ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 жовтня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/1817/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Шевякова І.С., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного підприємства "Агротранс - 2009" про стягнення адміністративно-господарських санкцій.
Позовні вимоги:
- стягнення адміністративно-господарських санкцій в розмірі 21 416,67 грн та пені в розмірі 5 140 грн.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
23 травня 2019 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства "Агротранс - 2009" про стягнення адміністративно-господарських санкцій.
Ухвалою від 28 травня 2019 року Полтавський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, які працювали у відповідача у 2017 році, менша установленої нормативом відповідно до статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» . Відтак, відповідачем не працевлаштовано 1 особу з інвалідністю, тому до 16 квітня 2018 року відповідач повинен був згідно з статтею 20 Закону самостійно сплатити фінансово-господарські санкції у розмірі 21 416 грн 67 коп. Оскільки відповідачем сума фінансово-господарської санкції не сплачена, на суму заборгованості було нараховано пеню у розмірі 5 140 грн.
24 червня 2019 року відповідач подав до суду відзив на позовну, у якому зазначив про свою незгоду з позовними вимогами Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів. Зокрема, ним вказано, що у 2018 році на підприємстві працювала одна особа з інвалідністю.
Додатково відповідач направив лист-пояснення, що надійшов до суду 11 липня 2019 року, де відповідач вказав, що позивач звернувся до суду зі пропущенням строку, встановленого статтею 250 Господарського кодексу України, оскільки адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу створення робочих місць для інвалідів у 2017 році були застосовані органом соціального захисту інвалідів у 2019 році.
У судове засідання представник відповідача не з`явився.
Представник позивача з`явилася у судове засідання 25 червня 2019 року, позовні вимоги підтримала, пояснила, що факт невиконання відповідачем нормативу створення робочих місць для інвалідів був виявлений перевіркою органів Держпраці, акт від 04 березня 2019 року. У ході перевірки було виявлено, що ПП Агротранс-2009 було подано звіт форми 10-ПІ за 2017 рік зі вказанням одного працюючого інваліда, однак при цьому у ході перевірки Управління Держпраці в Полтавській області перевіряючим не були надані документи щодо працевлаштування інваліда у 2017 році.
У судове засідання 15 липня 2019 року представники сторін не з`явилися. Тому відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України суд перейшов до розгляду справи у письмовому провадженні.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали позовної заяви, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Приватне підприємство "Агротранс-2009" (код ЄДРПОУ 36396777), зареєстровано в порядку, визначеному законом та перебуває на податковому обліку і здійснює свою діяльність у м.Полтаві.
01 березня 2019 року Приватне підприємство "Агротранс-2009" подало до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2017 рік (форма № 10-ПІ) /а.с.8/.
Згідно відомостей, зазначених у Звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) підприємства у 2017 році становила 18 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 1, а кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" (осіб), згідно Звіту, зазначено 1 особу.
У період з 26 лютого 2019 року по 04 березня 2019 року Управлінням Держпраці в Полтавській області проведено планову перевірку ПП Агротранс-2009 . У ході перевірки було виявлено відсутність документів про працевлаштування інваліда на підприємстві у 2017 році. Даний акт було направлено до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, яке у свою чергу, нарахувало відповідачу адміністративно-господарські санкції в розмірі 21 416,67 грн та пеню в розмірі 5 140 грн.
Статтею 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" встановлено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 19 зазначеного Закону, для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Отже, чинним законодавством України передбачено гарантії соціального захисту інвалідів шляхом встановлення особливих вимог щодо організації робочого місця інваліда та покладення на підприємства обов`язку забезпечувати для інвалідів належні та безпечні умови праці з урахуванням медичних показань, але без встановлення для підприємств жодних обмежень щодо обов`язку працевлаштування інвалідів.
За змістом частини 1 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
Частиною 2 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Згідно з частинами 1, 2 статті 216 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.
В силу приписів частини 3 статті 217 Господарського кодексу України, крім зазначених у частині другій цієї статті господарських санкцій, до суб`єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції.
Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (частина 4 статті 217 Господарського кодексу України).
Відповідно до частини 1, 2 статті 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
Вказані норми та встановлені фактичні обставини справи свідчать про недотримання ПП Агротранс-2009 вищевикладених норм закону у 2017 році.
Суду не надано доказів працевлаштування підприємством 1 особи з інвалідністю у 2017 році, у той же час недотримання нормативу створення робочих місць для осіб з інвалідністю доведено актом №16-01-197/8 від 04 березня 2019 року планової перевірки Управління Держпраці в Полтавській області.
При цьому суд вказує, що відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Таким чином, суд вважає позовні вимоги Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів такими, що підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул.Зигіна 1 м.Полтава ЄДРПОУ 13937406) до Приватного підприємства "Агротранс - 2009" (пров.Рибальський 16 оф. 6 м.Полтава ЄДРПОУ 36396777) задовольнити.
Стягнути на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 13937406) з Приватного підприємства "Агротранс-2009" (пров.Рибальський 16 оф.6 м.Полтава ЄДРПОУ 36396777) адміністративно-господарські санкції в розмірі 21 416,67 грн та пеню в розмірі 5 140 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його складення .
Головуючий суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2019 |
Оприлюднено | 28.10.2019 |
Номер документу | 85201615 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні