Рішення
від 25.10.2019 по справі 340/1923/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 жовтня 2019 року м.Кропивницький Справа № 340/1923/19

Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Пасічник Ю.П. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації (27200, вул. Кірова, 84, м. Бобринець, Кіровоградська область, код ЄДРПОУ 03197664), про визнання рішення протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі - позивач) звернулась до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації (надалі - відповідач) про:

- визнання протиправним рішення відповідача з приводу відмови виплатити одноразову грошову компенсацію по втраті годувальника, передбаченої ст. 48 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ;

- зобов`язання відповідача здійснити виплату одноразової компенсації в розмірах, встановлених постановою КМУ від 14.05.2015р. №285 Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов КМУ .

Ухвалою суду від 05.08.2019р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 06.09.2019р. в судове засідання викликано сторони та свідка, судове засідання призначено на 26.09.2019р. (а.с.58).

Ухвалою суду від 06.09.2019р. витребувано докази від Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України (а.с.59).

26.09.2019р. в судовому засіданні оголошено перерву до 22.10.2019р. (а.с.75,76).

26.10.2019р. представники сторін подали заяви про розгляд справи за їх відсутності (а.с.79,80).

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно протоколу судового засідання подальший розгляд справи вирішено здійснювати у письмовому провадженні (а.с.119).

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер її чоловік, який мав статус ліквідатора наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, категорія 2.

З метою отримання грошової компенсації по втраті годувальника, передбаченої ст. 48 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , позивач 04.12.2018р. звернулась до відповідача з вказаного питання.

Письмова заяву у позивача не було прийнято з тих підстав, що необхідний експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України по встановленню причинного зв`язку хвороб, що призвели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на ЧАЕС.

Після звернення до медичних установ, позивачеві лише 02.04.2019р. було видано необхідні документи, які було направлено до Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України.

22.06.2019р. позивач отримала експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України, а 24.06.2019р. звернулась до відповідача із відповідної заявою та необхідним пакетом документів для отримання грошової компенсації по втраті годувальника. Але рішенням відповідача від 01.07.2019р. їй було відмовлено з тих підстав, що заява була подана пізніше ніж в шестимісячний термін з дати смерті чоловіка, яке це передбачено Постановою КМУ від 26.10.2016р. №760.

Вважаючи вказану відмову протиправною позивач звернулась до суду з даним позовом.

14.08.2019р. відповідачем надано відзив на позов вимоги якого не визнаються з тих підстав, що відміняючи у задоволенні заяви позивача про виплату компенсації по втраті годувальника, відповідач діяв на підставі та в порядку визначеному Постановою КМУ від 26.10.2016р. №760, а тому відмову у задоволенні заяви вважає правомірною (а.с.38,39).

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створення єдиного порядку визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, визначаються Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Відповідно до частин 1, 3 ст. 48 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , одноразова компенсація виплачується учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які стали особами з інвалідністю внаслідок Чорнобильської катастрофи, учасникам ліквідації наслідків інших ядерних аварій, особам, які брали участь у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, які стали особами з інвалідністю внаслідок відповідних ядерних аварій та випробувань, участі у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, дружинам (чоловікам), якщо та (той) не одружилися вдруге, померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, сім`ям, які втратили годувальника, та батькам померлого із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, дітям з інвалідністю, інвалідність яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою.

Компенсація та допомога, передбачені цією статтею, виплачуються в порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. № 760 затверджено Порядок виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та щорічної допомоги на оздоровлення деяким категоріям громадян (надалі - Порядок 760).

Виплата одноразової компенсації здійснюється за єдиною заявою, передбаченою постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. N 1146 "Про вдосконалення механізму надання соціальної допомоги" (Офіційний вісник України, 2002 р., N 34, ст. 1584), поданою заінтересованою особою протягом шести місяців з дати встановлення інвалідності або смерті годувальника (п. 3 Порядку 760).

Одноразова компенсація виплачується в розмірах, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 р. N 285 "Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України" (Офіційний вісник України, 2015 р., N 40, ст. 1204) (п. 4 Порядку 760).

Одноразова компенсація у зв`язку з втратою годувальника, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, виплачується дружині чи чоловікові в разі, коли вони не одружилися вдруге, сім`ї померлого годувальника з числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, в якій є непрацездатні особи, що були на утриманні померлого на момент його смерті.

Належність до непрацездатних осіб та членів сім`ї, які вважаються такими, що були на утриманні померлого годувальника, визначається згідно із статтею 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Виплата одноразової компенсації здійснюється на підставі:

- свідоцтва про смерть;

- документа, що підтверджує статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, складення ядерних зарядів та здійснення на них регламентних робіт, із числа осіб, віднесених до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС;

- свідоцтва про шлюб;

- експертного висновку міжвідомчої експертної комісії з установлення причинного зв`язку хвороби, інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінення та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, іншої ядерної аварії, участі в ядерному випробуванні, військовому навчанні із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт або військово-лікарської комісії, що діє в системі МВС, СБУ чи Міноборони (п. 7 Порядку 760).

Постановою Кабінету Міністрів України від 14 травня 2015 р. № 285, затверджено розміри компенсаційних виплат особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України.

Зокрема абзацом п`ятим підпункту 1 пункту 1 вказаної постанови встановлено, що одноразова компенсація сім`ям, які втратили годувальника виплачується в розмірі 7586 гривень.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до свідоцтва про смерть від 29.11.2018р., ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , помер ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с.8).

Відповідно до посвідчення № НОМЕР_2 , ОСОБА_2 за життя мав статус учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, категорія 2 (а.с.10).

Відповідно до посвідчення № НОМЕР_3 позивач по справі є дружиною померлого громадянина із числа ліквідаторів категорії 2, смерть якого пов`язана з Чорнобильської катастрофою (а.с. 11).

Таким чином, позивач в розумінні ст. 48 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи є особою, яка має право на отримання одноразової компенсації.

Із заявою та необхідним пакетом документів про отримання одноразової компенсації, позивач звернулась до відповідача 25.06.2019р., тобто з пропуском строку визначеного п. 3 Порядку 760 (а.с.33-35).

Листом від 01.07.2019р. позивача було поінформовано про відмову у виплаті одноразової компенсації через пропуск шестимісячного строку звернення встановленого п. 3 Порядку 760 (а.с.43,44).

Натомість судом встановлено, що звернення із заявою до відповідача 25.06.2019р. обумовлене рядом обставин, які вказують на поважність причин пропуску шестимісячного строку звернення із заявою.

Так, допитаний в судовому засіданні свідок - головний спеціаліст відділу персоніфікованого обліку пільгових категорій населення Бобринецької РДА Кіровоградської області ОСОБА_3 пояснила, що позивач вперше звернулась за отриманням одноразової компенсації в грудні 2018р., але через відсутність експертного висновку, який є обов`язковим для отримання компенсації, їй було рекомендовано звернутись до Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України з питання отримання експертного висновку (а.с.74).

Дослідивши пакет документів який надійшов до суду від Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України на виконання вимог ухвали суду про витребування доказів, судом встановлено, що всі документи, які були необхідні для отримання експертного висновку зібрані та подані позивачем в межах шестимісячного строку з дати смерті чоловіка, натомість експертний висновок був складний лише 03.06.2019р., що і зумовило подачу документів до відповідача з пропуском строку визначеного п. 3 Порядку 760 (а.с.81-117).

При цьому суд зазначає, що відповідно до відповідно до п. 3 Порядку 760 виплата одноразової компенсації здійснюється за єдиною заявою.

Форма заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, затверджена Постановою КМУ від 21.04.2015р. №441 містить розділ, який заповнюється відповідальною особо управління праці та соціального захисту населення і який передбачає прийняття заяви навіть за умови відсутності усіх необхідних документів та застереження про необхідність їх подати до певної дати.

Таким чином, під звернення позивача у грудні 2018р. за отриманням одноразової компенсації, відповідальна особа відповідача мала прийняти заяву навіть за умови відсутності експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України, що свідчило б про своєчасне звернення за отриманням одноразової компенсації.

Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку про протиправність рішення відповідача щодо відмови у виплаті одноразової компенсації, а тому позов належить задовольнити повністю.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним рішення відповідача з приводу відмови виплатити одноразову грошову компенсацію по втраті годувальника, передбаченої ст. 48 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Зобов`язати відповідача здійснити виплату одноразової компенсації в розмірах, встановлених постановою КМУ від 14.05.2015р. №285 Про компенсаційні виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов КМУ .

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Ю.П. Пасічник

Дата ухвалення рішення25.10.2019
Оприлюднено27.10.2019
Номер документу85201079
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1923/19

Рішення від 25.10.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні