умовах, встановлених цим Договором (п. 1.1 Договору).
У зв`язку з поставкою товару (видаткова накладна № 1 від 13 вересня 2019 року) та на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ПП "КОМПАНІЯ "АГРОЛЮКС" була виписана та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна № 1 від 13 вересня 2019 року.
Однак, через систему електронного документообігу на електрону адресу позивача надійшла квитанція, якою було повідомлено, що на підставі п.201.16. ст.201 ПК України реєстрація вищезазначених податкових накладних була зупинена та зазначено наступні підстави для зупинення: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Згідно квитанції було запропоновано надати пояснення та копії документів, та додатково повідомлено, що особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимог Закону України Про електронні довірчі послуги - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатись у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису) .
Таким чином, ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС включено до переліку ризикових згідно Протоколу засідання Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, як такого, що відповідає п.1.6 Критеріїв ризиковості платника податку.
У п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з положеннями п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Суд зазначає, що у відповідності до п.201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як зазначено у п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.1 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України № 117, цей Порядок визначає організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а також права та обов`язки її членів.
Згідно з п.2 Порядку Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Як зазначено у п.3 Порядку Комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п.10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого 21.02.2018 постановою Кабінету Міністрів України № 117, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
На виконання п.10 Порядку Державна фіскальна служба України наказом від 21.03.2018 № 144 затвердила Порядок формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків.
У вказаному Порядку зазначено, що усі платники податків, що подають на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевіряються ДФС на відповідність критеріям ризиковості, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України. Керівники комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, забезпечують розгляд питань на засіданні Комісії щодо внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків згідно з п.1.6 Критеріїв.
Засідання Комісії щодо розгляду питань про внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків проводиться згідно з порядком, передбаченим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", та оформлюється протоколом. До протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п.1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією. За результатами засідання Комісії та протокольно прийнятого рішення (внесення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків) голова Комісії забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників до/із переліку платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" як платників з ознаками ризиковості.
У разі відповідності платника податків показникам, що визначені пп.1.1-1.5 Критеріїв, таких платників податків включають до переліку ризикових платників податків відповідальні особи, яких включено до складу Комісії, протягом робочого дня на підставі даних Облікової картки (додаток 1) та згідно з Алгоритмом дій співробітників оперативних підрозділів при формуванні Облікової картки та внесенні інформації до переліку ризикових платників податків (додаток 2). У разі відповідності платника податків показнику оцінки ступеня ризиків, визначеному п.1.6 Критеріїв, - включення до переліку здійснюється за рішенням Комісій. Якщо суб`єкт господарювання, якого включено до переліку ризикових платників податків, у подальшому здійснює фінансово-господарську діяльність без ознак ризиковості, передбачених пп.1.1-1.5 Критеріїв, такого платника податків за поданням структурних підрозділів ГУ ДФС виключають з переліку ризикових платників податків, а у разі невідповідності показникам оцінки ступеня ризиків, визначеним п.1.6 Критеріїв, - після прийняття рішення Комісії. Введення інформації щодо включення платників податків до переліку ризикових платників податків/виключення з переліку ризикових платників податків за результатами засідання Комісії здійснюється в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" з використанням ЕЦП голови Комісії. Голова Комісії під персональну відповідальність забезпечує своєчасне введення інформації у перелік ризикових платників податків в режимі "Журнал ризикових платників податків" розділу "Робота Комісії регіонального рівня" підсистеми "Аналітична система" ІТС "Податковий блок" згідно з п.1.6 Критеріїв".
У листі Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 (пункт 1.6.), перелічені критерії, за умови відповідності яким, платник податків може бути віднесений до ризикових, та вказано, що головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1- 1.5 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації. У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
Згідно з наданими Міністерством юстиції України в листі від 31.05.2012 № 5476-0-33-12/10.1 роз`яснень листи - це службова кореспонденція, вони не є нормативно-правовими актами, можуть носити лише роз`яснювальний, інформаційний та рекомендаційний характер і не повинні містити нових правових норм, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. Такі правові норми мають бути викладені виключно у нормативно-правовому акті, затвердженому відповідним розпорядчим документом уповноваженого відповідно до законодавства суб`єкта нормотворення, погодженому із заінтересованими органами та зареєстрованому в органах юстиції в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацію нормативно-правових актів. У разі встановлення листами нових правових норм вони підлягають відкликанню з місць застосування органом, що їх видав, та скасуванню.
Разом з цим, відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд погоджується з доводами позивача про те, що вказаний лист не може вважатися актом, який затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України, а є лише службовою кореспонденцією, яка носить лише роз`яснювальний, інформаційний або рекомендаційний характер та не може спричиняти для платника податків негативних наслідків.
Окрім того, Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 року по справа № 822/1878/18 зазначив, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
Частиною 5 статті 19 Господарського кодексу України встановлено, що незаконне втручання та перешкоджання господарській діяльності суб`єктів господарювання з боку органів державної влади, їх посадових осіб при здійсненні ними державного контролю та нагляду забороняються.
З матеріалів справи видно, що ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС листом від 17.09.2019 звернулось до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про надання копії відповідного рішення Комісії ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, яким ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Листом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 23.09.2019 №6032/10/04-36-05-05 було повідомлено позивача про те, що відповідно до ІС Податковий блок за рішенням Комісії ГУ ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС (код ЄДРПОУ 35545238) включено до переліку ризикових суб`єктів господарювання протоколом № 1 від 22.03.2018 року.
Відповідно до п. п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Згідно з п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Оскільки рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом від 22.03.2018 №1 створює негативні наслідки для позивача, в контексті п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України воно є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке суду належить перевірити на відповідність п. п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 КАС України.
Отже, з матеріалів справи видно, що Комісія Головного управління ДФС у Дніпропетровській області дійшла висновку про те, що ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС відповідає п.1.6. Критеріїв ризиковості платника податку, що містяться у листі Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18.
У листі Державної фіскальної служби України № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018 "Критерії ризиковості платника податку", зокрема, зазначено, що платник податків відповідає критеріям ризиковості (пункт 1.6.), якщо:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Як встановлено судом, ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС зареєстровано за адресою: 51200, Дніпропетровська область, м.Новомосковськ, вул. Леваневського, буд.1. Позивач зареєстрований як платник ПДВ з 18.08.2009, має відкриті банківські рахунки. Керівником позивача за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є ОСОБА_1 , доказів того, що зазначена особа була засновником чи директором суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років податковим органом суду не надано. Позивачем подано податкові декларації з ПДВ, що підтверджується деклараціями та квитанціями.
Інформація, яка б свідчила про проведення ризикових операцій ПРИВАТНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС , в матеріалах справи відсутня.
За положеннями ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Під час розгляду справи відповідачем суду не надані жодні докази які б підтверджували правомірність включення позивача до переліку ризикових підприємств.
Окрім того, відповідно до абзацу 4 Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків до протоколу засідання Комісій обов`язково додаються: перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 1.6 Критеріїв; матеріали, на підставі яких платників податків віднесено до такого переліку; інша інформація, що розглядається Комісією.
Будь-яких документів, які визначені абзацом 4 Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків відповідачем суду не надано.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18 вказав, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Також у зазначеній постанові Верховний Суд вказав, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
На підставі викладеного суд доходить висновку про те, що Рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом № 1 від 22.03.2018 року, не відповідає вимогам п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесено необґрунтовано, з перевищенням повноважень, а також без урахування усіх обставин, що мають значення для правильного прийняття рішення.
З урахуванням наведеного, позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування Рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом № 1 від 22.03.2018 року, є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
А тому, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області виключити ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС (код ЄДРПОУ 35545238) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
У відповідності до ч.1, ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи видно, що позивачем при звернення до суду з даним адміністративним позовом було сплачено судовий збір в розмірі 3 842,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 22 від 18.09.2019, наявним в матеріалах справи.
Враховуючи, що адміністративний позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір за подання адміністративного позову до суду в розмірі 3 842,00 грн. підлягає стягненню з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. ст.139, 242-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС (51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Леваневського, буд. 1, код ЄДРПОУ 35545238) до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17 А, код ЄДРПОУ 43145015) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про внесення ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом № 1 від 22.03.2018 року.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області виключити ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС (код ЄДРПОУ 35545238) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м.Дніпро, вул. Сімферопольська, 17 А, код ЄДРПОУ 43145015) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА КОМПАНІЯ АГРОЛЮКС (51200, Дніпропетровська обл., м. Новомосковськ, вул. Леваневського, буд. 1, код ЄДРПОУ 35545238) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 3842,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 25 жовтня 2019 року.
Суддя Н.В. Захарчук-Борисенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2019 |
Оприлюднено | 27.10.2019 |
Номер документу | 85200318 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні